Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 756
Offentligt
Notat
Koncernpolitisk Område
Den 17. september 2010
Svar på spørgsmål fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg i forbindelse med tekniskgennemgang af finanslovsforslaget for 2011 den 1. september 2010
Spørgsmål stillet af Ida Auken:Hvor mange penge bliver der på finansloven § 23 Miljøministeriet givet i kompensation og tilskud tillandbruget i 2010 og 2011?Svar:Som følge af aftalen om Grøn Vækst er der på finansloven for 2010 afsat midler til kompensationerog tilskud af lodsejere, herunder landbruget, i forbindelse med gennemførelse af vand- og naturind-satsen. På finansloven er sådanne tilskuds- og kompensationsordninger i Miljøministeriet altoverve-jende indbudgetteret under Skov- og Naturstyrelsens bevilling. Under § 23.52. Naturforvaltning mv.er der på finansloven for 2010 afsat 299,8 mio. kr. og på finanslovsforslaget for 2011 afsat 515,2mio. kr. til kompensationer og tilskud til lodsejere, jf. tabel 1.Tabel 1 Kompensationer og tilskud til lodsejere, vand og naturindsats § 23.52 i 2010 og 2011Mio. kr.Natura 2000 anlægNatura 2000 lodsejerkompensationerNatura2000 skov, lodsejerkompensationerVandløbsforbedringerVådområder og P-ådalePrivat skovrejsningI altFL 2010 FFL 201100420187,870299,844,250425225770515,2
Noter:Natura 2000 anlæg omfatter tiltag som rydning, hegning, fjernelse af dræn mv. i forbindelse med naturforvaltningsprojekterNatura 2000 lodsejerkompensationer omfatter kompensation ved naturgenopretningstiltagNatura 2000 skov, lodsejerkompensation omfatter kompensation ved sikring af skovhabitatnaturVandløbsforbedringer omfatter lodsejerkompensationer ved oversvømmelse af arealer som følge af ændret vandløbsvedligeholdelseVådområder og Ådale omfatter tilskud til etablering af kommunale vådområde- og P-ådalsprojekter samt udgifter til køb og salg af pro-jektjord mv.Privat skovrejsning omfatter tilskud til lodsejere til privat skovrejsning.
Det bemærkes, at der på tillægsbevillingsloven for 2010 vil ske en opjustering af midler afsat tilvådområdeindsatsen i 2010. Det bemærkes endvidere, at anlægsmidler til Natura 2000-indsatsenvil kunne søges af både private lodsejere og kommuner. Stigningen i midler afsat til kompensatio-ner og tilskud skyldes primært, at en række Grøn Vækst-indsatser først igangsættes i 2011. Midler-ne anvendes blandt andet til at gennemføre nye vand- og naturindsatser, der bidrager til at indfriforpligtelser efter vandramme- og Natura2000-direktiverne.
Spørgsmål stillet af Mette Gjerskov:Hvordan er de midler, der inden aftalen om Grøn Vækst var indbudgetteret under finanslovens §23.52.02. Naturforvaltning mv. til statslig skovrejsning mv. (ordinær naturforvaltning) indbudgetteretpå finanslovsforslaget for 2011?Svar:Aftalen om Grøn Vækst medfører et samlet løft i vand- og naturindsatsen. De naturforvaltningsmid-ler, der på finansloven for 2009 var indbudgetteret på § 23.52.02.10. Statslig skovrejsning mv. (na-turforvaltningsprojekter), er fra 2010 målrettet finansiering af Grøn Vækst-initiativerne. Bevillingen tilnaturforvaltningsprojekter på § 23.52.02. Naturforvaltning mv. var 71,5 mio. kr. i 2008 og 72,4 i2009. I finanslovforslaget for 2011 indgår regnskabstal for 2008 på 152,7 mio. kr. Årsagen til, atregnskabstallet for 2008 er højere end den afsatte bevilling, skyldes et forbrug i 2008 af videreførtemidler fra foregående år.Der er til Grøn Vækst-initiativer, der før 2010 kunne være finansieret af naturforvaltningsmidlerne, i2011 blandt andet afsat 30 mio. kr. til statslig skovrejsning på § 23.52.02. Naturforvaltning mv., 257mio. kr. til etablering af vådområder og ådale på § 23.52.10. Statslig skovrejsning mv., 44,2 mio. kr.til Natura2000 anlægstiltag på § 23.52.02.15. Naturforvaltning, landdistriktsprogrammet og 50 mio.kr. til Natura 2000 lodsejerkompensationer på § 23.52.11. Naturforvaltning, lodsejererstatninger mv.Til disse initiativer alene er der på finanslovsforslaget for 2011 i alt afsat 381,2 mio. kr.
2
Spørgsmål stillet af Benny Engelbrecht:Hvordan ser den samlede økonomi for Hold Danmark rent ud?Svar:Fonden Hold Danmark Rent blev stiftet den 20. oktober 2008. Nedenfor er vist en samlet oversigtover fondens økonomi fra den blev stiftet og frem til og med forventningerne til 2011.Det bemærkes, at budgettet for 2011 er opstillet af fonden og godkendt i dennes bestyrelse den 1.september 2010 i forventning om, at der afsættes midler til fonden i forbindelse med finansloven for2011.Tabel 2: Økonomisk oversigt for Hold Danmark Rent 2008-2011Tusinde kr., løbendepriserRegnskab20. okt. 2008-31. dec. 20092.0454.545Heraf:DRS2, 3.600Støttemedl., 545Støttevenner, 0Stiftergruppen, 400Heraf:DRS, 3.000Støttemedl., 300Støttevenner, 50Stiftergruppen,3501
Budget2010
Forventet 2010på baggrund af1. halvår
Budget 2011
IndtægterProjekterBidrag private
03.700
7003.980Heraf:
03.860DRS, 3.000Støttemedl., 500Støttevenner,10Stiftergruppen,,350
Bidrag fra MiljøministerietUdgifterFaste udgifter(adm., pers., husleje m.v.)ProjekterOverskudAntal medarbejdereEgenkapital1)2)3)4)5)
4.000
3.000
3.000
3.000 (forventet)
4.9504.7409003-61.2004
2.5604.140061.200
3.2604.32010081.300
1.8105.050
3
3
08-115
1.300
Fonden er stiftet den 20. oktober 2008, hvorfor første perioderegnskab omfatter perioden fra den 20. oktober 2008 til31. december 2009.DRS = Dansk Retursystem A/SLønomkostninger til projekter er flyttet fra administrationskonti til projektkonti.Inkl. en grundkapital på 300.000 kr., som stifterne har givet til HDR ved oprettelsen.Afhænger bl.a. af en EU-bevilling (LIFE+).
3
Spørgsmål stillet af Benny Engelbrecht:Hvordan ser den samlede økonomi for Copenhagen Consensus Center ud?Svar:Copenhagen Consensus Center under Copenhagen Business School er på finansloven blevet til-ført midler fra henholdsvis Miljøministeriet (§ 23), Udenrigsministeriet (§ 6) og Undervisningsmini-steriet (§ 20), jf. tabel 3.Tabel 3: Bevillinger over finansloven til Copenhagen Consensus Center, 2008-2012Mio. kr., løbende priser§ 23.11.11 Copenhagen Con-sensus Center§ 6 Udenrigsministeriet§ 20 UndervisningsministerietI alt20082,520092,55,00,42,97,57,07,09,020107,020117,020129,0
Note: Oplysningerne er baseret på finansministerens svar af den 8. februar 2010 på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 af15. januar 2010 (alm. del).
Det bemærkes, at det er nødvendigt at Copenhagen Consensus Center forelægger deres årsregn-skab for 2009 for Miljøministeriet, inden der kan redegøres for den samlede økonomi for centeret.Miljøministeriet har endnu ikke modtaget et årsregnskab for Copenhagen Consensus Center for2009.Det forventes, at Miljøministeriet modtager årsregnskabet inden udgangen af september 2010.Umiddelbart herefter vil Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg få et svar, der redegør for Co-penhagen Consensus Centers samlede økonomi. Svaret vil blive afgivet som endeligt svar påspørgsmål nr. 270 (alm. del) af den 20. januar 2010 stillet af Miljø- og Planlægningsudvalget efterønske fra Benny Engelbrecht.
4