Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 723
Offentligt
Notits
MiljøteknologiJ.nr. MST-501-00341Ref. kaamDen 2. september 2010
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv97/68/EF for så vidt angår bestemmelserne for motorer, der markedsføres under fleksibilitets-ordningen.Resume
Direktiv 97/68/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra forbræn-dingsmotorer til montering i mobile ikke vejgående maskiner.Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 % for dieselmotorer i bygge- oganlægsmateriel, landbrugs- og skovmaskiner. Desuden foreslås indført en fleksibilitetsordning på 20% for motorer til lokomotiver og motorvogne (f.eks. IC3 tog). Dette vil i følge Kommissionen gavneindustrien, uden at det øger forureningen væsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trinIIIA til trin IIIB, og den øgede fleksibilitet udløber 31. december 2013.Fleksibilitetsordningen består i, at der i forbindelse med overgang til et nyere trin fortsat kan mar-kedsføres en andel ældre motorer. Ordningen er indført for at lette overgangen fra et trin til det næ-ste.De forskellige trin er et udtryk for den tilladte udledning af forurenende luftarter fra motorerne i ikkevejgående maskiner. Ved overgangen fra trin IIIA til IIIB reduceres den tilladte udledning af kvæl-stofoxider (NOx) og partikler fra motorerne.Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskiner udgør omkring 18-20 % af den samlededanske udledning fra transportsektoren. Udvides fleksibilitetsordningen som foreslået vurderer Mil-jøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxider og partikler fra ikke-vejgående maskiner vil stige istørrelsesordnen 0,5 til 1 % set i forhold til den samlede danske udledning fra transportsektoren.1. StatusKommissionen sendte den 8. juli 2010 ovennævnte forslag om ændringer til direktiv 97/68/EF æn-dret ved 2004/26/EF i 2004 til Rådet. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175 og skal derfor vedta-ges af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet eller i Europa Parlamentet.2. Formål og indholdDirektivet 97/68/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra for-brændingsmotorer til montering i mobile ikke vejgående maskiner. Der fastsættes i direktivet be-stemmelser for den maksimale udstødningsemission af kulmonooxid (CO), kulbrinter (HC), kvæl-
stofoxider (NOx) og partikler fra dieselmotorer i bygge- og anlægsmateriel, landbrugs- og skovma-skiner, motorvogne og lokomotiver, fartøjer til sejlads på indre vandveje, motorer, der kører med énkonstant hastighed, og små benzinmotorer, der bruges i forskellige typer af maskiner. Der er bl.a.tale om motorer, som anvendes i gravemaskiner, dumpere, pumper, kompressorer og motorer tiljernbanemateriel mv. Direktivet regulerer ikke motorer til traktorer, der er omfattet af et selvstæn-digt direktiv.Det gældende direktiv fastsætter gradvis strengere emissionsgrænseværdier med dertil hørende dato-er for overholdelse. Emissionsgrænseværdierne skærpes løbende afhængigt af motoreffekt. Den næ-ste skærpelse løber i perioden 1. januar 2011 til 1. januar 2013, hvor der skærpes fra trin IIIA til trinIIIB. Det er særligt emissionskravene til kvælstofoxider og partikelemissionen, der strammes. Detforventes at blive nødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIB emis-sionsgrænseværdierne. Det svarer i store træk til Euro V for lastbiler og busser, der blev obligatoriskden 1. oktober 2009. Der fastsættes ligeledes et maksimalt svovlindhold på 10 ppm for det referen-cebrændstof, som skal anvendes ved typegodkendelse af trin IIIB-motorer.Der er i direktivet allerede indbygget en fleksibilitetsordning i forbindelse med skift mellem trin-kravene, som betyder, at der må sælges 20 % eller et fast antal motorer af det tidligere trin 1-5 årefter et nyt trin er trådt i kraft. Baggrunden herfor er, at producenter af ikke-vejgående maskiner,som ikke selv producerer motorer, kan have problemer ved overgangen til nye trin. Det gælder isærfor fabrikanter, der kun producere et lille antal maskiner, der kun produceres i små serier. Fleksibili-tetsordningen giver udstyrsfabrikanten mulighed for i en 4-5 årig periode at anvende motorer, derkun opfylder grænseværdierne i det foregående trin. Der er dog indført en begrænsning i det samledeantal motorer svarende til 20 % af en årsproduktion (som gennemsnit af de seneste 5 års produkti-onstal) eller et højeste antal, der afhænger af effektområdet.Kommissionen vurderer, at den økonomiske krise har ramt den europæiske industri for fremstillingaf mobile ikke-vejgående motorer uventet hårdt. Som en følge heraf er udviklingen af motorerneforsinket, og dette gør det vanskeligt for maskinproducenterne at designe deres udstyr.EU og USA har koordineret kravene til motorerne i denne sektor. USA har også en fleksibilitetsord-ning og har i 2008 øget fleksibiliteten, så en producent må levere motorer med forskellige emissi-onsniveauer forudsat, at de i gennemsnit overholder kravene. Udover EU og USA er det kun Japander har krav til denne sektor, og de japanske krav er mindre skrappe end kravene i EU og USA.Kommissionen begrunder derfor forslaget med at:-Afbøde virkningerne af den økonomiske krise for fabrikanterne af motorer og ikke-vejgående maskiner for at bevare konkurrenceevne og beskæftigelse.-Give industrien mulighed for fortsat at finansiere forskning og udvikling.Ændringsforslaget omfatter dieselmotorer i effektområdet 19 – 560 kW. Disse motorer skal eftergældende direktiv – afhængig af effektområdet – skifte fra miljøkravene trin IIIA til trin IIIB i peri-oden 2011 til 2013.Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 % for de nævnte maskinområder.Desuden foreslås indført en fleksibilitetsordning på 20 % for motorer til lokomotiver og motorvogne
2
(f.eks. IC3 tog). Dette vil i følge Kommissionen gavne industrien uden, at det øger forureningenvæsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trin IIIA til trin IIIB, og den øgede fleksibilitetudløber 31. december 2013.Miljøstyrelsen vurderer, på baggrund af Kommissionens oplysninger, at direktivforslaget har enmindre miljømæssig negativ effekt. Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskinerudgør omkring 18-20 % og partikler 20-23 % af den samlede danske udledning fra transportsekto-ren. Udvides fleksibilitetsordningen som foreslået, vurderer Miljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvæl-stofoxider og partikler fra ikke-vejgående maskiner vil stige i størrelsesordnen 0,5 til 1 % set i for-hold til den samlede danske udledning fra transportsektoren. Denne relativt lille stigning vurderesikke at have væsentlig indvirkning på luftkvaliteten.Kommissionen har beregnet, at øgningen af fleksibiliteten fra 20 til 50 % svarer til en forsinkelse iindføringen af trin IIIB med 16 uger. Kommissionen vurderer, at der udskiftes ca. 5 % af de ikke-vejgående maskiner hvert år, og at de har en gennemsnitlig levetid på ca. 20 år. Det betyder, at det erfå maskiner af den totale ”bestand” der kommer under den øgede fleksibilitetsordning.3. Europa Parlamentets udtalelserForslaget er endnu ikke behandlet.4. NærhedsprincippetI ledsagedokument til ændringsforslaget vurderer Kommissionen, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet, da direktivet allerede harmonerer typegodkendelsesproceduren for mar-kedsføring af motorer, og medlemsstaterne hermed ikke kan træffe individuelle foranstaltninger.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserKan implementeres i dansk ret ved en ændring af den eksisterende bekendtgørelse nr. 339 af 10. maj2005.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Kommissionen er i deres økonomivurdering kommet frem til, at de udgifter, der skyldes øget miljø-belastning ved at øge fleksibiliteten, overgås af den forbedrede økonomi for producenterne af udstyrtil den ikke-vejgående sektor, jf. tabellerne nedenfor.Fleksibilitetsprocent for de maskiner, der allerede er omfattetaf ordningen (omkostninger i Euro)20 %50 %Miljøomkostninger550 000 000Sparede omkostninger ved2 124 000 000øgning fra 20 til 50 %Fleksibilitetsprocent for motorvogne (omkostninger i Euro)20 %50 %3 400 0008 500 0004 900 00012 500 000
MiljøomkostningerSparede omkostninger vedforslag om at omfatte motor-
3
vogne med hhv. 20 til 50 %Således vurderes forslaget at give et positiv økonomisk resultat for samfundet.I Danmark har forslaget såvel positive som negative konsekvenser for erhvervslivet. På den ene sidevil en øget fleksibilitet lette overgangen mellem trin IIIA og trin IIIB for mindre maskinproducenter,der ikke selv producerer motorer. På den anden side har Danmark producenter af efterbehandlings-udstyr, som forslaget må forventes at påvirke negativt.Forslaget vurderes ikke at give øget administration for erhvervslivet.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.I Danmark er der ingen motorproducenter, der berøres af disse ændringer. Danmark har maskinpro-ducenter, som dette forslag vil hjælpe. Såfremt fleksibilitetsordningen øges vil en større andel ”æl-dre” og billigere motorer kunne anvendes i produktionen af ikke vejgående maskiner.Da administrationen af fleksibilitet med 20 % allerede eksisterer, vil det ikke betyde øget admini-stration at øge fleksibiliteten til 50 %.Beskyttelsesniveau:Det vurderes, at forslaget vil have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet.6. HøringForslaget har været udsendt i almindelig høring den 5. august 2010 til 131 interessenter. Der er vedhøringsfristens udløb den 17. august modtaget høringssvar fra:KL og DSB har ikke haft kommentarer.Dansk Transport og Logistik og Danske Erhverv udtaler, at de ønsker at fastholde de eksiste-rende regler for fleksibilitet. DTL og Dansk Erhverv fremhæver endvidere, at der skal efter-monteres partikelfiltre på lastbiler til brug i miljøzonerne for at bidrage til, at Danmark kanoverholde EU’s luftkvalitetsdirektiv. Forslaget om mere fleksibilitet for de nævnte ikke vej-gående maskiner kan medvirke til et partikelniveau i byerne, som vil kræve yderligere ind-greb. Kravene til filtre på lastbilerne har medført en øget konkurrenceforvridning mellemlastbiler og maskiner som dumpere, da ikke vejgående køretøjer ikke er omfattet af kravene imiljøzonerne. Dansk Erhverv mener desuden, at den øgede fleksibilitet vil stride mod miljø-ministerens udsagn i Folketinget (S 2573) om ”Ren luft til alle”.
7. ForhandlingssituationenRådet har endnu ikke behandlet sagen.
4
8. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark arbejder for en begrænsning af luftforurening fra motorer i mobile ikke vejgående maski-ner. Luftforureningen fra dieseldrevne mobile ikke vejgående maskiner giver et ikke uvæsentligtbidrag til luftforureningen. Regeringen er på den baggrund kritisk overfor hovedelementerne iKommissionens ændringsforslag om at udvide fleksibilitetsordningen.9. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5