Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 719
Offentligt
886816_0001.png
886816_0002.png
886816_0003.png
886816_0004.png
J.nr. 001-01956Den 3. september 2010

Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøministeriets om-

råde i andet halvår af 2010.

A. Prioriterede miljøtemaer

På miljøministeriets område vil det belgiske formandskab prioritere biodi-versitet, bæredygtig forvaltning af naturressourcer og bedre miljøregule-rings-/miljøforvaltningsinstrumenter, herunder håndtering af miljø- og sund-hed.

biodiversitetsområdet

planlægger det belgiske formandskab at vedtagerådskonklusioner på Rådsmøde (miljø) den 14. oktober om EU’s deltagelse iden 10. partskonference under biodiversitetskonference (CBD) i Nagoya,Japan (18.-29. oktober 2010) – herunder EU´s indspil til en internationalpost-2010 handlingsplan for beskyttelse af biodiversiteten. Herudover ventesdet, at emnet også vil blive sat på dagsordnen på Rådsmøde (miljø) i decem-ber til enten vedtagelse af Rådskonklusioner eller en politisk diskussion meddels et budskab om resultatet af partskonferencen, dels Rådets reaktion påKommissionens meddelelse om den kommende EU-biodiversitetsstrategi,der formentlig fremlægges i december 2010.Samtidig sætter det belgiske formandskab fokus på

bæredygtig forvaltning

af naturressourcer.

Emnet blev diskuteret på det uformelle miljøminister-møde i juli måned, og det belgiske formandskab planlægger vedtagelse afRådskonklusioner til december.Med hensyn til

bedre miljøregulerings-/miljøforvaltningsinstrumenter

ønsker det belgiske formandskab en generel diskussion af miljøregulering,hvor implementering, internationale miljøforanstaltninger samt opfølgningpå 6. miljøhandlingsprogram – et 7. miljøhandlingsprogram – vil være degrundlæggende elementer. Også her planlægger det belgiske formandskab atvedtage Rådskonklusioner til december.

B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det belgisike

formandskab

1. Omarbejdning af direktiver om affald af elektrisk og elektronisk udstyr(WEEE-direktivet) og om begrænsning af visse farlige stoffer i elektriskeog elektroniske produkter (RoHS-direktivet)
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Det belgiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af begge forslag.Formandskabet sigter mod en 1. læsningsaftale, men har i øvrigt sat beggeforslag på dagsordenen til politisk enighed på rådsmødet (miljø) i oktober.De to forslag hænger sammen, idet de har overlappende formål og i et vistomgang fælles anvendelsesområde.Formålet med omarbejdning af

WEEE-direktivet

er at sikre en mere effek-tiv gennemførelse af direktivet, skærpe direktivets miljøeffekter og reducerede erhvervsadministrative omkostninger/byrder.Danmark støtter formålet med omarbejdningen og lægger særlig vægt på atfastholde de elementer der skærper beskyttelsesniveauet, mens de øvrigemedlemsstater i deres første udmeldinger angiver, at det foreslåede indsam-lingsmål er urealistisk højt. Danmark lægger - i lighed med en række andremedlemsstater - vægt på at producentbegrebet defineres på nationalt niveau.Desuden lægger Danmark særlig vægt på at man fastlægger direktivets an-vendelsesområde gennem mere entydige og omfattende definitioner og fyl-destgørende beskrivelse af undtagelser i selve WEEE-direktivet frem forKommissionens forslag om bindende produktlister i et bilag til RoHS-direktivet.Formålet med omarbejdning af

RoHS-direktivet

er, at harmonisere og ud-vide anvendelsesområdet og fremme håndhævelsen af direktivet.I lighed med et stort flertal af de øvrige medlemsstater støtter Danmark ud-videlse af anvendelsesområdet med to produktkategorier, og lægger – sam-men med et stort flertal - vægt på, at anvendelsesområdet bliver ”åbent”,således at al elektronisk og elektrisk udstyr som udgangspunkt vil være om-fattet af direktivet. Der er dog uenighed om hvilke overordnede kategorier afelektronisk og elektrisk udstyr, som bør være udenfor anvendelsesområdet(fx transportudstyr og store industrimaskiner). Danmark finder det også væ-sentligt, at vurdering af nye stoffer bør ske i et selvstændigt RoHS-spor, hvorder tages højde for miljøkonsekvenserne af affaldsbehandlingen. Derimodstår Danmark alene med ønsket om at flere stoffer medtages i reguleringen.2. Forordningsforslag om biociderDet belgiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne og sigter efter enpolitisk enighed om forslaget på Rådsmødet (miljø) i december selvom, derstadig er et stykke vej hertil.Danmark støtter hovedformålet med Kommissionens oprindelige forslag omen effektivisering og forenkling af godkendelsesprocedurerne, men kun hvordet kan gøres uden at sænke beskyttelsesniveauet.
2
De områder, hvor der er størst uenighed er vedrørende regler om unionsgod-kendelse (anvendelsesområde og beslutningsprocedure), godkendelse ogdefinition af lavrisikoprodukter, håndtering af behandlede materialer og ar-tikler samt gebyrsystemer.3.GMO´erEn meddelelse samt et forordningsforslag fra Kommissionen om mulighedfor nationale forbud/begrænsninger vedrørende dyrkning af godkendteGMO´er blev vedtaget den 13. juli 2010 og forventes præsenteret på Råds-mødet (miljø) i oktober 2010. Også Rådet (landbrug og fiskeri) vil blive ori-enteret om Kommissions pakke først på efteråret. Forslaget indebærer enændring af udsætningsdirektivet og er ledsaget af en omfortolkning af degældende sameksistensregler for med øjeblikkelig virkning at give medlems-staterne større selvbestemmelse med hensyn til GMO´er.Endvidere ventes en politiske drøftelse samt evt. vedtagelse af rådskonklu-sioner på Rådsmøde (miljø) i december 2010 som opfølgning på rådskonklu-sionerne fra december 2008, hvor Rådet bad Kommissionen komme med etudspil vedrørende bl.a. socio-økonomiske aspekter.

C. Øvrige sager

1. Jordrammedirektivet

Jordrammedirektivet

er en opfølgning på Kommissionens temastrategi forjord. Forhandlingerne om jordrammedirektivet har haft en vanskelig gang iRådet under portugisisk, fransk, tjekkisk og senest under spansk formand-skab.Miljøkommisær Potocnik og formandskabet fører bilaterale samtaler omforslaget med det blokerende mindretal (Frankrig, Tyskland, Østrig, UK,Nederlandene og Malta). Det forventes ikke, at sagen behandles politisk un-der belgisk formandskab, da Kommissionen næppe vil acceptere fundamen-tale ændringer til det seneste kompromisforslag udarbejdet af det tidligeretjekkiske formandskab.2. Ændring af direktiv om foranstaltninger mod emission af forure-nende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering imobile ikke- vejgående maskiner (97/68/EF)Kommissionen vedtog den 7. juli et forslag om ændring af direktiv97/36/EF for så vidt angår bestemmelserne for motorer, der markedsfø-res under fleksibilitetsordningen.Forslaget omhandler, at andelen af motorer til anvendelse i ikke-vejgåendemaskiner, der kan markedsføres under fleksibilitetsordningen i hver enkeltmotorkategori, øges fra 20 til 50 procent af det årlige salg af udstyr, somfabrikanterne af oprindeligt materiel har, og det maksimale antal motorer,
3
der kan markedsføres under den fleksible ordning, kan som et valgfrit alter-nativ justeres i overgangsperioden mellem trin III A og trin III B-emmissionsgrænseværdier. Ordningen udvides samtidig til at omfatte moto-rer bestemt til fremdrift af motorvogne og lokomotiver, hvorved fabrikanter-ne af oprindeligt materiel får mulighed for at markedsføre et begrænset antalmotorer under fleksibilitetsordningen. Foranstaltningerne udløber den 31.december 2013.Det forventes ikke umiddelbart, at det belgiske formandskab vil behandleforslaget politisk.3. EU’s deltagelse i internationale møderHertil forventes vedtagelse af et antal mandater til forberedelse af EU’s del-tagelse i internationale møder. Det drejer sig om bl.a.oABS-regimet (adgang til genetiske ressourcer og udbyttedeling) un-der BiodiversitetskonventionenoBasel-konventionen om transport af farligt affaldoRevision af Gøteborgprotokollen om grænseoverskrivende luftforu-reningoEt internationalt juridisk bindende instrument om kviksølv
4