Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 703
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE27. august 2010
Kraftigt fald i skibes luftforureningEn ny type luftrensningsanlæg til skibe vil sammen med en ny bekendtgørelse ommiljøkrav til skibsbrændstoffer betyde, at svovludledningen til søs reduceres med 90procent. Partikelforurening fra svovl kan medføre alvorlige luftvejssygdomme ogsyreregn, der ødelægger plantelivet.Den ny svovlbekendtgørelse, der netop har været i høring, betyder at skibsfarten fra idag frem mod 2015 skal reducere udledningen af svovl med 90 procent i Østersøenog Nordsøen. Kravene er her endnu skrappere i forhold til indholdet af svovl ibrændstoffet end på Verdensplan, og kravene træder i kraft tidligere i Østersøen og iNordsøen, fordi farvandene her er udpeget som særlige beskyttelsesområder iforhold til luftforurening. Globalt slår de nye skrappe svovlkrav først igennem fra2020.”Nu kommer de skærpede regler den danske regering har kæmpet for internationaltigennem de seneste år. Luftforureningen fra skibe er et grænseoverskridendeproblem, og derfor skal løsningerne også findes internationalt. Skibe, der sejlergennem Østersøen forbi Danmark og ud i Nordsøen, skal overholde ekstra skrappemiljøkrav. Det betyder renere luft til danskerne,”siger miljøminister Karen Ellemann(V).Ved at installere et nyudviklet rensningsanlæg kan skibsbranchen overholdereglerne, selvom de fortsat sejler på svovlholdigt brændstof. De nye rensningsanlægrenser røgen fra skibe for svovl og partikler, inden den ledes ud i luften. Anlæggeneer udviklet i samarbejdet ’Partnerskab for Renere Skibsfart’ mellem Miljøministerietog Danmarks Rederiforening. Miljøstyrelsen har givet tilskud til udviklingen ogimplementeringen af anlægget fra styrelsens pulje til udvikling af miljøeffektivteknologi.Anlægget fungerer ved, at røgen vaskes med forstøvet havvand, så partiklerne ogsvovlen fjernes fra røgen For rederier, der vælger at installere et sådantrensningsanlæg - kaldet en scrubber - vil der være en startomkostning ved at købe
og installere anlæggene, men det vil på sigt kunne betale sig for rederierne, daskibene vil kunne sejle på billigere brændstof.De skærpede regler for svovl vil få stor betydning for Danmark, som er omgivet afhav, og hvor alle derfor udsættes for luftforurening fra skibsfarten, uanset hvor manbor. Derfor har Danmark arbejdet målrettet for en skærpelse af de internationaleregler i FN’s søfartsorganisation (IMO), og resultatet er de nye regler, som nuindføres i dansk lovgivning. Målsætningen er, at skibsfarten frem mod år 2020 påverdensplan og år 2015 i bl.a. Østersøen og Nordsøen skal reduceresvovludledningen med 90 %.Landene omkring Østersøen og Nordsøen har fået udpeget disse farvande til særligebeskyttelsesområder for luftforurening, så her er reglerne ekstra skrappe. Derfor vilscrubberne også være specielt interessante for rederierne her, når de skrappe reglertræder i kraft i de særlige områder i 2015. Producenterne af scrubbere melder, atanlæggene vil være klar til reglerne træder i kraft.Skibsfarten i danske farvande bidrager med 7 % af den samlede luftforurening medpartikler i Danmark, mens hovedparten stammer fra blandt andet kraftværker ogfabrikker, der ligger i andre lande. Også trafikken bidrager til partikelforureningen.Yderligere oplysninger:Jesper Stubkjær, Cand.scient, Miljøstyrelsen,[email protected],tlf.: 72 54 43 03Thomas Hag, pressemedarbejder, departementet,[email protected],tlf.: 72 54 60 41 el.22 48 10 30