Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 697
Offentligt
883026_0001.png
883026_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København KVejle, den 23. august 2010

Vedr. Naturbeskyttelseslovens § 19 b, stk. 4, anmeldeordningen

for aktiviteter på arealer, der er udpeget som internationale

beskyttelsesområder, jf. habitatdirektivet.

Danmarks Sportsfiskerforbund tillader sig hermed at henlededet ærede folketingsudvalgs opmærksomhed på en mildest taltuheldig bestemmelse i Naturbeskyttelsesloven, Lov nr. 933 af24. september 2009 specielt lovens § 19 b, stk. 4.Bestemmelsen lyder:Stk. 4.Aktiviteten kan iværksættes, hvis kommunalbestyrelsen ikkesenest 4 uger efter modtagelsen af meddelelsen har truffet afgørelse om at ville foretage en nærme-re vurdering af aktiviteten. Denne afgørelse gælder dog højst i 6 måneder, men kan i særlige tilfæl-de forlænges. Ved rettidig klage over en afgørelse efter 1. pkt. regnes fristen i 2. pkt. fra det tids-punkt, Naturklagenævnet har truffet afgørelse i klagesagen.
Det fremgår således af bestemmelsen, at hvis en kommune ikkeinden for 4 uger fra modtagelse af en anmeldelse om ændret ak-tivitet på et areal i et internationalt naturbeskyttelsesområ-de ikke har reageret på anmeldelsen, kan anmelderen uden vide-re gå i gang med at realisere den anmeldte aktivitetsændring,uanset om myndigheden/kommunen senere måtte finde ud af, atden ændrede aktivitet kan medføre problemer med opfyldelsen afmålsætningen for det pågældende naturbeskyttelsesområde. Delovmæssige krav til gennemførelsen af en habitatkonsekvensvur-dering er hermed sat ud af kraft.På det konkrete plan har denne uhensigtsmæssighed medført, atNaturklagenævnet, som er klageinstans på dette område, harmåttet opgive at tage stilling til klager over ændrede aktivi-teter i habitatområder, indbragt for nævnet af blandt andreDanmarks Sportsfiskerforbund, i de tilfælde, hvor myndig-hed/kommune har ”undladt” at reagere på en anmeldelse om æn-dret aktivitet på arealer i et naturbeskyttelsesområde.Danmarks Sportsfiskerforbund tillader sig at henvise til 3konkrete afgørelser/ikke-afgørelser fra Naturklagenævnet,fremsendt som bilag til denne henvendelse.
Bestemmelsen bør, efter sportsfiskerforbundets opfattelse, æn-dres, da den nuværende formulering i loven tilsidesætter be-folkningens/miljøorganisationernes ret til indsigt og klageover myndighedens afgørelser i miljø- og natursager, som el-lers findes som generelle bestemmelser i landets brede miljø-lovgivning. Hermed er bestemmelsen også i strid med Århus-konventionen.Desuden tilsidesætter formuleringen i den pågældende bestem-melse Naturklagenævnets kompetence til at træffe afgørelser pådette vigtige område, tilsidesætter reglerne i habitatdirekti-vet om konsekvensvurderinger af aktiviteter, der måtte kunneskade et internationalt udpeget naturbeskyttelsesområdes inte-gritet samt sidst, men ikke mindst, giver myndigheden mulighedfor – bevidst eller ubevidst – at undlade at tage stilling tilaktivitetsanmeldelser, der måtte forekomme myndigheden ”ubeha-gelige” at meddele afslag til. Konsekvenserne heraf må vistsiges at være skræmmende.På baggrund af ovenstående skal Danmarks Sportsfiskerforbundopfordre det ærede udvalg til at taget initiativ til en æn-dring af den pågældende bestemmelse i Naturbeskyttelsesloven.
Med venlig hilsenDanmarks SportsfiskerforbundJens K. Thygesen/Miljøkonsulent