Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 688
Offentligt
880127_0001.png
880127_0002.png
880127_0003.png
880127_0004.png
880127_0005.png
880127_0006.png
880127_0007.png
880127_0008.png
880127_0009.png
880127_0010.png
880127_0011.png
880127_0012.png
880127_0013.png
880127_0014.png
880127_0015.png
880127_0016.png
880127_0017.png
880127_0018.png
880127_0019.png
miljøtilsyn2008
indholdindledning miljøtilsynet i kommunerne minimumsfrekvenser for tilsyn tilsyn på virksomhedsområdet tilsyn på landbrugsområdet årets tema – erfaringer med anvendelse af branchebilag 34561013
miljøtilsyn i de statslige miljøcentre 14 miljøstyrelsens tilsynsaktiviteter i 2008 16
3
indledningmiljøtilsynet er en vigtig hjørnesten i forebyggelsen af miljøproblemer. det aktive og opsøgende tilsyn er væsentligt både ud fra en miljøøkonomisk synsvinkel og for borgernes, virksomhedernes og landbrugenes oplevelse af retsbevidsthed.
Denne årsberetning sætter fokus på tilsyns- og godkendelses-indsatsen, som foretages af kommunerne, miljøcentrene ogMiljøstyrelsen. Beretningen viser de overordnet tendenser iudviklingen på området, og er baseret på miljømyndigheder-nes egen indberetning til Miljøstyrelsen.
På www.tilsynsdatabasen.dk er alle kommunernes indberet-ninger offentliggjort, så det nu er muligt at se hver enkeltkommunes indsats med tilsyn og godkendelse med virksom-heder og landbrug.
4
miljøtilsynet i kommunernekommunerne løser en lang række miljøopgaver. nogle af de væsentligste er at miljøgodkende virksom-heder og husdyrbrug og føre et aktivt og opsøgende tilsyn.
miljøtilsynet i kommunerne Kommunernes miljøindsats opgøres som administration afog tilsyn efter miljøbeskyttelsesloven og husdyrgodkendel-sesloven. Kommunerne har desuden mulighed for at indbe-rette tilsynsaktivitet udført efter anden lovgivning herunderjordforureningsloven, vandforsyningsloven, vandløbslovenog kemikalieloven.Kommunerne redegør hvert år for den gennemførte miljø-indsats i form af miljøtilsyn og miljøgodkendelser med virk-somheder og landbrug. Årsberetningen er baseret på disseindberetninger.
En stor del af de danske kommuner har i 2008 haft proble-mer med at overholde minimumsfrekvenserne for tilsyn. Dethar formentlig at gøre med, at miljøindsatsen i kommunernefortsat er præget af omstillingen efter kommunalreformen.Kommunerne fik i 2007 en række nye opgaver og blev myn-dighed for langt flere listevirksomheder end tidligere. Dervedhar kommunerne skulle finde nyt fodfæste i forhold til atplanlægge og udføre disse nye opgaver. Det var tydeligt at sei årsberetningen for 2007, at tilsyns- og godkendelsesarbej-det har været påvirket af disse forandringer i kommunerne.
5
miljøtilsynet i kommunerne
minimumsfrekvenser for tilsynmiljøministeren og kl har aftalt, et minimum af tilsyn som kommunerne skal føre med alle de mest forurenende virksomheder i kommunen i løbet af en periode.Miljøstyrelsen følger hvert år op på, om kommunerne leverop til aftalerne om minimumsfrekvenser. Kommuner, der iet enkelt år ikke har ført et minimumstilsyn, bliver bedt omskriftligt at redegøre for tilsynsindsatsen. Kommunen skal fxredegøre for, om der i løbet af året har været vigtige forhold,som kan begrunde den lave tilsynsfrekvens. Kommuner, derflere år i træk ikke lever op til aftalen, bliver indkaldt til etmøde i Miljøstyrelsen. På mødet diskuteres kommunens mil-jøtilsyn det pågældende år for at kunne indgå en aftale omden fremtidige tilrettelæggelse af tilsynsindsatsen. Kan derikke opnås enighed med kommunen, eller hvis kommunenflere år i træk undlader at overholde aftaler med Miljøstyrel-sen, kan miljøministeren med hjemmel i miljøbeskyttelses-lovens § 73 stk. 2 fastlægge kommunens tilsynsforpligtelsefor en nærmere bestemt periode.Nedenfor ses en oversigt over aftalerne om minimums-frekvenser og hvilke virksomhedstyper, der er omfattet.
overholdelse af minimumsfrekvenser i 2008I alt 41 kommuner har ikke overholdt aftalerne om mini-mumsfrekvenser i 2008. Det er mange sammenlignet medtidligere år. 23 af kommunerne har også haft problemer medat føre et minimumstilsyn i 2007. Disse kommuner blev invi-teret til et møde i Miljøstyrelsen i efteråret 2009.Kommunerne har oplyst at der er flere grunde til, at de ikkehar overholdt minimumsfrekvenserne for tilsyn. De væsent-ligste grunde har været:¶ Manglende ressourcer.¶ Politisk prioritering af andre områder, fx miljøgodkendel-ser med husdyrbrug eller klima.¶ Problemer med registrering og rod i databasesystemer.Kommunerne har ikke haft overblikket over, hvilke virk-somheder der skulle have tilsyn – eller havde fået det.¶ Stor medarbejderudskiftning, nye medarbejdere eller”tomme årsværk” efter kommunalreformen.Miljøstyrelsen forventer, at det vil vare endnu et par år, indendet igen er hovedreglen, at alle kommuner overholder afta-lerne om minimumsfrekvenser for tilsyn.
tabel 1minimumsfrekvenser Listevirksomheder,herunder IPPC-virksomheder”Bilag 1”-virksomheder,auto-værksteder + renserier§ 12-husdyrbrug og husdyr-brug over 75 DEPelsdyrfarmeHusdyrbrug over 3 DE menmindre end 75 DE ellerareal godkendt efter § 16aftale fra 2005 100 % skal havesamlet tilsyn i en3-årig periode100 % skal havesamlet tilsyn i en4-årig periode---
aftale fra 2007 (husdyrbrug) -
overgangsordning i 2008-
-
-
100 % skal have samlet tilsyn ien 3-årig periode100 % skal have samlet tilsyn ien 4-årig periode100 % skal have samlet tilsyn ien 6-årig periode
JaJaJa
6
miljøtilsynet i kommunerne
tilsyn på virksomheds mrådeto På virksomhedsområdet fører kommunerne tilsyn med liste-virksomheder, virksomheder på bilag 1 til brugerbekendt-gørelsen, autoværksteder og renserier som er omfattet afminimumsfrekvenserne. Hertil kommer ca. 110.000 øvrigevirksomheder, som reguleres efter § 42 i miljøbeskyttelses-loven, som kommunerne også skal føre et aktivt og op-søgende tilsyn med.I 2008 var der i alt registreret¶ ca. 6.000 listevirksomheder (i-mærkede virksomheder,dambrug og øvrige listevirksomheder)¶ ca. 11.400 virksomheder på bilag 1 til brugerbetalings-bekendtgørelsen¶ ca. 7.500 autoværksteder¶ ca. 200 renserierFor kommunerne består tilsynsopgaven på virksomhederneoverordnet i tre dele: 1) det kontrollerende tilsyn, herunderdet fysiske tilsyn og det administrative tilsyn med fx kontrolaf egenkontrolvilkår, 2) vejledning af virksomhederne om nylovgivning eller renere teknologi og 3) planlægningsarbejdetfor miljøtilsynets udførelse.
tilsyn med miljøgodkendte virksomhederI perioden frem til 2007 har der været en nedgang i det pro-centvise antal af besøgte listevirksomheder. Særligt i 2006-2007 skete der et markant fald i antallet af besøgte listevirk-somheder, samtidig steg antallet af listevirksomheder.Den voldsomme stigning i antallet af listevirksomhederskyldes, at kommunerne i 2006 fik overdraget tilsyns- oggodkendelsesforpligtigelserne for et stort antal listevirksom-heder fra amterne. I 2008 er der sket en mindre stigning idet procentvise antal af besøgte virksomheder. Minimum-frekvenserne bliver målt i forhold til antallet af samlede til-syn, og et samlet tilsyn kan godt bestå af flere tilsynsbesøg.
figur1 ¶ antal listevirksomheder, antal samlede tilsyn og tilsynsfrekvensstk
%
7.0006.0005.0004.0003.0002.0001.0000
1009080706050403020100antal listevirksomhederantal samlede tilsyni procent
2005
2006
2007
2008
7
godkendelser af listevirksomheder (ekskl. landbrug)Kommunerne er godkendelsesmyndighed for i-mærkede ogøvrige listevirksomheder. Virksomhederne godkendes efter§ 33 i miljøbeskyttelsesloven. Godkendelserne gives efterbilagene 2 eller 5 i godkendelsesbekendtgørelsen. Bilag 5 igodkendelsesbekendtgørelsen består af en række standard-vilkår, som er tilpasset til de enkelte brancher – og kaldesbranchebilag.I figur 2 ses, at frem til 2005 har kommunerne stort set haftgodkendt alle de listevirksomheder, de er myndighed for. Detstore fald i godkendelser i 2005 skyldes, at en række virk-somheder, der ikke tidligere skulle godkendes, blev omfattetaf godkendelsespligt i 2005. Det yderligere efterslæb, der er
opstået fra 2006-2007, har kommunerne ”arvet” fra amterne(affalds-deponier, dambrug mv.)
ressourceforbruget Kommunalreformen har haft tydelig indflydelse på udvik-lingen i arbejdet med godkendelser og tilsyn. Kommunerneovertog en række opgaver fra amterne og 2007 var det før-ste år med husdyrgodkendelsesloven. For at kommunernekunne løfte disse opgaver, fik kommunerne tilført ressourcer.Det var derfor ventet, at antallet af årsværk brugt på tilsyn oggodkendelse ville stige. Det viste sig i midlertidigt, at der varet fald på 27 årsværk fra 2006-2007.Ressourceforbruget til godkendelsesområdet er til dels ble-vet indhentet, samtidig er der brugt færre ressourcer på
figur2 ¶ forholdet mellem godkendte og registrerede listevirksomheder (ekskl. landbrug og dambrug ) i perioden 2003-2008stk
%
6.0005.0004.0003.0002.0001.0000200320042005200620072008
100999897969594939291908988878685
antal listevirksomhedergodkendte virksomhedergodkendte i procent
figur3 ¶ ressourceforbrug til tilsyn fordelt på virksomhedstyperstk
70060050040030020010002002200320042005200620072008andetandre virksomhederplantebruglandbrugbranchevirksomhedbilag
1-virksomhed
listevirksomhed
8arbejdet med den enkelte godkendelse. Det har også væretforventningen, at kommunerne i takt med, at der blev udgi-vet flere standardvilkår (branchebilag, bilag 5 i godkendelses-bekendtgørelsen), ville bruge færre ressourcer til godkendel-sesarbejdet.I 2008 er der sket en stigning i ressourceforbruget til tilsynmed landbrug på 12 årsværk og en stigning i ressourcefor-bruget til ”Andet” med 21 årsværk. Øvrige kategorier er næ-sten uændret i 2008 sammenlignet med 2007. Det gælderogså ressourceforbruget til tilsynsindsatsen på listevirksom-hederne, bilag 1 virksomhederne og branchevirksomheder-ne, som er de virksomheder, som er omfattet af minimums-frekvenserne.Det er tankevækkende, at der er sket en stigning i ressource-forbruget til tilsyn med ”Andet”, da denne kategori vurderessom mindre betydningsfuld for miljøet.bekendtgørelsens § 15, og omfatter mindst et årligt besøgved alle dambrug i kommunen. Ved besøget kontrolleres ind-retnings- og driftsmæssige forhold, og der foretages bedøm-melse af den biologiske vandløbskvalitet ved dambruget.Tilsynet i 2008 omfattede bedømmelse af den økologisketilstand i vandløbene omkring 253 dambrug. Således vistetilsynet, at målsætninger om minimum en faunaklasse 5 eropfyldt for 61 % af dambrugene i 2008, mens den er opfyldtoven for 71 % af dambrugene. For data omhandlende de 253dambrug gælder, at der ikke er foretaget vandløbsbedøm-melse ved henholdsvis 9 % af stationerne opstrøms og 5 %af stationerne nedstrøms dambrugene.Med aftale om Grøn Vækst blev der nedsat et Akvakulturud-valg. Udvalget havde til opgave at komme med anbefalingertil hvordan akvakultur-erhvervets ønske om vækst kan reali-seres under hensyntagen til vandmiljøet. I foråret 2010 komudvalget med sine anbefalinger. Disse vil få betydning for detfremadrettede arbejde med administration af området – her-under også tilsynet med ferskvandsdambrug. Resultatet afudvalgets arbejde kan læses på Miljøstyrelsens hjemmeside.
ferskvandsdambrug Ferskvandsdambrug er listevirksomheder, og kommunernevaretager myndighedsfunktionen vedrørende godkendelses-og tilsynsarbejdet.I 2008 har kommunerne indberettet oplysninger om 274dambrug, hvilket er omtrent det samme som året før. I alt174 af de registrerede dambrug havde en godkendelse vedudgangen af 2008. Der blev meddelt 19 godkendelser i 2008– enten i form af tillæg til eksisterende godkendelser ellersom godkendelser, der omfatter hele virksomhedens drift.I 2008 blev der udført 257 tilsynsbesøg på dambrug i løbetaf året. Tilsynet med dambrugene er fastlagt i dambrugs-
flere håndhævelser i forbindelse med virksom-hedstilsynTilsynsmyndigheden har mulighed for at anvende forskelligehåndhævelsesreaktioner, hvis de møder forhold på virksom-hederne, som ikke er i overensstemmelse med gældendelovgivning. Det er henstillinger, indskærpelser, påbud, for-bud og politianmeldelser. Henstilling er den mildeste admi-nistrative håndhævelsesreaktion, som ikke har en bindenderetslig værdi.
figur4 ¶ antal tilsyn på listevirksomheder (ikke dambrug) og antal håndhævelsesreaktioner stk
%
3500300025002000150010005000200320042005200620072008
1009080706050403020100antal tilsynsbesøg pålistevirksomhederantal reaktioneri procent
9Siden 2006 er der sket en markant stigning i håndhævelser.Fra 2006-2008 er der næsten sket en fordobling af antallet afhåndhævelser, mest markant er stigningen i antallet af ind-skærpelser overfor listevirksomheder. Det kan konstateres,at udviklingen i 2007 og 2008 er gået mod, at der hyppigeregives indskærpelser frem for henstillinger.Figur 4 viser antallet af håndhævelser i forhold til antallet afudførte tilsyn på listevirksomheder.I 2008 er der også sket en stigning i antal reaktioner i for-hold til antallet af tilsyn på listevirksomheder. At der hånd-hæves oftere kan være en indikator for, at der sker flereovertrædelser efter gældende regler og der dermed er størrebelastning af miljøet.Stigningen kan være et udtryk for at kommunerne er blevetbedre til at håndhæve, at kommunerne har indført ændretpraksis (mindre vejledning/dialog, mere håndhævelse) ellerat det i højere grad har været nødvendigt at håndhæve, fordikommunerne støder på flere overtrædelser. Det kan ogsåvære et udtryk for, at der foretages flere håndhævelsesreak-tioner ved det enkelte tilsynsbesøg.Måske er der en sammenhæng mellem, at færre tilsynsbe-søg, resulterer i flere overtrædelser. Samtidig er det et skridtvæk fra det dialogbaserede tilsyn over i et mere kontrolle-rende tilsyn.
miljøstyrelsen har udarbejdet en database med alle kommunernes indberetninger på tilsyn- og godkendelsesområdet. du kan finde databasen på www.tilsyns-databasen.dk. databasen giver dig mulig-hed for at få indsigt i godkendelses og tilsyns ndsatsen i alle kommuner.i
10
miljøtilsynet i kommunerne
tilsyn på landbrugsområdet miljøtilsynet på landbrug er i mange kommuner blevet prioriteret højere i 2008 end i 2007, men tilsyns-målet er dog ikke nået i alle kategorier. der anvendes mange ressourcer på miljøgodkendelser, men der var i 2008 stadig en sagspukkel.Det samlede antal husdyrbrug i Danmark er faldende. For2008 er det summeret til 30.788, og antallet er sandsynlig-vis lidt for højt, da nogle kommuner ikke har registreret alleophør af husdyrbrug ved indberetningen. Det samlede antaltilsyn er steget fra 2007 til 2008 og dermed også den pro-centvise andel af husdyrbrug, der har fået tilsyn svarende til,at ca. hvert 5. brug har fået tilsyn.Generelt skal husdyrbrug have et tilsyn hvert 3. år, hvis dehar over 75 dyreenheder (DE), og hvert 6. år, hvis de har un-der 75 DE. Der er i 2007 indgået en mere specifik aftale omminimumsfrekvenser mellem Miljøministeriet og Kommu-nernes Landsforening, hvor tilsynsfrekvensen øges for nogleaf kategorierne frem mod 2010. I 2008 har kommunernesamlet set levet op til tilsynsmålet for §12-brug, hvor samtligehusdyrbrug skulle have tilsyn over en treårs periode, mensder på øvrige kategorier mangler tilsyn i forhold til at opfyldemålene. Målene var for husdyrbrug op til 75 dyreenheder(DE) med pelsdyr, at samtlige brug over 4 år skulle have hafttilsyn, mens målet for resten af brugene var, at 2/3 af bru-gene skulle have haft tilsyn over en treårsperiode. I forholdtil de samlede antal tilsyn i tilsynsperioden opfylder kommu-nerne forpligtelserne i kategorierne 75 DE (dyreenheder) optil grænsen for §12-brug og på brug fra 3-75 DE, men ikke på §12- brug og på pelsdyrbrug. (Se figur 5).
opfyldelse af tilsynsmålet for 2008 og ilsynsperioden tLandbrugstilsynet opdeles i forhold til tilsynsmål i kategorieri forhold til Husdyrloven, hvor i korte træk § 12 står for brugover 250 dyreenheder (DE), dog med specifikke grænser i for-hold til dyretyper, § 11 er husdyrbrug fra 75 DE op til § 12, ogher skelnes der i tilsynet mellem, om der er pelsdyrbrug ellerej, § 10 er øvrige husdyrbrug op til 75 DE og i denne tilsynska-tergori er også landbrug med arealer godkendt efter § 16.
figur 5 ¶ antal husdyrbrug inden for hver kategori, antal tilsyn i 2008, tilsynsmålet og opfyldelsen af tilsynsmålet. ”ippc” omfatter også de store kvægbrug.20.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000antal husdyrbrugkrav til tilsyn i tilsynsperiodenantal samlet tilsyn itilsynsperiodenårligt tilsynsmål i
20082008
antal samlet tilsyn i
IPPC-BRUG (§ 12)
75 DE – IPPC-BRUG (§ 11)
PELSDYR
3-75 DE
11
miljøgodkendelser af husdyrbrugAntallet af udarbejdede miljøgodkendelser er steget fra 2007til 2008. Imidlertid steg antallet af indkomne sager, der ikkevar behandlet betydeligt mere i samme periode. Puklen afikke-afgjorte sager nåede derfor ultimo 2008 et højdepunktpå 3200 ikke-afgjorte godkendelsessager, hvilket førte tilindgåelse af husdyraftalen mellem Kommunernes Landsfor-ening og regeringen om afvikling af denne sagspukkel medudgangen af 2010.
% manglede overdækning uden en acceptabel forklaring.Samlet var 22,7 % af gyllebeholderne ikke forsvarligt over-dækket. Det er stort set uændret fra sidste års undersøgelse.Der har siden 2007 været krav om, at alle nye gyllebeholderenærmere 300 m fra naboer eller sårbar natur skal have fastoverdækning som fx teltdug eller lign.
håndhævelser i forbindelse med tilsynDer har været en tendens til, at reaktionerne i stigende gradforetages ved indskærpelser frem for henstillinger, mens på-bud og politianmeldelser sjældent anvendes (Se figur 6 og 7).
ekstra aftale med kl om uvarslede tilsyn med gyllebeholdereLigesom i 2007 er der blevet gennemført tilsyn med gyllebe-holdere. I 2008 er der udført 2.632 tilsyn, mod 2.212 i 2007.6,5 % var af acceptable årsager ikke overdækket, mens 16,3
figur 6 ¶ antal tilsynsbesøg på husdyrbrug ekskl. pelsdyrfarme, og antallet af håndhævelsesreaktioner i perioden 2003-2008 i hhv. antal og procent af tilsyn 100009000800070006000500040003000200010000200320042005200620072008
1009080706050403020100antal reaktionerantal tilsyni procent
12figur 7 ¶ antal og typer af håndhævelsesreaktioner i forhold til husdyrbrug300025002000150010005000
henstillingerindskærpelserpåbudpolitianmeldelser
2003
2004
2005
2006
2007
2008
årets tema 2008 – erfaringer med anvendelseaf branchebilagmiljøstyrelsen har i forbindelse med tilsynsindberetningerne i en årrække haft et ”årets tema” på hen-holdsvis virksomheds- og landbrugsområdet. i 2008 har styrelsen haft fokus på de såkaldte branche-bilag, som er en slags system, som kommunerne kan bruge i arbejdet med miljøgodkendelserne. Det er frivilligt for kommunerne om kommunerne og miljø-centre vil bidrage med erfaringer til årets tema. Erfaringernebruges i Miljøstyrelsens videre arbejde indenfor de enkelteområder.Formålet med årets tema om branchebilag var at få overblikover kommunernes erfaringer med anvendelse af branchebi-lag i forbindelse med udarbejdelse af miljøgodkendelser. 35kommuner fordelt over hele landet er kommet med tilbage-meldinger på årets tema.Årets tema satte fokus på:¶ om der er opnået administrative lettelser ved brugen af deudsendte standardvilkår,¶ om kommunen vurderer, at anvendelsen af branchebilager effektivt,¶ om anvendelsen af branchebilagene har givet anledning tilmiljømæssige problemer, som ikke kan håndteres af detnye system eller som kræver yderligere tiltagKommunerne oplever overordnet set administrative lettelseri brugen af standardvilkår. De kan se en fordel i den ensret-ning, der opnås ved at anvende standardvilkårene. Noglekommuner peger dog på, at det er tidskrævende at sætte sigind i standardvilkårene samt, at det kan være problematiskat inddrage lokale forhold i miljøgodkendelserne.83 % af de miljøgodkendelser, der er blevet meddelt i 2008,har taget udgangspunkt i branchebilagene. I 41 % af god-kendelserne har kommunerne afveget fra branchebilaget pådelområder. Afvigelserne har været i forhold til, at der er ble-vet formuleret supplerende vilkår eller der er blevet udeladtirrelevante vilkår.2/3 af kommunerne mener, at det forenklede godkendelses-system er effektivt. Kommunerne ser det som en lettelse ogsom en effektivisering af godkendelsesarbejdet, at vilkåreneer formuleret på forhånd. Det optimerer godkendelsesarbej-det og er med til at sikre en ensretning.På Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk (industri/tilsynog brugerbetaling) kan hele afrapporteringen af årets temafindes.
13
14
miljøtilsynet i de statslige iljøcentremde 7 statslige miljøcentre blev dannet i forbindelse med kommunalreformen. tre af centrene miljøcen-ter odense, miljøcenter roskilde og miljøcenter århus er godkendelses- og tilsynsmyndighed for en række af de større virksomheder.De tre centre skal ligesom kommunerne indsende en årligberetning om indsatsen i forhold til miljøgodkendelser ogtilsyn til Miljøstyrelsen.Alle 7 centre gennemfører overvågning af miljøstanden i om-givelserne, herunder tilsynet med miljøets tilstand i vandløb,søer og kystnære havområder og i jord, luft og grundvand.Miljøcentrene skal hvert år indberette ressourceforbruget afdette arbejde til Miljøstyrelsen.serne skal overholdes. For de virksomheder, hvor centrene ertilsynsmyndighed, betyder det, at alle virksomheder vil få etsamlet tilsyn mindst hvert tredje år.Miljøcentrene er myndighed for mere komplekse virksomhe-der, derfor er tilsynet ofte delt i flere besøg. Det er først, nårder har været ført tilsyn med hele virksomheden, at tilsynetregistres som et samlet tilsyn. Det er på antallet af samledetilsyn, at minimumsfrekvensen bliver målt.Miljøcentrene har i 2008 gennemført i alt 33 samlede tilsyn,svarende til en tilsynsfrekvens på 8 %. Selv om det skal til-stræbes, at antallet af tilsyn skal fordeles ligeligt over de treår (dvs. 33 % af virksomhederne skal have et samlet tilsynhvert år), er det for tidligt at konkludere noget om centrenesindsats. Ligesom det er tilfældet for kommunerne, har miljø-centrene også mulighed for at prioritere indsatsen forskelligti løbet af den treårige periode. 8 % er dog en ret lav tilsyns-frekvens. Tilsynsfrekvensen for 2007 var 5 %.
tilsyn med og godkendelse af virksomhederneMiljøcentrene var i 2008 tilsynsmyndighed ca. 400 listevirk-somheder, heraf var ca. 210 i-mærkede virksomheder, ca.120i-mærkede virksomheder, hvor miljøcentret kun fører tilsynog ca. 15 øvrige listevirksomheder, hvor centeret kun førertilsyn.Miljøcentrene er ikke formelt omfattede af aftalen om mini-mumsfrekvenser for samlede tilsyn, men centrene har somhensigtserklæring, at målsætningen om minimumsfrekven-
tabel 2 ¶ antallet af virksomheder, antallet af tilsyn, besøgte virksomheder og revurderinger af godkendelser i 2008 ImrkvirksomhederØvrige liste-virksomhederImrk virk.Kun tilsynØvirgevirksomheder– kun tilsynantal virk- somheder 21247121antal tilsyn 1772577besøgte virksomheder 1091442antal samlede tilsyn 2335virksomheder der har modtager samlet tilsyn 24510revurderinger afmiljøgodkendelser10--
13
6
3
2
2
-
15Der er i 2009 udarbejdet en handlingsplan for miljøcentrene,som skal sikre at der fortsat er fokus på tilsynsindsatsen.Miljøcentrene var i 2008 godkendelsesmyndighed for i altca. 285 listevirksomheder. Der blev i 2008 i alt givet ca. 10godkendelser.håndhæve, når de finder det nødvendigt i forhold til at sikreat gældende lovgivning overholdes.Miljøcentrene har i 2008 lavet lidt flere håndhævelsesre-aktioner end i 2007. Sammenlignes antallet af håndhævel-sesreaktioner med kommunernes håndhævelsesreaktioneroverfor listevirksomheder, ses det, at kommunerne har fun-det anledning til at håndhæve ved 68 % af tilsynsbesøgene.Hvorimod centrene håndhæver ved 49 % af tilsynsbesøgene.
håndhævelserLigesom kommunerne har miljøcentrene mulighed for attabel 3 ¶ myndighedsreaktioner i miljøcentrene i 2008 I-mrk. liste-virksomhederØvrige liste-virksomhederI-mrk. listevirk.hvor centeret kunfører tilsynØvrige listevirk.hvor centeret kunfører tilsynAndetI althenstillinger 150indskærpelser 373
politianmeldelser 10
påbud efter §41b 71
øvrige påbud forbud3000
55
5
0
3
9
0
0070
0045
001
1012
0012
000
16
miljøstyrelsens tilsynsaktiviteter i 2008 miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af en lang række bekendtgørelser og forordninger. det største tilsynsområde er kemikalieområdet, hvor tilsynet varetages af kemikalieinspektionen.Kemikalieinspektionen fører tilsyn med ca. 50 bekendtgørel-ser, der ikke eksplicit fremgår af skemaet nedenfor, da Kemi-kalieinspektionen hvert år udgiver en selvstændig årsstatus,der offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.I tabellen nedenfor kan ressourceforbruget opgjort i årsværkog fremmede tjenesteydelser, antal tilsyn og kampagner,samt håndhævelsesreaktioner i 2008 ses.Sammenlignet med 2007 har der været større aktivitet i Ke-mikalieinspektionen, GMO-området og brændeovne. Derud-over er der kommet et nyt tilsynsområde til; import/eksportaf affald.I denne tilsynsberetning er det valgt at gå i dybden med etenkelt af de meget forskelligartede tilsynsområder; Tilsyn ogkontrol med offshore installationer til olie- og gasudvinding.
tilsynsområdeÅV i MST
årsværkFremmedetjenesteydelser
tilsyn, kampagner m.v.Fysiske tilsyn, kontrol af egenkontrol,kampagner, informationKemikalieinspektionen har igangsat12 kampagner og afsluttet yderligere5 kampagner i 2008. Informationom kampagnerne findes i ”Årsstatus2008” på Miljøstyrelsens hjem-meside. En del af kampagnerne erdesuden afrapporteret særskilt.
håndhævelsesreaktionerHenstillinger, indskærpelser, påbud,forbud og politianmeldelser.Tilsynsbesøg: 237Kontrolanalyser: 257Produktkontrol: 20Indberetninger: 126Politianmeldelser: 25
Kemikalier
6,7
GMO-områdetImport/eksport afaffaldModtagefaciliteter– havneaffaldsplaner,samt anmeldelse ogaflevering af affald fraskibe
2,10,8
00
61 tilsynsbesøgDer er udført en række kontroller:8 gange á 1-2 dagePå Årsbasis fører Søfartsstyrelsen påvegne af Miljøstyrelsen tilsyn med25 % af skibe som anløber danskehavne, som efter modtagebekendt-gørelsen har en afleveringspligt (§11, stk. 1) og anmeldelsespligt (§ 12)efter modtagebekendtgørelsen.HavneaffaldsplanerIndberetning af mangelfulde eller forlidt modtagekapacitet vedrørendemodtagefaciliteter på havnene
0-
0,06
650.000 kr.
0
0Der er for tiden 2 klagersager som erunder behandling
Pant- og retursystemet
0,4
1,4 mio. kr.
SKAT fører tilsyn på vegne af Miljø-styrelsen. På årsbasis føres ca. 500kontrolbesøg.
Administrative bøder, politianmeld-elser.
17tilsynsområdeÅV i MSTWEEE – elektronik-skrot/ freeriders oghåndtering af affald0,3årsværkFremmedetjenesteydelser250.000 kr.tilsyn, kampagner m.v.Fysiske tilsyn, kontrol af egenkontrol,kampagner, informationDer er sendt ca. 5000 breve ud tilidentificerede potentielle free-riders.De havde 2 formål: dels som infor-mation til alle i målgruppen, hvorafnogle har svaret. Dels blev der fulgtop på dem, der ikke svarede. Opfølg-ning skete i 2009 og 2010Årligt tjek af om alle ca. 220 registre-rede ophuggere fortsat har et gyldigtcertifikat4 udtalelser til tidligere foretagetpolitianmeldelserhåndhævelsesreaktionerHenstillinger, indskærpelser, påbud,forbud og politianmeldelser.0
Bilskrotbekendt-gørelsen
0,04
0
Ophævelse af registrering, politi-anmeldelser.
Bilskrotbekendtgørel-sen/eksport af ulovligaffald/snyd medskrotningspræmienOffshore
0,1
0
0
0,9
0
2 fysiske tilsyn, samt omfattendekontrol af egenkontrol mv39 kontroller
0
Svovlindholdet i fasteog flydende brændslerHurtigfærgeruterStøj fra maskiner tilbrug i det friKvaliteten af benzin-,diesel- og gasolie tilbrug i motorkøretøjerBegrænsning afudslip af dampe vedbenzinpåfyldning afmotorkøretøjerLuftforurening framobile, ikke-vejgåendemaskinerStøj og luftforureningfra fritidsfartøjerLuftforurening fraskibe og platforme
0,25
50.000 kr.
3
0,060
00
Ingen tilsyn, men godkendelser00
0,1
0
35 kontroller
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
18
tilsyn og kontrol med offshore installationer til olie- og gasudvindingMiljøstyrelsen fører tilsyn med operatørernes udledning afolie og kemikalier til havmiljøet i forbindelse med drift af defaste installationer til olie- og gasudvinding samt ved efter-forsknings- og produktionsboringer. Tilsynet består af fysisketilsyn og en ret omfattende ”skrivebords”-kontrol. Platforme-ne sender hver måned data om egenkontrol, der dokumente-rer overholdelse af gældende vilkår i udledningstilladelser forde faste installationer.I 2008 var der 9 bemandede platforme i Nordsøen, somMiljøstyrelsen var tilsynsmyndighed for. I 2010 er der 13 fa-ste offshore produktionsplatforme med udledning, og allebemandede platforme får tilsyn en gang i løbet af 3-årig pe-riode.
I tilfælde af et utilsigtet uheld (olie- og kemikaliespild) med-deles dette straks til Søværnets Operative Kommando, derumiddelbart videregiver oplysningerne til Miljøstyrelsen.Miljøstyrelsen sikrer sig, at operatøren iværksætter meka-nisk bekæmpelse, hvis spildet vurderes at kunne bekæmpes.Ved mindre spild, der umiddelbart kan bekæmpes, drøftesspildhændelsen med platformschefen, og der redegøres forforebyggende tiltag.
helikoptertransport Det meste transport ved offshoretilsyn foregår i helikopter,medmindre vejret tillader transport mellem offshoreinstalla-tionerne med standby skibe.I sommeren 2008 gennemgik offshore-gruppen i Miljøsty-relsen et helikopterredningskursus. Kurset skal gennemføresaf alle, der skal overnatte på offshoreplatformene på Nord-søen. Kurset er en forudsætning for at kunne føre tilsyn overflere dage på platformene. På kurset øves evakuering fra ensimuleret styrtende helikopter. Først øves i slow motion ien helikoptersimulator, med stop undervejs, før helikopte-ren rammer havoverfladen. Der sluttes af med et real-timesimuleret helikopterstyrt og evakuering under vandet fra enhelikopter, der vender på hovedet.
rensning af produceret vandNår der produceres olie, sker dette med brug af vand somtrykstøtte. Vandet renses før udledning til havet. Ved tilsyngennemgår Miljøstyrelsen separationsprocessen, hvor frak-tioner der er uønskede i havmiljøet skilles fra det produce-rede vand, og det sikres at koncentrationer i det produce-rede vand overholder lovkrav før udledning. I laboratorier påoffshore-installationerne måles der jævnligt på prøver af detproducerede vand. Ved tilsyn drøftes laboratoriepraksis ogprocedurer for udtag af vandprøver.
mere viden om offshoreDer bliver hvert år udarbejdet en Offshore Statusrapport,som bliver sendt til Folketinget. I Offshore statusrapportener der bl.a. oversigter over udviklingen i Danmark i forholdtil andre olie- og gasproducerende lande i Nordatlanten, ogstatus på opfyldelsen af miljømål for den danske offshore-sektor. I Offshore statusrapporten kan Miljøstyrelsens årligetilsynsplan også findes.
utilsigtede spildMiljøstyrelsen godkender beredskabsplaner for bekæmpelseaf utilsigtede olie- og kemikaliespild fra både faste olie- oggasproducerende offshoreinstallationer og de mobile rigge,der anvendes ved boring. Der føres tilsyn offshore med, atdet er de gældende versioner af beredskabsplaner for be-kæmpelse af utilsigtede olie- og kemikaliespild der forefin-des på platformen, samt at personalet på offshoreinstal-lationerne har kendskab til procedurer og retningslinjer iberedskabsplanerne.
afrundingPå Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk kan du finde mere information om kommunernes, miljø centrenes ogMiljøstyrelsens egen tilsyns- og godkendelsessindsats.På www.tilsynsdatabasen.dk kan du endvidere finde databasen med alle kommunernes indberetninger. Databasengiver dig mulighed for at få indsigt i godkendelses- og tilsynsindsatsen i de enkelte kommuner.
Miljøtilsyn 2008 indeholder en redegørelse forkommunernes, miljøcentrenes og miljøstyrelsensaktiviteter i forhold til godkendelse og tilsyn medvirksomheder og landbrug. Redegørelsen indeholderoplysninger om ressourceforbrug til miljøgodkendelserog tilsyn, overholdelse af minimumsfrekvenser fortilsyn, samt håndhævelse af miljølovgivningen.Miljøtilsyn 2008 er bl.a. udarbejdet på baggrundaf de årlige indberetninger fra kommunerne. Allekommunernes indberetninger er offentliggjort påwww.tilsynsdatabasen.dkPå www.mst.dk kan du finde mere information omtilsyns- og godkendelsesområdet.
Fotos:Miljøstyrelsen, Colourbox¶ Design:ESSENSEN.COM¶ 1. oplag: juni 2010
Miljøstyrelsen¶ Strandgade 29 ¶ 1401 København KTlf. 72 54 40 00 ¶ www.mst.dk ¶ [email protected]