Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 660
Offentligt
Miljøstyrelsen/
Jord&AffaldJ. nr. MST-703-00025bagge
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa Parlamentet om fremtidige tiltag vedr.
håndtering af bioaffald i EU
KOM(2010) 235 endelig
ResumeI Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa Parlamentet om fremtidige tiltag vedr.håndtering af bioaffald i EU beskrives de tiltag, som Kommissionen vurderer, er nødvendigefor at optimere håndteringen af bioaffald. Kommissionen finder ikke, at der skal udarbejdes etdirektiv om bioaffald, eller at der skal fastsættes krav om separat indsamling af bioaffald.Som prioriterede foranstaltninger til optimering og håndtering af bioaffald nævnes blandtandet forebyggelse af affald, behandling af bioaffald og beskyttelse af jorden. Kommissionenfinder, at mulighederne, der er beskrevet i meddelelsen, kan gennemføres underhensyntagen til den nuværende affaldsregulering, herunder ved bedre anvendelse afaffaldshierakiet (forebyggelse, genanvendelse eller forbrænding med energiudnyttelse) iforhold til affaldsrammedirektivet.1. Status
Kommissionen er i affaldsdirektivets artikel 22 blevet pålagt at foretage en vurdering afhåndtering af bioaffald med henblik på at forelægge et forslag til et direktiv, hvis det errelevant.Bioaffald er i affaldsdirektivets1) artikel 3 defineret som bionedbrydeligt have- og parkaffald,mad- og køkkenaffald fra husholdninger, restauranter, cateringfirmaer og detailforretningersamt lignende affald fra fødevareforarbejdningsvirksomheder.Kommissionen sendte den 19. december 2008 en Grønbog om håndtering af bioaffald i EUtil medlemsstaterne. Med Grønbogen ønskede Kommissionen at lægge op til en debat omen mulig fremtidig regulering af bioaffald på enten EU-niveau eller medlemsniveau.Folketingets Europaudvalg blev orienteret om denne Grønbog ved grundnotat om sagen den27. februar 2009.Efterfølgende har Kommissionen udarbejdet et udkast til en vurdering af håndtering afbioaffald i EU. Den har været i høring hos medlemsstaterne. Kommissionen har færdiggjortsin konsekvensanalyse og på baggrund heraf udarbejdet meddelelsen om mulige fremtidigetiltag vedr. håndtering af bioaffald, som blev fremsendt til medlemslandene den 18. maj2010.
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og ophævelse af visseaktiviteter
1
2
Kommissionen præsenterede meddelelsen på Rådsmødet den 11.juni 2010 under punktetEventuelt.2. Formål og indhold
Meddelelsen beskriver de fremtidige tiltag, som Kommissionen vurderer som værendenødvendige for at kunne optimere håndteringen af bioaffald.Meddelelsen lægger ikke op til, at der på nuværende tidspunkt skal udarbejdes et direktiv ombioaffald, eller at der skal fastsættes krav om særskilt indsamling af bioaffald ved at ændredele af affaldsrammedirektivet.De politiske løsningsmuligheder, der beskrives i meddelelsen, forudsætter, at alleredegældende lovgivning gennemføres fuldt ud under hensyntagen til omkostningerne ved deenkelte tiltag. Herunder også bedre anvendelse af affaldshierarkiet (forebyggelse,genanvendelse eller forbrænding med energiudnyttelse) i henhold til affaldsrammedirektivet.Det fremgår af Kommissionens undersøgelse, at de største fordele ved en bedre håndteringaf bioaffald vil være nedbringelse af drivhusgasserne, fremstilling af kvalitetskompost ogbiogas, som vil bidrage til bedre jordkvalitet og ressourceeffektivitet samt en højere grad afselvforsyning med energi.Af prioriterede foranstaltninger til optimering og håndtering af bioaffald nævnes bl.a.forebyggelse af bioaffald, behandling af bioaffald og beskyttelse af jorden.Vedrørende forebyggelse af bioaffald lægges der ikke op til konkrete EU-mål, men at denationale affaldsforebyggelsesplaner, som medlemslandene i henhold tilaffaldsrammedirektivet skal udarbejde senest med udgangen af 2013, kan suppleres mednationale mål for bioaffaldsforebyggelse. Kommissionen har endvidere til hensigt at foreslåsærlig vejledning om forebyggelse af bioaffald til nationale forebyggelsesplaner og til fortsatat arbejde hen imod at foreslå indikatorer til at vurdere, hvorvidt der bør fastsættes mål påEU-plan for forebyggelse.For bioaffald, der ikke kan undgås, bør medlemslandene vælge de mest hensigtsmæssigeløsninger for håndtering alt efter deres særlige forhold, som f.eks. befolkningstæthed,efterspørgsel efter kompost eller energi mv. Der lægges ikke op til et fælles EU-mål forbiologisk behandling på grund af medlemslandenes forskellighed, men Kommissionen vilvidereføre sin undersøgelse med henblik på at vurdere, om der bør fastsættes et fælles målfor biologisk behandling senest i 2014 i medfør af affaldsrammedirektivet. Et mål for biologiskbehandling vil forudsætte separat indsamling for at opnå en god kvalitet af kompost og detafgassede materiale (fermentat).Med hensyn til beskyttelse af jorden lægger meddelelsen op til, at der fastsættes fællesstandarder for kompost og fermentat for at sikre fri bevægelighed på det indre marked ogtillade, at produkterne kan anvendes uden yderligere overvågning og kontrol med den jord,hvor de tilføres/udspredes. Kommissionen finder, at proceduren for affaldsfasens ophør(”End of Waste” procedure) i affaldsrammedirektivet kan være den bedste måde at fastlæggefælles standarder for kompost og fermentat. For biologisk behandlet bioaffald, der ikkeopfylder sådanne produktstandarder, overvejer Kommissionen at fremsætte
3
minimumsstandarder for kompost og fermentat til jordbrugsformål i forbindelse medrevisionen af slamdirektivet.Herudover anbefaler Kommissionen desuden, at medlemslandene gør brug af demuligheder, som fremgår af artikel 11 (genbrug og genanvendelse) og artikel 22 (bioaffald) iaffaldsramme-direktivet.Meddelelsen konkluderer, at en bedre håndtering af bioaffald i EU vil kunne give betydeligemiljømæssige og økonomiske fordele.3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har ikke udtalt sig på baggrund af meddelelsen.4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenserMeddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserMeddelelsen indeholder ikke konkrete initiativer eller forpligtende krav og har derfor ikkeøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.BeskyttelsesniveauMeddelelsen ændrer ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.6. Høring
Kommissionens meddelelse er blevet sendt i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er i denforbindelse kommet høringssvar fra DAKOFA, Affald Danmark, KL og KøbenhavnsKommune.DAKOFA
angiver i sit høringssvar, at Danmark med baggrund i den nye danskeaffaldsstrategi bør støtte, at Kommissionen forsætter analysen af håndteringen af bioaffaldeti medlemsstaterne, med det formål at konkludere, om der er behov for engenanvendelsesmålsætning i 2014, som driver for implementeringen af affaldshierarkiet ogden teknologiske udvikling på området. Ifølge DAKOFA bør Danmark derudover støtte, atKommissionen opstiller et langsigtet mål for nedbringelsen af miljøeffekterne relateret til heledet biologiske kredsløb.DAKOFA angiver, at Danmark jf. den danske VE-plan fortsat planlægger at forbrændebioaffaldet og producere fjernvarme, som led i opfyldelse af VE-direktivets målsætninger. Enanvendelse af bioaffaldet til energiformål gennem forbrænding vil ifølge DAKOFA ikkeopfylde det nye EU affaldsdirektivs krav om, at affaldshierarkiet angiver prioriteringen afhåndteringen af affaldet og som sådan skal overholdes, medmindre en livscyklus analyseviser noget andet. En forbrænding af bioaffaldet med henblik på energiproduktionklassificeres nemlig som en nyttiggørelsesoperation på et lavere niveau end genanvendelseaf affald f.eks. til jordbrugsformål, hvor næringsstofferne udnyttes.
4
DAKOFA fremhæver i den forbindelse, at Miljøministeriets lovforslag om indskrivning afaffaldshierarkiet i miljøbeskyttelsesloven, som led i implementeringen afaffaldsrammedirektivet, bliver overhalet af Klima & Energiministeriets ”usynlige” affaldspolitik.Herved kan der ifølge DAKOFA opstå behov for en særskilt driver som f.eks. en EUmålsætning om genanvendelse af bioaffaldet, for at sikre, at affaldshierarkiet følges.DAKOFAs netværk for biologisk behandling undrer sig over, at Miljøstyrelsen i rammenotatetikke reflekterer over Danmarks mål for biobrændstoffer i 2020, samt den danske målsætningi Grøn Vækst, om en tredobling af energiproduktionen på biogasanlæg. Netværket påpeger,at dette ikke alene kan klares ved tilføring af mere gylle, hvilket skaber behovet forsupplerende energiholdigt materiale, hvis biogasanlæggene skal være rentable. Man kanderfor ifølge DAKOFA stille spørgsmålstegn ved, om biogasanlæggene kan etableres udenmadaffaldet.DAKOFA angiver i øvrigt, at et mål for genanvendelse af bioaffald sandsynligvis vil skullefølges af intensiveret særskilt indsamling for at sikre en god kvalitet i bioaffaldet, inden denvidere forarbejdning i f.eks. komposterings- og biogasanlæg. Ifølge DAKOFA, kanobligatoriske genanvendelsesmål være en vigtig driver for ny miljøteknologi, hvorimod enprioritering af nyttiggørelse i eksisterende forbrændingsanlæg vil være vanskeligt atkonkurrere med for ny alternativ teknologi på området. Derudover mener netværket, at et målfor fosforudvinding af bioaffaldet burde overvejes, som en væsentlig driver forteknologiudviklingen på dette område.Affald Danmark
støtter i sit høringssvar op om vigtigheden for Danmark af fortsat at kunneopretholde det nuværende høje beskyttelsesniveau for miljø, herunder grundvand og jordsamt sundhed, men anbefaler at man frem for at modarbejde etablering af fælles standarderog End of Waste kriterier for kompost kunne gøre de særlige hensyn til grundvandskvalitetengældende, således at kriterierne defineres i tilknytning til den videre anvendelse af produktet.Såfremt fælles EU produktstandarder for kompost og fermentat anses for utilstrækkelige, kanDanmark, ifølge Affald Danmark alligevel vedtage nationale regler for anvendelsen af disseprodukter med henblik på at sikre, at de ovenfornævnte beskyttelsesniveauer kanopretholdes.affald Danmark anbefaler på den baggrund, at der, under hensyntagen til den politiskebaggrund for meddelelsen og under hensyntagen til, at de kommende to formandskaber(Belgien og Ungarn) begge hører til den såkaldte ”bio-waste coalition”, holdes fast iindstillingens miljømålsætning og at der skabes bredere forhandlingsrammer for Regeringen.KL
bakker i sit høringssvar op om Regeringens foreløbige generelle holdning. KL bemærkerherudover, at et mål for biologisk behandling ikke nødvendigvis vil forudsætte separatindsamling, idet der i dag er teknologier under udvikling, der som eksempelvis”REnescience-processen” benytter usorteret husholdningsaffald, som efterfølgende adskillesi en organisk og en uorganisk fraktion, der hver især anvendes miljømæssigt optimalt.Outputtet er biogas, bioethanol, benzin, el og varme, samt produkterne metaller, glas ogplast.Københavns Kommune
nævner i forbindelse med sit høringssvar, at kommunen medsærlige bestemmelser har stillet krav om udsortering af madaffald fra virksomheder, såfremtvirksomhederne havde en produktion på over 100 kg madaffald om ugen. Affaldet er blevetkørt til bioforgasning. Kommunen er netop nu ved at afklare om udsortering af madaffald
5
fortsat skal være et krav i Københavns Kommune og indgå i §12 i det nye standardregulativfor erhvervsaffald.Herudover er der kommet svar fra Arbejdstilsynet, som ikke har bemærkninger tilmeddelelsen.7. Forhandlingssituationen
Kommissionen præsenterede meddelelsen på Rådsmødet den 11. juni 2010 under punktetEventuelt. Der er ingen forhandling af meddelelsen.8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen er enig iKommissionens betragtning om, at det på grund af medlemslandenes forskellighed kan værevanskeligt at opstille fælles EU mål for genanvendelsen af bioaffald på nuværende tidspunkt.Regeringen finder, at det er nødvendigt med tilstrækkelig fleksibilitet til, at medlemslandeneselv vælger den bedste håndtering af bioaffald i henhold til affaldshierarkiet.Danmark kan ikke støtte, at der fastsættes fælles EU-standarder for kompost og fermentat.Det er afgørende for Danmark fortsat at kunne opretholde det nuværende højebeskyttelsesniveau for miljø, herunder grundvand og jord samt sundhed. En undtagelse afkompost og fermentat fra EU’s affaldsregulering forudsætter at et højt beskyttelsesniveausikres og at der alene er tale om minimumskrav til kompost samt fermentat og anvendelsenheraf på EU-niveau, således at det om nødvendigt er muligt for Danmark at fastsætteskrappere kvalitetskrav.