Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 66
Offentligt
747642_0001.png
747642_0002.png
PRESSEMEDDELELSE27. oktober 2009
Miljøminister lancerer plan forrenere luft i København

Miljøminister Troels Lund Poulsen (V) har i dag sendt en ny luftkvalitetsplan for

København og Frederiksberg i høring. Samtidig præsenteres et lovforslag om

skrappere miljøzoner, som nu også skal omfatte varebiler.

”Luftkvaliteten i Danmark og de danske byer er i dag markant bedre, end den var for20 år siden. Men det er ingen hemmelighed, at der i København er udfordringer medfortsat at begrænse partikelforureningen på grund af den tætte bebyggelse, megentrafik og det øgede antal dieselbiler de seneste år. Med den nye luftkvalitetsplan forKøbenhavn håber vi at sikre hovedstadens indbyggere ren luft i fremtiden. Aleneskærpelsen over for ældre varebiler forventes at reducere dødeligheden i Københavnog på Frederiksberg med ca. 500 leveår i de kommende år ,”siger miljøministerTroels Lund Poulsen (V).Både det nye lovforslag og forslaget til en luftkvalitetsplan for renere luft i Københavnindeholder indsatser, som regeringen har besluttet, og som forventes at bringeDanmark i mål med at overholde EU's grænser for partikelforurening i luften.Målet om renere luft i København og på Frederiksberg forudsætter et positivt medspilfra de to kommunalbestyrelser."Luftkvalitetsplanen og lovforslaget er et udtryk for regeringens vilje til at sætte indmod partikelforureningen over en bred kam. Indsatserne er tilrettelagt, så vi først ogfremmest sikrer en bedre luft og samtidig skeler til, hvad der er økonomisk forsvarligt.På den måde får vi mest miljø for pengene,"siger miljøminister Troels Lund Poulsen(V).Lovforslaget indeholder en skærpelse af de eksisterende regler om miljøzoner tilogså at omfatte ældre benzinvarebiler over 16 år og dieselvarebiler over 9 år. I
Købehavn og Frederiksberg betyder det, at 14.000 ældre varebiler enten bliverudskiftet eller får monteret et partikelfilter. Samtidig foreslås miljøzonereglerneudvidet til også at regulere andre forurenende stoffer end partikler, og alle byer, derkan dokumentere et problem i forhold til EU’s grænseværdier for luft, får mulighed forat indføre miljøzoner.Endelig foreslås håndhævelsen over for udenlandske chauffører skærpet.Udenlandske lastbiler skal fremover have påmonteret miljøzonemærke i forruden –og chaufførerne skal betale eventuelle bøder på stedet – ellers får politiet hjemmel tilat tilbageholde køretøjet.Luftkvalitetsplanen og de skrappere miljøzoner er endnu to af en lang række afallerede vedtagne initiativer, som også bidrager til renere luft i byerne. Heriblandt:- Nye regler om grønne taxier, som betyder, at nye taxier købt efter den 1. septemberi år skal have partikelfilter.- Fra den 1. januar skal alle ejere af person- eller varebiler, som kører på diesel,betale en afgift på 1.000 kroner om året, hvis de udleder for mange partikler.- En bred politisk aftale om bæredygtig transport blandt andet ved hjælp afkørselsafgifter- En væsentlig skærpelse af miljøkravene til skibsfarten gennem FN’s internationalesøfartsorganisation, IMOLuftkvalitetsplanen er i høring frem til 17. november og lovforslaget er i høring frem til23. november.Læs luftkvalitetsplanen her.Læs lovforslaget og høringsbrev her.

Yderligere oplysninger

Katja Asmussen, Miljøstyrelsen, tlf.: 72 54 43 06 (luftkvalitetsplanen)Marianne Christensen, Miljøstyrelsen, tlf.: 72 54 43 86 (lovforslaget)Thomas Hag, pressemedarbejder, Departementet, tlf.: 72 54 60 41