Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 659
Offentligt
873611_0001.png
873611_0002.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-6221-00057Ref. FJE
Resultat af INC 1 (Intergovernmental Negotiating Committee) om kviksølvkonventionafholdt den 7.-11. juni 2010 i Stockholm.BaggrundUNEP Governing Council (GC) vedtog på sit 25. møde i Nairobi i februar 2009 atnedsætte en forhandlingskomité (INC), der skal forhandle en global kviksølvkonven-tion. Forhandlingerne skal efter planen afsluttes i 2013. Det afholdte møde i Stock-holm fra 7. – 11. juni 2010 (INC 1) var det første af i alt 5 planlagte forhandlingsmø-der. INC 1 blev finansieret af midler fra Nordisk Ministerråd. Danmark modtog, i sinegenskab af formand, på vegne af Nordisk Ministerråd en pris for at have bidragetmed mere end 1 mio. US $ til INC1.Overordnede resultaterDer var på forhånd lagt op til, at INC1 skulle være et møde, hvor alle lande hørtehinandens synspunkter på alle områder, og alle drøftelser var derfor planlagt til atfinde sted i plenum. Det blev også tilfældet, og der var ikke substansmæssige for-handlinger i kontaktgrupper, som det ellers er kutyme. EU havde ikke inden INC1fået vedtaget et EU forhandlingsmandat, men mødets karakter betød, at EU’smanglende forhandlingsmandat ikke fik umiddelbare konsekvenser for medlemssta-terne.Det centrale resultat fra konferencen var, at sekretariatet for forhandlingerne (nedsatunder FN’s miljøprogram UNEP) fik mandat til at udarbejde et udkast til substantielleforpligtelser m.v. til drøftelse på det næste INC møde, INC2, som er planlagt til atfinde sted i Japan i januar 2011. Derudover skal der udarbejdes yderligere materialeaf sekretariatet til baggrund for forhandlingerne på INC2.Kort gennemgang af forhandlingerne1. Organisatoriske emner, som vedrører møderne i forhandlingskomitéen fra2010 – 2013.Procedurer, prioriteringer og rækkefølge af emner, der skal diskuteres, tidsplan ogorganiseringen af de kommende møder i forhandlingskomiteen, var blevet drøftetpå et arbejdsgruppemøde i oktober 2009 og blev formelt vedtaget på INC 1.Bureau:Der var enighed om at nedsætte et bureau på 10 medlemmer. Det betød, at EU fik1 medlem (Nina Cromnier fra Sverige). Derudover fik EU yderligere et medlem (Ka-terina Sebkova fra Tjekkiet som den ene repræsentant for CEE (de Central- ogøsteuropæiske lande)). Bureauet skal fungere gennem hele forhandlingsprocessenog alle 5 INC’er.Formand:Til formand for INC processen valgtes Fernando Lugris fra Uruguay.Procedureregler:
Der blev opnået enighed om at benytte de samme procedureregler, som har væretgældende for sammenlignelige konventionsforhandlinger, fx i forhandlingerne op tilvedtagelsen af Stockholmkonventionen om POP-stoffer. Det betyder blandt andet,at Kommissionen får mulighed for at deltage i processen på lige fod med repræsen-tanter for nationalstater (inden for de rammer, der er udstukket af Rådet), samt atNGO’er og industriorganisationer får lov at deltage i møderne. Et vigtigt forhold idenne sammenhæng er muligheden for afstemning, hvis der ikke kan opnås kon-sensus, et emne prioriteret af EU og i høj grad Danmark.2. Særskilte emner:Den vigtigste beslutning er, at UNEP sekretariatet til næste forhandlingsmøde INC2, der afholdes i Japan januar 2011 skal udarbejde et udkast til konvention indehol-dende forskellige muligheder for regulering. Udkastet skal baseres på grundlag afde tilkendegivelser, de enkelte stater /regioner fremkom med på mødet. Dette ud-kast skal så danne grundlag for de videre diskussioner frem til afslutningen i 2013.Det blev også besluttet, at UNEP sekretariatet skal udarbejde en række yderligeredokumenter til INC2, der skal bruges som baggrundsmateriale for diskussionerne.Et af disse bliver et dansk finansieret projekt omhandlende en undersøgelse af for-dele/ulemper ved et forbud mod kviksølv i produkter enten som et totalt forbud medvisse nødvendige undtagelser eller en liste med produkter, hvor kviksølv ikke ertilladt.Derudover var mødet præget af en lang række tilkendegivelser om landenes positi-oner på de enkelte områder, som konventionen skal bestå af. Der er stadig storforskel i landenes ambitionsniveau, hvor især de økonomiske forhold vil være afafgørende betydning for, hvor langt de enkelte lande ønsker at gå.Vedrørende implementering af konventionen drøftedes især finansiering, tekniskassistance og kapacitetsopbygning samt procedurer/mekanismer for overholdelse.U-landene bragte spørgsmålet om finansiel bistand på banen kontinuerligt og til-kendegav bl.a., at det var en forudsætning for, at en kommende konvention kanefterleves. De fleste, især u-landene, talte for en separat finansiel mekanisme, somer tæt knyttet til konventionens partskonference, i stil med den fond man har underMontreal Protokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Også USA udtrykte sinumiddelbart positive holdning til at se på en sådan model.Efterlevelse af konventionen blev understreget som vigtigt, og mange påpegedebehovet for at udforme konventionen, så kriterierne for efterlevelse bliver så klaresom muligt. Dog var nogle lande, især visse store udviklingslande, mere henhol-dende. Dette har også været tilfældet i regi af andre miljøkonventioner, og har rela-tion til nogle landes modvilje mod, at andre lande får indsigt i deres interne forholdeller ret til at starte procedurer, der fører til undersøgelse af, om aftalen overholdes.Området forventes at blive vanskeligt, men hvor vanskeligt vil afhænge af mangeforhold, herunder dels hvor præcist man konstruerer procedurer eller mekanismer tilfremme af overholdelse og dels hvordan og i hvilket omfang, u-landene får støtte tilimplementering af konventionen.Danmark afholdt sammen med Nordisk Ministerråd en side-event, hvor en danskudarbejdet rapport om muligheder for substitution af kviksølv i produkter og proces-ser samt rensningsmetoder blev præsenteret. Side-eventet var yderst velbesøgtmed ca. 125 deltagere.
2