Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 654
Offentligt
873094_0001.png
873094_0002.png
Notat
SKOV- OG NATURSTYRELSENNatur og SkovJ.nr. SNS-201-00271Ref. CLJDen 28. juni 2010
Miljøministeriets indkøb af træ og træbaserede produkterSom opfølgning på samråd den 18. juni 2010 om samrådsspørgsmål DF, DG og DH oplyses hermed omMiljøministeriets implementering af ministeriets vejledning for offentligt indkøb af lovligt og bæredygtigt træ.Miljøministeriets overordnede indkøbspolitik fra 2003 fastlægger de overordnede principper og målsætningerfor ministeriets indkøb, herunder at Miljøministeriet ved alle væsentlige indkøb vil fastsætte og inddrage kravtil miljø, energi, arbejdsmiljø, etik og sociale vilkår. Miljøministeriets indkøbspolitik blev i marts 2010 afløst af2en fælles indkøbspolitik for staten .Denne suppleres af separate interne instrukser til relevante indkøbsansvarlige i ministeriet og/eller tværmini-sterielt samarbejde om kravspecifikationer i relevante udbud.Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen har i perioden 2003 til 2010 udgivet tre vejledninger om offentligtindkøb af lovligt og/eller bæredygtigt træ:Tropisk træ, Miljøvejledning fra 2003 . Vejledningen gav råd om offentligt indkøb af lovligt og bæredygtigttropisk træ.4Midlertidig vejledning for offentligt indkøb af træ – sikring af lovlighed fra 2006 . Vejledningen omhandle-de al slags træ og havde alene anvisninger om køb af lovligt træ.5Vejledning om indkøb af træ fra 2010 . Vejledningen er web-baseret og gælder indkøb af al slags træ.Den vedrører både lovligt og bæredygtigt træ og afløser de to tidligere ovennævnte vejledninger.31
Miljøministeriet har fulgt vejledningerne op med interne instrukser, men registrerer ikke indkøb af træ og træ-baserede varer i ministeriets departement, styrelser og institutioner. Da Miljøministeriets indkøb af tropisk træer meget begrænset, er det de to sidstnævnte vejledninger, der har haft størst betydning og relevans.Miljøministeriets indkøb af træ og træbaserede produkter falder i tre kategorier:1. Fælles statslige indkøb – dvs. indkøb for hele staten, typisk i form af forpligtende aftaler i StatensIndkøbsprogram, som administreres af Finansministeriet, Økonomistyrelsen.2. Indkøb under rammeaftaler indgået af Statens og Kommunernes Indkøbsservice3. Øvrige indkøb.Ad 1) Fælles statslige indkøb12
Miljøministeriets Indkøbspolitik, Miljøministeriet, December 2003Statens Indkøbspolitik, Økonomistyrelsen, 2010.3Tropisk træ, Miljøvejledning, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen, 2003. Se:http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/Tidligere/2003/tropisk_trae.htm4
Midlertidig vejledning for offentligt indkøb af træ – sikring af lovlighed, Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, 2006. Se:http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/0C95F0A7-7C8D-48D7-BBAD-7C5BFB535C7C/63217/MidlertidigVejledning3.pdfVejledning om indkøb af træ. Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, 2010. Se:http://www.skovognatur.dk/Skov/Miljoet/vejledning/
5
Miljøministeriet er omfattet af statens fælles indkøbsaftaler, som er forpligtende for staten. Nogle af disseomfatter træbaserede produkter, herunder kontormøbler og kontorvarer, som bl.a. inkluderer papir. Ved ud-formningen af udbudsmaterialet for de første aftaler for træbaserede produkter, som blev indgået i 2006umiddelbart efter udgivelsen af Miljøministeriets midlertidige vejledning om sikring af lovligt træ, blev det an-set for nødvendigt med en forudgående modning af branchen, før der kunne stilles bindende mindstekrav omdokumenterbart lovligt træ i fælles statslige indkøbsaftaler. Der blev på den baggrund i de relevante udbudfastlagt bestemmelser om, at leverandøren først efter en indledende periode burde sikre, at træ og træbase-ret materiale leveret på de pågældende aftaler skulle hidrører fra lovligt produceret træ. Dette gjaldt bl.a. ind-købsaftalen for kontormøbler i 2006, som der blev redegjort nærmere for i svar på spørgsmål 5 og 7 fra Fol-ketingets Miljø- og Planlægningsudvalg ad beslutningsforslag B21 i Folketingssamlingen 2006/2007.Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen har efterfølgende arbejdet på en modning af træmarkedet, blandtandet gennem dialog og seminarer mv. med henblik på, at der efterfølgende skulle kunne fastlægges skær-pede krav. Dette skete ved aftalen for kontormøbler, som blev genudbudt i 2008. Som det fremgik af miljømi-nisterens redegørelse under samråd om indkøbsvejledningen for træ den 18. juni 2010 blev der her fastsatmindstekrav om dokumenterbart lovligt træ samtidig med at andelen af bæredygtigt træ blev vægtet positivt itilbudsvurderingen. Økonomistyrelsen har hertil oplyst, at de nuværende leverandører har forpligtet sig kon-traktuelt på at levere møbler produceret af 100 % bæredygtigt træ, og at der også i de kommende fælles-statslige udbud af f.eks. kontorvarer og trykkeriydelser vil blive stillet krav vedr. lovligt og bæredygtigt træ.Ad 2) Indkøb under rammeaftaler under Statens og Kommunernes IndkøbVed ministeriets øvrige indkøb anvender Miljøministeriet som udgangspunkt de fælles rammeaftaler, der ind-gås af Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI). Som det også fremgik af miljøministerens redegørel-se under samrådet den 18. juni 2010, har den midlertidige vejledning om lovligt træ fra 2006 indgået i vurde-ringen af kravsfastsættelsen i relevante udbud for træbaserede varer i de rammeaftaler, som indgås af SKI.Som et resultat heraf er der i dag fastlagt mindstekrav om dokumenterbart lovligt træ i SKI-aftalerne for blandtandet byggevarer, møbler og papir. I flere af disse udbud har andelen af bæredygtigt træ vægtet positivt meddet resultat, at leverandører på rammeaftalerne har forpligtet sig på at levere flere træbaserede varer med enhøj andel af bæredygtigt træ. Det gælder fx aftalen for byggevarer, som er den SKI-aftale, der har størst selv-stændig betydning for Miljøministeriet (fordi hovedparten af ministeriets indkøb af kontormøbler og papir eromfattet af de fælles statslige indkøbsaftaler, ikke SKI-aftalen).Ad 3) Øvrige indkøbEndelig foretager Miljøministeriet lejlighedsvis indkøb af træ, som ikke er omfattet af ovennævnte aftaler. Herer de ansvarlige for Miljøministeriets indkøb instrueret om at følge vejledningen for indkøb af lovligt og bære-dygtigt træ, således at der overalt, hvor det er muligt, skal fastlægges mindstekrav om dokumenterbart lovligttræ og som udgangspunkt tillige lægges vægt på - eller fastlægges mindstekrav om – en høj andel af bære-dygtigt træ.
2