Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 652
Offentligt
UDKASTBekendtgørelse om miljøbevidste indkøb af køretøjer1.I medfør af § 51, stk. 1, nr. 7 og § 51, stk. 2, og § 110, stk. 3 og 4 i lov om miljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som ændret ved § x (1) i L (nr. på lovforslaget)fastsættes:
Kapitel 1Formål, område og definitioner§ 1.Bekendtgørelsen har til formål at fremme renere og mere energieffektive køretøjer tilvejtransport.Stk. 2.Bekendtgørelsen forpligter ordregivende myndigheder, ordregivere og visse operatører, jf.§ 3, til at tage hensyn til energi- og miljøbelastningen i hele køretøjets driftslevetid, når de indkøberkøretøjer til vejtransport.§ 2.Bekendtgørelsen finder anvendelse i forbindelse med indkøb af køretøjer til vejtransport, når1) ordregivende myndigheder eller ordregiveren er forpligtet til at anvendeindkøbsprocedurerne i direktiv 2004/17/EF og 2004/18/EF på indkøb, eller2) operatører skal opfylde offentlige serviceforpligtelser i henhold til en kontrakt om offentligtrafikbetjening som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og ad vej, ogindkøbet ligger over den til enhver tid gældende tærskelværdi i henhold til direktiv2004/17/EF og 2004/18/EF.§ 3.I denne bekendtgørelse forstås ved:1) Ordregivende myndigheder: Ordregivende myndigheder som defineret i artikel 2, stk. 1, litraa), i direktiv 2004/17/EF og i artikel 1, stk. 9, i direktiv 2004/18/EF.2) Ordregivere: Ordregivere som omhandlet i artikel 2, stk. 2, i direktiv 2004/17/EF.3) Operatører: Kontraktspart i kontrakt om offentlig trafikbetjening som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentligpersonbefordring med jernbane og ad vej.4) Tærskelværdi: Det kontraktsbeløb, der udløser pligt til at følge de regler, der gennemførerdirektiv 2004/17/EF og 2004/18/EF.5) Køretøj: Køretøj til vejtransport omfattet af køretøjsklasserne i bilag 1, tabel 3.
Kapitel 2Køretøjets energi- og miljøforhold§ 4.Ordregivende myndigheder, ordregivere og operatører skal ved indkøb af køretøjer tilvejtransport tage hensyn til miljø- og energibelastningen af køretøjet i hele driftslevetiden oganvende mindst en af valgmulighederne i stk. 4.Stk.2. De driftsmæssige energi- og miljøbelastninger, der skal tages i betragtning, skal mindstomfatte følgende:1) energiforbruget,2) emissionen af CO2og3) emissionen af NOX, NMHC og partikler.
1
Stk. 3.Ud over de driftsmæssige energi- og miljøbelastninger, der er nævnt i stk. 2, kan deordregivende myndigheder, ordregivere og operatørne også tage andre miljøbelastninger ibetragtning.Stk. 4.Kravene i stk. 1 og 2 skal opfyldes ved at1) fastsætte tekniske specifikationer for energi- og miljøpræstationerne i dendokumentation, der ligger til grund for indkøbet af køretøjer til vejtransport, for hver af debelastninger, der tages i betragtning, samt eventuelle yderligere miljøbelastninger, eller2) inddrage energi- og miljøbelastningerne i indkøbsbeslutningen. I de tilfælde, hvor der anvendesen indkøbsprocedure, gøres dette ved at anvende disse belastninger som tildelingskriterier. I detilfælde, hvor disse belastninger værdisættes, så de kan indgå i indkøbsbeslutningen, anvendesden i § 5 fastsatte metodologi.Kapitel 3
Beregning af driftslevetidsomkostninger§ 5.Værdisætning af miljøbelastninger jf. § 4, stk. 4, nr. 2, foretages efter følgende metoder:1) Driftslevetidsomkostningerne til et køretøjs energiforbrug beregnes efter følgende metodologi:a) Et køretøjs brændstofforbrug pr. kilometer ifølge stk. 2 regnes i energiforbrugsenheder pr.kilometer, uanset om dette er angivet direkte, — som det er tilfældet for eksempelvis eldrevnekøretøjer – eller ikke. Hvis brændstofforbruget er angivet i andre enheder, omregnes det tilenergiforbrug pr. kilometer ved hjælp af de omregningsfaktorer, der er anført for de forskelligebrændstoffer i tabel 1 i bilag 1.b) Der anvendes kun én værdisats pr. energienhed. Der anvendes den laveste af den pris pr.energienhed, som gælder for henholdsvis benzin og diesel ekskl. afgifter ved brug sombrændstof til transportformål.c) Driftslevetidsomkostningerne til et køretøjs energiforbrug beregnes ved multiplikation af detantal kilometer, det kan køre i sin levetid ifølge stk. 3, om nødvendigt inklusive det antalkilometer, der allerede er kørt, med energiforbruget pr. kilometer litra a og prisen pr.energienhed ifølge litra b.2) Driftslevetidsomkostningerne som følge af et køretøjs CO2- emission beregnes vedmultiplikation af det antal kilometer, det kan køre i sin levetid ifølge stk. 3, idet der omnødvendigt tages hensyn til det antal kilometer, der allerede er kørt, med CO2-emissionen ikilogram pr. kilometer ifølge stk. 2 og med omkostningerne pr. kilogram i henhold til detinterval, der er anført i tabel 2 i bilag 1.3) Driftslevetidsomkostningerne som følge af de i tabel 2 i bilag 1 anførte emissioner afforurenende stoffer fra køretøjet beregnes ved addition af driftslevetidsomkostningerne somfølge af emissionen af NOx, NMHC, samt partikler. Driftslevetidsomkostningerne for hvertforurenende stof beregnes ved mulitiplikation af det antal kilometer, køretøjet kan køre i sinlevetid ifølge stk. 3, idet der om nødvendigt tages hensyn til det antal kilometer, der allerede erkørt, med emissionen i gram pr. kilometer ifølge stk. 2 og med omkostningen pr. gram.Omkostningerne er de fællesskabsgennemsnitsværdier, der er anført i tabel 2 i bilaget.Ordregivere kan anvende højere omkostninger, forudsat at disse omkostninger ikke overstigerde relevante værdier, der er anført i tabel 2 i bilag 1, multipliceret med en faktor 2.Stk. 2.Brændstofforbruget og emissionen af CO2og forurenende stoffer, jf. tabel 2 i bilag 1, pr.kilometer ved driften af køretøjer skal bygge på standardiserede fællesskabstestmetoder for dekøretøjer, der er omfattet af sådanne metoder i lovgivningen om fællesskabstypegodkendelse. Forkøretøjer, der ikke er omfattet af standardiserede fællesskabstestmetoder, gøres buddenesammenlignelige ved, at der benyttes alment anerkendte testmetoder eller resultater afmyndighedernes egne tests eller oplysninger fra køretøjsfabrikanten.
2
Stk.3. Det antal kilometer, et køretøj har kørt i sin levetid, er som angivet i tabel 3 i bilag 1,medmindre andet er angivet.§ 6.Miljøstyrelsen vurderer årligt muligheder og behov for at justere kravene til miljø- ogenergibelastningen fra køretøjer til vejtransport i forbindelse med et udbud. Miljøstyrelsensvurdering offentliggøres én gang om året i april måned som anbefaling til ordregivere.Kapitel 4Straf§ 7.Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om miljøbeskyttelse eller anden lovgivning,straffes med bøde den, der overtræder § 4.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.
Kapitel 5Ikrafttræden§ 8.Bekendtgørelsen træder i kraft den 4. december 2010.
3
BILAG 1
Data til beregning af driftslevetidsomkostninger for køretøjer til vejtransportTabel 1: Energiindholdet i motorbrændstofBrændstofEnergiindhold
DieselBenzinNaturgas/biogasFlydende gas (LPG)EthanolBiodieselEmulsionsbrændstofHydrogen
36 MJ/liter32 MJ/liter33-38 MJ/Nm324 MJ/liter21 MJ/liter33 MJ/liter32 MJ/liter11 MJ/Nm3
Tabel 2: Omkostninger vedrørende emissioner inden for vejtransport (2007-priser)CO 2NMHCPartiklerCO2NO x0,03-0,04 EUR/kg0,0044 EUR/g0,001 EUR/g0,087 EUR/g
Tabel 3: Antal kilometer, som et køretøj til vejtransport kan køre i sin levetidKøretøjets klasse (klasse M og N som defineret i direktiv2007/46/EF)Personbiler (M1)Lette erhvervskøretøjer (N1)Store lastbiler (N 2 og N 3)Busser (M 2 og M 3)Antal kilometer, detkan køre i sin levetid200.000 km250 000 km1.000.000 km800.000 km
4
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF af23. april 2009 om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport, EU-Tidende 2009 nr. L 120, side5.
5