Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 652
Offentligt
UDKASTForslagtilLov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Implementering af bilindkøbsdirektivet mv.)§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som ændret vedlov nr. 509 af 17. juni 2008 og senest ved lov nr. 1519 af 27. december 2009 foretages følgendeændringer:
1. I§ 13 a, nr. 4,ændres ”§14 a”til “§15 a”.
2. I§ 51indsættes efter stk. 1 som nyt stykke 2:”Stk.2. Ministeren fastsætter regler om, at private aktører i videst muligt omfang skal anvendevarer eller produkter, som indeholder genanvendte eller genanvendelige materialer, eller som iøvrigt af miljømæssige grunde er at foretrække frem for andre varer eller produkter med sammeanvendelse, i det omfang det er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser.”Stk. 2-5 bliver herefter til stk. 3-6.§2
Loven træder i kraft den 4. december 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget tager først og fremmest sigte på at fremme bæredygtigt forbrug og produktion ved atskabe hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/33/EF af 23. april 2009 om miljøbevidste indkøb af køretøjer til vejtransport.Lovforslaget indeholder tillige en enkelt ændring af miljøbeskyttelsesloven af redaktionel karakter.Der er et stigende fokus på bæredygtig produktion og forbrug i miljøpolitikken både globalt ogregionalt. Kommissionen vedtog i 2008 en handlingsplan for bæredygtigt forbrug og produktion ogbæredygtig industripolitik. Handlingsplanen indeholdt bl.a. en meddelelse (KOM 2008 (400) omoffentlige indkøb for et bedre miljø) om et bedre miljø gennem offentlige indkøb og en politiskmålsætning om 50 % offentlige grønne indkøb ved udgangen af 2010 på udvalgte produktområder.
Som et led i denne handlingsplan har Europa-Parlamentet og Rådet vedtaget direktiv 2009/33/EFaf 23. april 2009 om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport (herefterdirektiv 2009/33/EF).Direktiv 2009/33/EF retter sig mod den kreds, der er forpligtet til at følge udbudsdirektiverne1samtde operatører, der skal opfylde offentlige serviceforpligtelser i forbindelse med en kontrakt omoffentlig serviceforpligtelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1307/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og vej. Forpligtelsenfor operatørerne gælder kun for indkøb over et vist beløb (tærskelværdi), som medlemsstaternefastsætter.Direktiv 2009/33/EF pålægger medlemsstaterne at sørge for, at denne kreds efterspørger renereog energieffektive køretøjer, når indkøbet skal ske i henhold til reglerne i udbudsdirektiver. Det vilsige, når indkøbene overstiger de tærskelværdier, der løbende fastsættes vedkommissionsbeslutninger i henhold til udbudsdirektiverne.Det er ikke kun myndigheder og offentlige ejede eller kontrollerede virksomheder, der skal følgeudbudsdirektiverne. Også visse private virksomheder er omfattet af udbudsdirektiverne. Det drejersig om virksomheder, der varetager offentlige transportopgaver, herunder havne og lufthavne samtforsyningsvirksomheder indenfor gas, el, varme, vand og post og endelig virksomheder indenforefterforskning af olie og gas. Disse virksomhedskategorier skal følge udbudsreglerne i vissesituationer og derfor også pålægges at foretage miljøvurderinger i forbindelse med indkøb afkøretøjer efter direktiv 2009/33/EF.Den gældende miljøbeskyttelseslov indeholder ikke tilstrækkelig hjemmel til at gennemføre direktiv2009/33/EF, idet ministeren kun er bemyndiget til at udstede regler om forbrug af varer hosoffentlige myndigheder og i offentlige ejede og kontrollerede virksomheder.Med lovforslaget foreslås der indsat en bemyndigelse til miljøministeren, således at ministerenogså kan forpligte private i det omfang, det er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retligeforpligtigelser.
2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget2.1 Gældende ret.I miljøbeskyttelseslovens § 13 a, nr. 4, henvises der til § 14 a, hvor der skal henvises til § 15 a. Derer tale om en rettelse af en lovteknisk fejl, der opstod i forbindelse med lov nr. 508 af 17. juni 2008om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og vildforvaltning og forskellige andre love.Miljøbeskyttelseslovens § 51, stk. 1, nr. 7, bemyndiger miljøministeren til at fastsætte regler om, atoffentlige myndigheder og offentlige ejede og kontrollerede virksomheder skal bruge varer, der ermiljømæssigt at foretrække frem for andre.Der er udstedt et cirkulære nr. 26 af 7. februar 1995 om miljø- og energihensyn ved statsligeindkøb, hvoraf følger, at alle statslige institutioner og statsejede eller statskontrollerede
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse afkontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester (”forsyningsvirksomhedsdirektivet”) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentligevareindkøbskontrakter.
1
virksomheder skal inddrage miljøforhold ved indkøb af produkter og tjenesteydelser på lige fodmed andre hensyn.Bemyndigelsen i § 51, stk. 1, nr. 7, giver kun miljøministeren mulighed for at forpligte myndighederog offentligt ejede eller kontrollerede virksomheder, og er således ikke tilstrækkelig til atgennemføre EU-retlige forpligtigelser der også forpligter private aktører.
2.2 Lovforslaget.Med lovforslaget foreslås der indsat en hjemmel til at regulere privates indkøb, der svarer til denhjemmel miljøministeren allerede har i miljøbeskyttelsesloven § 51, stk. 1, nr. 7 i det omfang, det ernødvendigt til gennemførelse af Danmarks EU-retlige forpligtelser på området.Formålet med direktiv 2009/33/EF er at stimulere markedet for renere og mere energieffektivekøretøjer til vejtransport og påvirke markedet for standardkøretøjer. Direktivet forpligtermyndigheder, ordregivere og visse operatører til at tage hensyn til energi- og miljøbelastningen ihele køretøjets driftslevetid, når de indkøber køretøjer til vejtransport. Direktivet finder anvendelsepå kontrakter om indkøb af køretøjer til vejtransport foretaget af myndigheder og virksomheder, derer forpligtet til at anvende indkøbsprocedurerne i udbudsdirektiverne (Europa- parlamentets ogRådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelseaf kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester og Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning affremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbs kontrakter, offentligetjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter).Kravet gælder endvidere operatører, der skal opfylde offentlige serviceforpligtelser i henhold til enkontrakt om offentlig trafikbetjening (i henhold til Europaparlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1307/2007) ud over en bestemt tærskelværdi, der ikke må ligge højere end de tærskelværdier, derfastsættes af medlemsstaterne, og som ikke må overstige tærskelværdierne i udbudsdirektiverne.Direktivet vil efterfølgende skulle gennemføres i en bekendtgørelse med hjemmel i blandt andetden nye bestemmelse i miljøbeskyttelsesloven. Bekendtgørelsen vil indeholde de nærmereretningslinjer for miljøbevidste indkøb af køretøjer til vejtransport. Et udkast til bekendtgørelse harværet i høring parallelt med lovforslaget.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, der ikke i sig selv får økonomiske ogadministrative konsekvenser, før den udmøntes.Udmøntningen af lovforslaget i en bekendtgørelse, der gennemfører direktiv 2009/33/EF forventesifølge Kommissionens vurdering, at ville medføre besparelser på brændstofforbrug, der set overhele køretøjets levetid vil overstige merprisen for en renere og mere energieffektiv bil. Dermed vilforslaget ifølge Kommissionen samlet set kunne føre til besparelser for de omfattede. Omfanget afdisse besparelser vil afhænge af typen af køretøj, og af hvor meget vægt energieffektivitettillægges på nuværende tidspunkt.Transportministeriet og Miljøministeriet vil i fællesskab udarbejde anbefalinger ogrådgivningsmaterialer, herunder udvikle og rådgive i EU’s beregningsværktøj for at sikre en korrektimplementering af direktivet. Beregningsværktøjerne vil reducere administrationsomkostningernevæsentligt, og det forventes derfor, at gennemførelsen af direktiv 2009/33/EF ikke medføreradministrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner af nævneværdigt omfang.
KommunerneDer skønnes at være omkring 50 EU-udbud af køretøjer til vejtransport årligt i Danmark. Det vilbetyde et tidsforbrug på 50 timer pr år, primært i kommunerne, svarende til godt 0,03 årsværk ellercirka 20.000 kr. Til gengæld er det forventningen, at direktivet vil føre til besparelser over bilenslevetid, Det skønnes, derfor, at de totale omkostninger vil ligge under 20.000 kr., og at der kanvære tale om en besparelse for kommunerne.RegionerDer indkøbes årligt omkring 400 busser, primært til de regionale trafikselskaber. Tidsforbruget til atopfylde forslagets krav skønnes her at udgøre 0,03-0,07 årsværk eller 15-35.000 kr. Derimod erder en forventning om, at direktivet vil føre til energibesparelser der opvejer de øgedeadministrationsomkostninger. Derudover er bustrafikområdet i vidt omfang finansieret vedbrugerbetaling, hvorfor det forventes, at direktivet ikke medfører væsentlige omkostninger forregionerne.StatenRessourceforbrug til udarbejdelse af anbefalinger, rådgivningsmaterialer og beregningsværktøjervil udgøre ca. 0,1 årsværk i 2010 for Miljøministeriet og 0,05 årsværk for Transportministeriet ogefterfølgende opfølgning hvert år på materiale 0,03 årsværk i alt for de 2 ministerier.De samlede administrative konsekvenser for staten forventes således maksimalt at udgøreomkring 0,2 årsværk på landsplan det første år og marginale omkostninger efterfølgende.Det er vurderingen, at der ikke er særlige gevinster at hente ved en yderligere digitalisering afindkøb af rene og energieffektive køretøjer.På den baggrund skønnes der ikke at være administrative konsekvenser for stat, regioner ellerkommuner af nævneværdigt omfang forbundet med forslaget. Suppleret med centralt koordineretvejledning kan der være egentlige besparelser i form af mindre energiforbrug.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, der ikke i sig selv medfører direkteøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Udmøntningen af direktiv 2009/33/EF forventes atvære udgiftsneutralt til svagt besparende for parterne, idet et reduceret brændstofforbrug skønnesat kunne opveje udgifter til inddragelse af miljøkrav i udbud.Lovforslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet forventes som udgangspunkt at villeligge på linje med konsekvenserne for myndighederne. Dog må det forventes, at der ofterekommer til at foreligge situationer, hvor direktivets regler ikke skal følges, fordi virksomhedensindkøb af køretøjer ligger under tærskelværdierne i udbudsdirektiverne og derfor er undtagetreglerne i direktiv 2009/33/EF.
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget og udmøntningen heraf har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget indeholder en bemyndigelsesbestemmelse og har derfor ikke umiddelbaremiljømæssige konsekvenser. Men gennemførelsen af direktiv 2009/33/EF vil ifølge Kommissionenpå sigt føre til mindre forurening og lavere CO2 udslip fra transportsektoren. Samtidig vurderer
Kommissionen, at den eventuelle merpris for renere og mere energieffektive køretøjer vil bliveopvejet af besparelser på brændstof og forurening over hele køretøjets levetid.Ifølge Kommissionen vil forslaget føre til besparelser i energiforbrug og udslip af CO2 og skadeligestoffer. Følgende besparelser i brændstofforbrug og udslip for EU-25 i hhv. 2012 og 2017 erberegnet af Kommissionen i forbindelse med fremsættelse af det oprindelige forslag til direktiv i2005, idet det antages, at forslaget vil gælde for det offentliges køb af køretøjer i perioden 2007 til2017:2012Besparelse2017Besparelse
NOx (tons)PM (tons)CO2(Kilotons)*Energi (TJ)
13145266194716671
%I forhold tilbasisscenariet51472122
4419258194716671
%I forhold tilbasisscenariet29702922
*) Beregning baseret på ”Wells-to-wheels” dvs. CO2 udslippet fra hele brændstoffets livscyklus,inklusive fremstillingen. For fossile brændstoffer udgør fremstillingen omkring 15% af det samledeCO2-udslip.
6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget skal give miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om indkøb, der fremmerbæredygtig produktion og forbrug i det omfang, det er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser, herunder direktiv 2009/33/EF.
7. Hørte myndigheder og organisationer m.v.[Indføjes efter høring]
8. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, regioner,kommunerLovforslaget har ikke direkteøkonomiske konsekvenser,da der er tale om enbemyndigelsesbestemmelse.Udmøntningen af direktiv2009/33/EF vil muligvismedføre besparelser ibrændstofindkøb samt muligbesparelse i indkøb af meremiljøvenlige biler.Negativekonsekvenser/merudgifterIngen
Administrative konsekvenserfor stat, regioner, kommuner
Lovforslaget har ikke direkteadministrative konsekvenser,da der er tale om enbemyndigelsesbestemmelse.Udmøntningen af direktiv2009/33/EF vil medføre øgetviden om inddragelse afmiljøkrav ved udbud.
Stat: Udarbejdelse af evt.bekendtgørelse, vejledningm.m., i alt 0,07 årsværk.Regioner: busselskaberforøget tidsforbrug svarendetil 15-35.000 kr. årligt, somforventes dækket af brugerne.Kommuner: Lettere øgettidsforbrug ved udarbejdelseaf udbud og evt. vedtilbudsvurderinger hvis fastsati tildelingskriterier, i alt 0,03årsværk, svarende til 20.000kr.Ingen
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet
Udmøntningen af direktiv2009/33/EF vil muligvismedføre besparelser ibrændstofindkøb samt muligbesparelse i indkøb af meremiljøvenlige biler.Udmøntningen af direktiv2009/33/EF vil medføre øgetviden om inddragelse afmiljøkrav ved udbud.Lovforslaget har ikke direkteøkonomiske konsekvenser,da der er tale om enbemyndigelsesbestemmelse.Større marked forenergirigtige biler kan givestørre udbud af energirigtigebiler for borgerneIngenLovforslaget har ikke direktemiljømæssige konsekvenser,da der er tale om enbemyndigelsesbestemmelse.
Lettere øget tidsforbrug vedudarbejdelse af udbud og evt.ved tilbudsvurderinger hvisfastsat i tildelingskriterier.Ingen
Økonomiske konsekvenserfor borgerne
Administrative konsekvenserfor borgerne.Miljømæssige konsekvenser
IngenLovforslaget har ikke direktemiljømæssige konsekvenser,da der er tale om enbemyndigelsesbestemmelse.
Udmøntningen af direktiv2009/33/EF kan – alt efterhvordan direktivet påvirkerindkøb af biler – medføregevinster i form af lavereudslip af CO2, NOx, og PM
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1.I lovens § 13 a, nr. 4, henvises der til § 14 a. Der er tale om en lovteknisk fejl, idet der skulle haveværet henvist til § 15 a.Til nr. 2.Bestemmelsen bemyndiger miljøministeren til at fastsætte regler om, at private aktører skal brugevarer, der er mindre miljøbelastende end andre tilsvarende varer, hvis det er nødvendigt for atopfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser.Hjemlen er i første omgang indsat med henblik på implementering af direktiv 2009/33/EF vedudstedelse af en bekendtgørelse, hvor de nærmere retningslinjer for miljøbevidste indkøb afkøretøjer angives.
Til § 2Loven foreslås at træde i kraft den 4. december 2010.Der er i forbindelse med forslaget til ikrafttræden taget hensyn til, at miljøministeren vedbekendtgørelse vil gennemføre direktiv 2009/33/EF senest den 4. december 2010, hvor denødvendige love og forskrifter til gennemførelse af direktivet senest skal være vedtaget.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december2006, som ændret ved lov nr. 509 af 17. juni2008 og senest ved lov nr. 1519 af 27.december 2009 foretages følgendeændringer:§ 13 a.
Miljøministeren fastsætter medhenblik på opfyldelse af Det EuropæiskeFællesskabs direktiver og beslutninger pånaturbeskyttelsesområdet regler om, i hvilketilfælde og på hvilke vilkår1) tilladelser kan meddeles efter § 19, stk. 1og 2, § 27, stk. 2, og § 28,2) godkendelser kan meddeles efter § 33,stk. 1, §§ 38 og 39,3) tilladelser, dispensationer, anmeldelserm.v. efter regler udstedt i medfør af § 7, stk.1, § 19, stk. 5, og § 27, stk. 3, kan meddeleseller behandles,4) etablering eller udvidelse af en miljøzonekan finde sted i medfør af § 14 a og5) planlægning af bortskaffelsen af affaldet ikommunen kan ske i medfør af § 47, stk. 2.
1. I§ 13 a, nr. 4,ændres ”§14 a”til “§15a”.
2. I§ 51indsættes efter stk. 1 som nytstykke 2:”Stk.2. Ministeren fastsætter regler om, atprivate aktører i videst muligt omfang skalanvende varer eller produkter, somindeholder genanvendte ellergenanvendelige materialer, eller som i øvrigtaf miljømæssige grunde er at foretrækkefrem for andre varer eller produkter medsamme anvendelse, i det omfang det ernødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser.”Stk. 2-5 bliver herefter til stk. 3-6.
§2
Loven træder i kraft den 4. december2010.