Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 647
Offentligt
873005_0001.png
873005_0002.png
873005_0003.png
873005_0004.png
873005_0005.png
873005_0006.png
873005_0007.png
873005_0008.png
873005_0009.png
Udkast
Forslagtil
Lov om ændring af lov om skove(Begrænsning af dispensationsmulighed for etablering af dyrehold på fredskovspligtigearealer)§1I lov om skove, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 24. september 2009, foretages følgendeændringer:1.I§ 38indsættes som stk. 2:”Stk.2.Miljøministeren kan kun give dispensation fra § 8, nr. 4, til etablering af dyrehold af husdyrog midlertidige hegninger, som etableres til udslusning i forbindelse med udsætning af vildt.”2.I§ 39 (3 steder), § 62, stk. 2og§ 65, stk.1, nr. 4,ændres ” 38” til: ”38, stk.1”.3.I§ 42, § 60, stk.1, § 63, stk. 3, § 63, stk. 4 ændres ”38” til: ”38, stk. 1,”.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den xxxxxxx 2010.Stk. 2.§ 38, stk. 2, i lov om skove som indsat ved denne lovs § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse pådispensationer meddelt inden lovens ikrafttræden og ved forlængelse af midlertidigedispensationer, som er givet inden lovens ikrafttræden, eller når sådanne dispensationer gørespermanente.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1 Lovforslagets hovedindholdFormålet med lovforslaget er at sikre, at der ikke kan gives dispensation til etablering af dyrehaverpå fredskovspligtige arealer. Ændringen gennemføres ved, at der fremover kun kan givesdispensation til indhegninger med husdyr og midlertige hegninger, som etableres til udslusning iforbindelse med udsætning af vildt. Forslaget betyder derfor at ministeren ikke længere har adgangtil efter skovlovens § 38 at dispensere fra § 8, nr. 4, til vildthegninger (i daglig tale benævnt”dyrehaver”).1.2 Baggrund for lovforslagetDet er regeringens opfattelse, at det er nødvendigt at forhindre, at der kommer flere dyrehaver påfredskovspligtige arealer. Det er i praksis ca. 85 pct. af det samlede danske skovareal, som erfredskovspligtigt. Etablering af dyrehaver indebærer, at natur bliver afgrænset og indhegnet tildette brug. Hvis dyrehaver bliver meget udbredt, vil det hindre en sammenhængende ogtilgængelig natur for dyr og mennesker. Der er derfor behov for at modvirke, at skovene bliverindhegnet i yderligere omfang.Dyrehaver har gennem mange år haft positiv betydning for friluftslivet, og mange mennesker harglæde af at kunne se dyrene på tæt hold. Det skal de stadig kunne i de allerede etablerededyrehaver. På den anden side indebærer etablering af dyrehaver, at der opsættes hegn om skove,som indskrænker mængden af levesteder for det frie hjortevildt. Desuden vil store hegn i naturenvære en barriere for det frie hjortevildts muligheder for at udvise en naturlig adfærd. Det gælderf.eks. ved de daglige og sæsonvise vandringer.Naturbeskyttelsesloven indeholder et forbud mod at opsætte usædvanlige hegn omkring skove afhensyn til offentlighedens adgang og vildtets frie bevægelighed. Efter skovloven kan der givestilladelse til etablering af dyrehaver i fredskov med et dertil hørende højt hegn. EfterNaturklagenævnets praksis er naturbeskyttelseslovens generelle hegningsforbud ikke til hinder foret dyrehavehegn.Skovloven forudsætter adgang til dispensation til dyrehaver efter et konkret skøn. Da det erregeringens opfattelse, at det ikke skal være muligt at oprette dyrehaver, er det nødvendigt atændre loven for helt at afskære muligheden for at etablere nye dyrehaver.2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1 Gældende retSkovlovens § 8, nr. 4, indeholder i dag et forbud mod dyrehold på fredskovspligtige arealer. Detfremgår af bemærkningerne til skovloven af 2004 at forbuddet efter praksis omfatter dyrehaver.MiIjøministeren kan i medfør af skovloven § 38, når særlige grunde taler for det, dispensere fraforbuddet i § 8. Det fremgår af bemærkningerne til skovloven af 2004, at praksis for at givedispensation er meget restriktiv.Dispensation til dyrehaver kan dog i praksis komme på tale i forbindelse med anlæg af rekreativ ogkulturhistorisk art. Det kan f.eks. være i tilknytning til parklignende anlæg omkring slotte ogherregårde. Hvis skovens bonitet er meget ringe, kan det komme på tale med dyrehaver til jagt.
2
Ved skovloven af 2004 blev det som noget nyt forudsat, at der skulle kunne gives dispensation tilnye dyrehaver, der blev etableret for at fremme biodiversiteten.Efter praksis gives normalt tilladelse til genetablering, hvor der har været dyrehave før. Endvideregives normalt tilladelse til fortsat drift af eksisterende dyrehaver med tidsbegrænsede tilladelser.Med henblik på at sikre, at dyrehaven har mindst mulig negativ indvirkning på etablerederettigheder og hensyn til natur og landskab, stilles der i forbindelse med dispensation til dyrehavervilkår om at offentlighedens adgang ikke forringes, hegnets udformning, græsningstryk mv., jfr.skovlovens § 39.Etablering af dyrehaver på landbrugsjorder og i skove som ikke er fredskovspligtige, reguleres ikkei skovloven.2.2 Den foreslåede ordningDet foreslås, at det kun skal være muligt at give dispensation til etablering af dyrehold af husdyr ogtil midlertige hegninger, som etableres til udslusning i forbindelse med udsætning af vildt påfredskovspligtige arealer, når hegningerne bibeholdes mindre end 5 år.Dyrehaver som har fået dispensation inden lovens ikrafttræden foreslås at kunne opretholdes. Forså vidt angår dyrehaver, som er etableret med en tidsbegrænset dispensation, foreslås det, atdisse fortsat skal kunne opnå en forlængelse af dispensationen eller en permanent dispensation,hvis betingelserne herfor er opfyldt.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget medfører en mindre administrativ lettelse for det offentlige, idet Skov- og Naturstyrelsenikke længere skal behandle ansøgninger om dispensation til nye dyrehaver.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDer vil være skovejere, som ikke kan etablere dyrehaver i fredskov med de herfra følgendeindtægter og udgifter, samt mulighed for at forbedre ejendommens værdi ved handel.5. De administrative konsekvenser for borgerneIngen.6. De miljømæssige konsekvenserForslaget medfører, at der ikke kan oprettes dyrehaver af hensyn til rekreative eller biologiskeforhold i særlige tilfælde. Der opstilles ikke hegn til gene for det frie hjortevildt.7. Forholdet til anden lovgivningDer findes en række regler i dansk lovgivning, som regulerer hegning i det åbne land. Få af demhar til formål at forhindre hegning, der hindrer vildtets frie bevægelighed.Fødevareministerielle reglerDer findes regler i Fødevareministeriets regi om hold af dyr og opdræt af hjortedyr. Disse reglervedrører som udgangspunkt hjortedyr, der opdrættes som kødvildt på linie med kvæg. Disse holdog opdræt er reguleret indgående bl.a. med krav om øremærker, krav til de veterinære forhold ogkrav til aflivning/ombringelse af dyrene. Fødevarestyrelsen kan dog undtage for kravet omøremærker.Et hold af hjortevildt kan af Fødevarestyrelsen undtages fra en række af de ovenstående krav påvisse betingelser om indhegningens størrelse, bestandstæthed og formål:
3
Indhegningens areal skal således være over 50 ha,indhegningens vinterbestand må højst udgøre 2 krondyr eller 4 dådyr pr. ha,indhegningen skal primært etableres eller være etableret med rekreative eller jagtmæssigeformål for øje, ogejeren skal kunne godtgøre, at indhegningen ikke vil blive drevet med henblik påkødproduktion eller salg af levende hjortedyr.
En sådan undtagelse tilknyttes vilkår om, at tilsynet med hegnet overtages af Skov- ogNaturstyrelsen, og at reglerne i lov om jagt og vildtforvaltning med tilhørende bekendtgørelseroverholdes.Lov om jagt og vildtforvaltningDette betyder bl.a., at jagt i sådan et hegn skal ske efter de samme regler, som jagt der drivesuden for hegnet. Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber indeholder enbestemmelse om, at der på ejendomme med hegn af denne type ikke i en 300 meter zone frahegnet og inde i hegnet, må drives jagt på vildtlevende individer af de arter, der opdrættes ihegnet. Dette forbud har til formål at forhindre jagt på vildtlevende hjortedyr, der tiltrækkes afhjortedyr inde i hegnet.Udsætning af hjortevildt i naturen kræver tilladelse fra Skov- og Naturstyrelsen. Sådanne tilladelsergives ofte på vilkår om, at der opsættes et midlertidigt hegn, hvor dyrene går i 3-5 år inden desættes ud på den frie vildtbane. Hegnet skal sørge for, at dyrene vænner sig til at være i detområde, hvor de skal sættes ud, og hegningen har til formål at hindre, at de forlader området for atfinde ”hjem”.NaturbeskyttelseslovenNaturbeskyttelsesloven indeholder et generelt forbud mod at opsætte usædvanlige hegn omkringskove af hensyn til offentlighedens adgang. § 23, stk. 2, tilsigter navnlig at undgå hegn, der vedderes højde, konstruktion eller materialevalg virker dominerende eller skæmmende, eller somhindrer vildtets frie passage. Der er tale om et indispensabelt forbud, som dog kan fortrænges,såfremt der efter skovlovens § 38 dispenseres til dyrehold. Skovloven fastsætter regler ometablering af hegn på fredskovspligtige arealer. Der er ikke regler om etablering af hegn på arealer,der ikke er omfattet af én af de to love.Herudover indeholder Naturbeskyttelsesloven regler, der forhindrer etablering af hegn, fx inden forstrandbeskyttelses- og fortidsmindebeskyttelseslinjen.8. Forholdet til EU-rettenIngen.9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.10. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterFastholdelseafØkonomisketuristmæssige muligheder ogkonsekvenserforstat, oplevelser af fritlevendekommunerog vilde dyr.regionerAdministrativeSkov- og Naturstyrelsen skalNegativekonsekvenser/merudgifterMistedeturistmæssigemuligheder for oplevelseri nye dyrehaver
4
konsekvenserforstat,kommunerogregionerØkonomiskekonsekvenserfor erhvervslivet
ikke behandle ansøgningerometableringafnyedyrehaver.IngenEjere af fredskov vil misteen mulighed for atforbedreejendommensværdi gennem etableringaf en dyrehave.Ingen
Administrativekonsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssigekonsekvenser
Ingen
Administrativekonsekvenserfor borgerneForholdet til EU- Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenserretten
Der opstilles ikke hegn i Der kan ikke oprettesfredskov til gene for det frie dyrehaver i fredskov afhjortevildt.hensyn til rekreative ellerbiologiske forhold.IngenIngen
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Bestemmelsen medfører, at der alene er adgang til at dispensere fra forbuddet mod dyrehold iskovlovens § 8, nr. 4, for så vidt angår dyrehold af husdyr og midlertige hegninger, som etablerestil udslusning i forbindelse med udsætning af vildt. Det er således ikke muligt at dispensere medhenblik på at etablere vildthegninger (dyrehaver).I bemærkningerne til skovloven fra 2004 er dyrehaver defineret ved, at bestanden af dyr er størreend en normal vildtbestand det pågældende sted. Dyrehaver er typisk hegnet med et højt hegn,der ikke tillader ud- eller indspring. Arealet vil desuden med tiden skifte karakter fra skov i retningaf åbne arealer med enkeltstående store træer og græssletter.Midlertige hegninger, som etableres til udslusning i forbindelse med udsætning af vildt, kan fortsatopnå dispensation efter § 38, når hegningerne bibeholdes i mindre end 5 år.
Til nr. 2 og nr. 3Der er tale om en præciserende konsekvensændring, da lovforslaget tilføjer et stk. 2 til skovlovens§ 38.
Til § 2
5
Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den xxxxxx 2010.
Til stk. 2Et antal eksisterende dyrehaver har fået en tidsbegrænset dispensation fra skovlovens § 8, nr. 4.Forlængelse af tidsbegrænsningen beror på fortsat opfyldelse af de i den oprindelige dispensationfastsatte vilkår. Hvis vilkårene opfyldes vil ejeren have en berettiget forventning om forlængelseeller permanentgørelse af dispensationen, og det foreslås derfor, at der i disse tilfælde fortsat skalvære mulighed for dispensation.
6
Bilag 1 – parallelopstillingLovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om skove, jf. lovbekendtgørelsenr. 945 af 24. september 2009,foretages følgende ændringer:§ 38. Når særlige grunde taler fordet, kan miljøministeren dispenserefra bestemmelserne i § 8, § 9, nr. 1og 2, § 10, nr. 4, § 11, stk. 1, og §§12 og 26-28.1.I§ 38indsættes som stk. 2:”Stk.2.Miljøministeren kan kun givedispensation fra § 8, nr. 4, tiletablering af dyrehold af husdyr ogmidlertidigehegninger,sometableres til udslusning i forbindelsemed udsætning af vildt.”2.I§ 39(3 steder),§ 62, stk. 2,og§65, stk. 1, nr. 4,ændres ”38” til: ”38,stk. 1”.
§ 39. Miljøministeren kan fastsættevilkår for afgørelser efter §§ 4 og 6,§ 7, stk. 2, og §§ 19-21, 29 og 38,herunder om4) tidsbegrænsning i afgørelser efter§ 38, og5) at et andet areal bliverfredskovspligtigt (erstatningsskov) iafgørelser efter § 6, stk.1, og 38, jf.§ 11, stk. 1.
§ 62.Stk. 2. Afgørelser, der er truffet efterdenne lovs §§ 4 og 6, § 15, stk. 2, §17, stk. 3, §§ 19-21 og § 38, jf. § 11,stk.1, samt vilkår fastsat for disseafgørelser efter § 39 kan endviderepåklages af1) en berørt nationalparkfondoprettet efter lov omnationalparker,2) landsdækkende foreningerog organisationer, hvishovedformål er beskyttelseaf natur og miljø,3) landsækkende foreninger ogorganisationer, som efterderes formål varetagervæsentlige rekreative
7
interesser, når afgørelsenberører sådanne interesser,og4) lokale foreninger ogorganisationer, som har envæsentlig interesse iafgørelsen.
§ 65. Med mindre højere straf erforskyldt efter anden lovgivning,straffes med bøde den, der4) tilsidesætter vilkår, der er knyttettil en afgørelse efter § 4, § 6, § 29,stk.1, § 31, stk.1, eller § 38, ellervilkår, der er knyttet til afgørelser,der er truffet efter regler, der erudstedt i medfør af § 29, stk. 2, § 30eller § 33,§ 42. Med mindre andet er bestemt iafgørelsen, bortfalder en afgørelseefter § 4, § 29, stk.1, eller § 38 ellerefter regler, der er udstedt efterloven, hvis den ikke er udnyttetsenest 3 år efter, at den er meddelt.3.I§ 42, § 60, stk. 1, § 63, stk. 3,og§ 63, stk. 4,ændres ”38” til: ”38, stk.1,”.
§ 60. Afgørelser efter §§ 4 og 6, § 7,stk. 2, § 13, § 15, stk. 2, § 17, stk. 3,§§ 19-21, §§ 38 og 39, § 51, stk. 2og 3, og kapitel 8 a, der er truffet afmiljøministeren eller efterbemyndigelse fra denne, jf. § 43,kan påklages til Naturklagenævnet.
§ 63.Stk. 3. En afgørelse efter § 6 eller §38 må ikke udnyttes, før klagefristener udløbet.Stk. 4. Klage over en afgørelse efter§ 6, § 38 eller kapitel 8 a haropsættende virkning, indtilklagemyndigheden har truffetafgørelse eller bestemmer andet.§2Stk. 1.Loven træder i kraft denxxxxxx 2010
8
Stk. 2.§ 38, stk. 2, i lov om skovesom indsat ved denne lovs § 1, nr.1, finder ikke anvendelse pådispensationer meddelt indenlovens ikrafttræden og vedforlængelse af midlertidigedispensationer, som er givet indenlovens ikrafttræden, eller nårsådanne dispensationer gørespermanente.
9