Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 642
Offentligt
871614_0001.png
871614_0002.png
871614_0003.png
871614_0004.png
Producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyrOrientering om arbejdet med Free Rider virksomhederResumeI dag findes der 938 virksomheder i producentregistret hos DPA-System som også var tilmeldtregistret inden kampagnen startede i 2007. Under Free Rider kampagnen har der været en tilvækstpå ca. 460 nye virksomheder så der i dag står ca. 1400 virksomheder registreret hos DPA-System.Kampagnen har med andre ord sikret en medlemstilvækst hos DPA-System på ca. 50 % og haft enreel og mærkbar effekt.Da anmodninger afsendt til sandsynlige Free Riders og såkaldte informationspakker, er afsendt imaj 2010, forventer Miljøstyrelsen endvidere endnu flere tilmeldinger.Efter afslutningen på kampagnens fase 2 har Miljøstyrelsen i samarbejde med DPA-Systemudarbejdet nyt informationsmateriale til virksomheder som endnu ikke var delagtiggjort ikampagnen, screenet 679 virksomheder i forhold til hvorvidt disse kunne betegnes som sandsynligeFree Riders og foretaget en opdatering af 449 virksomheder for at afgøre om disse stadig varrelevante for kampagnen.Miljøstyrelsen har under dette opfølgende arbejde samlet udsendt håndhævelsesbreve til i alt 827virksomheder og udsendt informationspakker om reglerne for producentansvaret til 390virksomheder som ikke har fået information i kampagnens tidligere faser.Producentansvaret genereltI 2006 blev der indført producentansvar for producenter og importører af elektriske produkter.Producenter og importører skal for egen regning organisere og finansiere tilbagetagning oghåndtering af udtjent elektrisk og elektronisk udstyr, samt indberette oplysninger til etproducentregister. I Danmark administreres dette producentregister af DPA-System.DPA-Systems aktiviteter finansieres af gebyrindbetalinger fra producenter og importører.Gebyrerne dækker de faktiske omkostninger hos DPA-System. Gebyret består af etindmeldelsesgebyr og et årligt gebyr for både elektrisk og elektronisk udstyr og batterier pr.markedsført kg. Administrationsomkostningerne til DPA-System beløber sig til ca. 5 mio. DKK perår, eller 2-3 øre per kg markedsført elektrisk og elektronisk udstyr.For elektronisk udstyr markedsført til husholdninger består producentens tilbagetagningsforpligtelsei, at aftage en forholdsmæssig andel af det elektronikaffald, der kommer fra husholdninger. Hvis enproducent f.eks. har 10 % markedsandel af en kategori, skal producenten tage 10 % af det affaldtilbage, der tilfalder denne kategori.Jo flere der er registreret og jo større markedsførte mængder der registreres jo mindre vil tildelingenaf den mængde der skal affaldshåndteres og dermed den eventuelle omkostning være for denenkelte producent.Free Rider er ikke et egentlig miljøproblem, men det er konkurrenceforvridende, hvis der erproducenter og importører, der ikke er tilmeldt producentregistret. Ved udgangen af 2007 var derregistreret ca. 1077 producenter og importører i producentregistret.
Omkostningerne til miljøbehandling svinger med verdensmarkedspriserne for råvarer, og kansåledes i nogle perioder give et netto overskud og på andre tidspunkter være en omkostning.Producenten er ansvarlig for returlogistik og skrothåndtering, men i praksis løses opgaven af ensåkaldt kollektiv ordning eller genvindingsvirksomhed.Free Rider kampagnenFree Rider kampagnen som helhed har haft til formål at lægge op til en indsats, der bidrager til øgetregistrering af virksomheder hos DPA-System og derved mindske konkurrenceforvridning hosproducenter af elektrisk og elektronisk udstyr.Free Rider kampagnen er opdelt i tre faser:1. Fase1 ”Identificering af producenter og importører omfattet af producentansvar forelektronikaffald og deres informationsbehov”, havde til formål at identificeredevirksomheder, som muligvis var omfattet af producent-ansvaret, men ikke var registreret iDPA-Systems producentansvarsregister.2. Fase2 ”Kampagne mod Free Riders – Identificering af konkrete Free Riders oginformation”, havde til formål at identificere og informere virksomheder der harproducentansvar for elektriske og elektroniske produkter, men som endnu ikke eropmærksomme på denne lovgivning.3. Fase3 har til formål at følge op over for virksomheder som er vurderet med storsandsynlighed at være omfattet af producentsansvaret men som endnu ikke har tilmeldt sighos DPA-System samt følge op over for virksomheder der ikke blev kontaktet i kampagnensfase 2.
Resultaterne fra fase2I fase2 blev der udsendt informationsmateriale til i alt ca. 4700 virksomheder, hvoraf ca. 200virksomheder foretog den lovpligtige registrering i producentregistret. Under kampagnen svaredeca. 50 % på det første udsendte materiale. Ved en efterfølgende screening blev 618 virksomhederfrasorteret og der blev udsendt rykkerbrev til 1693 virksomheder, hvoraf ca. 66 % responderedemedens 578 fortsat ikke svarede på Miljøstyrelsens henvendelser. Rykkerbrevet havde således enrelativ stor effekt.DPA-System havde ved afslutningen af fase2 vurderet, at der fandtes 177 konkrete Free Riders, 138såkaldte delvise Free Riders, 578 potentielle Free Riders samt 50 virksomheder der af DPA-Systemeller af virksomheden selv, var vurderet at være omfattet af reglerne for producentansvar, menhvortil der ikke fandtes nogen skriftlig dokumentation for denne vurdering. Endeligt var der 449virksomheder som grundet problemer med Post Danmark ikke blev kontaktet og informeret omkampagnen i fase2.De177 konkrete Free Riderser virksomheder DPA-System har vurderet omfattet og hvortil derfindes skriftlig korrespondance mellem virksomhederne og DPA-system.De138 såkaldte delvise Free Riderser virksomheder, der er kontaktet igennem Free Riderkampagnen og som efterfølgende har registreret sig i producentregistret. Virksomhederne er ifølgeCVR etableret før 2008, men har udelukkende indberettet budgettal, og har således ikke påtaget sigproducentansvar for årene 2006-2008. For at undgå, at det for en periode kan have en økonomisk
fordel at være Free Rider, har Miljøstyrelsen forudsat, at producenter/importører skal opfylde deresforpligtigelser fra den dag lovgivningen trådte i kraft, eller virksomheden trådte ind på markedetDe578 potentielle Free Riderser virksomheder, som både har modtaget Miljøstyrelsensinformationsmateriale og rykker uden at reagere.De50 virksomheder der af DPA-System eller af virksomheden selv, er vurderet at være omfattet afreglerne for producentansvar, men hvortil der ikke findes nogen skriftlig dokumentation for dennevurdering.Det var efter fase2, i modsætning til de 177 konkrete Free Riders, ikke umiddelbartmuligt at udføre håndhævelse over for disse virksomheder.Opfølgende arbejdeEn væsentlig andel af det opfølgende arbejde har været præget af dialog og korrespondance medrelevante brancheforeninger. Brancheforeningerne har haft mange spørgsmål til lovgivningen oghar stor indflydelse på hvilken tilgang de enkelte producenter anlægger til producentansvaret iforbindelse med eventuel registrering i producentregistret. Tilsyns og håndhævelsesarbejdet har vistsig at være meget tidskrævende. Hver indskærpelse kræver bl.a. kendskab til det foregåendesagsforløb, samt virksomhedens produkter og medfører ofte efterfølgende drøftelser medvirksomheden om producentansvaret og virksomhedens forpligtigelser i forhold hertil.Håndhævelsesbreve afsendt i alt til konkrete Free Riders141 virksomhederFor de 177 konkrete Free Riders gælder, at disse er behandlet forskelligt alt afhængigt af, hvorvidtder foreligger skriftlig dokumentation, virksomheden selv har tilkendegivet at være omfattet ellervirksomheden selv har tilkendegivet ikke at være omfattet, men er vurderet til værende omfattet afDPA-System. Af de 177 konkrete Free Riders var 23 virksomheder enten allerede registrerede hosDPA-System, ophørte eller indenfor Miljøstyrelsens bagatelgrænse ift. håndhævelse1, medens 13virksomheder stadig afventer opfølgende sagsbehandling. Miljøstyrelsen har således udsendthåndhævelse i form af indskærpelser, anmodninger og henstillinger til de resterende 141 konkreteFree Rider virksomheder.Anmodninger afsendt til delvise Free Riders151 virksomhederDe 138 delvise Free Riders blev grundet 15 nye tilmeldinger til 153 virksomheder som manglede atpåtage sig producentansvar for årene 2006-2008. 2 af disse 153 virksomheder var ophørt. Der ersendt anmodning om registrering for 2006-2008 mængder til disse 151 virksomheder.Informationspakke udsendt til mulige Free Riders390 virksomhederMiljøstyrelsen har foretaget en opdatering af de 449 virksomheder som grundet problemer med PostDanmark ikke blev kontaktet og informeret om kampagnen i fase2. Opdateringen viste at noglevirksomheder var ophørte mens andre havde tilmeldt sig producentregistret. Dette resulterede i enopdateret liste indeholdende 390 virksomheder som endnu ikke var blevet kontaktet og informeret iløbet af kampagnen. Miljøstyrelsen har ved udgangen af maj 2010 udsendt en ny informationspakkeindeholdende følgebrev, informationsmateriale og svarblanketter ud til disse virksomheder.Anmodninger afsendt til sandsynlige Free Riders1
553 virksomheder
Virksomheder som falder inden for kolonnen; Bagatelgrænsen ift. håndhævelse, skal ses som et udtryk for, at MSTsbruger mange ressourcer på tilsyn og håndhævelse og at dette ressourceforbrug med rimelighed bør lægges hvor deropnås en miljø og konkurrencemæssig gevinst.
Miljøstyrelsen har desuden screenet de 578 potentielle Free Rider som både har modtagetMiljøstyrelsens informationsmateriale og rykker uden at reagere, de 50 virksomheder DPA-Systemfandt omfattet, men hvortil der manglede dokumentation, samt 51 virksomheder Miljøstyrelsenfandt, kunne være omfattet, men hvortil der ej heller forekom dokumentation. Screeningen af disse ialt 679 virksomheder resulterede i, at Miljøstyrelsen fandt frem til 553 virksomheder der med storsandsynlighed er, eller kan være, omfattet af producentansvaret. Ved udgangen af maj 2010udsendte Miljøstyrelsen anmodningsbrev samt nye informationspjecer til disse 553 virksomheder.Opfølgende arbejde sammenfatningI det opfølgende arbejde har Miljøstyrelsen i samarbejde med DPA-System udarbejdet nytinformationsmateriale til virksomheder som endnu ikke var delagtiggjort i kampagnen, screenet 679virksomheder i forhold til hvorvidt disse kunne betegnes som sandsynlige Free Riders og foretageten opdatering af 449 virksomheder for at afgøre om disse stadig var relevante for kampagnen.Miljøstyrelsen har i det opfølgende arbejde samlet udsendt håndhævelsesbreve til i alt 827virksomheder og udsendt informationspakker om reglerne for producentansvaret til 390virksomheder som manglede denne information fra kampagnens fase2.Oversigt over udsendt materiale i forbindelse med Free Rider kampagnens opfølgende arbejde.
Udsendt håndhævelse til i altUdsendt informationspakker til i alt
845 virksomheder390 virksomheder
Resultater af det opfølgende arbejdeInden Free Rider kampagnen var der i 2007, 1077 virksomheder registreret i producentregistret.Under kampagnen har der imidlertid været virksomheder som er ophørte, udmeldte eller ikkelængere forhandler eller fremstiller registreringspligtigt udstyr og fratrækkes disse virksomheder erder i dag reelt kun 938 virksomheder i registret som også var tilmeldt i 2007 (inden kampagnen).Under Free Rider kampagnen har der således været en tilvækst på ca. 460 virksomheder så der i dagstår ca. 1400 virksomheder registreret hos DPA-System. Kampagnen har med andre ord sikret enmedlemstilvækst hos DPA-System på ca. 50% og haft en reel og mærkbar effekt.Det formodes, at mange virksomheder har ladet sig registrere efter Miljøstyrelsen, har førtdrøftelser med relevante brancheorganisationer. En anden afledt effekt af det opfølgende arbejde er,at Miljøstyrelsen løbende modtager information om nye Free Ridere fra konkurrerendevirksomheder eller andre.Det videre forløbFree Rider kampagnen forventes afsluttet i løbet af 2010. Det betyder, at hvis der ikke opnåsfrivillig tilmelding hvor det vurderes relevant vil Miljøstyrelsen indgive politianmeldelser. Der vilfortsat blive fulgt op over for potentielle Free Ridere som Miljøstyrelsen opnår kendskab til ogMiljøstyrelsen og DPA-System vil stadig indgå i dialog med relevante firmaer og brancheforeningerfor at oplyse om producentansvaret for elektriske og elektroniske produkter.