Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 640
Offentligt
871547_0001.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
Dato: 30. juni 2010
Pressemeddelelse:
Ambitiøse miljøzoner efterlysesD. 1. juli strammes kravene i miljøzonerne i København/Frederiksberg og Aalborg.Samtidig indføres miljøzoner i Århus og Odense. Derved skal ældre lastbiler og busserhave partikelfilter, hvis de kører i landets største byer. Miljøzonerne er imidlertid ikkeambitiøse. Der stilles nemlig hverken filterkrav til varebilder og persondieselbiler ellerkatalysatorkrav. Det skyldes ikke de involverede kommuner. Det er regeringen, som ikketillader strammere krav. Det Økologiske Råd efterlyser ambitiøse miljøzoner.Alene i København skønnes trafikkens luftforurening med ultrafine partikler at være skyld i ca. 500 fortidlige dødsfald årligt. Til sammenligning omkommer omkring 15 personer i byens trafikulykker. Deultrafine partikler resulterer i tusinder af bronkitistilfælde, titusinder af astmaanfald og hundredetusinderaf dage med nedsat produktivitet pga. sygdom. Partikelforureningen koster hvert år samfundet etmilliardbeløb.Grænseværdien for gassen kvælstofdioxid trådte i kraft ved årsskiftet og overskrides på alle større gaderi København. Det kommer ikke som en overraskelse. De sidste 10 års målinger har vist, at Danmarkikke ville opfylde grænseværdien. Alligevel har regeringen ingenting foretaget sig. Tværtimod søgesEU nu om dispensation fra at opfylde grænseværdien. 7-10 % af benzinbilerne i de større byer er enddastadig fra før katalysatorkravet i 1991.Lukkede partikelfiltre og katalysatorer fjerner over 80 % af udstødningens partikler og kvælstofoxider.Det Økologiske Råd kræver derfor, at regeringen handler og indfører miljøzoner i alle større byer:1) Med krav om lukkede partikelfiltre på alle dieselkøretøjer og dieselmaskiner.2) Med krav om katalysatorer på benzinbiler og tunge dieselkøretøjer.3) Med krav til udstødning og støj fra to-hjulede motorkøretøjer (knallerter m.v.).Ønsket om skærpede miljøzonekrav skal også ses i lyset af, at en undersøgelse fra KræftensBekæmpelse tidligere på året viste, at der er 45 % øget risiko for lungekræft, hvis man bor ved en stærkttrafikeret vej. Det svarer til 2-300 ekstra lungekræfttilfælde årligt. Forureningen fra trafikken er derveden af de hyppigste årsager til lungekræft efter rygning."Dagens filterkrav til ældre tunge køretøjer giver kun en mindre reduktion af luftforureningen. Der erbehov for meget mere ambitiøse krav, hvis folkesundheden skal forbedres markant. Teknologien er tilstede, så det er regeringen vi venter på” siger Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D. ved DetØkologiske Råd.
Yderligere oplysningerKåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D. ved Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27.Læs:http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=234&Itemid=_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi