Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 567
Offentligt
J.nr. MST-106-00682Den 26. maj 2010
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. CA stillet af Folketin-
gets Miljø- og Planlægningsudvalg, efter ønske fra Per Clausen (EL)
Spørgsmål CA
Vil ministrene redegøre for, hvad konsekvenserne bliver for miljø og natursamt landbefolkningen af, at der åbnes op for udenlandsk kapital, størrehusdyrbrug m.v., samtidig med at miljøkravene til landbruget svækkes?Svar
Jeg er meget optaget af, at udviklingen indenfor husdyrproduktion ikkekommer til at skade vores miljø. Jeg kan også godt forstå, at mange umid-delbart tænker, at når husdyrbrugene nu må blive større, så må den negati-ve miljøpåvirkning også blive større. Men sådan er det ikke, tværtimod.For at forstå hvorfor, er vi nødt til at se på, hvad der egentlig sker, nårhusdyrbrugene får lov til at blive større. Her er det for det første vigtigt atunderstrege, at miljøpåvirkningerne fra de nye store husdyrbrug ikke blotkommer oveni den eksisterende miljøpåvirkning fra husdyrbrug. Nye storehusdyrbrug vil derimod i høj grad samle husdyrproduktionen i et område.Som planloven er i dag, kan den enkelte landmand udvide sit husdyrbrug idet omfang det på baggrund af en konkret vurdering kan lade sig gøre - påden pågældende placering og i forhold til de omliggende arealerMed de nye regler får landmændene en garanti for, at de kan nyetableresig og eller udvide store husdyrbrug, hvis de etablerer sig på de arealer,som kommunen har udpeget og i øvrigt lever op den til enhver tid gæl-dende regulering, herunder reglerne i husdyrgodkendelsesloven.Som planloven er i dag er detfrivilligtfor kommunerne at fastsætte ret-ningslinjer i kommuneplanen for lokaliseringen af store husdyrbrug.Det mener regeringen ikke er hensigtsmæssigt set i lyset af ændringen aflandbrugsloven, hvor kravet til, hvor mange dyreenheder, der må være pr.bedrift, er blevet ophævet.Regeringen har derfor ønsket, at det skal væreobligatoriskfor kommu-nerne at inddrage beliggenheden af arealer til lokalisering af store husdyr-brug i kommunernes almindelige planlægning.
Det giver investeringssikkerhed og sikrer udviklingsmulighederne forhusdyrbrug inden for områderne.Som bekendt er planlægning en afvejning af hensyn, og med kravet omudpegning af arealer til lokalisering af store brug inddrages stadig hensy-net til landskabet og naturbeskyttelsesinteresserne.Der er intet, der tyder på, at muligheden for større husdyrbrug vil forøgeden samlede husdyrproduktion i Danmark betydeligt. Vi har i en lang år-række haft en husdyrproduktion på stort set samme niveau på landsplan,men hvor produktionen pga. strukturudviklingen er blevet samlet på færreog større husdyrbrug.Vi har ca. 25.000 husdyrbrug tilbage i alt ifølge Danmarks Statistik(2008), hvis placering er bestemt af en lang række kulturelle faktorer. Enbetydelig del af disse er ikke placeret 100 % ideelt i forhold til de aktuellemiljøproblemer, vi står overfor i dag som lugtgener for naboer, ammoni-akpåvirkning af ammoniakfølsomme naturområder, grundvandsbeskyttel-se osv.Ved at tillade endnu større husdyrbrug sættes turbo på strukturudviklin-gen, og det er godt både for erhvervets konkurrenceevne og for miljøet.Årsagen til, at det er godt for miljøet er, at de nye store husdyrbrug skaloverholde en lang række nye miljøkrav om:Afstand til naboerKvælstofudledningerReduktion af ammoniaktabet og afstand til ammoniakfølsomme natur-områder.FosforoverskuddetIndførelse af bedst tilgængelig teknologi på husdyrbruget.Hertil kommer sikring af, at en lang række øvrige miljøforhold somf.eks. transportgener, støjgener, fluegener osv. ikke kommer til at med-føre væsentlige miljøpåvirkninger.De nye store husdyrbrug og udvidelser af eksisterende husdyrbrug bliverderved placeret hensigtsmæssigt i forhold til vores nuværende behov formiljøbeskyttelse, mens husdyrproduktionen bliver udfaset på eksisterendehusdyrbrug med en mindre hensigtsmæssig placering. Den samlede effektbliver derfor en klar miljøforbedring.Det er også denne tankegang, som er afspejlet i Grøn Vækst. I GrønVækst giver vi med den ene hånd en hjælp til landbruget, så de kan udvik-le deres husdyrproduktion, men stiller med den anden hånd samtidigt nyeskærpede miljøkrav.
2
I samrådsspørgsmålet er angivet, at miljøkravene til landbruget svækkes.Det er et billede jeg slet ikke kan genkende.Hvordan kan man sige, at miljøkravene svækkes, når regeringen har aftalt,at kvælstofudvaskningen skal reduceres med 19.000 tons svarende til ca.30 % af den nuværende kvælstofudvaskning? Hvordan kan man sige, atmiljøkravene svækkes, når det også er aftalt, at der skal udlægges 50.000ha randzoner?Jeg kan godt forstå, at man instinktivt kan reagere imod store husdyrbrug.Men sandheden er, at såfremt vi skal leve op til fremtidens miljøudfor-dringer samtidigt med at vi vil bevare en husdyrproduktion i Danmark ogdermed danske arbejdspladser også i de tyndtbefolkede områder, er deringen vej udenom en strukturudvikling. De nye store husdyrbrug kan medanvendelse af moderne miljøteknologi og med økonomiske overskud til atfinde nye innovative løsninger både udvikle erhvervet, give bedre forholdfor det danske marked for miljøteknologi og sikre det nødvendige miljø-hensyn.
3