Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 554
Offentligt
NaturJ.nr. BLS-465-00133Ref.Den 12. maj 2010
Orientering om HELCOM miljøministermødet i Moskva den 20. maj 2010
1. Indledning
Helsinki-konventionen (HELCOM), der handler om beskyttelse af det marine miljø i Østersøen, haralle ni kyststater i Østersøen, samt EU-kommissionen, som parter. HELCOM-landene vedtog påsidste ministermøde i Krakow den 15. november 2007 den såkaldte Baltic Sea Action Plan (BSAP).Danmark tilsluttede sig grundet folketingsvalget den 13. november 2007 efterfølgende BSAP’enved brev i januar 2008. BSAP’en sigter på at opnå god miljøtilstand i Østersøen i 2021 ved en ind-sats på områderne eutrofiering, miljøfarlige stoffer, biodiversitet og naturbeskyttelse, samt maritimeaktiviteter.På ministermødet i Moskva, som afslutning på den russiske formandskabsperiode for HELCOM vilMoskva Deklarationen blive forelagt til godkendelse. Nyt formandsland er Sverige, der fra den 1. juli2010 overtager formandskabet for en toårig periode. Herefter overtager Danmark formandskabetfra den 1. juli 2012 for den næste toårige periode. Næste ministermøde er planlagt til 2013, og vilderfor sandsynligvis foregå i Danmark.2. Moskva Deklarationen
Med forslaget til Moskva Deklarationen følger Østersølandene op på BSAP’en. Deklarationen note-rer - trods betydelige indsatser rundt om i Østersølandene - at der fortsat er grund til at fastholde ogudbygge den aftalte indsats. Østersølandene er kommet i gang med at udforme nationale pro-grammer for at forbedre miljøtilstanden og nå målene i BSAP til 2021.Deklarationen består af fire dele med tilhørende bilag, og har som hovedformål at beskrive, hvadØstersølandene gør for at leve op til BSAP’en, samt sætte fokus på den fortsatte implementering afindsatsen inden for de fire områder eutrofiering, miljøfarlige stoffer, biodiversitet og naturbeskyttel-se, samt maritime aktiviteter. Ministermødet bekræfter endvidere en række rekommandationer, derblev vedtaget på HELCOM kommissionsmødet i marts 2010.I afsnittet om eutrofiering understreges behovet for en fuld implementering af BSAP, inden for spil-devandsrensning, landbrug, og andre kilder. Desuden ønskes en indsats f.s.v.a. fjernelse af fosfatfra vaskemidler.For miljøfarlige stoffer foreslås det i deklarationen blandt andet, at undersøge mulighederne for atskærpe kontrollen med importerede forbrugsprodukter, opstramning af HELCOMs retningslinjer forkontrol af uddybning og bortskaffelse af havbundsmaterialer, udfasning af kviksølv, anvendelse afkredsløbsanalyser for miljøfremmede stoffer mv.
Med hensyn til biodiversitet og naturbeskyttelse er der fokus på fortsat udbygning af netværket afbeskyttede områder, samt udvikling og anvendelse af naturplaner i de eksisterende beskyttedeområder senest i 2015 og for nye områder senest 5 år efter deres etablering.For de marine aktiviteter indeholder deklarationen beslutninger vedrørende sikker skibsfart, en kø-replan for opgradering af havnenes modtageanlæg, indsats vedrørende marint affald, regelsæt an-gående offshore olie- og gasindvinding, samt initiativer for at sikre Østersøen status som NOxEmissions Kontrol Område (NECA).3. Status for Moskva Deklarationen
Danmark støtter generelt deklarationens hovedindhold, og byder det fortsatte samarbejde med atbeskytte Østersøen velkomment. Deklarationsudkastet er på nær nogle udestående forhold ved atvære færdigforhandlet. Det er Miljøministeriets vurdering, at de fleste forhold vil blive afklarede in-den ministermødet.HELCOMs koordinerende rolleDeklarationsforslaget indeholder forslag til beslutning om at forstærke HELCOM’s rolle som hoved-aktør i implementeringen af økosystemtilgangen i forvaltningen af menneskelige aktiviteter i Øster-søen. Det indgår endvidere i deklarationen, at HELCOM skal etableres som den koordinerendeplatform for den regionale implementering af havstrategidirektivet.Forslaget er fortsat til forhandling og det ventes, at deklarationen vil medtage nogle præciseringeraf rollefordelingen i det internationale samarbejde blandt andet i forhold til fiskeriforvaltningen, hvorogså økosystemtilgangen er gradvist ved at blive implementeret i EU’s fælles fiskeripolitik. Dan-mark finder i, at HELCOM bør anerkendes som en vigtig aktør, der kan bistå landene ved imple-mentering af økosystemtilgangen i forvaltningen af menneskelige aktiviteter dog med respekt for denationale processer og i overensstemmelse med EU’s kompetence fordeling.Deklarationen ventes endvidere at bekræfte HELCOM’s koordinerende rolle ved den regionale im-plementering af havstrategirammedirektivet, så længe dette sker med respekt for de nationale pro-cesser.Østersøen som pilotprojektDeklarationsudkastet indeholder et forslag, der henviser til EU-kommissionens kommende redegø-relse for vilkår og konsekvenser ved at gøre Østersøen til et pilotprojekt under havstrategirammedi-rektivet, og til at Østersølandene inden oktober 2010 skal afslutte deres overvejelser om pilotpro-jektet og sende deres endelige anmodning herom til EU-kommissionen.Danmark støtter Østersøen som et pilotprojekt ud fra den forudsætning, at HELCOM’s BSAP i sigselv opfylder konceptet om et tidligt indsatsprogram, som er forudsætningen for, at EU-kommis-sionen kan gøre Østersøen til pilotprojekt efter havstrategirammedirektivet. Danmark er enig i for-slagets intention, men finder det videre forløb bør aftales i lyset af EU-kommissionens kommendekonsekvensanalyse således som det blev besluttet på EU Rådsmødet den 22. december 2009.Fosfatfrie vaskemidlerBeslutning om tiltag mod fosfatfrie vaskemidler blev lanceret i den oprindelige BSAP fra 2007. Så-ledes lægger deklarationen op til den fortsatte indsats for at begrænse Østersølandenes udlednin-ger af fosfor i spildevandet. Danmark støtter bestræbelserne for at begrænse eutrofieringen iØstersøen og anerkender fuldt ud, at indførelse af fosfatfrie vaskemidler i visse lande kan være et
2
virkningsfuldt tiltag. På rådsmødet den 22. december 2009 blev EU-Kommissionen opfordret til hur-tigst muligt at forelægge forslag til harmonisering af EU-lovgivningen på baggrund af en konse-kvensanalyse, der bl.a. dækker miljøaspekter og aspekter vedrørende det indre marked, med hen-blik på udfasning af og/eller forbud mod brug af fosfater i vaske- og rengøringsmidler, som startermed fosfater i vaskemidler til privat brug, og som udbygges yderligere, hvis en konsekvensanalysegør dette berettiget.Virkningerne af bundtrawling på miljøforholdeneForskellige steder i deklarationen bliver der udtrykt bekymring over det fortsatte pres på biodiversi-teten i Østersøen fra eutrofiering, destruktive fiskemetoder såsom bundtrawling, tilførsel af miljøfar-lige stoffer samt talrige andre aktiviteter, som sammenlagt udøver et pres på økosystemet.På dette område ventes deklarationen at skulle tage udgangspunkt i de forpligtelser, der bl.a. følgeraf habitatdirektivet og miljøkonsekvensanalyser. Ifølge habitatdirektivet er myndighederne forpligtettil løbende at gribe ind overfor fiskeriaktiviteter, der måtte være til skade for udpegningsgrundlaget idet beskyttede område samt gennemføre miljøkonsekvensanalyser i overensstemmelse med EU-domstolens såkaldte muslingedom ved nye fiskeriaktiviteter (gælder navnlig muslinge- og østersfi-skeri). Således skal der i Natura 2000-områder gennemføres miljøkonsekvensvurderinger, hvorvedden ansøgte fiskeriaktivitets effekt på det omkringliggende miljø undersøges og sammenholdesmed de særlige beskyttelseshensyn, der er gældende for området. Der må herefter ikke meddelestilladelse, hvis fiskeriet er skadeligt for området.
3