Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 55
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE22. oktober 2009
Markante reduktioner i
skibsfartens luftforurening
En lavere udledning af svovl, kvælstofoxider (NOx) og partikler fra skibsfartenend hidtil antaget.Det er et af hovedresultaterne i en ny omfattende undersøgelse af skibsfartensbidrag til luftforureningen i Danmark, som miljøminister Troels Lund Poulsen(V) har offentliggjort idag, og som er et resultat af Partnerskabet for RenereSkibsfart mellem Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening.- Den nye undersøgelse viser, at skibsfarten forurener luften i Danmark langtmindre end hidtil antaget - faktisk vurderes skibsfartens bidrag tilsvovlforureningen i Danmark nu at være cirka det halve af, hvad man tidligereregnede med,siger miljøminister Troels Lund Poulsen.Rapporten viser desuden, at skibenes luftforurening med svovl vil faldemarkant over de kommende år, og at NOx-udledningen ligeledes forventes atfalde på langt sigt. Dermed får Danmark dokumentation for effekten af de nyeskrappe krav på svovl og kvælstofområdet, som FN’s internationalesøfartsorganisation, IMO, har vedtaget med bred støtte fra rederierhvervet.- Det vil føre til endnu renere luft i Danmark, og det er glædeligt, men vi skalikke stille os tilfreds med de allerede igangsatte initiativer og forventedeeffekter. Regeringen arbejder aktivt på at opnå yderligere reduktioner iluftforureningen fra skibe. Det sker blandt andet i IMO-regi, hvor Danmarkstøtter yderligere skærpelse af miljøkrav, og gennem støtte til udvikling afmiljøteknologi til skibe. Arbejdet med at mindske forureningen foregår i aktivtsamspil med danske rederier gennem Partnerskabet for Renere Skibsfart medDanmarks Rederiforening. Partnerskabet er med til at sikre, at Danmark ogsåfremover vil være i front indenfor ren skibsfart,siger Troels Lund Poulsen.
Undersøgelsen er gennemført af Danmarks Miljøundersøgelser ved AarhusUniversitet og baserer sig på nye præcise oplysninger om skibstrafikken idanske farvande, de enkelte skibes sejlruter, motorbelastning og udledninger,kombineret med avancerede modeller for spredning af luftforurening.- Med undersøgelsen har vi fået et fremragende værktøj til at få et præcistbillede af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark, både nu og i dekommende år. Vi kan se, at skibsfarten med de initiativer, der allerede erigangsat internationalt er på ret kurs, og at der vil ske yderligere markantereduktioner i skibsfartens luftforurening, allerede fra sommeren 2010 påsvovlområdet og fra 2016 på kvælstofområdet”,siger Rederiforeningensformand, Lars Vang Christensen.Som supplement hertil arbejder danske rederier og den danske maritimeindustri med en række egne projekter, bl.a. udvikling af nye ventiler,katalysatorer og scrubbere til skibsmotorer og med sejlads med lavtbrændstofforbrug. Hver for sig vil dette kunne bidrage til en yderligere reduktionaf skibsfartens brændstofforbrug og udledning.- Skibsfarten er international, og en meget stor del af de skibe, der sejler i dedanske farvande, kommer fra andre lande, så det er afgørende, at deteknologier, vi udvikler, også bliver brugt af andre end os selv. Det vil vi sikregennem tæt samarbejde med de danske myndigheder om internationaltgældende standarder. Dansk skibsfart har altid stået for kvalitetssøfart og harløbende gjort en stor indsats på miljø- og klimaområdet. Det ønsker vi atfortsætte med,siger Lars Vang Christensen.Undersøgelsen af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark blev præsenteretpå et pressemøde i dag i Charlottenlund.Læs mere om undersøgelsen af skibsfartens bidrag til luftforureningen iDanmarkherLæs hovedresultater fra undersøgelsen her.Læs mere om handlingsplanen for Renere Skibsfarther.
Yderligere oplysninger:Thomas Hag, pressemedarbejder, Miljøministeriets Departement, tlf.: 72 54 60 41el. 22 48 10 30Anne-Marie Rasmussen, vicedirektør, Miljøstyrelsen, tlf.: 72 54 44 80
Jan Fritz Hansen, vicedirektør, Danmarks Rederiforening, tlf.: 33 48 9211 el. 4094 22 07