Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 513
Offentligt
835501_0001.png
835501_0002.png
835501_0003.png
835501_0004.png
835501_0005.png
835501_0006.png
835501_0007.png
J.nr. BLS-401-00804Den 28. april 2010
Miljøministerens besvarelse af spørgsmålnr. CE stillet af Folketingets Miljø- ogPlanlægningsudvalgstillet efter ønske fra Per Clau-sen (EL)
Spørgsmål CEVil miljøministeren redegøre for, hvordan hun todage efter, at hun i Folketingets Miljø- og Plan-lægningsudvalg garanterede, at regeringen villesikre, at landbrugets kvælstofudledning skulle re-duceres med 19.000 tons i 2015, kunne løbe fradette løfte i en aftale mellem Venstre, Det Konser-vative Folkeparti og Dansk Folkeparti, og hvordanhun mener, dette påvirker hendes troværdighedover for Folketinget?Svar på spørgsmål CEJeg er glad for indkaldelsen til dette samråd,så jeg har mulighed for at forklare sammen-hængen mellem vandmiljøindsatsen i GrønVækst og landbrugspakken, som er aftalt 9.april.
Først og fremmest vil jeg slå fast, at jeg ikkeløber fra et løfte fra samrådet om VMP 3. Påsamrådet sagde jeg følgende: ”Jeg sidder sommiljøminister i en regering, som har lavet enaftale om Grøn vækst, hvor det står fuldstæn-dig klart, hvad reduktionsmålet er og de19.000 tons, som står omtalt til 2015, - det erden aftale jeg arbejder ud fra.”Det er også den aftale, jeg arbejder ud fra idag.
Med landbrugspakken – Grøn Vækst 2.0 –har regeringen indgået en aftale i forlængelseaf Grøn Vækst aftalen fra juni 2009.
Landbruget står i en svær økonomisk situati-on på grund af finanskrisen. Formålet medlandbrugspakken er at igangsætte initiativer,der forbedrer landbruget og fødevaresekto-rens vilkår.
2
Men samtidig ligger målsætningen om reduk-tion af kvælstof på 19.000 tons i 2015 fast.Også i den nye aftale og det står sort på hvidt.
For de 9.000 tons kvælstof er vi allerede nu igang med at gennemføre en ganske betydeligindsats: udlæg af 10-13.000 ha vådområderog ådale, tvungen etablering af 10 metersdyrkningsfri randzoner rundt om vandløb ogsøer. Vi laver også en række justeringer afgødskningsreglerne som betyder, at land-mændene skal udlægge flere efterafgrøder.
For de 10.000 tons kvælstofreduktion er detbåde i Grøn Vækst og landbrugspakken aftalt,at der skal gennemføres et udredningsarbejde,som jeg også redegjorde for på samrådet. Det-te arbejde sættes i gang for at undersøge mu-ligheden for at lave et system med markeds-baserede omsættelige kvoter.
Kvotesystemet skal udvikles nærmere i et ud-valg, der bl.a. skal se på virkemidlernes om-
3
kostningseffektivitet, altså hvor meget miljøfår vi for pengene. Der skal belyses fordele ogulemper ved et kvotesystem i forhold til al-ternative virkemidler.
Det nye er, at udredningen skal suppleres medanalyser af konsekvenserne for beskæftigel-sen og udviklingsmulighederne i visse egne aflandet, for at få skabt klarhed om konsekven-serne af den forudsatte indsats.
Den samlede analyse skal være færdig i 2011.
Vandplanerne har skabt stor bekymring ude ilandet, og der er brug for at undersøge, omden foreslåede indsats vil have uacceptablekonsekvenser, for eksempel føre til, at der ik-ke kan drives landbrug i visse egne af landet,som det har været hævdet i debatten.
Dette er helt naturligt, for det er en meget om-fattende og historisk indsats, vi sætter i søen.
4
Det gør stort indtryk på mig, at det i nogle de-le af landet, det som nogle kalder udkantsom-råderne, har været fremført, at planudkastenei den nuværende udformning vil have drama-tiske konsekvenser.
Hvor er så det nye?I forhold til de såkaldte udkantsområder ogandre meget berørte områder, vil vi derfor senærmere på, om den foreslåede indsats vilhave uacceptable konsekvenser, for eksempelføre til at der ikke kan drives landbrug i visseegne af landet, som det har været hævdet idebatten. Dette har ikke været hensigten.
Vi vil også analysere, om en kvotemodel erden rigtige eller om der andre og bedre vejetil at nå vores mål. Og vi vil se på, hvor hvor-dan de øvrige EU-lande griber opgaven an.
5
Denne viden skal vi indhente hurtigst muligt,så vi kan udmønte de 10.000 tons mest an-svarligt.
Hvis de gennemførte analyser giver os ny vi-den, som viser, at indsatsen har uacceptablekonsekvenser, ikke mindst i de såkaldte ud-kantsområder, har vi en ny situation, som vimå forholde os til. Derfor vil regeringen ogDansk Folkeparti drøfte tidsplan for reduktio-nen af de 10.000 tons kvælstof indsats, nårresultaterne af analysen er fremlagt.
Analysen skal også se på andre landes im-plementering, som jeg også nævnte på VMPIII samrådet, herunder om de andre lande an-vender direktivets undtagelsesbestemmelserog hvordan de gør det.
Analysen skal munde ud i et samlet forslag tilat leve op til vandrammedirektivet, herunderforslag til tidsplan for implementering og de
6
anbefalede virkemidlers omkostningseffekti-vitet.
På den baggrund vil regeringen og DanskFolkeparti drøfte tidsplanen for fremadrettedekrav til kvælstofreduktion, herunder mulighe-den for yderligere anvendelse af vandramme-direktivet undtagelsesmuligheder.
Jeg kan ikke udelukke, at det kan blive nød-vendigt at udskyde noget af indsatsen i nogledele af landet, hvis dette er vores eneste mu-lighed for at tilgodese bl.a. de såkaldte ud-kantsområder. Men det må afvente resultater-ne af udredningsarbejdet.
7