Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 510
Offentligt
Miljøstyrelsen20.4.2010tva
Status for den danske offshorehandlingsplantil udgangen af 2008
Den første offshorehandlingsplan (jf. Bilag 2) blev fremlagt af miljøministeren den 19. december 2005 meddet formål, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie og naturgaskan holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem den nationale regulering og internationaleaftaler. I denne første handlingsplan var hovedvægten lagt på at reducere udledningen af de mestmiljøskadelige kemikalier samt på at få en årlig miljørapportering fra de danske operatører.I det følgende gives en kort status for handlingsplanens 10 punkter og arbejdet med at realisere dennehandlingsplan frem til udgangen af 2008.
1
I det omfang det er muligt, sammenlignes den danske indsats med den tilsvarende indsats i de øvrigeNordsø-lande. For disse lande findes der dog indtil nu kun data til og med 2007.For at bringe indsatsen et skridt videre blev der i 2008-2009, i tæt samarbejde med Danish Operators,analyseret yderligere tiltag og handlemuligheder. Dette resulterede i en ny offshorehandlingsplan 2008-2010 (jf. Bilag 3) der blev fremlagt af miljøministeren den 13. marts 2009. I denne handlingsplan er der ihøjere grad end i den første handlingsplan lagt vægt på at reducere olieudledning og luftforurening.Da målsætningerne først er vedtaget i 2009, og for fleres vedkommende først skal være opfyldt vedudgangen af 2010, er det endnu for tidligt at kunne gøre status for, hvordan det går med opfyldelsen.Visse af målsætningerne er imidlertid en skærpelse af målsætningerne i den første handlingsplan, ogderfor vil man alligevel i et vist omfang kunne vurdere tendensen ud fra de opgørelser der findes i dennerapport.
Konklusion og samlet national vurderingSelv om det endnu ikke fuldt ud kan opgøres om alle mål i offshore handlingsplanen er opfyldt (det kanske når data for 2009 foreligger i 2010) kan det allerede nu konstateres, at det er tilfældet for de fleste afmålene, og at handlingsplanen har haft en betydelig forbedrende effekt på en række af de forhold, derellers ville have bidraget til forureningen af Nordsøen.De forhold hvor man har kunnet se den største effekt af handlingsplanen når man sammenlignersituationen før og efter 2005 er følgende:KemikalieroStop for udledning af sorte kemikalier (Figur 1)oVæsentlig reduktion i udledning af røde kemikalier (Figur 2)oHess Danmark har ifølge det oplyste fra 2006 som den første operatør i verdenproduceret olie helt uden brug af røde kemikalierOlieudledningoReduceret udledning af mængden af olie (Figur 7)oReduceret koncentration af den udledte olie (Figur 6b)Miljøledelse og miljørapporteringoAlle operatører offentliggør nu årligt en miljørapport
Miljøministeren har tidligere over for Folketinget (S 5511) gjort rede for fremgangen for Danmark somhelhed i forhold til de øvrige Nordsø-lande i årene 2004 og 2005 målt på 14 af de i bilag 1 anførte 16indikatorer for den miljømæssige udvikling på offshore området.For to af de 16 indikatorer (nr. 1: Miljøledelse og nr. 2: Miljørapportering) er der endnu ikke tilstrækkeligedata fra de øvrige lande til at sammenligne disse. Det forventes at være tilfældet fra 2010.For to andre indikatorer (nr. 10: Udledningskoncentration og nr. 11: Udledt olie i forhold til produktionen fordispergeret olie i produceret vand) er der i 2006-2007 sket et skift i målemetoden for oliekoncentrationender bevirker, at det ifølge OSPAR ikke umiddelbart er muligt at sammenligne data før og efter dette skift.Disse to indikatorer er derfor udeladt af sammenligningen i denne statusrapport, men vil indgå igen, nårder formentlig fra 2010 er sammenlignelige data.I tabellen nedenfor er Danmarks placering i forhold til de øvrige Nordsø-lande opstillet. Samlet set erDanmarks placering stort set uændret. Data rækker kun til og med 2007, da data for 2008 endnu ikkekendes for de øvrige lande.Der er stadig især forbedringsmuligheder på 3 områder i forhold til Nordsø-landenes gennemsnit:Udledning af olie med produceret vandEmission af NOxEmission af CO2.
2
Det er baggrunden for at der især er sat fokus på disse områder i den nye offshorehandlingsplan 2008-2010, der er aftalt mellem Danish Operators og Miljøministeren og som gælder frem til og med udgangenaf 2010.Tabel 1:Danmarks position i forhold til de øvrige Nordsø-lande for 12 udvalgte indikatorer(se Bilag 1)ÅrDanmark bedre endgennemsnittet for Nordsø-landene for det angivneantal indikatorer ud af 12mulige71099Danmark bedst eller lige sågod som de bedste blandtNordsø-landene for detangivne antal indikatorer udaf 12 mulige2433Danmark dårligst blandtNordsø-landene for detangivne antal indikatorerud af 12 mulige2111
2004200520062007
I Bilag 1 er der nærmere redegjort for udviklingen for de enkelte indikatorer.
Kemikalier•Operatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sortekemikalier.Målet er opfyldt: De danske operatører har alle stoppet udledningen af de sorte kemikalier i 2004, dvs.inden for tidsfristen i offshorehandlingsplanen. Danmark opfylder dermed også havmiljøkonventionenOSPAR1s mål om udfasning af de sorte kemikalier inden 1. januar 2010.
Offshorekemikalier
I havmiljøkonventionen OSPAR har man indført et særligt system der sikrer, at alle offshore kemikalierregistreres og vurderes efter hvor miljøfarlige de er, inden de tages i brug.I systemet indgår også, at de farligste skal forsøges udskiftet med mindre farlige.I Danmark og Norge er OSPAR’s kemikalie-grupper benævnt med den anførte farveskala.
Sorte
Sorte kemikalier er de mest skadelige for havmiljøet, og en udskiftning er højt prioriteret.De er optaget på en særlig liste over miljøskadelige stoffer.
Røde
Røde kemikalier giver anledning til bekymring pga. flere miljøskadelige egenskaber, og bør derforudskiftes.
Gule
Gule kemikalier har en enkelt miljøskadelig egenskab. På længere sigt bør også de udskiftes medgrønne kemikalier.
Grønne
Grønne kemikalier har ingen eller kun meget begrænset miljøskadelige egenskaber. De benævnesogså som PLONOR stoffer (Pose Little Or No Risk for the environment).De er optaget på en særlig liste over godkendte stoffer.
OSPAR: Oslo-Paris havmiljøkonventionen for Nordøstatlanten incl. Nordsøen. Omfatter landene:Danmark,Frankrig, Irland, Island,Nederlandene, Norge,Spanien,Storbritannien (UK),Tyskland. De fire med fed skriftmarkerede lande dækker mere end 99 % af den samlede produktion af olie og gas i OSPAR.
1
3
Hvor mangeoffshorekemikalierbruges derog til hvad?
Offshore kemikalier bruges til mange forskellige formål: smøring, beskyttelse mod korrosion,cementering af brønde, til at fjerne belægninger i rørene, til at adskille vand og olie osv.Størsteparten (ca. 80 %) bruges i forbindelse med efterforskningsboringer efter nye olie/gas-felter.Resten bruges i forbindelse med produktionen de steder, hvor der er fundet olie eller gas.I 2008 blev der i alt i den danske del af Nordsøen brugt ca. 83.000 tons offshore kemikalier. En delendte i undergrunden og en del blev ført i land til videre behandling (genanvendelse eller bortskaffelse).De resterende ca. 35.000 tons blev udledt til havet.Heraf var 112 tons røde, knap 4.000 tons gule og 31.000 tons grønne.
Figur 1: Udvikling i udledte sorte kemikalier i Nordsøen(2003 = 100)
120
100
80DanmarkNederlandene
60
NorgeUKNordsøen
40
20
020012002200320042005DK Mål2006200720082009OSPARMål2010
Produktion afolie og gasi Nordsøen
Danmark er en af de små producenter i Nordsøen, men holder sin andel nogenlunde konstant på 6 %af den samlede produktion.Neden for er angivet udviklingen fra 2001 til 2007 for de enkelte producerende landes andel af densamlede produktion i Nordsøen. Produktionen i Nordsøen var i 2007 14 % lavere end i 2001.
DanmarkNederlandeneNorgeUK
20015%4%49 %41 %
20076%9%52 %32 %
4
•Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik på at udledningaf såkaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistiskmuligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være enmiljømæssig fordel samlet set.Den hidtidige udvikling for udledningen af røde kemikalier fremgår af Figur 2a og 2b2. Der er i Danmark -især efter 2005 hvor handlingsplanen trådte i kraft - sket et mærkbart fald frem til og med 2007.Udledningen i 2005 udgjorde 425 tons. Dette blev i 2007 reduceret til 121 tons, og er i 2008 faldetyderligere til 112 tons. Som det ses af Figur 2a stammer størsteparten af udledningen af røde kemikalierfra Mærsk, mens DONG og Hess fra 2007 til 2008 har kunnet holde et niveau på stort set 0 (DONG: 16 kgog Hess: 3 kg).
Figur 2a: Udvikling i mængden af udledte røde kemikalier i Danmark
120
100
802002 = 100Hess60DONGMærsk
40
20
02002200320042005200620072008DK Mål2009
En af de danske operatører, Hess3, har i samarbejde med kemikalieleverandøren Clariant i Norge siden2006 som den første operatør i verden (efter de oplysninger som Miljøstyrelsen har kunnet fremskaffe)foretaget produktion af olie helt uden brug (ikke kun uden udledning) af røde kemikalier. Dette er ogsåopnået for selve produktionen i 2008. Den minimale brug af røde kemikalier (3 kg) i 2008 er sket iforbindelse med en undersøgelse af olie- og vandstrømmene i undergrunden, hvor de røde kemikalierbruges som sporstoffer. Der arbejdes på at finde en erstatning også for disse røde sporstoffer.
UK har endnu ikke udarbejdet en fuldstændig opgørelse over kemikalieudledningen for 2006.3 I denne rapport bruges benævnelserne DONG, Hess og Mærsk som forkortelser for de mere officielle navne:DONG Energy E & P (efterforskning og produktion), Hess Danmark ApS og Mærsk Olie og Gas AS.
2
5
I havmiljøkonventionen OSPAR pågår en drøftelse af, om man skal vurdere en bestemt gruppe offshorekemikalier (overfladeaktive stoffer) som røde eller gule kemikalier. Den nærmere afklaring af dette kanændre på tallene, da nogle af de røde kemikalier kan blive ændret til gule og omvendt. Resultatet herafindgår i næste statusrapport.
Figur 2b: Udvikling i mængden af udledte røde kemikalier(2003 = 100)(der foreligger ikke sammenlignelige tal for UK for 2006)250200Danmark
150100500
NederlandeneNorgeUKNordsøen
009
12
13
14
15
04
05
07
08
03
2006
10
201
1620OSPARM
20
20
20
20
20
20
20
20
Mål2
20
20
Siden den danske offshorehandlingsplan blev vedtaget i december 2005, har man i havmiljøkonventionenOSPAR vedtaget et mål for udfasning af de røde kemikalier. Efter dette skal de røde offshore kemikaliervære udfaset 1. januar 2017, dvs. 8 år senere end den danske målsætning.Det er endnu for tidligt at sige om målet i den danske offshorehandlingsplan er opfyldt. Det ved vi først nårdata for 2009 foreligger.
Olieudledninger•Operatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledt produktionsvandpå 30 mg/l målt som volumenvægtet månedsgennemsnit beregnet efter aftale mellemoperatørerne og Miljøstyrelsen.
Da grænseværdien for oliekoncentrationen i 2006 i Danmark blev skærpet fra 40 til 30 mg/l, medførte densom det fremgår af Tabel 2 et væsentligt fald i udledninger med værdier over 30 mg/l. I 2007 steg antalletaf overskridelser igen. Der findes ikke sammenlignelige data for hele 2008 på dette område. Data for 2008er derfor ikke vist. I Mærsk’s interne miljømålsætninger er det for 2009 indføjet, at man vil holde sig under30 mg/l for de enkelte udledningssteder, men samtidigt under 10 mg/l som et gennemsnit for alleselskabets installationer.
D
K
6
ål
20
17
1
Tabel 2:Antal overskridelser af den fra 2006 fastsatte grænseværdi 30 mg/l (månedsbasis)for olie i produceret vandHess0701DONG1223Mærsk4181129Danmark1920413
20042005Grænseværdienindføres i Danmark
20062007
•Operatørerne arbejder løbende på at nedbringe koncentrationen af olie i udledtproduktionsvand mest muligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde med Energistyrelsen oghver af operatørerne en redegørelse om mulighederne for yderligere injektion i undergrundenaf produktionsvand og andre muligheder for reduktion af udledningerne af olie medproduktionsvand.
Udledningen af olie med produceret vand kan i det væsentlige reduceres gennem tre tiltag:Reduktion af mængden af produceret vandØget tilbageføring af vandet til undergrunden (re-injektion)Øget rensning af det vand der ikke føres tilbage til undergrunden, men ledes ud til havetMængden af produceret vand, der kommer op fra undergrunden sammen med den producerede olie oggas, er som det fremgår af Figur 3 i perioden 2001-2008 steget med ca. 85 % fra ca. 21 mill. m3til ca. 39mill. m3. Ifølge de danske operatører skyldes dette især felternes stigende alder.Som det også ses af figuren er udviklingen i mængden af produceret vand meget forskellig for de enkelteNordsø-lande. Det har ikke været muligt nærmere at afklare, i hvilket omfang forskellene skyldes særligeproduktionsforhold eller det faktum, at man i nogle lande i højere grad har nedlagt de ældste anlæg, derså ikke længere bidrager til mængden af produceret vand.Der er i perioden 2000-2006 samlet for Nordsø-landene nedlagt 127 anlæg. Heraf tegner UK sig for 52 %,Norge for 36 % og Nederlandene sig for 9 %. I Danmark er ingen anlæg nedlagt i denne periode. Dog harfeltet Dagmar midlertidigt været taget ud af drift i perioden 2005-2008. I 2004 stod Dagmar dog kun for 0,3% af den samlede danske mængde produceret vand.
4
Mærsk har 8 vandproducerende anlæg, mens Hess og DONG har hver 1 anlæg.
7
Figur 3: Udv ikling i årlig mængde af produceret vand(2001 = 100)
200
180
160D anmarkNe d rlandenee
140
No rgeUKNo rdsøen
120
100
8020012002200320042005200620072008
Som det fremgår af Figur 4, er stigningstakten i Danmark for mængden af produceret vand dog reduceretvæsentligt efter 2005, hvor handlingsplanen trådte i kraft (fra ca. 17 % om året før 2006 til 3-4 % efter2006).
Figur 4: Årlig stigning i procent for mængden af produceret vand30 ,0
25 ,0
20 ,0
15 ,0
Danmark
%
10 ,0
NederlandeneNorgeUKNordsøen
5 ,0
0 ,02 00 120 022 00 32 00 42 00 52 00 620 072 00 8
-5 ,0
-10 ,0
8
Figur 5: Andel af produceret vand der tilbageføres til undergrunden i procent
5045403530252015105020012002200320042005200620072008DanmarkNederlandeneNorgeUKNordsøen
Sammenlignet med de øvrige Nordsø-lande har de danske operatører gennem mange år haft envæsentligt større tilbageføring af det producerede vand til undergrunden. (se Figur 5). Dog må mankonstatere, at tilbageføringsandelen i Danmark siden 2002 er blevet stadigt mindre, mens den i de øvrigehovedsageligt olieproducerende Nordsø-lande er blevet stadigt større (i det mindste frem til 2006).Forbedringer af systemerne til tilbageføring af vand til undergrunden er teknisk vanskelig på grund af detætte kridtreservoirer, som specielt forekommer på nogle af Mærsk felterne. Enkelte felter, som ikkelængere bidrager til produktionen, kan muligvis anvendes som tilbageførings-reservoir for igangværendefelter, men kapaciteten er usikker, og yderligere undersøgelser er påkrævet. Som et led i den nyeoffshorehandlingsplan undersøges det nærmere i efteråret 2009 om man kan øge mængden af detproducerede vand der kan tilbageføres.I den nye offshorehandlingsplan 2008-2010 er det fastsat som et mål, at den enkelte operatør forpligtersig til at arbejde for, at mængden af produceret vand der tilbageføres til undergrunden fastholdes ellerhelst forøges i forhold til 2008-niveauet.I den nye handlingsplan er der også opstillet mål for øget rensning af det vand der ikke føres tilbage tilundergrunden, men ledes ud til havet, idet den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, atrensningen af det udledte producerede vand forbedres for Danmark som helhed fra 15 mg/l i 2007 til10 mg/l i 2010.På baggrund af en nærmere analyse i efteråret 2008, er der hos de enkelte danske selskaber opstillet enplan for indførelse af ny renseteknologi og bedre arbejdsmetoder der sikrer bedre rensning eller mindreolieudledning for perioden frem til 2012. I planen indgår besluttede projekter for ca. 629 mill. kr. ogprojekter der overvejes nærmere for ca. 574 mill. kr.
9
Fig ur 6:Oliekon centration (årsgennemsnit) for udledt (dispergeret) olie i produceret van d i Nordsøen30,0
25,0
20,0
Danmark, gl. metodeDanmark, ny metodeNederlandene
mg/l
15,0
NorgeUKNordsøen
10,0
5,0
0,020012002200320042005200620072008
I OSPAR er der i 2006-2008 (på forskellige tidspunkter i de enkelte lande) sket et skift i målemetoden foroliekoncentrationen der bevirker, at det ikke umiddelbart er muligt at sammenligne data før og efter detteskift. Dette skift får også indvirkning på opgørelsen af den udledte mængde olie. Derfor er der i detfølgende i Figur 6 og 7 kun medtaget sammenligningsdata for de øvrige Nordsø-lande frem til og med2006. Sammenligningerne med de øvrige lande vil ske igen, når der formentlig fra 2010 igen ersammenlignelige data. For Danmark er der i Figur 6 og 7 vist værdierne for såvel den hidtidige (gamle) ogden nye målemetode.Med hensyn til mulighederne for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand som var enindirekte målsætning i den danske Offshorehandlingsplan fra 2005, er der efter at handlingsplanen trådte ikraft sket et fald i mængden af olie udledt med produceret vand. Før handlingsplanen trådte i kraft havdeudledningen af olie med produceret vand været stigende siden 1997.Dette skift er bemærkelsesværdigt, fordi der i OSPAR i 2001 blev fastsat en målsætning om, at de enkelteNordsø-lande i 2006 skulle have reduceret deres olieudledning i forhold til 2000 med 15 %.De fleste andre Nordsø-lande kunne leve op til denne målsætning i 2006, så man samlet set for Nordsø-landene opnåede en reduktion på 18 %. Norge nåede dog kun en reduktion på 11 %.Som det ses af Figur 7 kunne Danmark ikke leve op til denne målsætning i 2006, men har tværtimod haften stigning i den udledte mængde olie på 46 % fra 2000 til 2006.Dette har ført til, at der i den nye offshorehandlingsplan 2008-2010 i særlig grad er fokuseret på atnedbringe mængden af den udledte olie. I denne handlingsplan er det målsætningen, at operatørerneforpligter sig til at arbejde for, at OSPAR målet for 2006 skal være opfyldt i Danmark inden udgangen af2010. Der vil blive redegjort for forløbet af denne indsats i forbindelse med evalueringen af den nyoffshore-handlingsplan i en kommende statusrapport.Den manglende reduktion af den udledte olie i sammenligning med de øvrige Nordsø-lande frem til 2005skyldes ikke, at de danske operatører ikke har investeret i nyt udstyr til reduktion af olieudledningen.
10
Operatørerne har til Miljøstyrelsen oplyst, at de i perioden 2000-2006 samlet har anvendt ca. 1,8 milliarderkr. til indsatsen for at reducere olieudledningen. Også de øvrige Nordsø-lande har opgjort omkostningerneved deres indsats i denne periode.I Tabel 3 er lavet en sammenligning af den økonomiske indsats hos operatørerne i de enkelte primærtolieproducerende Nordsø-lande til reduktion af olieudledningen i perioden 2000-2006.
Tabel 3: Omkostningerne i 2000-2006 i udvalgte Nordsø-lande til reduktion af udledt olieLandSamlet produktion Samlede investeringeri 2001-2006i 2001-2006Millioner tons olie(ækvivalent)16614821114Millioner kr.175855633375Relative investeringer Investeringernesi forhold tilandel af oliensproduktionenhandelsværdiKr. per tons olie%(ækvivalent)10,60,93,80,33,00,3
DanmarkNorgeUK
Som det ses har de danske operatører i forhold til den producerede mængde gas og olie haft ca. tregange så høje omkostninger som operatørerne i de øvrige Nordsø-lande.De anvendte omkostninger i Danmark til reduktion af olieudledningen udgør ca. 0,9 % af handelsværdienaf den producerede olie i samme periode.Som tidligere nævnt (side 9) er der hos de danske operatører planlagt yderligere investeringer i perioden2009-2012 for at opnå yderligere reduktion af den udledte olie med produceret vand.
11
Figur 7: Udledt (dispergeret) olie i produceret v andfor de enkelte Nordsø-lande(2000 = 100)180160140Danmark, gl. metodeDanmark, ny metodeNederlandeneNorgeUKNordsøen
2000 = 100
120100806040200120002002200420052006200720032008ål2OSPARM0062
Luftemissioner•Operatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO -udledning ogvil også være omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidragerdermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.
I allokeringsplanen for 2008-12 svarer tildelingen af gratiskvoter til offshore sektoren samlet set til ca. 95% af kvotegrundlaget.•På grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blivegennemført en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoren ilighed med andre sektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.
NEC-direktivet omhandler et nationalt loft over emissionen af bl.a. NO . Den omtalte analyse er afsluttetx
og rapporteret i rapporten ”Analyse af Danmarks muligheder for at reducere emissionerne af NO i 2010”,x
der blev offentliggjort i juli 2006.
12
D
K
Mål2010
og
Dette analysearbejde har efterfølgende bl.a. dannet baggrund for Lov nr. 472 af 17.6.2008 (oprindeligt L169), der fra 1.1.2010 omfatter en NOx-afgift på 5 kr./ kg udledt NOx, regnet som NO2, der også dækkerudledning fra offshore området.
Miljøledelse og miljørapportering•Operatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller andenlignende ordning. Såfremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepartverificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og målemetoder.To af de danske operatører: Hess og DONG havde allerede inden offshorehandlingsplanen indført etcertificeret miljøledelsessystem.Mærsk har besluttet at indføre en lignende ordning. Dette har man fundet mest hensigtsmæssigt ogsåselv om andre dele af Mærsk koncernen har indført systemer certificeret efter ISO 14001. Det valgtesystem omfatter udover miljø også sundhed og sikkerhed. Systemet er udviklet med en dansk del og endel der skal kunne bruges globalt af Mærsk. Den danske del omfatter Esbjerg afdelingen og relateredeafdelinger i København samt boreafdelingen. I systemet er indbygget, at der som krævet i den danskeoffshorehandlingsplan sker en verifikation ved en uafhængig tredjepart i forhold til overholdelse aflovgivning, monitering og rapportering. Miljøstyrelsen har krævet en årlig verificering svarende til, hvad dersom senere omtalt er gældende for certificeringen af laboratorierne.Miljøstyrelsen har fra Mærsk fået tilsendt dokumentation for indgåelse af aftalen og får besked, hvisaftalen opsiges eller ændres til en ny tredjepart.
•Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for året 2006 en årlig miljørapport,som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpåvirkninger som følge af olie- oggasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.
Alle de danske operatører har nu udarbejdet årlige offentligt tilgængelige miljørapporter. For DONG ogMærsk kan rapporterne for 2008 findes på følgende links:http://www.dongenergy.com/SiteCollectionDocuments/NEW%20Corporate/PDF/csrrapport_DK.pdfoghttp://www.maerskoil.com/SiteCollectionDocuments/www.maerskoil.com/Common/Top%20menu/About%20Us/Environment/Environment%20front%20page/2008%20Miljøstatusrapport%20den%20danske%20Nordsø%202008.pdfFor Hess kan rapporten fås ved henvendelse til tlf. 33 30 12 33 eller til[email protected].For de to operatører Hess og DONG er den årlige miljørapport udarbejdet på grundlag af deresmiljøledelsessystem efter ISO 14001, der begge verificeres af certificeringsorganet Dansk Standard.
Tilsyn og beredskab•Operatørerne gennemfører med start senest i 2006 en årlig certificering af offshorelaboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.
Det er aftalt med operatørerne, at de til Miljøstyrelsen fremsender de årlige auditrapporter fracertificeringsorganerne der dækker målinger af olie i produceret vand, som gennemføres på
13
laboratorierne offshore som dokumentation for at dette punkt i handlingsplanen er opfyldt, og atcertificeringen af offshore laboratorierne sker hvert år.Målinger af olie i produceret vand har været et hovedemne ved Miljøstyrelsens tilsynsbesøg i 2008.
•Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes påvirkning af havmiljøet. Dettetilsyn vil blive synliggjort gennem en årlig tilsynsrapport, der fremsendes til Folketinget ogoffentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside fra tilsynsåret 2006.
Miljøstyrelsen fører løbende tilsyn med operatørernes virke primært gennem de årlige sammenfattenderapporteringer til OSPAR, men for olieområdet også gennem månedlige rapporter over udlednings-mængder og koncentrationer.Miljøstyrelsen har desuden gennemført de i Tabel 4 anførte tilsynsbesøg på platformene i Nordsøen.
Tabel 4: Oversigt over tilsynsbesøg på platforme i NordsøenHessAntal bemandedeplatformePlatformnavne1Syd ArneDONG1SiriMærsk7DanGormHalfdanHaraldSkjoldTyra VestTyra Øst2008 (Dan ogHalfdan)101223Danmark9Besøg påborerigge
SenestetilsynsbesøgBesøg i 2005Besøg i 2006Besøg i 2007Besøg i 2008Besøg i 2009(plan)Besøg i 2010(plan)
2002000010
2006010010
2008111243000011
Det er planen, at besøge de enkelte bemandede platforme hvert tredje år, dog ved særlige situationeroftere, svarende til den besøgsfrekvens der ved internationaler akkrediteringer gælder for certificerings-organernes arbejde, samt årligt at besøge en af de flytbare borerigge.Desuden samarbejder Miljøstyrelsen med Energistyrelsen, der varetager tilsynet med arbejdsmiljø ogsikkerhed på platformene, om en koordinering af tilsynene.Det er hensigten, at Miljøstyrelsens tilsynsrapporter fra besøgene på platformene vil blive offentliggjort påstyrelsens hjemmeside.
I 2006 er der desuden gennemført monitering af miljøforholdene omkring platformene Tyra Øst, Gorm,Dan F, Siri og Syd Arne. Påvirkningerne af det marine miljø fra platformenes udledninger var i alle tilfældebegrænset til et nærområde omkring platformene som led i en løbende monitering ca. hvert tredje år.
14
Resultaterne af disse moniteringer, der har fundet sted siden 1989, er nu på foranledning af operatørerneaf DHI sammenfattet i en rapport med titlen: ”Analyses and assessment of biological and chemicalmonitoring data from offshore platforms in the Danish Sector of the North Sea in 1989-2006”, DHI May2008. En ny monitering er planlagt i 2009.
EvalueringOffshore handlingsplanen skal evalueres i foråret 2007.
Evaluering af handlingsplanen fra december 2005 er tidligere sket med en rapport til Folketingets Miljø- ogPlanlægningsudvalg i juni 2007 og august 2008.Disse tidligere evalueringer suppleres hermed med denne rapport.
15
Bilag 1:Indikatorer for den miljømæssige udvikling på offshoreområdet
Forklaring:
DK bedst
Resultatet for Danmark som helhed er bedre end eller lig med detbedste resultat for de øvrige Nordsø-landeResultatet for Danmark som helhed er bedre end eller lig medgennemsnittet for alle Nordsø-landeResultatet for Danmark som helhed er dårligere end gennemsnittetfor alle Nordsø-landeResultatet for Danmark som helhed er dårligere end det i øvrigtdårligste resultat for de øvrige Nordsø-lande
DK bedre
DK dårligere
DK dårligst
1. Verificeret at have indført et miljøledelsessystem efter principperne i international standardData for 2007 er endnu ikke tilgængelige til at kunne måle Danmark i forhold til de øvrige Nordsø-lande for denneindikator.
2. Udarbejdet årlig miljørapport der beskriver miljømål og opfyldelsen af disseData for 2007 er endnu ikke tilgængelige til at kunne måle Danmark i forhold til de øvrige Nordsø-lande for denneindikator.
3 Udfasning af andelen af udledte sorte offshore kemikalier for selskabet som helhed2004:DK bedre2005:DK bedst2006:DK bedst2007:DK bedst
4. Udfasning af andelen af udledte røde offshore kemikalier for selskabet som helhed2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre
5. Forbud mod udledning af oliebaseret eller syntetisk boremudder2004:DK bedst2005:DK bedst2006:DK bedst2007:DK bedst
6. Olie-spild over 4 år målt i forhold til produktionen af olie og gas2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre
16
7. Hændelseshyppighed over 4 år for tilfælde hvor det hidtidige performance krav om max. 40 mg/l olie(fra 2007: 30 mg/l olie) i produceret vand er overskredet.2004:DK bedre2005:DK bedst2006:DK bedre2007:DK bedst
8. Manglende reduktion af dispergeret olie i produceret vand, (15% i 2006 i forhold til 2000) målt i forholdtil mængden af produceret vand2004:DK dårligst2005:DK dårligst2006:DK dårligst2007:DK dårligst
9. Andel produceret vand der re-injiceres (tilbageføres til undergrunden)2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre
10. Udledningskoncentration af udledt dispergeret olie i produceret vand, årligt gennemsnit2004:DK dårligst2005:DK bedre2006:DK bedre2007:*
11. Udledt dispergeret olie i produceret vand i forhold til den producerede mængde olie og gas2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:**For indikatorerne nr. 10 og 11 er der i 2006-2007 sket et skift i målemetoden for oliekoncentrationen der bevirker, at det ikkeumiddelbart er muligt at sammenligne data før og efter dette skift. Disse to indikatorer er derfor udeladt af sammenligningen i dennestatusrapport, men vil indgå igen, når der formentlig fra 2010 igen er sammenlignelige data.
12. Emission af SO2 i forhold til produktionen2004:DK dårligst2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre
13. Emission af NOx i forhold til produktionen2004:DK dårligere2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK dårligere
14. Emission af VOC i forhold til produktionen2004:DK bedst2005:DK bedst2006:DK bedst2007:DK bedre
17
15. Emission af CH4 i forhold til produktionen2004:DK dårligere2005:DK dårligere2006:DK dårligere2007:DK bedre
16. Emission af CO2 i forhold til produktionen2004:DK dårligere2005:DK bedre2006:DK dårligere2007:DK dårligere
18
Bilag 2
MILJØstyrelsenVand
19. december 20052034-0114tva/hpk
Handlingsplan for beskyttelse af miljøet i forbindelse med olie- og gasoperatørernes aktiviteter i dendanske del af Nordsøen (Offshore handlingsplanen).
Den danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst i samfundsøkonomien og medhensyn til forsyningssikkerheden for olie og naturgas.Formålet med handlingsplanen er, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgåendeefterforskning efter olie og naturgas fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem deninternationale og den nationale regulering.Handlingsplanen skal i øvrigt medvirke til at de i OSPAR5og andre internationale organer vedtagnemålsætninger og beslutninger føres ud i livet hurtigst muligt inden for de vedtagne tidsfrister. En nærmereomtale af dette findes i den udarbejdede ”Statusrapport om havforurening fra efterforskning og udvindingaf fossile brændstoffer” af 23. august 2005.
Handlingsplanenomfatter følgende elementer og krav:KemikalierOperatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sorte kemikalier.Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik på at udledning afsåkaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”BestAvailable Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordelsamlet set.OlieudledningerOperatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand på 30mg/l målt som volumenvægtet månedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne ogMiljøstyrelsen.Operatørerne arbejder løbende på, at nedbringe koncentrationen af olie i udledt produktionsvand mestmuligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde med Energistyrelsen og hver af operatørerne enredegørelse om mulighederne for yderligere injektion i undergrunden af produktionsvand og andremuligheder for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand.
LuftemissionerOperatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og vil ogsåvære omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermedforholdsmæssigt til den danske klimastrategi.
5
OSPAR: Oslo-Paris havmiljøkonventionen for Nordøstatlanten incl. Nordsøen
19
På grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blive gennemførten analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoren i lighed med andresektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.
Miljøledelse og miljørapporteringOperatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignendeordning. Såfremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificereoverholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og målemetoder.Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for året 2006 en årlig miljørapport, som gøresoffentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpåvirkninger som følge af olie- og gasproduktionen,herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.Tilsyn og beredskabOperatørerne gennemfører med start senest i 2006 en årlig certificering af offshore laboratorier efternærmere aftale med Miljøstyrelsen.Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes påvirkning af havmiljøet. Dettetilsyn vil blive synliggjort gennem en årlig tilsynsrapport, der fremsendes til Folketinget ogoffentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside fra tilsynsåret 2006.EvalueringOffshore handlingsplanen vil blive evalueret i foråret 2007.
20
Bilag 3
MILJØstyrelsenMILJØTEKNOLOGITVA/13. marts 2009
OffshorehandlingsplanenNye målsætninger for olieudledning mm. i perioden 2008-2010
BaggrundDen danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst med hensyn tilforsyningssikkerheden for olie og naturgas. Samtidig er det afgørende for beskyttelsen af det marine miljøat produktionen sker med de mindst mulige miljøpåvirkninger.For at sikre, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie ognaturgas i den danske del af Nordsøen fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem deninternationale og den nationale regulering, målsætninger og sigtelinier m.m., blev der i december 2005opstillet en offshorehandlingsplan med målsætninger for en række områder (se bilag 2). Status forhandlingsplanen er, at langt de fleste af målsætningerne er opfyldt, og de sidste er på vej. Visse af detidligere målsætninger skal fortsat opfyldes. De er anført i bilag 1.På baggrund af den seneste ”Status for den danske offshorehandlingsplan” af 9. juni 2008, kan det medhensyn til opfyldelsen af planen konstateres, at der er gjort store fremskridt med at udfase de skadeligekemikalier. Det sker efter al sandsynlighed i Danmark 8 år før den frist man har fastsat ihavmiljøkonventionen OSPAR, der også gælder for olie/gas produktionen i Nordsøen.Handlingsplanen har endvidere ført til, at alle operatører nu årligt offentliggør en miljørapport.Hos de enkelte operatører er der ud over målsætningerne i Offshorehandlingsplanen opstillet internemålsætninger f.eks. om reduktion af gasafbrænding og at nye turbiner vil være med lav NOx-teknologi.For olieudledningen blev målsætningen i den hidtidige handlingsplan om at koncentrationen af udledt oliei produceret vand skal reduceres, opfyldt i et omfang, der i 2006 placerede Danmark bedst blandt deprimært olieproducerende Nordsø-lande (Danmark, Norge og Storbritannien).Desuden blev mængden af den udledte olie reduceret fra 2005 til 2006 med 15 % som en effekt af denførste danske offshorehandlingsplan, hvor en sådan reduktion alene var en indirekte målsætning. Denneudledning var tidligere steget siden 1997. I 2007 blev udledningen holdt på samme niveau som i 2006,mens udledningen i 2008 yderligere forventes reduceret med i størrelsesordenen 25-30 %, bl.a. som etresultat af arbejdet med denne offshorehandlingsplan.Trods denne betydelige indsats som yderligere har reduceret olieudledningen må det dogkonstateres, at Danmark fortsat ikke på det punkt lever op til de reduktionsmål, der var anbefalet i OSPARfor 2006 og som OSPAR stadig forventer, at Danmark lever op til.Uanset de fremskridt, der er gjort, er der et stort behov for fortsat at få nedbragt mængden af olie, derudledes til havmiljøet. På grund af undergrundens beskaffenhed, og på grund af, at Danmark har enrelativt større mængde produceret vand end de øvrige Nordsø-lande, har Danmark fortsat en størreudfordring med at få reduceret den totale mængde olie, der udledes. På sigt forventes den hidtil kraftigtstigende mængde produceret vand dog at stabilisere sig.
21
Produktionsfremskrivninger er behæftet med en vis usikkerhed, hvorfor den faktiske produktion i 2010sandsynligvis vil vise sig at være enten større eller mindre end den i 2008 blev fremskrevet til.I denne nye offshorehandlingsplan sættes der yderligere ind for at reducere miljøpåvirkningerne fra olie-og gasproduktionen i Nordsøen. Målet er at reducere de danske påvirkninger af havmiljøet gennem nyeambitiøse mål og sigtelinier, hvor det er teknisk og økonomisk forsvarligt. Dette sker med afsæt i BAT,altså Bedste Tilgængelige Teknik, der afspejler de gennemførbare miljøforbedringer.Der er i 2008 gennemført en række tiltag, der slår igennem i 2009-2010, ligesom der i 2009 er planlagtforureningsbegrænsende tiltag, hvor den fulde effekt af disse tiltag i visse tilfælde først vil vise sig i 2010eller senere.
Nye målsætningerOlieudledningerMålsætningen er at reducere mængden af udledt (dispergeret) olie med produceret vand til 15 procentunder niveauet i 2000 og dermed nå OSPAR’s 2006-mål. Operatørerne forpligter sig til at arbejde forat nå målet i løbet af 2010, omend operationelle forhold kan påvirke resultaterne. Generelt tilstræbesen fortsat udvikling parallel med udviklingen i de øvrige Nordsø-lande.Forudsætningerne for målet er dels, at det nås gennem anvendelse af ny teknologi og øgetanvendelse af kendt teknologi på de felter, hvor det kan lade sig gøre – inden for rammerne af BAT, delsat der opretholdes en effektiv produktion.Dette søges bl.a. opnået gennem følgende delmål:Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledte producerede vandforbedres i forhold til niveauet for 2007 med henblik på at forbedre niveauet for Danmark som helhedfra 15 mg/l (årsgennemsnit) i 2007 til 10 mg/l i 2010 beregnet efter aftale mellem operatørerne ogMiljøstyrelsen.Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at mængden af produceret vand dertilbageføres til undergrunden fastholdes eller helst forøges i forhold til niveauet i 2008.
Som støtte for den sidste delmålsætning vurderes det i en supplerende rapport indenudgangen af 2009 hvorvidt der er yderligere muligheder for re-injektion af produktionsvandsom trykstøtte i forbindelse med olieproduktionen.Operatørerne fortsætter indsatsen med at reducere mængden af utilsigtede spild af olie med detoverordnede formål helt at undgå dette.Der gennemføres nye, individuelle udledningstilladelser for hvert produktionssted i løbet af foråret2009.
LuftemissionerOperatørerne er fra 1. januar 2010 omfattet af den danske NOx afgift, jf. L 169, og bidrager dermed ilighed med andre sektorer til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.Da det er afgørende for Danmarks overholdelse af NEC-direktivet, at mængden af nmVOCreduceres inden udgangen af 2010, er det vigtigt, at også de danske operatører bidrager til en reduktion afnmVOC.
22
Operatørerne arbejder for at reducere udledningerne af nmVOC fra ca. 3.200 tons til 2.300 tons i 2010med afsæt i de kendte produktionsfremskrivninger.Inden udgangen af 2010 forpligter de operatører der laster olien på skibe sig til udelukkende at benytteskibe der har installeret udstyr der reducerer udledningen af nmVOC til transport af olien.
Miljøtilstanden i den danske del af NordsøenPå grundlag af nye måledata fra foråret 2009 vurderes det inden 1. december 2009, om man med dettesom grundlag vil kunne anvende resultater fra monitering af havbunden til at beskrive, hvad der forden enkelte platform skal forstås ved en acceptabel miljøtilstand.
Nye feltudbygningerForhold, som allokering af udledninger og emissioner til nye feltudbygninger og grænseoverskridendefeltudbygninger afklares i løbet af 2009 i konsultation mellem Danish Operators og Miljøstyrelsenmed afsæt i gældende national lovgivning og internationale aftaler
EvalueringDen reviderede offshorehandlingsplan vil blive evalueret igen i sommeren 2010 i lyset af OSPAR'sforventede ændrede fokus i retning af indførelse af en risikobaseret vurderingsmetode med henblik på atdanne basis for yderligere ambitiøse, teknisk og økonomisk forsvarlige målsætninger i den efterfølgendenye offshorehandlingsplan.
23
Bilag 1 (til bilag 3)Målsætninger fra den tidligere Offshorehandlingsplan fra december 2005 som er opfyldt, mensom fortsat er gældende.Operatørerne må ikke udlede sorte kemikalier.Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik på at udledning afsåkaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”BestAvailable Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordelsamlet set.Operatørerne skal overholde en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand på 30 mg/l målt somvolumenvægtet månedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.Operatørerne er omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og er også omfattet af dennationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danskeklimastrategi.Operatørerne arbejder med miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignende ordning.Såfremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificere overholdelse aflovgivningens krav til miljørapportering og målemetoder.Operatørerne udarbejder hver især en årlig miljørapport, som gøres offentlig tilgængelig.Rapporten redegør for miljøpåvirkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunderudledning af stoffer til hav og atmosfære.Operatørerne gennemfører en årlig certificering af offshore laboratorier efter nærmere aftale medMiljøstyrelsen.Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes påvirkning af havmiljøet. Dette tilsyn vilblive synliggjort gennem en årlig statusrapport, der fremsendes til Folketinget og offentliggøres påMiljøstyrelsens hjemmeside.
24