Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 488
Offentligt
828323_0001.png
828323_0002.png
PRESSEMEDDELELSE16. april 2010
Bedre miljøzoner på vejDe kommuner i Danmark, som allerede har indført en miljøzone, får nu mulighed forat skærpe reglerne, så de ikke bare gælder busser og lastbiler - men også varebiler.Desuden vil andre kommuner i landet fremover få mulighed for at indføre lignendemiljøzoner til at beskytte borgerne mod partikelforurening fra trafikken. Beggemuligheder kan iværksættes, hvis det kan dokumenteres, at grænseværdierne forpartikler overskrides i kommunerne. Det er konsekvensen af et nyt lovforslag, somregeringen fremsætter i dag.- Det er glædeligt, at regeringens tiltag har bragt partikelforureningen ned underEU’s grænseværdier. Men vi følger naturligvis partikelforureningen tæt, så skulle detmod forventning blive nødvendigt at gribe ind mod overskridelser i fremtiden, giver vihermed kommunerne mulighed for det,siger miljøminister Karen Ellemann (V).Ifølge de seneste tal fra Danmarks Miljøundersøgelser er Danmark et af få lande iEU, som overholder grænseværdierne for partikelforurening. Samtidig viser en nyundersøgelse, også fra Danmarks Miljøundersøgelser, at partikelforureningen fra denkøbenhavnske trafik er faldet med 26 % som konsekvens af miljøzonen.Håndhævelsen skærpesEn anden konsekvens af lovforslaget er, at vognmænd – også udenlandske –fremover kan få tilbageholdt deres køretøj, indtil der er stillet sikkerhed for eneventuel bøde. Og i det hele taget bliver reglerne for håndhævelse skærpet med detnye lovforslag. For eksempel kan politiet kræve et ekstraordinært syn af et osendekøretøj.- Udenlandske vognmænd får hermed de samme konkurrencevilkår som de danske iforhold til kravet om miljømærker. Den skærpede håndhævelse betyder samtidig, atvi udnytter potentialet i de eksisterende miljøzoner fuldt ud til gavn for miljøet,sigerKaren Ellemann.Et andet element i luftforureningen fra trafikken kommer fra kvælstofdioxid (NO2). Herhar regeringen nedsat en arbejdsgruppe, der senere i år skal komme med forslag til
initiativer, som viser, hvordan Danmark kommer til at overholde EU’s grænseværdiersenest i 2015.Miljøzonerne trådte i kraft 1. september 2008 i København og Frederiksberg, 1.februar 2009 i Aalborg. Odense og Århus har vedtaget miljøzoner, der træder i krafthenholdsvis 1. juli og 1. september 2010.Se lovforslaget.(http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20091/lovforslag/L210/som_fremsat.htm)Yderligere oplysninger:Katja Asmussen, fuldmægtig, Miljøstyrelsen, [email protected], tlf.: 72 54 43 06Thomas Hag, pressemedarbejder, Departementet, [email protected], tlf.: 72 54 60 41 el.22 48 10 30