Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 481
Offentligt
ESBJERG HAVNHver dag, året rundt, anløbes Esbjerg havn af mange skibe. De bruger deres motor (generator) til atlave strøm til brug for deres arbejde, kraner, lys m.m. Motorerne kører døgnet rundt og derafbrændes store mængder olie, med sod og støj, til stor skade for miljøet, og med et stort CO2udslip til følge.Jeg ønsker skibene, der anløber Esbjerg havn tilsluttet landstrøm, og jeg har skrevet til havnensadministration, og til relevante ministerier herom, men fået følgende passive og defensive svar:”Det er en beslutning der skal træffes i EU regi, da det er et europæisk problem, og stik m.v. skalharmoniseres. Der arbejdes med problemet, med en tidshorisont på 5-10 år.”Det er ikke godt nok. Vi kan starte med at få tilsluttet danske skibe, der anløber regelmæssigt, og såhurtigst muligt få de andre europæiske lande med. Landstrøm er allerede på kajkanten, teknisk erdet muligt, og miljømæssig er det oplagt at starte med tilslutningspligt omgående.DONG skriger efter forbrugere der kan aftage vindmøllestrøm om natten. Her er igen et godtargument for at starte hurtigst muligt. Hvis Esbjerg havn meldte ud at man ville starte dette projekt,så ville det også være et fantastisk argument over for Siemens, der påtænker at placere deres nyefabrik i Esbjerg. De ville kunne se, at den havn, hvor man overvejer at flytte til, også tænker grøntog vil bruge vindmøllestrøm til skibene.Der er faktisk ingen negative følger af dette projekt, så min opfordring til Esbjerg havn er at startehurtigst muligt, og starte med de danske skibe der anløber regelmæssigt.
Mogens Friis NielsenKirkegade 2, 1 MF6700 Esbjerg.