Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 478
Offentligt
824702_0001.png
824702_0002.png
824702_0003.png
824702_0004.png
GRUNDNOTATOm ændring af Kommissionens forordning om et standardiseret og sikkertregistersystem i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF (kvotedirektivet) og Europa-Parlamentets og Rådets beslutningnr. 280/2004/EF).Resumé:EU Kommissionen har annonceret, at der på næste møde i EU’s klima komité d.16. april 2010 vil blive afstemning mellem medlemslandene om ændringer til re-gisterforordningen, jf. EUs system for handel med CO2 kvoter, der blev vedtagetd. 17. februar 2010, og som endnu ikke er trådt i kraft.EU Kommissionen har varslet, at selve forslaget først vil blive fremsendt tre da-ge før afstemningen. På forespørgsel har Kommissionen oplyst, at forslaget skalsikre, at kvoter og kreditter, der er returneret i EUs kvotesystem, ikke efterføl-gende kan videresælges af medlemslandene, hverken til stater eller virksomhederindenfor EU eller til stater udenfor EU. Formålet med forslaget er således atsikre kvotesystemets miljømæssige integritet. Medlemslandene skal hvert år til-bagetrække kvoter og kreditter svarende til den mængde, der er returneret afvirksomhederne det foregående år. Dette er en fortsættelse af en regel der indgiki den tidligere registerforordning (artikel 59).1. BaggrundLande med forventet overskud af landekvoter i Kyoto perioden 2008-12, såkaldt”varm luft”, har med de eksisterende regler mulighed for at videresælge de kvo-ter og kreditter virksomhederne har afleveret under EUs kvotesystem. Videresalgaf allerede anvendte kvoter og kreditter kan give lande med overskud af lande-kvoter mulighed for at finde anvendelse til en del af de overskydende landekvo-ter, idet landene da kan anvende landekvoterne til målopfyldelse under KyotoProtokollen, frem for at anvende de kvoter og kreditter virksomhederne har afle-veret. Mindst et EU land har benyttet sig af denne mulighed.Kvoter og kreditter, som allerede har været anvendt i EUs kvotesystem kan, pga.en teknisk ændring foretaget i december 2009, ikke genanvendes til målopfyldel-se i EUs kvotesystem. Der er dog en risiko for, at kvotebelagte virksomheder iEU uforvarende kan købe disse uanvendelige kvoter og kreditter. Denne risikohar EU Kommissionen søgt at minimere ved midlertidigt at suspendere kvotebe-lagte virksomheders mulighed for at returnere kvoter og kreditter samt ved at of-fentliggøre oplysninger om, hvilke kreditter der allerede har været anvendt (re-turneret) i ETS. Når den nyligt vedtagne registerforordning træder i kraft til au-gust, vil allerede returnerede kvoter og kreditter ikke længere kunne indsættes påvirksomhedernes konti i kvoteregistrene.
Kontoret for EU ogInternational Energi
J nr. 3009-0041
1
2. Formål og indholdKommissionen ønsker nu med sit ændringsforslag tillige at forhindre, at kvoterog kreditter, der har været anvendt i EUs kvotesystem, overhovedet kan videre-sælges af medlemslandene. Hermed vil muligheden for at videresælge brugtekvoter og kreditter til lande og virksomheder blive annulleret, hvormed kvote-markedets miljømæssige integritet opretholdes.Det formelle tekstforslag forventes udsendt tirsdag d. 13. april med henvisningtil artikel 13 i procedurereglerne om, at formanden i exceptionelle situationer kanafkorte tidsfristen for fremlæggelse af dokumenter forud for afstemning i klimakomiteen. Da problemstillingen har været drøftet på klima komité mødet d. 18marts, og da der var bred støtte til forslaget, forventer EU-Kommissionen, at for-slaget kan vedtages d. 16. april.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsprocedurenmed kontrol, jf. art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse afde nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillæggesKommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørelse2006/512/EF.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om ændring afen forordning, som udmønter en hjemmel i direktiv 2003/87/EF. Der er således iforbindelse med vedtagelsen af direktivet taget stilling til spørgsmålet om nær-hedsprincippet.5. Gældende dansk retDen gældende registerforordning nr. 2216/2004 ændres ved forordningens art.78, som træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i EU-tidende. Forordning2216/2004 ophæves pr. 1. januar 2012, hvor art. 2-76 i forordningsudkastet træ-der i kraft.Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartsdirekti-vet) er gennemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgø-relse nr. 348 af 9. maj 2008, som ændret ved lov nr.1267 af 16. december 2009(kvoteregulering af luftfart).6. KonsekvenserForslaget vil forhindre, at ”ubrugelige” kvoter og kreditter kommer ud på kvo-temarkedet og forslaget vil dermed bidrage til at sikre kvotesystemets miljø-
2
mæssige integritet. Der er ingen negative konsekvenser for Danmark af for-slaget.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-ser.Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for er-hvervslivet.Forslaget kan have positiv virkning på miljøbeskyttelsesniveauet.7. HøringSagen har været i høring i specialudvalget for klima og energi d. 9. april 2010.Der har ikke været nogen bemærkninger.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerI forbindelse med de afsluttende forhandlinger af den nye registerforordning iklima komiteen den 17. februar blev der skabt opmærksomhed omkring proble-met med muligheden for at videresælge allerede returnerede kvoter og kreditter,idet disse ikke kan returneres igen i EU's kvotesystem. Virksomhederne underEUs kvotesystem risikerer dermed at købe ”værdiløse” kvoter og kreditter. Detlykkedes under forhandlingerne kun at få gennemført en regel om, at allerede re-turnerede kvoter og kreditter ikke kan overføres til de kvoteomfattede virksom-heders konti i EUs kvoteregister, når den nye registerforordning træder i kraft,formentlig i sensommeren i år.Danmark forsøgte d. 17. februar endvidere at få gennemført en regel om, at re-turnerede kvoter og kreditter kun kan videreføres til en tilbagetrækningskonto,hvorved disse ikke ville kunne videresælges af medlemsstaterne til tredjepart,men der kunne ikke på dette tidspunkt skabes flertal herfor.På et efterfølgende møde i klima komiteen d. 18. marts var der opbakning blandtmange medlemslande om, at kvoter og kreditter, der har været anvendt i EUskvotesystem, ikke bør videresælges. Danmark og andre lande opfordrede veddenne lejlighed EU Kommissionen til at fremsætte et konkret ændringsforslag,som vil kunne forhindre videresalg.De andre medlemslande forventes generelt at støtte forslaget, som derfor forven-tes at blive vedtaget med kvalificeret flertal i klima komiteen d. 16. april 2010.
3
9. Regeringens foreløbige generelle holdningSåfremt forslaget fra Kommissionen er som forventet ovenfor kan Danmarkstøtte forslaget og vil stemme for på mødet i klima komiteen d. 16. april.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for vedta-gelsen af den nye registerforordning i klima komiteen d. 17. februar 2010.
4