Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 459
Offentligt
SKOV- OG NATURSTYRELSENNatur og SkovJ.nr. SNS 206-00098Ref. CLJDen 25. marts 2010
GRUNDNOTAT
Kommissionens Grønbog ”Skovbeskyttelse og skovinformation i EU: Skovene skal rustes til klima-ændringerne”. KOM (2010) 66 endelig.1. Status
Kommissionen har den 2. marts 2010 fremsendt ovennævnte grønbog til Rådet og Europa-parlamentet. Rådssekretariatet har fremsendt en dansk version den 4. marts 2010.Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen.Grønbogen er i offentlig høring indtil den 31. juli 2010.2. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at indlede en debat mulige EU-indsatser, der kan bidrage til en bedrebeskyttelse af skove - og bedre information om skove i EU. Indsatserne skal navnlig ses i lyset afbehovet for at tilpasse skovene til kommende klimaforandringer. Kommissionen fremhæver skove-nes flersidige funktioner og sætter som mål, at skovene i EU opretholder deres produktive, sam-fundsmæssige, økonomiske og miljømæssige funktioner. Samtidig noterer Kommissionen, at ud-øvelsen af skovpolitikken hovedsagelig henhører under medlemsstaternes kompetence.Kommissionen fremhæver som vigtige delmål for grønbogen, at redegøre for:––––den generelle situation og skovenes globale betydningde europæiske skoves karakteristiske træk og funktionervigtigste udfordringer for de europæiske skove i et klima under forandringeksisterende redskaber til skovbeskyttelse og informationssystemer, der kan anvendes til atimødegå udfordringerne og til at overvåge tiltags miljømæssige virkninger.
Grønbogen rejser endvidere en række spørgsmål om mulige midler til at sikre skovenes beskyttel-se og formidlingen af oplysninger herom i EU. Spørgsmålene kredser om fem overordnede temaer:1. Skal der gøres mere for at bevare, styrke og afbalancere skovenes flersidige funktioner, og igivet fald på hvilket niveau – EU, nationalt eller andet?2. Er skovene tilstrækkeligt rustet til at imødegå virkninger af klimaforandringer, og hvis ikke, hvor,hvor hurtigt og hvordan bør der sættes ind – og hvad er EU’s rolle?3. Er de eksisterende politiske virkemidler i EU og medlemsstaterne tilstrækkelige til at ruste sko-vene til klimaforandringer eller er der behov for nye virkemidler?4. Hvordan bør skovbrugspraksis ændres for at opretholde skovenes produktive og beskyttendefunktioner - og gøre dem mere robuste overfor klimaændringer og undgå tab af biodiversitet?5. Er den foreliggende information om skove tilstrækkelig for at kunne vurdere de europæiskeskoves sundhedstilstand, produktionspotentiale, kulstofbalance, miljøbeskyttende funktioner(jord, vand, klima, biodiversitet), sociale funktioner og erhvervets levedygtighed?
Centralt i alle grupper af spørgsmål er afvejningen af, hvad og hvor meget, der kan og bør løses inationalt regi og hvor der er behov og mulighed for merværdi ved en særlig EU-indsats. Svareneskal bidrage til Kommissionens overvejelser om, hvilke yderligere tiltag der skal iværksættes påEU-plan for at ruste de europæiske skove bedre til klimaændringerne - og til at opfylde deres flersi-dige funktioner. Svarene vil også indgå i overvejelser om en mulig revision af de klimarelateredeaspekter af EU’s skovbrugsstrategi.Skovenes tilstand og funktionerGrønbogen giver en oversigt over den aktuelle skovtilstand og skovenes væsentligste flersidigefunktioner.Grønbogen nævner, at skove opfylder mange forskellige og indbyrdes forbundne funktioner, og atder for at beskytte disse kræves afvejede forvaltningsmetoder, der baseres på fyldestgørende op-lysninger. Tre overordnede funktioner fremhæves: socioøkonomiske funktioner, miljømæssigefunktioner og skovenes rolle i klimareguleringen.Mht. skovenes socioøkonomiske funktionerfremhæver grønbogen blandt andet:- at skove sikrer arbejdspladser og indtægter og råvarer til industrien og vedvarende energi,- at der 16 mio skovejere i EU og 350.000 personer, der er beskæftiget inden for skovbruget,- at træproduktion er hovedindtægtskilden for de fleste skovbrugsbedrifter,- at den primære træ- og papirindustri beskæftiger mere end 2 mio. personer og har en samletomsætning på 300 mia. EUR årligt,- at træ er grundlaget for en stor forædlingsindustri inden for blandt andet møbelindustrien, byg-ge- og anlægssektoren og trykkeri- og emballagebranchen,- at træbaserede råvarer, skovbrugsprodukter og skovbrugstjenester kan udgøre et af de vigtig-ste grundlag for økonomisk opsving og "grøn" vækst i landdistrikter- at skove har stor betydning til rekreative formål, herunder jagt og bær- og svampeplukning- at skove fremmer turisme- at skove bidrager til sundhed og velfærd og øger værdien af nærliggende bebyggelserFor at sikre opretholdelsen af potentialet for et bæredygtigt udbud af træ anfører grønbogen behovfor:– udvikling af nye trækilder, primært ved at udvide det areal, der anvendes til dyrkning og hugst– bedre udnyttelse af træ fra eksisterende kilder i EU, fx gennem fjernelse af mere ved– øget effektivitet i produktionen og anvendelsen af træ– øget import af træ til EUGrønbogen slår fast, at dette indebærer nye udfordringer for bæredygtig skovdrift på alle niveauer.Der peges bla. på det mulige behov for ændringer i træartsvalg og bevoksningssammensætningsamt hyppigere og tidligere udtynding, afhængigt af de lokale forhold.Mht. skovenes miljømæssige funktionerfremhæver grønbogen blandt andet:- at skove bidrager til at bevare og forbedre jordens frugtbarhed og produktivitet (pga. rødderne,som øger forvitringen af klipper og øger jordbundens indhold af organisk materiale)- at skove beskytter mod erosion og ørkendannelse, bla. ved at mindske vandafstrømning ogvindhastighed,- at skove spiller en vigtig rolle for oplagring, rensning og frigivelse af vand til vådområder oggrundvandsmagasiner, og beskytter kvaliteten af drikkevand,- at skove er en vigtig del af Europas natur og huser det største antal hvirveldyr på kontinentet,
2
---
at bevaring af biodiversiteten (fra naturtyper til genresurser) forbedrer skovenes foryngelsesev-ne og robusthed overfor bla. klimaændringerat skovnaturtyper dækker 14 mio hektar i EU og næsten 20 % af de særligt beskyttede natur-områder på land (Natura 2000 områder),at uberørte skove dækker 9 mio hektar og at disse skovnaturtyper har været kilden til mange afde dyrkede afgrøder, vilde frugter og lægeplanter, der anvendes i dag.
Mht. skovens rolle i klimareguleringenanfører grønbogen blandt andet:- at skove spiller en afgørende rolle i det globale kulstofkredsløb, idet skove i vækst fungerer somkulstofdræn (fordi de optager mere CO2 end de afgiver), mens skove under nedbrydning bidra-ger til øget nettoudledning af CO2.- at nationale skovopgørelser er de vigtigste datakilder for vurdering af, om skove fungerer somkulstofdræn eller kilder til CO2,- at nationale opgørelser viser, at skovtilvæksten i EU for tiden er større end skovhugsten,- at kapaciteten til at fungere som kulstoflager kan påvirkes af de samlede virkninger af klimaæn-dringer (fx hyppigere og voldsomme storme), større forekomst af ældre bevoksninger og uven-tet stigning i hugstenKlimaændringernes indvirkning på skoveGrønbogen anfører, at de menneskeskabte klimaændringer er ved at overgå økosystemernes na-turlige tilpasningsevne, og at bla. nye skadevoldere og storme er af en sådan art, at skovene i daghar sværere ved at tilpasse sig gennem deres naturlige tilpasningsevne end tidligere. Det anses forsandsynligt, at der vil være behov for større indgreb for at opretholde et levedygtigt skovdække ogkontinuitet i alle skovenes funktioner.Grønbogen fremhæver, at der findes en klar sammenhæng mellem aktiv skovdrift og mindskelse afbrandrisiko, idet et velfungerende marked for bioenergi som giver økonomisk incitament til at fjernebiomasse, samtidig kan reducere risikoen for brand.Anvendelige instrumenter til skovbeskyttelseGrønbogen peger på en række instrumenter som medlemsstaterne i dag har til rådighed for at sikrebeskyttelsen af skovene, herunder relevant lovgivning i medlemsstaterne og på EU-plan, informati-onssystemer og bæredygtig skovbrugspraksis. Derudover peges på rollerne for KommissionensStående Skovbrugskomité, Den Rådgivende Gruppe for Skovbrug og Korkproduktion, Det Rådgi-vende Udvalg vedrørende Træ og papirindustrien og Ekspertgruppen vedrørende Skovbrande.Som vigtige EU instrumenter, der vedrører skovsektoren fremhæves det, at der findes en rækkeindsatsområder, som har relevans udover de direkte skovrelaterede instrumenter (EU’s skovbrugs-strategi, EU's handlingsplan for skovbruget og meddelelsen om en innovativ og bæredygtig træ- ogpapirindustri i EU).Grønbogen fremhæver, at information om skovenes ressourcer og tilstand er afgørende for at sikre,at de beslutninger, der træffes vedrørende skove, har de størst mulige samfundsmæssige,økonomiske og økologiske fordele på alle niveauer. Der peges på syv informationsniveauer:-----Nationale skovopgørelserDet integrerede system for forvaltning og kontrolOvervågning af skovenes tilstandOvervågning af skovbrandeKlassificering af skove:
3
-Det Europæiske Skovdatacenter-EurostatGrønbogen anfører, at der i øjeblikket ikke findes noget system til overvågning af skadedyrsangrebi EU, og at det kan blive nødvendigt i lyset af den påvirkning, som klimaændringerne forventes at fåpå forekomsten af skadelige organismer. Derudover angives manglen på sammenlignelige og do-kumenterbare oplysninger at give et ufuldstændigt billede af opgørelsen over skovbrugsaktivitetersudledning af drivhusgasser og deres indvirkning på skovenes biodiversitet.Harmoniseret rapportering ud fra et mere fuldstændigt sæt af indikatorer angives at kunne være eneffektiv måde til at sikre bedre oplysninger om skovenes anvendelse, funktioner og beskyttelse.Ligeledes angives bedre information om kulstofindholdet i skove og kulstofbinding i fældedetræprodukter at være afgørende, hvis skovene og skovbruget skal kunne bidrage effektivt til afbød-ningen af klimaændringerne.Vejen fremKommissionen fremhæver, at formålet med grønbogen er at tilskynde til en offentlig debat i med-lemsstaterne. EU-institutionerne og alle interesserede parter – organisationer eller privatpersoner –opfordres til at indsende deres bemærkninger til spørgsmålene i grønbogen såvel som til øvrigeemner vedrørende skovbeskyttelse og skovinformation, som de ønsker at tage op.3. Euro-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en grønbog, er en vurdering af nærhedsprincippet ikke relevant. Såfremt grønbo-gen eventuelt udmøntes i konkrete forslag, vil der i den forbindelse ske en vurdering af nærheds-princippet.5. Konsekvenser for Danmark
Grønbogen har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige konse-kvenser, da der tale om et debatoplæg, som alene indbyder til af afgive høringssvar til Kommissio-nen. Såfremt Kommissionen efterfølgende vælger at fremlægge forslag på en række af de i grøn-bogen omtalte områder, vil der i den forbindelse blive gennemført en vurdering af forslagenes kon-sekvenser for Danmark.6. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i miljøspecialudvalget. Folketinget vil blive orienteret om resultatetaf specialudvalgshøringen i et revideret grundnotat7. Dansk holdning
Regeringen hilser grønbogen velkommen og er i den forbindelse enig i behovet for en debat ommulige EU-indsatser, der kan bidrage til en bedre beskyttelse af skove - og bedre information omskove i EU i lyset af klimaforandringerne.
4