Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 452
Offentligt
818781_0001.png
Redegørelse for rådsmøde (miljø) den 15. marts 2010– klimadelen
Første punkt (klimadelen) på dagsorden var Kommissionens meddelelse om ’Europa2020’. Kommissionens strategi om Europa 2020 var til politisk debat og viste bredstøtte til Kommissionens meddelelse. Danmark ønskede øget fokus på energi, f.eks.understregedes nødvendigheden af øget energieffektivitet, af udbygning af intelligen-te el-net (smart grids), af energisikkerhed, af udvikling af energiinfrastrukturen samtnødvendigheden af incitamentskabelse for elbiler.Andet punkt var formandskabets udkast til rådskonklusioner om klima samt kommis-sionens meddelelse om opfølgning på COP15. Dette blev drøftet under ministerfro-kosten. Der blev opnået enighed om en formulering af paragraf 3 hvor EU anfører, aten omfattende global juridisk ramme skal indeholde og bevare alle de essentielleelementer fra Kyoto Protokollen.Efter frokostdrøftelserne gav den mexicansk miljøminister Elvira Quesada som kom-mende vært for COP16 et indlæg om de internationale klimaforhandlinger og proces-sen frem mod mødet i Cancun.Sidste punkt på dagsorden blandt klimapunkterne var en politisk drøftelse af forslagtil forordning om præstationsnormer for nye lette erhvervskøretøjer (CO2from vans).Formandskabet gav en kort status for forordningsforslaget og derefter fik Klimakom-missær Hedegaard ordet. Klimakommissæren brugte sit indlæg på at understregetransportsektorens og bilismens store andel i EU’s emissioner og at ringe forbedrin-ger af denne situation gjorde lovgivning nødvendig og ønskelig. Frivillige målsætnin-ger havde vist sig ikke at give det nødvendige bidrag fra sektoren. Derfor bør derlægges vægt på, at det er teknisk muligt at overholde forordningen, at 2008 forord-ningen om personbilers udledninger allerede havde igangsat industriens arbejde medlavemissions-teknologi som erhvervskøretøjer kunne drage nytte af og at nettogevin-sten for f.eks. mindre erhvervsdrivende ville være positiv, bl.a. pga. mindre udgifter tilbrændstof.En række lande herunder Danmark gav udtryk for støtte til Kommissionens forord-ningsforslag, herunder det langsigtede 135 g/km mål i 2020. En anden gruppe landemente at tidsplanen i Kommissionens forslag var urealistisk, at det ikke var tekniskmuligt at implementere Kommissionens ambitioner, at forslaget manglede balancemellem miljømæssige og økonomiske hensyn, at finanskrisens betydning for bilindu-strien skulle evalueres og tages højde for i forslaget.Det blev konkluderet, at der generelt var en positiv stemning om, at lovgivning på om-rådet var nødvendig, men at der også var rejst spørgsmål som Kommissionen villearbejde videre på at besvare.
EU og internationalenergipolitik19. marts 2010/ 2102-0077
1