Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 402
Offentligt
810484_0001.png
810484_0002.png
810484_0003.png
810484_0004.png
810484_0005.png
810484_0006.png
810484_0007.png

Miljøministeriet,

5. marts 2010

GRUNDNOTAT

til

Folketingets Europaudvalg

Rådets forslag til afgørelse om Den Europæiske Unions holdning til visse forslag, der er

forelagt det 15. møde mellem parterne i konventionen om international handel med

udryddelsestruede vilde dyr og planter (CITES), Doha, Qatar, den 13. – 25. marts 2010

SEK (2010) 148 endelig

Resumé

Forslaget har til formål at fastlægge en fælles holdning i EU til de emner, der skal behandles på15. partskonference under CITES, herunder ændringer af konventionens lister og forslag tilkonventionens fortolkning og anvendelse via beslutninger og resolutioner. Danmark tilslutter sigstørsteparten af Kommissionens forslag, men kan ikke støtte at isbjørn flyttes fra liste II til liste I(handelsforbud). Danmark støtter at almindelig tun opføres på liste I, med mindre der modforventning op til eller under partskonferencen fremlægges nye videnskabelige eller tekniskeoplysninger, som afgørende taler imod en listning.Danmark vil i forhold til Rigsfællesskabet søge at afgive et statement, hvori det meddeles, at derfor så vidt angår opførelse af hajarter på CITES liste II tages forbehold for Grønland, hvisforslagene bliver vedtaget. For forslag, som har Grønlands særlige interesse, herunder særligtvedrørende isbjørne, hvaler og fisk, tilstræbes det desuden at give Grønland mulighed for atfremføre sine synspunkter på konferencen efter nærmere aftale med selvstyret.

1. Status

Kommissionen sendte den 22. februar 2010 ovennævnte forslag til Rådet. Det ventes, at der påCoreper den 5. marts vil kunne opnås enighed om en fælles holdning i EU til de emner, der skalbehandles på 15. partskonference under CITES.Forslaget har hjemmel i TEF artikel 207, artikel 192, para. 1 i sammenhæng med artikel 218,para. 9.Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om sagen til FMPU og Folketingets Europaudvalg.

2. Formål og indhold

Forslaget har til formål at fastlægge en fælles holdning i EU til de emner, der skal behandles på15. partskonference under CITES, herunder ændringer af konventionens lister og forslag tilkonventionens fortolkning og anvendelse via beslutninger og resolutioner. Konferencen findersted i Doha, Qatar den 13. til den 25. marts 2010. Forslaget lægger op til en formel beslutningom at Unionen, repræsenteres af formandskabet på partskonferencen.Hvis der er sandsynlighed for, at de foreslåede positioner til behandling på partskonference kanblive påvirket af nye videnskabelige eller tekniske oplysninger, som fremlægges før eller underpartsmødet, eller hvis der fremsættes nye forslag på mødet, fastlægges Unionens holdning ud frafølgende principper:Unionens holdning til forslagene om ændring af listerne bør baseres på de pågældende artersbevaringsstatus. Der bør tages hensyn til det bidrag, som en CITES-kontrol kan give tilforbedring af en given bevaringsstatus. Samtidig erkendes betydningen afbevaringsbestræbelserne i de lande, der har gennemført effektive bevaringsforanstaltninger.1
Unionen bør ligeledes sikre sig, at de beslutninger, der træffes på konferencen, maksimererCITES’s effektivitet ved at minimere unødvendige administrative byrder gennem praktiskgennemførlige og smidige løsninger på gennemførelsesproblemer og ved at sikre, at parternesressourcer bliver brugt til at løse problemer af reel bevaringsbetydning.Unionen bør bestræbe sig på at beslutninger der træffes på CoP15 bidrager til at nå det mål, derblev fastsat på verdenstopmødet i Johannesburg i 2002 om bæredygtig udvikling ogkonventionen om den biologiske mangfoldighed, om at signifikant reducere den nuværendetilbagegang af den biologiske mangfoldighed inden 2010.Unionen tilslutter sig, at der sættes skarpere fokus på effektiv håndhævelse af CITES-kontrollenfor at begrænse krybskytteri og illegal handel og for at sikre, at handelen med vilde dyr ogplanter er bæredygtig. Unionen er endvidere enig i, at der er behov for effektiv gennemførelse afkonventionen baseret på internationalt samarbejde om fremme af tiltag til bevaring ogbæredygtig udnyttelse af vilde dyr og planter i forekomstlandeneFor så vidt angår de forventeligt mest centrale spørgsmål vedrørende dyre- og plantearterforeslås følgende fælles holdning:ElefanterTanzania og Zambia har fremsat forslag om at nedliste deres elefantbestande fra liste I til liste II,så der åbnes mulighed for salg af eksisterende lagre af rå elfenben (”one-of-sale”) til særligtgodkendte handelspartnere forudsat opfyldelse af en række betingelser. Provenuet skal bruges tilbevaring af elefanter og til udviklingsprojekter.En række afrikanske lande har i fællesskab fremsat forslag om et 20 årigt moratorium for handelmed elfenben.Unionen er fortsat ikke indstillet på at godkende en genoptagelse af kommerciel handel medelfenben, før det godtgøres, at der er indført hensigtsmæssige ordninger, der sikrer imod enstigning i illegale drab af elefanter. Unionen ansporer alle de pågældende forekomstlande til atindgå i en konstruktiv dialog og samarbejde om bevaring og forvaltning af bestandeneTunMonaco har fremsat forslag om, at almindelig tun optages på CITES liste I. Dette vil betyde etforbud mod international kommerciel handel med arten. I CITES sammenhæng er detensbetydende med at handel over internationale grænser vil være forbudt, mens det fortsat væretilladt at fange tun i farvande under national jurisdiktion og handle med disse nationalt.Unionen er dybt bekymret over den dårlige bevaringsstatus for almindelig tun og anerkender atfiskeriet primært sker i relation til kommerciel handel. Til trods for at ICCAT (den InternationaleKonvention til Bevarelse af Atlantiske Tun) siden 2006 har foretaget en række tiltag for at ændresituationen, er det nu sandsynligt, at kriterierne for at liste arten på liste I er opfyldt. Unionenstøtter derfor forslaget om at opliste almindelig tun på liste I under forudsætning af atoplistningen først træder i kraft efter ICCAT mødet i november 2010, samt bemyndiger DenStående Komité under CITES til i samarbejde med Dyrekomiteen under CITES at vurderehvorvidt ICCAT fuldt ud har opfyldt en række nærmere definerede krav. På baggrund af detteskal Den Stående Komité via skriftlig procedure før maj 2011 beslutte hvorvidt oplistningen skaltræde i kraft eller om kravene til ICCAT er opfyldt og derefter anmode depositarlandet om atstarte en nedlistningsprocedure op til CITES CoP16.Denne del af Kommissionens forslag om en betinget listning af tun relaterer til selve forslagetom at liste tun på CITES liste I og vil være en del af EU’s forhandlingsgrundlag til CITESpartsmødet.2
Desuden undtages tun der handles internt i EU og er fanget af kystnært fiskeri eller i farvande,hvor EU medlemsstater udøver suveræne rettigheder fra handelsforbuddet i Rådets forordning nr.338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelenhermed. Medlemslandene skal i fællesskab undersøge muligheden for ydelse af finansiel støttefra EU til søfolk og skibsejere, der berøres af denne afgørelse og yde finansiel kompensation tilfiskerisektoren, der kan blive ramt af den eventuelle optagelse af almindelig tun i liste I tilCITES, for at beskytte sektorens økonomiske bæredygtighed.Denne del af Kommissionens forslag relaterer til intern EU implementering af CITES listningenaf tun, såfremt listningen af tun bliver en realitet. I CITES sammenhæng er der ingen grænserinden for EU, så der er i henhold til CITES ingen ”grænseoverskridende handel” i EU.Endeligt anbefales det at parterne i ICCAT skal implementere en stramning af kontrollen ogsanktionerne for at bekæmpe ulovligt, uregistreret og ureglementeret fiskeri (IUU).IsbjørnUSA har fremsat forslag om, at isbjørn flyttes fra liste II til liste I, hvilket vil betyde et forbudmod international kommerciel handel.Unionen støtter af isbjørn oplistes fra liste II til liste I, idet habitatforringelse pga.klimaforandringer sammenholdt med international handel øger artens sårbarhed.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa-parlamentet har den 10. februar 2010 udtalt sig om EU's strategiske mål for det 15. mødemellem parterne i konventionen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr ogplanter (CITES) i Doha (Qatar) fra den 13. til den 25. marts 2010.Parlamentet støtter bl.a. at almindelig tun oplistes til liste I forudsat at der ydes økonomiskkompensation til den sektor der rammes af det internationale handelsforbuddet og at det stadigskal være muligt at handle almindelig tun internt i EU; at isbjørn oplistes til liste I og at Zambiaog Tanzanias forslag om nedlistning af deres elefantbestande ikke støttes, men at forslaget om et20 årigt moratorium støttes.

4. Nærhedsprincippet

Er ikke relevant.

5. konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenserKonventionen er gennemført i Unionen ved Rådets forordning nr. 338/97 af 9. december 1996om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed samt tilhørendekommissionsforordninger. I Danmark er forordningerne gennemført ved Miljøministerietsbekendtgørelse nr. 84 af 23. januar 2002 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol afhandelen hermed. Forslaget vurderes ikke i sig selv at medføre lovændringer. Rådsforordningenstilhørende kommissionsforordninger vil blive ændret i overensstemmelse med konferencensresultater.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark dogundtaget en eventuelt oplistning af isbjørn, som i Grønland vil have økonomiske konsekvenserfor kommuner og personer med erhvervsjagtbevis.Beskyttelsesniveau:Langt de fleste af forslagene til Unionens holdning indebærer en skærpelse af reglerne for3
international handel. Såfremt disse forslag vinder tilslutning på partskonferencen vil det påvirkebeskyttelsesniveauet positivt.

6. Høring

Kommissionens forslag har først foreligget sent, hvorfor det ikke har været muligt at sende det ihøring.Grønlands Selvstyre er dog blevet hørt med baggrund i tidlige udkast (non-paper) tilkommissionens forslag.Grønlands Selvstyre (Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug) oplyser, at det såfremtsildehaj og pighaj kommer på listerne ønsker, at der tages et forbehold for listningen forGrønland, og henleder i den forbindelse opmærksomheden på Selvstyrets tidligere udmeldingerom Grønlands holdning til fiskerispørgsmål i CITES sammenhænge, hvor Grønland afprincipielle grunde er imod behandling af fisk i CITES, idet denne opgave varetages fra andenside. Selvstyret forbeholder sig retten til at afgive et statement på konferencen herom.Selvstyret meddeler, at det derudover ikke har konkrete bemærkninger til de enkelte listeforslag,men at det for en god ordens skyld forbeholder sig ret til at have en anden holdning end Danmarkog EU, fx om isbjørne og elefanter.Grønlands selvstyre har ved minister for fiskeri, fangst og landbrug, Ane Hansen, endviderefremsendt brev til EU Parlamentet og Kommissionen, hvor man udtrykker Grønlands modstandmod forslaget om at opliste isbjørn til liste 1.Skov- og Naturstyrelsen har med udgangspunkt i selve dagsordenen og mødedokumenterne tilCITES CoP15 afholdt et høringsmøde i februar 2010, hvortil en række interesseorganisationervar inviteret. På mødet deltog Dansk Zoologisk Konservatorforening, Dyrenes Beskyttelse ogDansk Akvarieunion.Høringssvar modtaget i forbindelse med høringsmødet i februar 2010.WWF Verdensnaturfonden noterer, at EU har vedtaget en handlingsplan for forvaltning af hajer,samt at en række lande verden over på forskellig vis forsøger at vende den katastrofale udviklingved fredninger og begrænsninger i fangst. En listning af de foreslåede hajarter på liste II vilkunne bidrage til bedre kontrol og understøtte disse mange skridt i retning af en bedrebeskyttelse og forvaltning af hajer. WWF hilser derfor de nævnte forslag velkommen og finder,at disse bør støttes.WWF konstaterer endvidere, at de tidligere givne tilladelser til salg af visse sydafrikanske landeslagre af elfenben er blevet fulgt af en øgning i krybskytteri og illegale eksporter af elfenben tilAsien og noterer sig ligeledes, at vest-, central- og østafrikanske lande er imod, at et yderligerelagersalg tillades fra Tanzania og Zambia, idet dette lægger pres på deres elefantbestande, somallerede er udsat for krybskytteri. Det kompromis, som blev indgået på COP14, gav accept afsalg af lagre af elfenben betinget af og under forudsætning af, at der ikke de næste 10 år villeforegå yderligere salg. WWF kan på den baggrund ikke støtte Tanzania og Zambias ønske omsalg af elfenben.GSM Danmark - Selskab til Bevarelse af Havpattedyr henviser i sine høringssvar til holdningerudtrykt af Species Survival Network (SSN) og opfordrer til, at Danmark støtter en række af disseholdninger. GSM udtrykker modstand mod Tanzania og Zambias forslag om yderligere åbningaf handel med elfenben og opfordrer til, at Danmark støtter forslaget om et 20-årigt moratoriumfor handel med elfenben, idet det er opfattelsen, at dette vil give mulighed for at få krybskytteriog smugling under kontrol. GSM støtter listning af almindelig tun på liste I og udtrykker støtte tilat inkludere de foreslåede hajarter på CITES listerne. GSM støtter ikke en oplistning af isbjørn til4
liste I, men foreslår i stedet at der vedtages en 0-kvote, som vil fastholde isbjørns nuværendestatus på liste II, men betyde stop for handel med isbjørneprodukter.GSM bemærker at der bør lægges pres på lande som ikke håndhæver og implementerer CITESog at en enkel og gennemskuelig administration bør tilstræbes.Rammenotatet har været sendt i høring i miljøspecialudvalget med frist den 3. marts og har ikkegivet anledning til bemærkninger.

7. Forhandlingssituationen

Forslaget blev præsenteret i rådets miljøarbejdsgruppe den 23. februar 2010 og behandlet den 2.og 3. marts 2010.Miljøarbejdsgruppen er delt på spørgsmålet om at optage tun på liste 1, hvor en lang rækkemedlemsstater, herunder Danmark udtrykker støtte til en øjeblikkelig oplistning af tun, mens enrække medlemslande er enten imod en CITES beskyttelse eller ønsker en betinget liste 1optagelse.Et overvejende flertal af medlemslande støtter ikke en oplistning af isbjørn til liste 1, mens enmindre gruppe udtrykker støtte til Kommissionens forslag om en oplistning.Der er generel støtte til Kommissionens oplæg vedrørende den afrikanske elefant om at vente påen vurdering af engangssalget af elfenben i 2008.

8. Dansk holdning

Danmark støtter, at beslutningerne i CITES træffes i henhold til konventionens formål, som er atsikre, at ingen arters bevaringsstatus forringes og at tillade en bæredygtig international handelmed dyr og planter på baggrund af de kriterier og principper, der bærer konventionen. Danmarkstøtter endvidere bestræbelserne for større synergi mellem arbejdet under CITES og andre aftalerog processer om forvaltning af naturressourcer - ikke mindst konventionen om biologiskmangfoldighed (CBD) - og for, at arbejdet under CITES skal bidrage til en væsentlignedbringelse i tabet af biodiversitet. Det er desuden Danmarks holdning, at beslutninger børtræffes under fornødent hensyn til forsigtighedsprincippet.Langt de fleste beslutninger, der tidligere er truffet, samt de fleste emner, der er på dagsordenentil den 15. partskonference vedrører arter, som er hjemmehørende i den 3. verden. Danmarkstøtter i lighed med de øvrige EU lande, at problemerne primært løses af oprindelseslandene ifællesskab, og at EU's rolle i høj grad er at facilitere denne proces. Som en af hovedaftagerne afarter omfattet af CITES spiller EU imidlertid en yderst vigtig rolle med at kontrollere, at deninternationale handel foregår bæredygtigt og ikke mindst at sikre samarbejdet med deeksporterende lande om at få opfyldt konventionens mål. Danmark støtter i den sammenhæng, atkonventionen til stadighed udvikler sig i retning af at gøre det nemmere for parterne at leve op tilkonventionens forpligtelser for så vidt angår implementering og håndhævelse, og samtidig sikrerat dette ikke går ud over bevaringsbestræbelser gennem en enkelt og overskuelig administration.Danmark er enig i, at det er for tidligt at godkende en genoptagelse af kommerciel handel medelfenben. Såfremt de engangssalg af elfenben, som blev betinget godkendt på den 12.partskonference (CoP12), og som efterfølgende fandt sted i 2008, viser ikke at have en negativeffekt på elefantbestandene, kan det overvejes at tillade yderligere kommerciel handel medelfenben. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkeligt med data til at vurdere dette.Samtidig er det Danmarks opfattelse, at et egentlig moratorium ikke vil gavne beskyttelsen ogforvaltningen af elefanterne. Danmark kan støtte, at der sikres hensigtsmæssige ordninger til5
kommerciel handel med produkter af ikke-elfenben fra elefant til gavn forbevaringsbestræbelserne for elefant. Endvidere bør endelige beslutninger tages underhensyntagen til udfaldet af et møde mellem elefanteksperter, som finder sted sidst i februar.Danmark støtter, at hajarterne opføres på liste II samt at almindelig tun opføres på liste I, medmindre der mod forventning op til eller under partskonferencen fremlægges nye videnskabeligeeller tekniske oplysninger, herunder fra FAO eller CITES-sekretariatet, som afgørende talerimod en listning. Danmark støtter en oplistning af almindelig tun, idet forslaget på detforeliggende vidensgrundlag, bl.a. i henhold til et flertal i FAO's Panel of Experts, IUCN og detinternationale CITES sekretariat, opfylder CITES biologiske kriterier for en sådan listning.Kommissionens forslag om tilknytning af særlige betingelser til støtten vurderes at væreuhensigtsmæssigt for konventionen og dens fremtidige virke som helhed ved at udskyde enbeslutning og lade beslutningen bero på mulige fremtidige oplysninger, som herefter skalvurderes af CITES Stående Komité og Dyrekomité. Dermed overlades en meget storkompetence og stort ansvar til CITES komitéerne i stedet for til partsmødet/parterne, som ud fraden bedst tilgængelige viden normalt tager stilling til forslag om listning. Dette kan eventueldanne en præcedens, hvorved fremtidige listeforslag ligeledes knyttes en række betingelser, somkan være hindrende for konventionens effektivitet og i modstrid med formålet om beskyttelse afarter, der er truet af international handel ved at forsinke/udskyde beskyttelsen. Endvidere får detekniske komitéer en for stor kompetence for så vidt angår beslutningerne, der kun bør træffes afparterne. Danmark er på denne baggrund imod de foreslåede betingelser.Såfremt der til oplistningen tilknyttes betingelser, skal disse være operationelle oghensigtsmæssige, i overensstemmelse med konventionen, herunder CITES liste kriterierne samtgavne beskyttelsesbestræbelserne for almindelig tun.For så vidt angår muligheden for ydelse af finansiel støtte fra EU til søfolk og skibsejere derberøres af denne afgørelse mener man fra dansk side, at dette bør drøftes i sammenhæng medandre fiskerier i en lignende situation samt at det bør præciseres, at der med skibsejere menesfiskere eller fiskeskibsejere og ikke rederier i ordets bredere forstand.Danmark støtter ikke, at isbjørn opføres på liste I. Det internationale CITES-sekretariat, IUCN,WWF og TRAFFIC finder ikke at CITES liste-kriterierne for en oplistning er opfyldt, da detbiologiske grundlag ikke er til stede. Den forudsete tilbagegang er meget langsigtet og teoretisk.Ingen af de øvrige oprindelseslande støtter en oplistning.Grønland har i øjeblikket et frivilligt eksportforbud mod eksport af isbjørneprodukter ioverensstemmelse med CITES og den canadiske eksport er lille og ikke i stigning. HverkenRusland eller Norge eksporterer isbjørneprodukter. Grønland og Canada har desuden netopindgået en aftale om fælles forvaltning af de isbjørnebestande de to lande deler. En oplistning vilendvidere ikke have effekt på den aktuelle afskydning af isbjørne, da dette er en del afinuitkulturen og størsteparten af de nedlagte isbjørne indgår til lokalt forbrug. Grønlandmodsætter sig en oplistning af isbjørn og det kan blive nødvendigt at benytte erklæring 25 iMaastricht traktaten, hvorved Danmark ikke vil stemme i overensstemmelse med de øvrige EU-lande, for at varetage oversøiske interesser.Danmark vil i forhold til Rigsfællesskabet søge at afgive et statement, hvori det meddeles, at derfor så vidt angår opførelse af hajarter på CITES liste II tages forbehold for Grønland, hvisforslagene bliver vedtaget. I forbindelse med behandlingen på partskonferencen af forslag, somhar Grønlands særlige interesse, herunder særligt vedrørende isbjørne, hvaler og fisk, tilstræbesdet desuden at give Grønland mulighed for at fremføre sine synspunkter på konferencen efternærmere aftale med selvstyret.6
For så vidt angår øvrige emner til partskonferencen, vil Danmark lægge vægt på, atbeslutningerne træffes ud fra holdningerne udtrykt ovenfor og i overensstemmelse med degenerelle betragtninger udtrykt i Kommissionens forslag.Danmark lægger vægt på, at det er EU-formandskabet, der varetager forhandlingerne påfællesskabets vegne i internationale forhandlinger, hvor der er delt kompetence mellemFællesskabet og medlemsstaterne. Danmark finder det i denne forbindelse væsentligt, at CITESkonventionens hovedformål er miljøbeskyttelse hvorfor EU reguleringen har hjemmel itraktatens artikel 192.Såfremt der er et kvalificeret flertal i Rådet, som støtter en bemyndigelse til Kommissionen tilforhandling på områder, hvor der er fællesskabskompetence, kan Danmark acceptere dette. I såfald lægger Danmark vægt på, at bemyndigelsen til Kommissionens kompetence klart begrænsestil områder, hvor der er fællesskabskompetence.

9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om sagen til FMPU og Folketingets Europaudvalg.
7