Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10, Kirkeudvalget 2009-10, Trafikudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 4, KIU Alm.del Bilag 1, TRU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1
Fra:Christian Kronman [mailto:[email protected]]Sendt:1. oktober 2009 20:10Til:Folketingets OplysningEmne:Assistens KirkegårdKære Folketingets informationsafdeling,Vedhæftet fremsender jeg et åben brev til Folketingets politikere. Det vedrører planerne om at anlæggemetrostation på Assistens' Kirkegårds afdeling G.Jeg håber at mit indlæg må blive optaget på Folketingets hjemmeside hurtigst muligt - og at det må bliveomdelt som offentligt bilag i følgende udvalg: Kirkeudvalg, Miljøudvalg, Trafikudvalg og Kulturudvalg.Med hjertylig hilsenog på forhånd tak,Christian Kronmanwww.gadedigteren.dk
Nu venter vi så igen på en modig politikerÅbent brev til de eneste, der endnu kan nå at gøre noget for at redde Assistens KirkegårdStærke traditioner knytter sig til Assistens Kirkegård. En af dem er, at den bliver reddet i sidsteøjeblik. Det blev den i hvert fald i 1985, da den daværende kirkeminister Mette Madsen (V)korporligt stillede sig i vejen for de bulldozere, som daværende byplanborgmester Villo Sigurdsson(VS) havde pudset på stedet for at omdanne hele herligheden til park.Hvorfor bruge kræfter på at omdanne noget til noget, det allerede er? Assistens har været park iover hundrede år. Det er også en tradition. Men Assistens er tillige fungerende kirkegård ogDanmarkshistoriens hukommelse. Eller sagt med Martin A. Hansens ord: "Måtte Nørrebro, somingen større kulturinstitution ejer, regne sine døde med, blev det landets åndelige centrum".Nej, Villo Sigurdssons ærinde var ikke at omdanne Assistens til park, men atnivellereAssistens tilpark, skære alt det fra, der gør Assistens til en ganske særlig park. Og det var det, kirkeministerenaktionerede imod og fik afværget – kun for at vi nu, 24 år senere, står i den samme situation igen.Denne gang er det Metroselskabet, som til trods for at det oprindeligt selv havde valgt NørrebrosRunddel som den ideelle placering, nu vil nivellere kirkegårdens afdeling G til metrostation. ”Derskulle jo alligevel være park,” er argumentet med et skarptskåret citat fra den såkaldteDispositionsplan år 2020. Men det er kun den halve sandhed. Citatet fortsætter: ”hvor plæner ogblomsterenge brydes af mindre trægrupper, der omslutter de historiske gravminder i området.”Også på afdeling G er der historiske gravminder, som altså ifølge dispositionsplanen ikke må gravesop, men som uundgåeligt vil blive det, hvis Metroselskabet får sin vilje. Der er også historiskarkitektur på afdeling G, f.eks. Jens Bangs gamle kapel, ”Gartnerboligen”, som den kaldes, og somer Nørrebros ældste bevarede bygning. Den har Kulturarvsstyrelsen heldigvis nu sat en stopper fornedrivningen af. Hvilket naturligvis kaster en gnist af håb ind over hele Assistens.
2
For det må være klart for selv de mest glødende tilhængere af den nye plan, at tillader man først enmetrostation indenfor murerne, vil det få uoprettelige konsekvenser for hele kirkegården og denfredfyldte stemning, som netop karakteriserer dette helt enestående frirum for de levende.Dispositionsplan år 2020 blev i 1989 enstemmigt vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation forat beskytte Assistens. Men ved at udelade den sidste halvdel af ovennævnte sætning – og en hel delandre sætninger, som også taler for bevarelse af havens unikke tredobbelte funktion – har man medet snuptag forvandlet beskyttelsen til alibi for et åbent angreb.Hvordan kan sådan noget gå til? Jeg nægter simpelthen at tro, at de politikere, som så beredvilligthar givetinvasionenderes velsignelse, taler og agerer mod bedre vidende. Men så må det jo være,fordi de ikke er blevet tilstrækkeligt informeret om, hvad deres tidligere kolleger allerede harvedtaget af planer for den gamle kirkegård.At rykke metrostationen fra Runddelen ind på Assistens på en halv sandhed er et betænkeligt ansvarat tage på sig. Det må være en ærlig sag at erkende, at man har truffet en beslutning på et tvivlsomtgrundlag. Og lige så ærlig en sag må det være, at man så tager konsekvensen af den erkendelse oggenovervejen beslutningen på et fuldt oplyst grundlag. Det kræver ganske vist mod. Men i denhenseende må vi nu sætte vores lidt til, at politikerne er lige så principfaste og modige i dag, som(en af dem var) dengang i 80erne.Det andet argument for at flytte metrostationen ind på afdeling G, har været at undgåtrafikproblemer i anlægsfasen. Men er det mon klogt i den grad at prioritere det midlertidige påbekostning af det, vi har fået i arv? Og i øvrigt er Nørrebrogade jo blevet lukket i mellemtiden franetop Runddelen og ind ad byen til. Det må da lette lidt på det. Og hvorfor kan man for resten ikkeklare trafikproblemerne på Nørrebro, når man har klaret langt større problemer ved anlæggelsen afmetrostationerne på Kongens Nytorv og ved Nørreport?Nu venter vi så igen i den elvte times sidste minutter på en modig politiker, der vil stå op forAssistens. Det har jeg i al beskedenhed også selv gjort – bogstavelig talt på Nørrebros Runddel,hvor jeg i den senere tid stod hver tirsdag og torsdag mellem kl. 16 og 17, og udsagde digte af allede digtere, som ligger begravet i den gamle have lige bag mig. Nu er det tid, at digtene erstattes afhandling!Med hjertlig hilsen,Christian KronmanGadedigter