Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 399
Offentligt
810457_0001.png
810457_0002.png
810457_0003.png
810457_0004.png
810457_0005.png
810457_0006.png
Notat
EU & Internationalt PolitiskSekretariat
Orienteringsnotat om Styrelsesrådet for FN's miljøprogram på Bali den 24.-26. februar 2010Den 11. særlige samling i Styrelsesrådet (Governing Council) og Global Ministerial EnvironmentForum (Styrelsesrådets ministersegment) fandt sted på Bali den 24.-26. februar 2010, hvor en ræk-ke aktuelle miljømæssige spørgsmål blev behandlet:International miljøforvaltningDer blev gjort status for reformprocessen af den internationale miljøforvaltning, som består af dels1) forenkling og effektivisering af den eksisterende miljøforvaltning, som umiddelbart vil kunne gen-nemføres, og dels af 2) en mere langsigtet og omfattende nyorganisering af den internationale mil-jøforvaltning. Anbefalinger fra et ministerudvalg – som fokuserede på umiddelbare løsninger - blevdrøftet indgående og Styrelsesrådet besluttede at oversende anbefalingerne til FN’s Generalfor-samling, som et input til den løbende proces for forbedring af den internationale miljøforvaltning.Derudover blev det besluttet, at et nyt ministerudvalg skal fortsætte arbejdet, men nu med fokus påat finde løsninger på behovet for mere omfattende nyorganisering af den internationale miljøforvalt-ning. Dette arbejde skal indgå i forberedelserne af FN konferencen for bæredygtig udvikling(Rio+20) som afholdes i Rio i 2012.På det ekstraordinære fælles partsmøde for Basel-konventionen (farligt affald), Stockholm-konventionen (persistente organiske giftstoffer) og Rotterdam-konventionen (handel med visse far-lige kemikalier), som blev afholdt lige før styrelsesrådsmødet, blev der opnået enighed om en ræk-ke tiltag til effektiviseringer og bedre implementering samlet for de 3 konventioner, for så vidt angårelementer til fælles aktiviteter, fælles ledelse og administration samt fælles evaluering. Dette for-ventes at danne grundlag og inspiration den for videre indsats for effektivisering af de internationalemiljøkonventioner.Mulighederne for at øge effektivitet og gennemsigtighed i den internationale miljøforvaltning på ke-mikalieområdet, var genstand for drøftelse på en ministerfrokost. De kommende forhandlinger omen kviksølvkonvention, rummer mulighed for at samle relaterede konventioner/områder, så der ifremtiden ikke skal forhandles nye konventioner fra bunden, hvis det bliver besluttet at regulereflere kemiske stoffer. Et forslag til styrelsesrådet om allerede nu at arbejde videre for dette, fandtdog ikke tilstrækkelig støtte.Endeligt blev den fremlagte redegørelse for arbejdet i FN’s Environmental Management Groupgodkendt, og der blev opfordret til at fortsætte arbejdet med at fremme FN’s miljøprofil.Grøn økonomiVed 5 rundborde drøftede ministrene udfordringer, muligheder og perspektiver for udviklingen af enmere grøn økonomi. UNEP har startet et Green Economy Initiative i 2008, som bygger på mulighe-derne for at skabe grønne jobs, klarlægge de økonomiske værdier af økosystemer verden over og idet hele taget forene økonomisk vækst med en bæredygtig udvikling. Initiativet blev startet før denfinansielle krise opstod, men er blevet yderligere aktualiseret siden da. Omlægninger, tiltag og pro-
cesser til at håndtere den økonomiske krise, rummer umiddelbart mulighed for at fremme global oglokale økonomier, som er mere miljøvenlige og bæredygtige.Grøn økonomi er et tema på Rio+20 mødet i 2012. Rundbordene fokuserede således bl.a. på hvordenne dagsorden kan forberedes, således at de forskellige behov i u- og ilande ift. at gøre økono-mien mere grøn, vil kunne imødekommes.Biodiversitet og økosystemerBiodiversitet var ligeledes genstand for en ministerdrøftelse. Året 2010 er FN’s Internationale Biodi-versitetsår. 2010 er også året, hvor målet om at reducere tabet af den biologiske mangfoldighed,som det internationale samfund satte sig i 2001, udløber. I år skal en ny langsigtet vision forhandlesved FN’s generalforsamling i september 2010 og et nyt strategisk program under Biodiversitetskon-ventionen med nye mål, delmål og indikatorer skal forhandles på den næste partskonference i ok-tober 2010. Fra mange lande blev det udtrykt, at fremtidige mål dels bør være mere langsigtede ogbredt formulerede samt indeholde delmål, som er målbare og eventuelt gjort sektorspecifikke.Endvidere var der udbredt enighed om nytten af at have et stærkere videnskabeligt grundlag forfremtidige politiske beslutninger. Det blev således besluttet at holde et 3. møde til forberedelse af etkonkret beslutningsforslag om etablering af et videnskabspanel for biodiversitet og økosystemer,efter inspiration fra FN’s klimapanel.KlimaPå indonesisk initiativ drøftede ministrene på et uformelt morgenmadsmøde den videre procesefter COP15. Baggrunden for mødet var et ønske om at udnytte tilstedeværelsen af de mangemiljøministre og – delegationer til en første uformel drøftelse efter COP15. Ca. 100 lande deltogi mødet, hvoraf omkring halvdelen var repræsenteret på ministerniveau.Der var ikke som sådant nye meldinger fra landene ift. de overordnede forhandlingsemner påklimaområdet, men mange lande fremhævede Copenhagen Accord som et positivt resultat,som den fremtidige proces skulle bygge videre på (kun Iran og i særdeleshed Cuba undsagdeden). Flere delegationer understregede vigtigheden af hurtig opfølgning på konkrete elementeri Copenhagen Accord bl.a. finansiering, skov og teknologi. Der udtryktes en klar vilje til at for-handle videre med henblik på at opnå en ambitiøs aftale i Mexico til december.
./.
Nusa Dua deklarationenEn kort minister/delegationsleder deklaration blev forhandlet og vedtaget under styrelsesrådsmødet(vedlagt). Erklæringen udtrykker sin støtte til arbejdet med klima, Rio+20, international miljøforvalt-ning, grøn økonomi og biodiversitet.Proces for finansieringsoptioner for kemikalier og affaldStyrelsesrådet besluttede at formalisere UNEP’s proces for, hvordan man kan øge finansieringen tilkemikalie- og affaldshåndtering i ulande og lande med overgangsøkonomier, ikke mindst i relationtil implementering af den globale kemikaliestrategi SAICM fra 2006, Rotterdam-konventionen, Ba-sel-konventionen og Stockholm-konventionen.Retningslinjer om adgang til information, offentlig deltagelse og adgang til domstoleRio-deklarationens 10. princip handler bl.a. om implementering af aktiviteter, som fokuserer på ad-gang til information, offentlig deltagelse og adgang til domstole. UNEP har med øje herfor udvikletglobale frivillige retningslinjer i samarbejde med civilsamfundet, med inspiration fra den europæiskeAarhus-konvention, som kan hjælpe udviklingslande og lande med overgangsøkonomier med at
2
udvikle eller udvide deres nationale lovgivning omkring ovenstående. Retningslinjerne blev vedta-get.Retningslinjer for udvikling af national lovgivning om miljøansvar, respons og kompensati-on for skade forårsaget af aktiviteter, som er farlige for miljøetRio-deklarationens 13. princip handler bl.a. om at fremme udvikling og indførelse af politikker ogtiltag for at forebygge miljømæssig skade og at afværge sådan skade ved, blandt andet, mulighedfor tilbageførelse til oprindelig tilstand eller klagemuligheder, herunder – hvor det er passende –kompensation. UNEP har med øje herfor udviklet globale frivillige retningslinjer i samarbejde medcivilsamfundet, til at hjælpe udviklingslande og lande med overgangsøkonomier med at udvikle ellerudvide deres nationale lovgivning omkring ovenstående. Retningslinjerne blev vedtaget.Opfølgning på miljøsituationen i GazaPå UNEP’s styrelsesrådsmøde i februar 2009 blev det på foranledning af gruppen af arabiske lan-de besluttet at anmode UNEP’s eksekutivdirektør om at sende en mission til Gaza for at vurdere demiljømæssige konsekvenser af volden i området. Eksekutivdirektøren blev pålagt at rapportereherom til UNEP’s styrelsesråd i 2010. Rapporten blev taget til efterretning af styrelsesrådet, og detblev besluttet, at Eksekutivdirektøren skal følge op på miljøsituationen i Gaza med konkrete aktivi-teter men inden for det eksisterende budget og arbejdsplaner.HaitiPå initiativ af gruppen af latinamerikanske og caribiske lande blev UNEP’s eksekutivdirektør anmo-des om at sikre, at der tages højde for miljømæssige hensyn i forbindelse med genopbygningsind-satsen efter jordskælvet den 14. januar 2010.HavDen globale konference om oceanerne, som blev afholdt i Manado, Indonesien i maj 2009 og ho-vedkonklusionerne herfra, blev hilst velkommen.
3
The Nusa Dua Declaration - Bali, 20101. We, the Ministers and Heads of Delegation of the UNEP Global Ministerial Environment Forum met in Bali,Indonesia on February 24-26, 2010, for the 11th Special Session of the Global Ministerial Environment Forum,celebrating ten years since the Malmo Declaration of 2000.2. We are deeply concerned that our planet is confronted by climate change and other environmental anddevelopment crises. Current environmental challenges depend on global partnerships for solutions and representopportunities for individuals, local communities, and businesses and for international cooperation.3. We remain committed to strengthening the role of the UNEP as “the leading global environmental authoritythat sets the global environmental agenda, that promotes the coherent implementation of the environmentaldimension of sustainable development within the United Nations system, and that serves as an authoritativeadvocate for the global environment” as set out in the Nairobi Declaration of 1997.

Climate change

4. We recognize the scientific view as documented by the IPCC fourth assessment report that deep cuts in globalemissions are required to hold increase in global temperatures below 2 degrees Celsius, and in this regard wereaffirm the importance of tackling climate change issues in accordance with the principle of common butdifferentiated responsibilities and respective capabilities and our determination to engage in efforts towards theresolution of such issues through enhanced international cooperation.5. In this context, we welcome the decisions of the 15th COP to the UNFCCC and of the 5th MOP of the KP [toextend the mandate on the Ad Hoc Working Group on Long-term Cooperative Action and where the Ad HocWorking Group on Further Commitments under the Kyoto Protocol was requested to continue its work andwhere the parties also took note of the Copenhagen Accord.6. We reaffirm our commitment to the UNFCCC process and our commitment to work constructively towards acomprehensive agreed outcome within this process by the end of 2010.

Sustainable Development

7. We welcome the decision to organize the United Nations Conference on Sustainable Development in 2012(UNCSD). We support and encourage the active and effective participation of UNEP in the preparatory process ofthe UNCSD as indicated by resolution A/RES/64/236, and the full and effective contribution of UNEP towards theprogram of work outlined for the 18th and 19th sessions of the Commission on Sustainable Development.

International environmental governance and sustainable development

8. We note the fact that the current international environmental governance architecture has many institutionsand instruments and has become complex and fragmented. It is therefore sometimes not as effective andefficient as it should be. We commit to further efforts to make it more effective.
4
9. We appreciate the work of the Consultative Group of Ministers or high level representatives in presenting aset of options for improving international environmental governance and welcome the establishment of aprocess to be led by Ministers or their high-level representatives to further address international environmentalgovernance reforms. In this regard, we will send the outcomes of this work to the President of the GeneralAssembly and as a contribution to the preparatory committee of the UN Conference on SustainableDevelopment.10. We welcome the activities undertaken by UNEP and the secretariats of the Multilateral EnvironmentalAgreements (MEAs), at the behest of the Parties to those MEAs, particularly the Basel Convention on the Controlof Transboundary Movements of Hazardous Wastes, the Stockholm Convention on Persistent Organic Pollutantsand the Rotterdam Convention on Prior Informed Consent, to enhance cooperation and coordination among thethree conventions and to support governments in their efforts to implement, comply with and enforce MEAs11. We also welcome the outcome of the simultaneous extraordinary meetings of the conferences of the partiesto the Basel, Rotterdam and Stockholm conventions, and we appreciate the Consultative Process on Chemicalsand Waste Financing and support further efforts through UNEP to continue these discussions.12. We recognize the importance of enhancing synergies among the biodiversity-related conventions, withoutprejudice to their specific objectives, and encourage the COPs of the biodiversity-related MEAs to considerstrengthening efforts in this regard, taking into account relevant experiences.

The green economy

13. We acknowledge that the advancement of the concept of a green economy in the context of sustainabledevelopment and poverty eradication can significantly address current challenges, deliver economicdevelopment opportunities and multiple benefits for all nations. We also acknowledge the important leading roleof UNEP in discussions on further defining and promoting the concept of a green economy. We encourage theExecutive Director to contribute this work to the Preparatory Committee for the UNCSD and the lessons alreadylearned by UNEP in this effort.14. We urge the Executive Director of UNEP to implement fully the Bali Strategic Plan for Technology Supportand Capacity Building and invite all other relevant organizations to mainstream it in their overall activities, toenable developing countries and countries with economies in transition to benefit fully from the achievements ofits objectives and the advancement of the concept of a green economy.

Biodiversity and ecosystems

15. We acknowledge that Biodiversity is at the core of human existence; it is threatened by rapid global changeand is under pressure from ecosystem degradation and change.16. We recognize that the 2010 International Year of Biodiversity presents a unique opportunity to addressbiodiversity loss and to raise public awareness for achieving the three objectives of the Convention on Biological
5
Diversity (CBD) and the 2010 biodiversity target as well as to reinforce the importance of promoting actions atnational, regional and international levels for achieving the three objectives and the target.17. We are committed in 2010 to finalize deliberations on improving the science-policy interface for biodiversityand ecosystem services and in so doing negotiating and reaching agreement on whether to establish anintergovernmental science-policy platform on biodiversity and ecosystem services. We also welcome thecommitment made by the Parties to the CBD to finalize an international regime on Access and Benefit Sharing in2010 in accordance with CBD decision UNEP/CBD/COP/DEC/IX/12.18. We also encourage UNEP to continue to play a leadership role in advancing understanding of the economicsof biodiversity and ecosystems services and its policy implications, through the initiative on The Economics ofEcosystems and Biodiversity.19. We encourage and support UNEP to contribute towards the High-Level Meeting on Biodiversity at the sixty-fifth session of the UN General Assembly in 2010, as a contribution to the International Year of Biodiversity andthe 2010 MDG Review Summit, in particular in relation to environmental goals and targets, and in ensuringenvironmental sustainability in poverty eradication.
6