Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 352
Offentligt
801404_0001.png
801404_0002.png
801404_0003.png
801404_0004.png
801404_0005.png
J.nr.Ref.Den

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til Kommissionens forordning om gebyrer til

Det europæiske Kemikalieagentur i henhold til forordning (EF) nr.

1272/2008

1. Status

Kommissionen sendte den 8. januar 2010 ovennævnte forslag til medlems-staterne.Forslaget har hjemmel i artikel 24, stk. 2 og artikel 37, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.Forordningen har hjemmel i TEF artikel 114 (tidligere artikel 95). Forslagetskal til afstemning den 23. februar 2010 efter forskriftsproceduren.

2. Formål og indhold

Forordning (EF) nr. 1272/2008 (i det følgende kaldet klassificeringsforord-ningen) indeholder regler om klassificering, emballering og mærkning afkemiske stoffer og blandinger.Gebyrer for et alternativt navnIfølge forordningen skal fareetiketten på en kemisk blanding, der er klassifi-ceret som farlig, udover en række andre oplysninger også indeholde nav-nene på alle de stoffer i blandingen, der bidrager til at klassificere blandin-gen.Såfremt der er mange navne, der skal angives på etiketten på en blanding,er det tilstrækkeligt med et maksimum på fire kemiske navne, medmindremere end fire navne er nødvendige for at afspejle farernes art og alvor.Producenten, importøren eller downstream-brugeren af et stof i en blandingkan indsende en anmodning til ECHA (Det europæiske Kemikalieagentur)om at måtte anvende et alternativt navn, hvis han kan påvise, at en afslø-ring af det pågældende stofs navn på fareetiketten eller i sikkerhedsdata-bladet truer hans forretningshemmeligheder, især hans intellektuelle ejen-domsrettigheder.Det alternative navn kan enten være et navn, der identificerer de vigtigstefunktionelle kemiske grupper eller en alternativ betegnelse.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Det er en betingelse for en tilladelse til at benytte et alternativt navn, at stof-fet ikke er blevet tildelt en Fællesskabs arbejdsmiljø grænseværdi for eks-ponering, og at ansøgeren kan påvise, at anvendelsen af det alternativenavn opfylder behovet for at give tilstrækkelige oplysninger til, at risiciene iforbindelse med håndteringen af blandingen på arbejdspladsen kan kontrol-leres. Det er endvidere en betingelse, at stoffet kun skal klassificeres i eneller flere nærmere angivne farekategorier, der hører til i den lavere ende affarekategorierne.Hvis ECHA ikke inden seks uger efter indsendelsen af ansøgningen rejserindvendinger mod anmodning, betragtes denne som stiltiende imødekom-met.Enhver anmodning om tilladelse til at anvende et alternativt navn skal i hen-hold til artikel 24, stk. 2, i klassificeringsforordningen være ledsaget af etgebyr. Gebyrets størrelse fastsættes af Kommissionen efter forskriftsproce-duren. Der fastsættes et nedsat gebyr for små og mellemstore virksomhe-der.Ifølge Kommissionens forslag til en forordning herom skal standardgebyretudgøre 4000 Euro. Det nedsatte gebyr for mellemstore virksomheder, forsmå virksomheder og for mikrovirksomheder udgør henholdsvis 2800, 1600og 400 Euro.Gebyret for anvendelse af det alternative navn på 10 yderligere blandingerudgør for standardgebyrets vedkommende 500 Euro og for de øvrige kate-gorier henholdsvis 350, 200 og 100 Euro.Små, mellemstore og mikrovirksomheder defineres i Kommissionens Hen-stilling 2003/361/EF som virksomheder der beskæftiger henholdsvis under50 personer, 250 personer og 10 personer og med en årlig omsætning påunder henholdsvis 10, 50 og 2 mio. Euro.Gebyrer for harmoniseret klassificeringKlassificeringsforordningen indeholder en regel om, at en producent, impor-tør eller downstream-bruger af et stof til ECHA kan fremsende forslag omharmoniseret klassificering og mærkning af stoffet, forudsat at stoffet ikkeallerede på den harmoniserede liste over farlige stoffer er opført med denforeslåede fareklasse/farekategori.Hvis forslaget vedrører en klassificering af stoffet som kræftfremkaldende,mutagent, reproduktionstoksisk eller luftvejssensibiliserende, skal der ikkebetales gebyr.Hvis forslaget om klassificering omfatter andre farekategorier end de oven-nævnte, skal producenten, importøren eller downstream-brugeren angiveen begrundelse, der påviser behovet for en sådan foranstaltning på fælles-skabsplan, og forslaget skal ifølge klassificeringsforordningens artikel 37,
2
stk. 3, ledsages af et gebyr. Gebyret fastsættes af Kommissionen i henholdtil forskriftsproceduren.Ifølge Kommissionens forslag til en forordning herom skal standardgebyretudgøre 12000 Euro. Det nedsatte gebyr for mellemstore virksomheder, forsmå virksomheder og for mikrovirksomheder udgør henholdsvis 8400, 4800og 1200 Euro.Revurdering af gebyrerne og ikrafttrædenStørrelsen af gebyrerne skal revurderes hvert år i lyset af den inflationsrate,som fastsættes af Det Europæiske Indeks for forbrugerpriser, offentliggjortaf Eurostat. En første vurdering skal foretages den 1. juni 2011.Størrelsen af de reducerede gebyrer for forslag til harmoniseret klassifice-ring skal tages op til fornyet vurdering efter 3 år og eventuelt helt fjernes.Gebyrforordningen træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen iDen Europæiske Unions Tidende.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4. Nærhedsprincippet

Regeringen finder, at forslaget er fuldt ud i overensstemmelse med nær-hedsprincippet, idet det overordnede mål med klassificeringsforordningenom beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet samt sikring af det indremarked kun kan nås, hvis der er tilstrækkelige ressourcer til rådighed forAgenturets arbejde, og idet størrelsen af gebyrer og afgifter til Agenturetafspejler det arbejde og den ydelse, som Agenturet udfører i forbindelsemed virksomhedernes dossierer og anmodninger om undtagelser og samti-dig differentierer i forhold til SMV’er. Arbejde, som først og fremmest er ialmenvellets interesse og ikke relaterer sig til behandlingen af dossierer,finansieres af bidrag fra Fællesskabet.

5. Gældende dansk ret

Området er ikke reguleret i dag. Forslaget er en forordning, og har derforikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.

6. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget i sig selv forventes ikke at få økonomiske og administrative kon-sekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Gebyrer er ikke omtalt i betragtningerne til klassificeringsforordningen. Detfremgår af betragtningerne til forslaget til gebyrforordningen, at der vedfastsættelsen af størrelsen af gebyrerne skal tages det arbejde i betragt-ning, som ECHA skal udføre. Størrelsen af gebyrerne skal fastsættes på etsådant niveau, så det sikres, at overskuddet herfra sammen med andre
3
indkomster til ECHA i henhold til REACH, er tilstrækkelige til at dække om-kostningerne for ECHA’s ydelser.Det fremgår videre af betragtningerne til forslaget til en gebyrforordning, atsmå og mellemstore virksomheder er kernen i Lissabon-strategien. Imidler-tid bærer disse virksomheder en uforholdsvis høj økonomisk og administra-tiv byrde i forhold til større virksomheder, hvorfor de bør pålægges et redu-ceret gebyr.Reglen om, at en producent, importør eller downstream-bruger selv kanfremsende forslag om en harmoniseret klassificering har ikke eksisteret tid-ligere. Der er således ikke tale om at gebyrbelægge en rettighed, der tidlige-re var gebyrfri.Der er endvidere ikke tale om en pligt til at fremsende et harmoniseringsfor-slag, men om en rettighed. Det vil som ovenfor omtalt være gebyrfrit atfremsende forslag til klassificering som CMR og indåndingssensibiliserende.Det vurderes derfor, at danske virksomheder kun i yderst begrænset om-fang – om overhovedet – vil fremsende gebyrbelagte harmoniseringsforslagtil ECHA.Ifølge de eksisterende regler i præparatdirektivet kan en producent, impor-tør eller downstream-bruger anmode et medlemsland, hvori blandingenmarkedsføres, om tilladelse til at anvende et alternativt navn for et stof iblandingen. Der skal ikke betales gebyr herfor. De eksisterende regler vide-reføres indtil 1. juni 2015, idet man kan vælge imellem, om man vil bruge deeksisterende klassificeringsregler i præparatdirektivet, eller man vælger atbruge de nye i klassificeringsforordningen.I henhold til de eksisterende regler for hemmeligholdelse af navnet på etstof har under 10 virksomheder søgt Miljøstyrelsen om en sådan tilladelse ide ca. 8 år, disse regler har været i kraft.Det vurderes, at antallet ikke vil stige væsentligt med den nye gebyrbelagteordning, og at forslaget er af uvæsentlig økonomisk betydning for erhvervs-livet.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes kun at have meget begrænsede administrative konse-kvenser for erhvervslivet, idet det forventes, at danske virksomheder kun iyderst begrænset omfang vil fremsende gebyrbelagte harmoniseringsfor-slag.BeskyttelsesniveauetForslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.
4

7. Høring

Forslaget er blevet sendt til skriftlig høring med seneste frist for kommente-ring den 8. februar 2010. Ingen af høringsparterne har haft bemærkninger tilden danske indstilling.Nedenstående danske aktører har haft bemærkninger til rammenotatet:Dansk industri har ønsket en bekræftelse på, at gebyrerne for harmonise-ret klassificering ikke omfatter de meddelelser industrien skal foretage afde stoffer der placeres på markedet. I henhold til artikel 40 er notifikationerfortsat gebyrfri.Danske Maritime stiller spørgsmålstegn ved proportionaliteten mellemstørrelsen af gebyrerne og omfanget af arbejdet for ECHA. Forordningenhar fokus på at fastsættelsen i størrelsen af gebyret netop tilgodeser desmå og mellemstore virksomheder, hvilket dermed også tilgodeserECHA’s arbejde.Dansk Metal påpeger at gebyret skal være af en sådan størrelse at agentu-ret effektivt fortsat kan opretholde 6 ugers fristen.

8. Forhandlingssituation

Forslaget har ikke tidligere været drøftet

9. Dansk holdning

Den danske holdning til forslaget er positiv. Baggrunden for denne holdninger, at det er nødvendigt for, at den nye kemikalielovgivning i EU kan kommetil at fungere i praksis, at de fornødne midler er til rådighed for ECHA. Dethar således siden REACH-forslaget blev fremsat i 2003 været en forudsæt-ning, at en meget betydelig del af ECHA’s udgifter blev dækket af gebyrer iforbindelse med især registrering og godkendelse.Danmark vil arbejde for, at det anføres i selve forordningens bestemmelser,at størrelsen af gebyrerne tager hensyn til omfanget af det arbejde, ECHAskal udføre, idet det samtidig sikres, at små og mellemstore virksomhederikke bærer en uforholdsmæssig stor økonomisk byrde i forhold til store virk-somheder. I forslaget anføres det kun i betragtningerne.Danmark støtter dermed Kommissionens forslag.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5