Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 347
Offentligt
800867_0001.png
800867_0002.png
800867_0003.png
800867_0004.png

Notat

Orienteringsnotat
KemikalierJ.nr. MST-609-00080Ref. MOMWEDen 10. februar 2010

Ekstraordinære møder for partskonferencerne til Basel-, Rotterdam- og Stockholm-

konventionerne om samarbejde og koordination mellem de tre konventioner, Bali, Indonesi-

en den 22. - 24. februar 2010.

Der afholdes den 22.-24. februar ekstraordinære simultane partskonferencer for tre globalt dæk-kende konventioner, Baselkonventionen om farligt affald, Rotterdamkonventionen om handel medvisse farlige kemikalier og Stockholmkonventionen om regulering af persistente organiske giftstof-fer. Formålet er at sikre koordination og samarbejde mellem disse relaterede konventioner, såledesat implementeringen af konventionerne bliver optimal, og så de ressourcer der er til stede i sekreta-riaterne udnyttes optimalt.Det er en historisk begivenhed, at man enes om at knytte tre folkeretligt uafhængige internationalemiljøaftaler tæt sammen, i lyset af, at udviklingen i de seneste årtier er gået i den modsatte retning.Her skal også tages i betragtning, at der ikke er sammenfald af, hvilke lande der er parter til kon-ventionerne. For at understrege vigtigheden og det banebrydende ved processen, og for at tilskyn-de til lignende processer på andre områder, afholdes den ekstra partskonference i sammenhængmed den 11. session af styrelsesrådet og det globale ministerforum for miljø (GC/GMEF) underFN’s miljøprogram UNEP.

Baggrund

Basel-, Rotterdam og Stockholm-konventionerne omfatter tilsammen hele livscyklussen for en ræk-ke skadelige kemikalier, fra regulering af produktion og anvendelse (Stockholm-konventionen) overhandel med kemikalierne (Stockholm- og Rotterdam-konventionen) til bortskaffelse og transport affarligt affald (Stockholm- og Basel-konventionen). Der er visse overlap, og der er klare synergier athente ved en koordination af implementering på en række områder, f.eks. i forhold til kapacitetsop-bygning blandt toldere og håndtering af affald, der indeholder de regulerede stoffer, for blot at næv-ne et par områder. I erkendelse heraf blev der på initiativ af Stockholmkonventionens anden parts-konference nedsat en arbejdsgruppe, som udarbejdede anbefalinger til tæt koordination og samar-bejde. Disse blev forelagt de tre konventioners partskonferencer og vedtaget.For at cementere og specificere de beslutninger, der er taget under de enkelte konventionerspartskonferencer, og for at lægge linjen for det fremtidige arbejde og eventuelle ændringer i ledel-sesstrukturen, afholdes disse ”Ekstraordinære Partskonferencer” (EX-COP). Succes for denne EX-COP er meget vigtig, både for de konkrete konventioner og for den signaleffekt det vil have i relati-on til styrkelse af den internationale miljøforvaltning generelt.Selvom de fleste af emnerne på EX-COP’en er af mere administrativ karakter, forventes det atkræve en del forhandling at nå til enighed på en række områder, da prioriteterne mellem lande ogregioner er forskellige. De store vækstøkonomier samt udviklingslandene prioriterer forbedret ka-pacitetsopbygning og andre tiltag på nationalt plan. Industrilandene vil i vidt omfang fokusere påeffektivisering i drift af sekretariaterne, fælles programlægning og styrkelse af ledelse. EU landenesgrundsynspunkt er, at formålet med effektiviseringen og styrkelsen af ledelsen primært er at få delsmere miljø for de midler, der er tildelt sekretariaterne, dels at fremme synligheden af området forderigennem at sikre større opbakning til en god kemikalie- og affaldshåndtering, både i nationalsta-
ter og i forhold til internationale organisationer og interessenter. Det vil være vigtigt for at sikre, atkonventionernes miljø- og sundhedsmæssige mål nås.

Centrale emner, hvor der forventes omfattende forhandlinger

Fælles aktiviteterDette er et centralt element på EX-COP’en, og udviklingslandene ser det som dét centrale. Fællesaktiviteter omfatter ifølge beslutningen fra partskonferencerne blandt andet: Koordination på natio-nalt og regionalt plan blandt parter; koordination af arbejdsprogrammer o.l. som involverer først ogfremmest konventionssekretariaterne, men også de centrale internationale organisationer og dono-rer på området; samt endelig koordineret brug af de regionale kontorer og centre for kapacitetsop-bygning og teknologioverførsel, der er knyttet til konventionerne. Formålet er at sikre større sam-menhæng både i landes interne og eksterne ageren. Det omfatter fx forhandlinger under konventi-onerne og implementering af konventionerne på landsbasis, både når der er tale om rent nationaleaktiviteter og aktiviteter, der involverer eksterne parter. Koordinering i landene hæmmes i dag af, atkonventionerne tit har ophæng i forskellige kontorer, styrelser eller endda ministerier.Det officielle dokument til EX-COP’en forholder sig kun til aktiviteter, der involverer konventionsse-kretariaterne. Der indgår desuden udkast til en arbejdsplan for opbygning af en fælles videndataba-se (clearing-house mechanism) om miljø- og sundhedseffekter relateret til kemikalier og affald.Den overlapper muligvis med et initiativ under den globale kemikaliestrategi SAICM.Det er problematisk, at dokumentet udelukkende beskæftiger sig med sekretariatets initiativer.Hvad angår indsatser, der involverer sekretariaterne, vil det være centralt, at der sker en ”pro-grammatisk koordinering” d.v.s. koordination af arbejdsprogrammer og budgetter, så der på en sy-stematisk måde kan gennemføres koordinerede tiltag, som er godkendt af partskonferencerne. Påsamme måde bør også relevante aktiviteter i sekretariaternes moderorganisationer, FN’s miljøpro-gram UNEP og Fødevare- og landbrugsorganisation FAO, koordineres med sekretariatets aktivite-ter. Der bør være særlig henvisning til koordination i de regionale centre, som er etableret underBasel- og Stockholm-konventionerne, og som kan få en vigtig rolle i deres implementering.Danmark arbejder for en beslutning, som- omfatter alle de typer af aktiviteter, som fremgår af beslutningerne fra partskonferencerne- sikrer programmatisk koordinering på alle relevante områder mellem konventionerne, oghvor det er hensigtsmæssigt og muligt, med konventionernes moderorganisationer,- anmoder de regionale centre om at samarbejde tæt, at udnytte deres komparative fordeleog aktivt bidrage til koordineret implementering af konventionerne- kun støtter arbejdsplaner, der indebærer omkostninger, herunder databaser, hvis de kanretfærdiggøres i forhold til behov, indhold og ekstra værdi.Beslutninger om fælles ledelsesmæssige funktioner og – strukturerDette punkt vedrører, hvordan en mere effektiv ledelsesstruktur kan styrke samarbejde og koordi-nation mellem konventionerne. Derudover er der også et aspekt vedrørende synlighed og gennem-slagskraft for konventionerne i forhold til omverdenen, hvilket har betydning for den politiske op-bakning og de ressourcer, der kan mobiliseres til kemikalie- og affaldsområdet.Et forslag om en fælles sekretariatsleder for de tre konventioner er et hovedelement. Udover atdrøfte en fælles sekretariatsleder har man drøftet alternative modeller, som i højere grad bygger påde eksisterende strukturer, men øger det formelle samarbejde gennem en række koordinations-strukturer. Til brug for EX-COP’en er der udarbejdet et forslag med to optioner; en med en fælles
2
sekretariatsleder og en med etablering af en række faste koordinationsstrukturer, som involverer denuværende sekretariatsledere og -medarbejdere. Begge modeller indebærer øgede omkostninger,herunder til ansættelse af nyt personale.Ingen af de to optioner er tilfredsstillende i den foreslåede udformning. Danmark og EU ønsker atstrømline strukturen og udnytte de eksisterende ressourcer i sekretariaterne bedst muligt, men op-tionerne indsætter flere led og går i den modsatte retning. Der er desuden langtfra enighed om,hvilken model, der vil være hensigtsmæssig. En række lande, herunder Danmark, støtter en fællessekretariatsleder. En enklere og mere enstrenget ledelsesstruktur vil bedre kunne sikre, at ressour-cer til servicefunktioner udnyttes optimalt, og at synergier i implementeringsarbejdet indarbejdes ikonventionernes arbejdsprogrammer. Det kan på sigt frigøre midler til bedre implementering afkonventionerne, samt skabe større synlighed og gennemslagskraft for området som sådan. Andrelande er skeptiske, og foretrækker en model der bygger på de eksisterende separate ledelsesstruk-turer. Landes endelige holdninger forventes også at afhænge af omkostninger til en ny struktur.Danmark- støtter en fælles sekretariatsleder for konventionerne, og arbejder for en model, der på sigter omkostningsneutral eller -besparende.Beslutninger om en evalueringsmekanisme og opfølgning på arbejdet med at styrke koordinations-og samarbejdsprocesser mellem de tre konventioner.Det foreslås til EX-COP’en, at der gennemføres en evaluering, forestået af UNEP og FAO, til frem-læggelse i 2012, tids nok til at kunne drøftes på konventionernes partskonferencer i 2013, samt atdet overvejes at specificere, hvad der skal indgå i en sådan evaluering. Den generelle holdningblandt EU-landene er, at der bør være en evalueringsmekanisme, som ikke kun ser bagud, menogså er fremadrettet i forhold til, hvordan man kan forbedre og eventuelt udbygge koordination ogsamarbejde. Det er relevant i forhold til udviklingen på området, ikke mindst i regi af den globalekemikaliestrategi SAICM samt den kommende kviksølvkonvention, der i sommeren 2010 starterforhandlinger om. Der bør derfor udformes tilsvarende generelle retningslinjer for evalueringsme-kanismen. Det bør også besluttes, hvordan partskonferencerne i fremtiden skal træffe fælles be-slutninger.Danmark støtter- at der gennemføres en evaluering pr. 2012 som foreslået- at der udarbejdes generelle retningslinjer for en evalueringsmekanisme, som omfatter frem-adrettede elementer for yderligere fælles initiativer, herunder en model for, hvordan fællesbeslutninger bør tages fremover.

Andre emner

Endelige beslutninger om fælles sekretariatsfunktioner, etableret på foreløbig basis (tjenesteydel-ser)Som opfølgning på partskonferencernes vedtagelse af pakken af beslutninger er der på midlertidigbasis blevet indført en række fælles servicefunktioner i sekretariaterne, herunder IT-funktioner, ogpartskonference funktioner. Andre funktioner er på planlægningsstadiet, herunder etablering af enfælles IT platform. De midlertidige arrangementer skal nu endeligt godkendes. Derudover foreslåsetablering af nye stillinger relateret til de fælles servicefunktioner.EU og Danmark støtter de foreløbige arrangementer. Hvad angår de yderligere planlagte initiativer,ser indførelse af et fælles IT-system rimeligt ud, selvom det vil indebære en engangsudgift. Det er
3
den generelle holdning blandt EU landene, at eventuelle ændringer i sekretariatsfunktionerne børvære omkostningsneutrale, i det mindste udover omkostninger i begrænset omfang til væsentligeomstillinger. Det bør derfor drøftes i forhandlingerne, om der er behov for oprettelse af nye stillin-ger, og hvem der skal finansiere dem.Danmark støtter generelt godkendelsen af de midlertidige sekretariatsarrangementer samt be-grænsede engangsudgifter til omstilling. Godkendelse af oprettelse af nye stillinger må afhænge afnærmere drøftelser af behov for og finansiering af stillingerne.Beslutninger om synkronisering af budgetcykler for de tre konventionerDet er allerede besluttet i forbindelse med de enkeltstående partskonferencer at synkronisere bud-getcyklerne for de tre konventioner, således at arbejdsprogrammerne bedre kan koordineres. Detteskal blot endelig bekræftes.Danmark støtter endelig bekræftelse af synkronisering af budgetcyklerne.Beslutninger om fælles revision af sekretariaternes regnskaberI dag sker revision af konventionssekretariaternes regnskaber som led i revisionen af UNEP's regn-skaber som sådan, da UNEP er tildelt varetagelsen af sekretariatsfunktionerne for konventionerne.Praksis i dag er, at regnskaberne ikke forelægges partskonventionerne, men UNEP's styrelsesråd.Den etablerede praksis ønskes ændret, således at partskonventionerne, i det mindste i tillæg tilstyrelsesrådet, får forelagt revisionsrapporterne, og dermed kan følge op på eventuelle relevanteanbefalinger. Fælles revision af de tre konventioners regnskaber vil også være hensigtsmæssig,når arbejdsprogrammerne bliver koordineret.Danmark arbejder for, at revisionsrapporterne forelægges partskonferencerne til eventuel opfølg-ning, og at der med mellemrum udarbejdes fælles revisionsrapporter for de tre konventioner.Rapporter om relevant information fra UNEP’s eksekutivdirektørDet vigtigste på dette område forventes at være en rapport fra eksekutivdirektøren om det initiativhan har taget til en proces for kortlægning af mulighederne for at forbedre finansieringen til imple-mentering af en sikker kemikalie- og affaldsforvaltning. Initiativet skal ses i lyset af, at der til stadig-hed er problemer med at tilvejebringe tilstrækkelige midler til implementering i udviklingslande oglande med overgangsøkonomier, til trods for de aftaler, der er indgået på områderne. Initiativet vilvære på dagsordenen for UNEP’s styrelsesråd umiddelbart efter EX-COP’en. Styrelsesrådet for-ventes at træffe en beslutning, som støtter op en videre proces, der løber frem til 2012. Det er ge-nerelt holdningen blandt EU landene, at initiativet er udmærket.Danmark velkommer rapporten og støtte op om processen.
4