Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 331
Offentligt
Udkast
DEPARTEMENTET
NOTAT
Orientering til Folketinget (FEU/FMPU/FEPU) om afstemning i Climate
Change Committee den 2.februar ang. afgørelse om kriterier for forde-
ling af 300 mio. gratiskvoter fra Kvotedirektivets New Entrance Reserve
til demonstration af miljømæssig bæredygtig CO2 optag og lagring samt
innovativ VE.
DatoJ. nr.
5. februar 20103009-0034
Vedtagelse af retningslinjer for tildeling af gratiskvoter til demon-
stration af CCS og innovativ VE
Tirsdag d. 2. februar blev der afholdt afstemning om Kommissionens forslag tilKommissions afgørelse om kriterier for uddeling af 300 mio. gratiskvoter tildemonstration af miljømæssig bæredygtig Carbon Capture and Storage samtinnovativ VE. Efter en del ændringer blev Kommissionens forslag vedtaget med25 medlemslande for og ét imod. Folketinget er tidligere informeret om sagenmed Grundnotat dateret 25. januar.En stor del af disse ændringer imødekom danske synspunkter:En ændring af artikel 8(4) sikrer en rimelig fordeling af støttemidler på med-lemslandene, idet der nu som minimum skal gennemføres ét demonstrations-projekt pr. medlemsland og maksimum tre pr. land. Evt. grænseoverskridendeprojekter tælles ikke med i denne opgørelse. Reglerne vil ikke sikre en forlodsreservation af en bestemt andel af gratiskvoter til hver medlemsstat, idet til-hængere af dette opgav ønsket herom efter stærk modstand fra Kommissionen.Kommissionens oprindelige udspil krævede 100 % sammenkædning af støtte-udbetalinger med hhv. lagret mængde CO2 (CCS) eller produceret mængde VE.Danmark har været en væsentlig drivkraft bag opblødning af Kommissionensoprindelige oplæg fra 100 % sammenkædning til nu 75 % (Art. 11(2)). Denneopblødning vil samtidig fremskynde støtteudbetalinger til gavn for projekternesøkonomi. Det var ikke muligt at opnå yderligere afkobling, da kun et enkeltmedlemsland støttede Danmark heri.Det lykkedes at komme igennem med en opblødning af listen over støtteberet-tigede teknologier i Annex I:Der er sket flere ændringer i beskrivelsen af støtteberettigede biomasseka-tegorier, som direkte vil sikre, at flere danske innovationsprojekter har mu-lighed for at søge om støtte til demonstration i stor skala.
Der blev tilføjet fire nye VE-underkategorier, hvoraf flere kan være interes-sante for danske virksomheder.Der er indført mulighed for, at VE-projekter under de anførte minimums-kapacitetsgrænser også kan opnå støtte (Art. 6(2)).Ved mangel på projektforslag i én af VE-kategorierne i Annex I.A.II skal dergennemføres et tilsvarende antal ekstra projekter indenfor samme hoved-gruppe af VE-teknologier (Art. 8(2)b).Der blev sikret mulighed for projekter der kombinerer CO2-optag og lag-ring med Enhanced Oil Recovery (EOR). Herunder blev der opnået tilsagnfra Kommissionen om, at støtteberettiget beløb beregnes ved brug af sek-torspecifikke diskonteringsrater.
Side 2/2
Af andre forbedringer kan nævnes:Efter dansk forslag er der nu ikke længere risiko for, at de enkelte med-lemsstater kan forbedre chancerne for støtte til deres projekter ved at giveekstra statsstøtte (Art. 8(2)).Efter projekter har opnået tilsagn bliver der nu givet længere tid til at sikrede nødvendige tilladelser (Art. 9). Fristerne er øget fra 12 til 24 månedergenerelt, dog fra 12 til 36 måneder for CCS-projekter med lagring i salineaquifers.Støtte intensiteten er øget lidt, idet projekter kan opnå op til 50 % støtte afde såkaldt ”relevante omkostninger” (Art. 2(3))Binding mellem specifikke CCS-optagsteknologier og specifik lagerløsning iAnnex I er nu fjernet.Seneste frist for idriftsættelse af projekter med udgangen af 2015 er gjortindikativ (Art. 11(1)).
I de afsluttende forhandlinger blev det klart, at Kommissionen ikke ønskede atforetage ændringer, som ved beregning af EU støtteomfang ville ligestille pro-jekter, der modtager statslig driftsstøtte med projekter, der modtager statsliginvesteringsstøtte.På trods af problemerne med forskelsbehandling valgte regeringen at stemmefor forslaget. Det skete i lyset af, at ingen andre lande lagde vægt på at undgådenne forskelsbehandling og på grund af de øvrige ændringer, som imødekomen væsentlig del af de danske ønsker.