Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 315
Offentligt
794938_0001.png
794938_0002.png
794938_0003.png

Notat

Jord & AffaldJ.nr. MST-700-00023Ref. losDen 4. februar 2010

Vurdering af Tor Anglia – er det grønlistet affald, der overgives til ophugning?

Miljøstyrelsen baserer sin vurdering på det materiale som er tilsendt af DFDS, hvor ”inventory ofhazardous Materials” udarbejdet af Den Norske Veritas (DNV) udgør basis.Ud fra de oplysninger, som DFDS A/S har fremsendt er det Miljøstyrelsens vurdering, at det skib,der bliver overgivet til ophugning på værftet i Guishan, Kina, falder ind under affaldskode GC030 iEU's forordning om overførsel af affald bilag II. Det vil sige at Tor Anglia er klassificeret som grønli-stet affaldDNVs opgørelse er udarbejdet d. 8.-9. december 2009 under sejlads mellem Immingham, UK, ogRotterdam, NL. Som det normalt er for et skib i drift, har opgørelsen derfor været begrænset til til-gængelige områder ombord (f.eks. kan man ikke undersøge det indre af hovedmotor, kedel o.lign.).DFDS har i øvrigt oplyst, at en inspektør fra DFDS Tor Line AB vil være til stede i Kina i forbindelsemed aflevering af skibet til ophugning. Inspektøren vil også være ansvarlig for hjemsendelsen afmaterialer m.v., der ikke overdrages med skibet.Gennemgang af farlige stoffer og materialer i skibets konstruktionDer er ikke fundet asbest ombord. Der er taget 18 asbestprøver, som var negative med undtagelseaf en reservepakning, som blev bortskaffet. Der er foretaget en asbestrenovering omkring 1990, ogskibet blev yderligere erklæret asbestfrit i 2005Der er ikke fundet PCB ombord. Undersøgelser for PCB er foretaget i maling på tre prøvesteder,der alle var negative. Der er taget en prøve af elektrisk kabel (brugt), som ikke viste PCB indhold.Der er ikke konstateret forekomst af ozonnedbrydende stoffer, som er omfattet af begrænsninger.Der er ikke rester af tidligere anvendte TBT-holdige antibegroningsmidler på skibets skrog.Der er sandsynligvis kviksølv i gyrokompasset. Gyrokompasset vil ved ankomst blive afmonteret ogoverdraget til forsat brug, hvilket betyder, at kompasset ikke betragtes som affald.Der er ikke radioaktive materialer i røgalarmerne.DFDS har også oplyst, at der ikke er kendskab til andre materialer, der kan have karakter af farligaffald, end det oplyste. Såfremt dette skulle være tilfældet, vil de blive returneret til Sverige.
Driftsgenereret affaldI henhold til DNVs opgørelse udarbejdet primo december, er der ca. 18 m3 olieforurenet slam i di-verse tanke og ca. 10 m3 forurenet slam i skibets bund. Af dokumentationen, som efterfølgende erfremsendt af DFDS fremgår det, at tankene er blevet renset for slam i Immingham d. 17. december2009, og at alle tanke ved ankomsten til værftet vil blive renset for den sidenhen producerede olie-slam og for slammet i skibets bund. Det oprensede slam vil blive bragt retur til Sverige.Væsker indeholdt i maskiner og udstyr som er nødvendigt for skibets driftI henhold til DNVs opgørelse er der smøre- og hydraulikolie i maskiner og udstyr, som er i brug. Endel af dette udstyr vil blive afsat til direkte genbrug og vil ikke være at betragte som affald. Fra re-servoir tanke og udstyr, der ikke direkte kan genbruges, vil den anvendte smøre- og hydraulikolieblive tappet af og afsat til direkte genbrug. Den hydraulik- og smøreolie som ikke er anvendt endnueller ligger på (reserve)tanke vil blive afsat til direkte genbrug og betragtes derfor ikke som affald.Hvis det ved ankomst viser sig, at noget af olien er af så ringe kvalitet, at det vil kræve en opar-bejdning inden genbrug, vil denne olie blive opkøbt af DFDS og bragt tilbage til Sverige til opar-bejdning.Andet udstyrElektronik og batterier – En del af den elektronik, der er anført i DNVs opgørelse overdrages eftersalgsaftalen ikke med skibet. Resterende fuldt funktionsdygtigt elektronik i form af radioer, TV-apparater og lign. betragtes ikke som affald. Hvis der i forbindelse med afmontering af apparaterne,skulle fremkomme elektronik, der ikke længere er funktionsdygtigt i sin helhed, vil dette blive bragttilbage til Sverige.Med hensyn til batterierne vil disse blive genbrugt i deres helhed. Skulle et batteri ved ankomstenvise sig ikke at være funktionsdueligt og egnet til direkte genbrug, vil det blive bragt tilbage til Sve-rige.

Yderligere forpligtigelser i henhold til EU's forordning om overførsel af affald

I forbindelse med eksport af grønlistet affald fra Danmark ud af EU påhviler det Miljøstyrelsen atsikre, at det eksporterede affald håndteres miljømæssigt forsvarligt. Der er en række retningslinjerfor miljømæssig forsvarlig håndtering i EU's forordning om overførsel af affald. I forhold til ophug-ning af skibe er der refereret til Basel-konventionens, IMO’s og ILO’s vejledning for ophugning afskibe.Jiangmen Yinhu Shipbreaking Co., Ltd, i Shadui, Guangdong-provinsen har ifølge det af DFDSfremsendte materiale og værftets egen hjemmeside certificering for miljøledelse (ISO 14001). Certi-fikatet er givet for ”the whole procedure of ship scrapping, including dismantling” og ophugnings-værftet bør derfor have transparente og sporbare procedurer for håndtering af farlige materialer.Værftet har i øvrigt også en certificering for arbejdsmiljø.De kinesiske myndigheder har desuden bekræftet, at værftet har en national miljøgodkendelse.Jiangmen Yinhu værftet er også medlem af brancheorganisationen International Ship RecyclingAssociation, ISRA, som forsøger at organisere ”ikke-beaching” delen af skibsophugningsindustrien.Her er Jiangmen Yinhu medlem på A niveau siden juni 2009, hvilket indebærer blandt andet føl-gende kriterier, som de skal leve op til:1. Værftet skal have en godkendelse og tilladelse til skibsophugning udstedt af relevante myndig-heder
2
2. Disse myndigheder skal være undergivet love og regler i overensstemmelse med retningslinjerfra IMO, ILO og Basel Konventionen3. Medlemmer skal leve op til retningslinjer fra IMO, ILO and Basel Konventionen

I øvrigt

Tor Anglia er registreret i det svenske skibsregister, som ejet af DFDS Tor Line AB. Skibet var ”ba-re boat” chartret til DFDS A/S i Danmark og registreret som sådan i det danske skibsregister.Udgangspunktet for Miljøstyrelsens oplysning og behandling af sagen, herunder henvendelserne tilDFDS A/S, har været, at Miljøstyrelsen foreløbig har måttet tage udgangspunkt i, at Tor Anglia lå tilkaj i Kalundborg havn, da beslutningen om eksport til ophugning blev taget, og at Miljøstyrelsen,derfor indtil videre, måtte lægge til grund, at styrelsen var ansvarlig og kompetent tilsynsmyndighedi for til eksporten til ophugning.Der er dog forsat ikke afklaret, præcis hvornår beslutningen om eksport til ophugning blev truffet. Erdet sket efter, at Tor Anglia har forladt Kalundborg Havn, vil det formentlig være det svenske Natur-vårdsverk, der er ansvarlig og kompetent tilsynsmyndighed. Miljøstyrelsen har løbende holdt Na-tursvårdsverket orienteret.
3