Vurdering af Tor Anglia – er det grønlistet affald, der overgives til ophugning?
Miljøstyrelsen baserer sin vurdering på det materiale som er tilsendt af DFDS, hvor ”inventory ofhazardous Materials” udarbejdet af Den Norske Veritas (DNV) udgør basis.Ud fra de oplysninger, som DFDS A/S har fremsendt er det Miljøstyrelsens vurdering, at det skib,der bliver overgivet til ophugning på værftet i Guishan, Kina, falder ind under affaldskode GC030 iEU's forordning om overførsel af affald bilag II. Det vil sige at Tor Anglia er klassificeret som grønli-stet affaldDNVs opgørelse er udarbejdet d. 8.-9. december 2009 under sejlads mellem Immingham, UK, ogRotterdam, NL. Som det normalt er for et skib i drift, har opgørelsen derfor været begrænset til til-gængelige områder ombord (f.eks. kan man ikke undersøge det indre af hovedmotor, kedel o.lign.).DFDS har i øvrigt oplyst, at en inspektør fra DFDS Tor Line AB vil være til stede i Kina i forbindelsemed aflevering af skibet til ophugning. Inspektøren vil også være ansvarlig for hjemsendelsen afmaterialer m.v., der ikke overdrages med skibet.Gennemgang af farlige stoffer og materialer i skibets konstruktionDer er ikke fundet asbest ombord. Der er taget 18 asbestprøver, som var negative med undtagelseaf en reservepakning, som blev bortskaffet. Der er foretaget en asbestrenovering omkring 1990, ogskibet blev yderligere erklæret asbestfrit i 2005Der er ikke fundet PCB ombord. Undersøgelser for PCB er foretaget i maling på tre prøvesteder,der alle var negative. Der er taget en prøve af elektrisk kabel (brugt), som ikke viste PCB indhold.Der er ikke konstateret forekomst af ozonnedbrydende stoffer, som er omfattet af begrænsninger.Der er ikke rester af tidligere anvendte TBT-holdige antibegroningsmidler på skibets skrog.Der er sandsynligvis kviksølv i gyrokompasset. Gyrokompasset vil ved ankomst blive afmonteret ogoverdraget til forsat brug, hvilket betyder, at kompasset ikke betragtes som affald.Der er ikke radioaktive materialer i røgalarmerne.DFDS har også oplyst, at der ikke er kendskab til andre materialer, der kan have karakter af farligaffald, end det oplyste. Såfremt dette skulle være tilfældet, vil de blive returneret til Sverige.