Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Til de myndigheder og organisationer, der er angivet på vedlagte liste
Jord & AffaldJ.nr. mst-7759-00014Ref. bpcDen 6. oktober 2009
Høring af udkast til bekendtgørelse om affaldHermed fremsendes høringsudkast til bekendtgørelse om affald (Gennemførsel afny organisering af affaldssektoren – fase 1og affaldsrammedirektivet).Kommentarer til udkastet fremsendes til Miljøstyrelsensenest ved udgangen affredag den 6. november 2009med elektronisk post til [email protected] eller til Miljø-styrelsen, Strandgade 29, 1401 København K.Den 28. maj 2009 vedtog Folketinget en ændring af miljøbeskyttelsesloven, somindeholder rammerne for en ny organisering af dele af affaldssektoren (fase 1). Detdrejer sig primært om en ny organisering af det kildesorterede genanvendelige er-hvervsaffald samt nye administrative tiltag i form af et affaldsdatasystem, et affalds-register, et regulativsystem og nye principper for gebyropkrævning.Indholdet af udkastet til ny affaldsbekendtgørelse•Nye definitionerI kapitel 2 er der en del nye definitioner i forhold til den eksisterende affaldsbe-kendtgørelse. Flere af disse stammer fra det nye affaldsrammedirektiv, som skalvære implementeret ved udgangen af 2010. Det drejer sig bl.a. om nye definitionerpå håndtering, nyttiggørelse, genanvendelse og bortskaffelse. Derudover er bl.a.tilføjet definitioner på affaldsfraktion, dagrenovation, indsamlingsordning og anvis-ningsordning m.m.•PlanlægningI kapitel 4 er bestemmelserne om planlægning opdateret i forhold til nye krav tilplanlægning i affaldsrammedirektivet. Af en overgangsbestemmelse fremgår dog,at kommunernes affaldsplan for 2009-2012 skal udarbejdes efter den gældendeaffaldsbekendtgørelse.•RegulativerAf kapitel 5 fremgår det, at de kommunale affaldsregulativer fremover skal udarbej-des på baggrund af to paradigmer for regulativer for henholdsvis husholdnings- ogerhvervsaffald. Regulativerne skal lægges ind i den elektroniske nationale regula-tivdatabase, hvormed alle kommunale affaldsregulativer bliver offentligt tilgængeli-ge, når kommunalbestyrelsen har godkendt dem.De to paradigmer for husholdnings- og erhvervsaffaldsregulativer vil blive sendt i enselvstændig høring ultimo oktober 2009.•OrdningerKapitel 6 om ordninger i udkastet erstatter det eksisterende kapitel 7 om anvis-ningspligt og indsamlingsordninger. Kapitlet er opdelt i ordninger for husholdnings-affald henholdsvis affald fra virksomheder m.v.Udgangspunktet er fortsat, at kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for altaffald, der produceres i kommunen, dog ikke for kildesorteret genanvendeligt er-hvervsaffald (bortset fra affald fra genbrugspladser og kommunens egne institutio-
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
ner). Det er også fortsat udgangspunktet, at kommunalbestyrelsen vælger, om ord-ninger skal etableres som indsamlings- eller anvisningsordninger, og hvor der ikkeer etableret en ordning skal kommunalbestyrelsen konkret anvise affaldet til be-handling. I kapitlet normeres imidlertid også – som i den gældende affaldsbekendt-gørelse – hvilke fraktioner, kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for – og inogle tilfælde hvilken form disse skal have, f.eks. at dagrenovationsordninger skaletableres som en indsamlingsordning i form af en henteordning.Der er ifølge udkastet fortsat benyttelsespligt for husholdninger og virksomhederm.v. til de kommunale ordninger, og den eneste fritagelsesmulighed gælder – ilighed med den gældende bekendtgørelse – for farligt affald.Der er således ikke – bortset fra reguleringen af det kildesorterede genanvendeligeerhvervsaffald – tiltænkt nogen betydelige substantielle ændringer i kommunalbe-styrelsens muligheder for at tilrettelægge ordninger for affaldshåndteringen i kom-munen.•Forbrænding og deponeringDe eksisterende bestemmelser om forbrænding og deponering er samlet i udka-stets kapitel 7 og 8. De eksisterende §§ 50 og 51 er ikke medtaget i udkastet til nyaffaldsbekendtgørelse, da kompetencen til at træffe afgørelse om godkendelse afdet fornødne affaldsgrundlag ressortmæssigt er overført til Energistyrelsen. Energi-styrelsen hører dog fortsat Miljøstyrelsen, inden sådanne afgørelser træffes.§§ 53 og 54 i den eksisterende bekendtgørelse er ligeledes taget ud af udkastet,Bestemmelserne vil i stedet blive indarbejdet i deponeringsbekendtgørelsenEndelig indsættes i kapitel 9 i udkastet til bekendtgørelse de nye regler om bench-marking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg. Af bilag 7 til udkastet frem-går de oplysninger, som anlæggene skal indberette til Miljøstyrelsen.•Farligt affaldBestemmelserne om farligt affald fremgår af kapitel 10. Pligten i § 60 i den eksiste-rende bekendtgørelse for virksomheder m.v. til at føre register over farligt affald erikke medtaget, da oplysningerne fremover vil fremgå af Affaldsdatasystemet. I enovergangsbestemmelse er det dog fastsat, at virksomhederne m.v., fortsat skal føreregister, indtil Affaldsdatasystemet er i kraft.Transportører, indsamlere af ikke-genanvendeligt erhvervsaffald og forhandlere ogmæglere skal føre register over farligt affald, da de som udgangspunkt ikke skalindberette til Affaldsdatasystemet.Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af geby-rerI kapitel 11 findes nye principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og op-krævning af gebyrer. Af overgangsbestemmelser fremgår, at bestemmelserne omfastsættelsen af gebyrerne først træder i kraft 1. januar 2011, så kravene kan indgåi de kommunale budgetter for 2011. Udgangspunktet i de nye regler er, at omkost-ningerne ved hver enkelt ordning for henholdsvis husholdninger og virksomhederm.v. opgøres for sig, således at krydssubsidiering undgås, og at gebyropkrævnin-gens ensartes.Bestemmelserne om opkrævning træder dog, som fastsat i loven i kraft 1. januar2010. Det gælder også kravet i lovens § 48, stk. 7, om opkrævning af gebyr hosvirksomheder hos den CVR-registrerede ejer af virksomheden, og om, hvilke virk-•
2
somheder kommunalbestyrelserne skal fritage fra dele af eller hele affaldsgebyret.Af bilag 8 til udkastet fremgår de branchekoder for de virksomheder, som kommu-nalbestyrelserne skal fritage.Af kapitel 11 fremgår også, at kommunalbestyrelserne skal gennemføre brugerun-dersøgelser på genbrugspladserne hvert 4. år. De skal danne grundlag for fordelin-gen af omkostningerne mellem husholdninger og virksomheder, når kommunalbe-styrelsen fastsætter gebyret for adgangen til genbrugspladser. ”Skabelon for gen-nemførsel af brugerundersøgelser på genbrugspladser” er med som bilag til dennehøring. Såfremt kommunerne ikke allerede har gennemført en brugerundersøgelseskal de anvende en foreløbig fordelingsnøgle der henfører hhv. 15 % og 85 % afomkostningerne på genbrugspladserne til virksomhederne og husholdninger, indtilden første brugerundersøgelse efter skabelonen er gennemført.Endelig indsættes en bestemmelse, som begrænser kommunalbestyrelsernes ad-gang til at foretage henlæggelser til planlagte investeringer i op til 5 år efter, at in-vesteringsbeslutningen er truffet, når investeringen er budgetlagt og beskrevet i dengældende affaldsplan.•AffaldsdatasystemetBestemmelserne om det nye Affaldsdatasystem fremgår af kapitel 13. Det erstatterkapitel 4 i den eksisterende bekendtgørelse om indberetninger til ISAG.Affaldsdatasystemet er et nyt elektronisk system for affaldsdata, som fremover skalvære det eneste system, der skal indberettes affaldsdata til. Affaldsbehandlingsan-læg, indsamlingsvirksomheder for kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, im-portører og eksportører samt virksomheder, som selv behandler eller eksportererderes affald skal indberette til systemet. Transportører og indsamlere af andet af-fald end kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald kan indberette til systemet,hvis de bliver godkendt som indsamlere af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaf-fald. Aktørerne skal have adgang til egne data, og myndighederne får adgang til atindhente de data, som har relevans for deres opgaver.Af bilag 5 til udkastet fremgår hvilke oplysninger, det forventes, at aktørerne skalindberette til Affaldsdatasystemet.Driften af Affaldsdatasystemet vil, ligesom driften af Affaldsregistret og godkendel-sesordningen for virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt er-hvervsaffald, blive placeret hos Miljøcenter Roskilde.En række af de oplysningspligter er ikke med i den ny bekendtgørelse. Oplysninger,som kommunalbestyrelserne fremover skal bruge i deres affaldsplanlægning, udar-bejdelse af affaldsregulativer og tilsyn med affaldsbekendtgørelsen og regulativer-ne, skal fremover kunne trækkes fra Affaldsdatasystemet. I opstartsfasen, hvoroplysninger endnu ikke er tilgængelige i Affaldsdatasystemet, og i de tilfælde, hvorkommunalbestyrelserne har brug for oplysninger for indeværende år, som endnuikke findes i Affaldsdatasystemet, kan oplysninger konkret rekvireres hos virksom-heder m.v. med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 72.•Kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffaldI kapitel 14 fastsættes de nye regler om genanvendeligt erhvervsaffald. Den eksi-sterende benyttelsespligt til en kommunal indsamlings- eller anvisningsordningerstattes af at virksomheden m.v. kan herefter vælge mellem at aflevere sit kilde-sorterede genanvendelige affald hos et miljøgodkendt og registreret genanvendel-sesanlæg eller til en godkendt og registreret virksomhed, der indsamler genanven-
3
deligt erhvervsaffald. Virksomhederne har fortsat pligt til at kildesortere deres gen-anvendelige affald.Det er fortsat kommunalbestyrelsen som klassificerer affald som genanvendeligt.Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse stille krav om kildesortering i de trebehandlingsformer samt i de affaldsfraktioner, som fremgår af bilag 2.Der fastsættes endvidere regler om en godkendelsesordning for virksomheder, derindsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald. For at blive godkendt somindsamler, skal virksomheden have bevis for, at mindst én person med ledelsesan-svar kan indberette data og sikre en miljømæssig forsvarlig håndtering af affaldet.De nærmere krav til uddannelse og opnåelse af bevis vil blive fastsat i en selv-stændig bekendtgørelse om uddannelse af personer på virksomheder, der indsam-ler genanvendeligt erhvervsaffald, som vil blive sendt i høring i løbet af primo 2010.Som noget nyt, skal virksomheder kildesortere og sikre genanvendelse af emballa-geaffald af glas. Endvidere er den nugældende undtagelse i affaldsbekendtgørel-sens § 39, stk. 2 og 3 fra kravet om genanvendelse af fortrolige dokumenter fjernet.Virksomheder m.v. må således fremover sørge for makulering eller lignende be-handling af deres fortrolige papirer, hvis de ikke ønsker at sende papirerne direktetil genanvendelse.Endelig fremgår tidsfrister m.m. for Miljøcenter Roskildes sagsbehandling af an-søgninger om godkendelse. Disse regler er indsat for at overholde kravene i ser-vicedirektivet.•AffaldsregistretI kapitel 15 fastsættes regler om det nye Affaldsregister, som skal indeholde en listeover alle godkendte virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt er-hvervsaffald og anlæg, som behandler genanvendeligt erhvervsaffald. I registretoptages desuden virksomheder, der indsamler andet affald end genanvendeligterhvervsaffald og transportører samt mæglere og forhandlere af affald.Kapitel 16 indeholder en række oplysningspligter, som er indsat for at overholdekravene i servicedirektivet.•Kommunale genanvendelsesanlægAf kapitel 17 fremgår det, hvilke krav, kommunale genanvendelsesanlæg skal op-fylde for fortsat at kunne behandle kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald.Kommunale genanvendelsesanlæg skal anmelde til Miljøstyrelsen, hvis de fortsatønsker at behandle genanvendeligt erhvervsaffald og skal indsende en række op-lysninger. En række regnskabsmæssige krav skal sikre, at det kommunale anlægbehandler genanvendeligt erhvervsaffald på samme markedsmæssige vilkår somprivate anlæg. Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at anlæggene overholder kravene ikapitel 17.•Øvrige ændringerI udkastet er det desuden præciseret, at det er kommunalbestyrelsen, som klassifi-cerer affald, og til brug for denne klassificering er kriterierne fra affaldsrammedirek-tivet for, hvornår affald kan ophøre med at være affald, indsat. Endvidere overtagerMiljøstyrelsen opgaven med klassificering af større skibe.Desuden indeholder udkastet til bekendtgørelse et krav om, at alt affald, som afle-veres emballeret på genbrugspladser, skal emballeres i klare plasticsække. Dettekrav, som også vil fremgå af paradigmerne til affaldsregulativer, indsættes for øge
4
opmærksomheden på korrekt sortering inden aflevering af affald på genbrugsplad-ser.Det skal bemærkes, at pligten for kommunalbestyrelserne til at indberette oplysnin-ger til Miljøstyrelsen om import og eksport af grønt affald i den eksisterende be-kendtgørelses § 20, vil blive ophævet, når det nye Affaldsdatasystem er i drift. Afovergangsbestemmelserne fremgår imidlertid, at kommunalbestyrelserne fortsatskal indberette i 2010 og 2011.Det skal i øvrigt bemærkes, at § 33 og bilag 15 om homogene biprodukter i deneksisterende affaldsbekendtgørelse ikke er taget med i udkastet til ny affaldsbe-kendtgørelse, idet der er tale om genanvendeligt affald fra virksomheder, somfremover ikke skal anvises af kommunalbestyrelsen.Endelig skal det bemærkes, at udkastets administrative bestemmelser ikke inde-holder adgang for kommunalbestyrelsen til at udstede påbud og forbud i medfør afbekendtgørelsen. Påbud og forbud skal fremover udstedes med hjemmel i miljøbe-skyttelseslovens kapitel 5, 6 og 9.Miljøstyrelsen forventer at afholde et informationsmøde om bekendtgørelsen den29. november 2009,hvor alle interesserede er velkomne. Nærmere oplysningerom mødested og tid vil fremgå af Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk. Hørin-gen slutter den 6. november. Bekendtgørelsen vil træde i kraft den1. januar 2010.Med venlig hilsen
Dorte HermansenKontorchef, Miljøstyrelsen Jord og Affald
5