Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 30
Offentligt
742798_0001.png
742798_0002.png
742798_0003.png
742798_0004.png
742798_0005.png
742798_0006.png
742798_0007.png
742798_0008.png
742798_0009.png
742798_0010.png
742798_0011.png
742798_0012.png
742798_0013.png
742798_0014.png
742798_0015.png
742798_0016.png
742798_0017.png
742798_0018.png
742798_0019.png
742798_0020.png
742798_0021.png
742798_0022.png
742798_0023.png
742798_0024.png
742798_0025.png
742798_0026.png
742798_0027.png
742798_0028.png
742798_0029.png
742798_0030.png
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Udkast tilBekendtgørelse om affaldI medfør af § 44, stk. 1, og 4-6, § 45, stk. 2, 5 og 7, § 45 a, § 45 d, stk. 1 og 2, § 46 a, stk. 1-3, §46 b, stk. 1 og 2, § 47, stk. 2 og 3, § 48, stk. 4 og 8, § 50 d, stk. 2-4, § 51, stk. 4, § 67, § 73, § 80,stk. 1 og 2, § 88, § 92 og § 110, stk. 3 og 4, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.1757 af 22. december 2006, som ændret ved lov nr. 513 af 12. juni 2009, fastsættes:Kapitel 1Anvendelsesområde

§ 1.

Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret af anden lovgivning,samt klassificering, planlægning, regulativer, ordninger, data, gebyrer, mærkning anvisning,anmeldelse, benchmarking og registrering m.v.Kapitel 2Definitioner

§ 2.

Som affald forstås i denne bekendtgørelse ethvert stof og enhver genstand, jf. bilag 2, somindehaveren skiller sig af med, agter at skille sig af med eller er forpligtet til at skille sig af med.Stk. 2.Som affald anses dog ikke stoffer eller genstande, som er resultatet af enproduktionsproces, som ikke primært sigter mod fremstilling af dette stof eller denne genstand, oghvis:1) det er sikkert, at stoffet eller genstanden videreanvendes,2) stoffet eller genstanden kan anvendes direkte uden anden yderligere forarbejdning, end hvad derer normal industriel praksis,3) stoffet eller genstanden fremstilles som en integrerende del af en produktionsproces, og4) videreanvendelse er lovlig, dvs. at stoffet eller genstanden lever op til alle relevante krav tilprodukt-, miljø- og sundhedsbeskyttelse for den pågældende anvendelse og ikke vil få generellenegative indvirkninger på miljøet eller menneskers sundhed.

§ 3.

I denne bekendtgørelse forstås endvidere ved:1) Affaldsdatasystemet: System for indberetning af affaldsdata.2) Affaldsfraktion: Underopdeling af affald efter materiale, sammensætning og oprindelse, herunderasfalt, papir, pap, dæk, metal, elektriske og elektroniske produkter, batterier og akkumulatorer,PVC, plast, glas, shredderaffald, jord og træ, jf. bilag 2.3) Affaldsindehaver: Producenten af affaldet eller den fysiske eller juridiske person, der er ibesiddelse af affaldet.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
4) Affaldsproducent: Enhver, hvis aktivitet frembringer affald (den oprindelige affaldsproducent),eller enhver, der foretager en forbehandling, blanding eller andet, som medfører en ændring af detteaffalds karakter eller sammensætning.5) Husholdningsaffald: Affald, der hidrører fra husholdninger, herunder dagrenovation, haveaffald,storskrald, ikke-sorterede affaldsfraktioner, kildesorterede affaldsfraktioner og jord frahusholdninger. Husholdningsaffald kan enten være farligt eller ikke-farligt.6) Erhvervsaffald: Affald, der hidrører fra virksomheder m.v., herunder dagrenovationslignendeaffald, have-park-affald, storskrald, bygge- og anlægsaffald, produktionsaffald, industriaffald, ikke-sorterede affaldsfraktioner, kildesorterede affaldsfraktioner og jord. Erhvervsaffald kan enten værefarligt eller ikke-farligt.7) Affaldstype: Affald, som er opført på listen over affald, jf. bilag 3, og som er beskrevet med enEAK-kode.8) Affaldstransportør: Transportør, som transporterer affald for fremmed regning.9) Anvisningsordning: En ordning, hvor kommunalbestyrelsen i et regulativ har fastlagt på hvilkenmåde og eventuelt på hvilket anlæg, affaldsproducenten skal sikre, at affaldet bliver håndteret.10) Behandling: Nyttiggørelses- eller bortskaffelsesoperationer, herunder forberedelse forud fornyttiggørelse eller bortskaffelse.11) Benyttelsespligt: Pligt for borgere, virksomheder m.v. til ata) anvende en indsamlings- eller anvisningsordning fastsat i et regulativ ellerb) følge kommunalbestyrelsens konkrete anvisninger om håndtering af affald, der ikke eromfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning.12) Bortskaffelse: Enhver operation, der ikke er nyttiggørelse, også hvis operationen som sekundærkonsekvens fører til genvinding af stoffer eller til energiudnyttelse. Bilag 1 indeholder en ikke-udtømmende liste over bortskaffelsesoperationer.13) Dagrenovation: Affald, herunder papir, pap, flasker, glas, plast, madaffald og øvrigt affald, somikke skal sorteres fra med henblik på genanvendelse, og som sædvanligt forekommer fra forbrug iprivate husholdninger.14) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.15) Emballageaffald: Som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.16) Emballage: Som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.17) Farligt affald: Affald, som er opført på og markeret som farligt affald på listen over affald ibilag 2, og som udviser egenskaber som angivet i bilag 3. Som farligt affald anses endvidere affald,som udviser egenskaber, som er angivet i bilag 3.18) Flydende affald: Affald i flydende form, dog ikke slam.19) Forbehandling: De fysiske, termiske, kemiske eller biologiske processer, herunder sortering,hvorved affaldets egenskaber ændres med det formål at mindske dets omfang eller farlighed, gøreden videre håndtering lettere eller fremme genanvendelsen.20) Forberedelse med henblik på genbrug: Enhver nyttiggørelsesoperation i form af kontrol,rengøring eller reparation, hvor produkter eller produktkomponenter, der er blevet til affald,forberedes, således at de genbruges uden anden forbehandling.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
21) Forhandler: Enhver virksomhed, der optræder som hovedmand ved køb og efterfølgende salg afaffald, herunder forhandlere, der ikke fysisk tager affaldet i besiddelse.22) Genanvendelse: Enhver nyttiggørelsesoperation, hvor affaldsmaterialer omforarbejdes tilprodukter, materialer eller stoffer, hvad enten de bruges til det oprindelige formål eller til andreformål. Heri indgår omforarbejdning af organisk materiale, men ikke energiudnyttelse ogomforarbejdning til materialer, der skal anvendes til brændsel eller til opfyldningsoperationer.23) Genbrug: Enhver operation, hvor produkter eller komponenter, der ikke er affald, bruges igen tilsamme formål, som de var udformet til.24) Håndtering: Indsamling, transport, nyttiggørelse og bortskaffelse af affald, herunder tilsyn iforbindelse hermed og efterbehandling af deponeringsanlæg samt forhandleres og mægleresvirksomhed.25) Indsamling: Afhentning af affald, herunder indledende sortering og indledende oplagring afaffald med henblik på transport til et affaldsbehandlingsanlæg.26) Indsamlingsordning: En regulativbestemt ordning, hvor kommunen overtager ansvaret foraffaldets videre håndtering ved opsamlingsstedet, og som er organiseret som en hente- eller enbringeordning.27) Kildesortering: Sortering på det sted, hvor affaldet genereres, i genanvendeligt, forbrændings-og deponeringsegnet affald samt frasortering af affaldsfraktioner efter regler i denne bekendtgørelseeller andre regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse.28) Kommunale genanvendelsesanlæg: Genanvendelsesanlæg, hvor en eller flerekommunalbestyrelser til sammen ejer mere end 10 % af anlægget eller af kapitalen i et selskab, derdirekte eller indirekte ejer anlægget, eller hvor en eller flere kommunalbestyrelser til sammen harafgørende indflydelse på genanvendelsesanlæggets daglige drift.29) Mægler: Enhver virksomhed, der arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af affald på andresvegne, herunder mæglere, der ikke fysisk tager affaldet i besiddelse.30) Nyttiggørelse: Enhver operation, hvis hovedresultat er, at affald opfylder et nyttigt formål ved aterstatte anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde enbestemt funktion, eller affald som bliver forberedt med henblik på at opfylde den bestemte funktioni anlægget eller i samfundet generelt. Bilag 6 B indeholder en ikke-udtømmende liste overnyttiggørelsesoperationer.31) Olieaffald: Enhver form for industriolie eller smøreolie af mineralsk eller syntetisk oprindelse,der er blevet uegnet til det formål, som den oprindeligt var bestemt til, såsom olie fraforbrændingsmotorer og transmissionssystemer samt olie til maskiner, turbiner og hydrauliskeanordninger32) Virksomhed m.v.: Enhver fysisk eller privat eller offentlig juridisk person, som er registreret iDet centrale virksomhedsregister (CVR), og som derved har et CVR-nummer.Kapitel 3Klassificering

§ 4.

Kommunalbestyrelsen afgør, om et stof eller en genstand er affald, jf. dog § 6, stk. 2.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen afgør endvidere, om affald er:
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
1) Farligt affald.2) Emballageaffald.3) Genanvendeligt affald.4) Forbrændingsegnet affald.5) Deponeringsegnet affald.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal klassificere affald som genanvendeligt, hvis en virksomhedm.v. kan godtgøre, at affaldet kan genanvendes i overensstemmelse med kravene i § 68.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, at stoffer eller genstande, som opfylderkriterierne i stk. 5, ikke længere er affald.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal i sin afgørelse efter stk. 1 inddrage følgende:1) stoffet eller genstanden har gennemgået en nyttiggørelsesoperation, herunder genanvendelse,2) stoffet eller genstanden er almindeligt anvendt til specifikke formål,3) der findes et marked for eller en efterspørgsel efter et sådant stof eller en sådan genstand,4) stoffet eller genstanden opfylder de tekniske krav til de specifikke formål og lever op tilgældende lovgivning og normer vedrørende produkter, og5) anvendelsen af stoffet eller genstanden får ikke generelle negative indvirkninger på miljøet ellermenneskers sundhed.

§ 5.

Kommunalbestyrelsen orienterer Miljøstyrelsen om afgørelser, hvor affald, der løbendefremkommer fra en virksomhed m.v., og som opfylder kriterierne i bilag 3, men som ikke fremgåraf bilag 2, er blevet klassificeret som farligt affald i henhold til bilag 3.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen orienterer ligeledes Miljøstyrelsen om affald, der løbendefremkommer fra en virksomhed m.v., og som ikke opfylder kriterierne i bilag 3, men som fremgåraf bilag 2 markeret som farligt affald.Klassificering af skibe

§ 6.

Kommunalbestyrelsen afgør, om et skib på 1.500 ton letvægt (egenvægt) eller derunder eraffald. Kommunalbestyrelsen afgør samtidig, om skibet tillige skal klassificeres som farligt affald.Stk. 2.Miljøstyrelsen afgør, om et skib over 1.500 ton letvægt (egenvægt) er affald.Miljøstyrelsen afgør samtidig, om skibet tillige skal klassificeres som farligt affald.

§ 7.

Når et skib, der er ældre end 25 år og har en skroglængde på mere end 15 meter vedvandlinjen, er beliggende i en dansk havn og overdrages med henblik på eksport eller ønskeseksporteret, skal overdrageren eller eksportøren straks give den stedlige kommunalbestyrelseunderretning herom med angivelse af skibets fremtidige destination og formål.

§ 8.

Umiddelbart efter underretning efter § 7 eller, hvis kommunalbestyrelsen i øvrigt fra andenside får underretning om salg eller overdragelse, der kan sidestilles med salg, eller forestående
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
eksport af et skib, der ligger i havn, foretager den kompetente kommunalbestyrelse besigtigelse afskibet. Ved besigtigelsen skal kommunalbestyrelsen inspicere skibets stand og dokumenter, der kanhave betydning for vurdering af en klassificering af skibet efter § 6, herunder dokumentation forskibets egenvægt.Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen konstaterer, at det konkrete skib har en egenvægt over 1.500ton letvægt (egenvægt), indsendes sagen med kommunalbestyrelsens bemærkninger og sagensdokumenter til Miljøstyrelsen hurtigst muligt og senest tre arbejdsdage efter besigtigelsen. Sælgerog køber underrettes herom.Stk. 3.I situationer, hvor skibet formodes at skulle eksporteres til en destination uden forEU/EØS, og hvor skibets alder, destination og stand m.v. umiddelbart giver grundlag for at antage,at skibet er affald eller farligt affald, kan myndighederne straks træffe afgørelse om, at skibet ikkemå forlade den danske havn, førend der er truffet afgørelse efter § 6, jf. 10, stk. 1.

§ 9.

Til brug for en afgørelse om, hvorvidt et skib er affald, indhenter den kompetentemyndighed inden tre dage fra konstateringen af, at kommunalbestyrelsen, henholdsvisMiljøstyrelsen er kompetent myndighed, følgende oplysninger:1) dokumentation af ejerforhold,2) registrering af skibet samt status for certifikater og klassifikationer,3) dokumentation, evt. i form af tro og love erklæringer, af ejers hensigter med skibet,4) dokumentation for de økonomiske forhold ved salg og videre skæbne for skibet og5) andre nødvendige oplysninger for afgørelsen af den konkrete sag.

§ 10.

Den kompetente myndighed afgør hurtigst muligt og senest otte arbejdsdage fra dettidspunkt, hvor oplysningerne efter § 9, nr. 1-5, foreligger, om skibet klassificeres som affald ogunderretter ejeren af skibet samt eventuelle andre implicerede parter om afgørelsen.Stk. 2.Såfremt skibet er blevet klassificeret som affald, og ikke ønskes eksporteret, meddelerskibets ejer snarest muligt den kompetente myndighed, hvilken godkendt affaldsbehandler hanønsker skal stå for bortskaffelsen. Myndigheden godkender valget inden for fem arbejdsdage.

§ 11.

Til brug for afgørelse efter §§ 6 og 7 skal ejere, købere, sælgere, eller eksportører efteranmodning fra kommunalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen afgive alle oplysninger i deres besiddelsevedrørende et stof eller genstand, herunder om ejerforhold, oprindelse, tilstand, tekniskeoplysninger, påtænkt anvendelse, sammensætning eller eventuelt påtænkt destination.Affaldshierarki

§ 12.

Affaldshåndtering skal ske med udgangspunkt i følgende prioritering:1) Forberedelse med henblik på genbrug.2) Genanvendelse.3) Anden nyttiggørelse, f.eks. energiudnyttelse.4) Bortskaffelse.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Kapitel 4Planlægning

§ 13.

Kommunalbestyrelsen skal hvert 4. år udarbejde en 12-årig plan for den kommunalehåndtering af affald. Affaldsplanen skal indeholde:1) En kortlægningsdel, som beskriver status for affaldsområdet i kommunen, jf. § 14,2) En målsætningsdel, som redegør for kommunens overordnede målsætninger på affaldsområdetog3) En planlægningsdel med særlig fokus på planlægningen de første 4 år af planperioden, jf. § 15.Stk. 2.Affaldsplanen vedtages af kommunalbestyrelsen hvert 4. år. Kommunalbestyrelsen skalvedtage den næste plan efter denne bekendtgørelse senest den 1. januar 2013. Planen skal dækkeperioden 2013-2016 (2013-2022), begge år inklusive.

§ 14.

Kortlægningsdelen skal indeholde:1) Opgørelser over mængderne af affald, som produceres i kommunen, fordelt på den branche,affaldet stammer fra, affaldstyper (EAK-koden), behandlingsformer og affaldsfraktioner, jf. bilag 3.2) Opgørelse af mængderne af affald, der eksporteres fra eller importeres til kommunerne, fordeltpå affaldstyper.3) Oversigt over og beskrivelser af indsamlings- og anvisningsordninger for affald.4) Oversigt over og beskrivelser af deponerings- og forbrændingsanlæg, som kommunen anvendereller anviser til samt oplysninger om tilførte mængder af affald og kapacitet til rådighed.5) Oplysninger om sorterings- og behandlingsanlæg m.v., som kommunen anvender eller anvisertil.6) Oplysninger om kommunens omkostninger ved håndtering af affald fordelt på ordninger forhusholdninger og virksomheder m.v.

§ 15.

Planlægningsdelen skal indeholde en redegørelse for:1) Skønnet over de fremtidige affaldsmængder i kommunen bortset fra kildesorteret, genanvendeligterhvervsaffald.2) Planlagt import af affald til forbrænding eller deponering.3) En vurdering af behovet for nye indsamlingsordninger4) En beskrivelse af den forventede fremtidige håndtering af det affald, som kommunen indsamlereller anviser til behandling.5) Hvilke behandlingsanlæg, der planlægges anvendt til håndtering af det affald, somkommunalbestyrelsen indsamler, samt hvor store mængder affald, der forventes tilført de enkelteanlæg.6) Deponerings- og forbrændingskapacitet, herunder behovet for etablering af yderligere kapacitetpå baggrund af de forventede tilførte mængder af affald sammenholdt med de anvendte anlægskapacitet og levetid.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
7) Planens økonomiske konsekvenser for kommunalbestyrelsens budget og gebyrernes størrelse.8) En vurdering af i hvilket omfang den forventede fremtidige håndtering indebærer en forbedring iforhold til den miljømæssigt forsvarlige nyttiggørelse og bortskaffelse af affaldStk. 2.Redegørelserne i stk. 1, nr. 2-5 og nr. 7 og 8, skal være detaljerede for de første 4 år ogoverordnede for den resterende del af planperioden.Stk. 3.Redegørelserne i stk. 1, nr. 1 og 6, skal være detaljerede for hele planperioden.

§ 16.

For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, indender træffes afgørelse om affaldsplanen, skal kommunalbestyrelsen foretage offentlig annoncering ilokale blade af forslag til affaldsplan eller ændringer af affaldsplan. Annonceringen skal somminimum indeholde oplysning om:1) Kommunalbestyrelsens adresse.2) Oplysning om, at enhver har ret til at se forslaget til planen eller ændringen af planen.3) Oplysning om, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 8 ugerfra annonceringen, samt oplysning om, hvortil kommentarer og spørgsmål kan rettes.

§ 17.

Kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering i lokale blade af planens vedtagelseog af de begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for planens vedtagelse, herunder omprocessen for offentlighedens deltagelse. Affaldsplanen skal være offentlig tilgængelig og formidleselektronisk til offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.

§ 18.

I det omfang kommunalbestyrelsens faktiske forvaltningsvirksomhed (driftsherreopgaver)efter denne bekendtgørelse varetages af et kommunalt fællesskab, kan planlægningen foretages afdet kommunale fællesskab.Kapitel 5Regulativpligt

§ 19.

Kommunalbestyrelsen skal udarbejde regulativer om håndtering af husholdningsaffald ogikke-genanvendeligt kildesorteret erhvervsaffald, produceret i kommunen. Regulativerne skalvedtages første gang den 1. juli 2010.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal, når de udarbejder regulativerne, anvende de paradigmer, somfremgår af bilag 11 og 12.Stk. 3.Paradigmerne er tilgængelige på www.mst.dk.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de vedtagne regulativer ved indrapportering tilden nationale regulativdatabase, der er tilgængelig på www.mst.dk.

§ 20.

Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte de indsamlings- og anvisningsordninger,der skal anvendes i kommunen, jf. kapitel 6. Kommunalbestyrelsen vælger selv, om felter, der erangivet med ”frivillig at udfylde”, skal udfyldes.

§ 21.

Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om indsamlingsordningernesomfang.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan herudover for indsamlingsordninger fastsætte forskrifter om:1) sortering af affald.2) beholdertype,3) kapacitet for beholdere,4) anbringelse af beholdere,5) anvendelse af beholdere,6) fyldning af beholdere,7) renholdelse af beholdere,8) afhentning af beholdere.

§ 22.

Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om anvisningsordningernesomfang.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan herudover for anvisningsordninger fastsætte forskrifter om:1) sortering af affald,2) emballering af affald,3) mærkning af containere m.v.,4) opbevaring af affald,5) forudgående behandling, herunder neddeling af affald med henblik på forbrænding,6) anvisning af affald til midlertidig oplagring, jf. dog § 3, nr. 10, i bekendtgørelse omdeponeringsanlæg,7) behandling af affald med henblik på genanvendelse, forbrænding med energiudnyttelse ellerbortskaffelse,8) undtagelse af store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særligforbehandling udover forbehandling med kompaktor eller lignende,9) deklarering af affald.

§ 23.

§§ 16-17 om offentlighedens inddragelse finder tilsvarende anvendelse for regulativer.Kapitel 6Ordninger

§ 24.

Kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for affald produceret af kommunenshusholdninger, virksomheder m.v.Stk. 2.Stk. 1 gælder ikke for kildesorteret genanvendeligt affald fra virksomheder m.v. og foreksplosivt affald.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 3.Kommunalbestyrelsen beslutter, om en ordning efter stk. 1 etableres som en indsamlings-eller en anvisningsordning. jf. dog §§ 25-29. En indsamlingsordning kan etableres som en hente-eller en bringeordning.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal konkret anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings-eller anvisningsordning. Den konkrete anvisning skal ske på baggrund af en konkret vurdering afaffaldets egenskaber, herunder nødvendige prøvetagninger og analyser til brug for klassificering oganvisning.Etablering af og krav til ordninger for husholdninger

§ 25.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning i form af en henteordning fordagrenovation fra husholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 1000 indbyggere.Stk. 2.I sommerhusområder, udlagt efter lov om planlægning, kan kommunalbestyrelsen erstatteen indsamlingsordning med en anvisningsordning for dagrenovation i en del af kalenderåret.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal i regulativ for husholdningsaffald fastsætte forskrifter, som ernævnt i § 19, stk. 2.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan i regulativ for husholdningsaffald fastsætte bestemmelser om,at husholdninger kan kompostere den vegetabilske del af dagrenovationen på den matrikel, hvorhusholdningen er beliggende.

§ 26.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for papiraffald frahusholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 1000 indbyggere.Indsamlingsordningen skal dække følgende:1) dagblade,2) distriktsblade,3) uge- og månedsblade, herunder fag- og medlemsblade,4) adresseløse tryksager,5) adresserede forsendelser og6) telefonbøger.Stk. 2.Indsamlingsordningen skal sikre, at væsentlige dele af det genanvendelige papiraffaldbliver indsamlet. Hvis den indsamlede mængde af papir i kommunen udgør mindre end 55 % af detsamlede papir- og pappotentiale for husholdninger i hele kommunen i to på hinanden følgendekalenderår regnet fra og med kalenderåret 2006, skal kommunalbestyrelsen tilrettelæggeindsamlingsordningen således, at der anvendes fast opsamlingsmateriel, som gør det mindst lige sånemt for husholdningerne at aflevere papiraffaldet som at aflevere dagrenovation.Stk. 3.Miljøstyrelsen forestår udarbejdelsen og offentliggørelsen af beregningerne af de samledepapir- og pappotentialer fra husholdninger for kommunerne. I kommuner, hvor over 50 % afindbyggerne bor i landdistrikter, hvorved forstås områder med bebyggelser på under 200indbyggere, vil potentialet blive beregnet med 100 % af husstande i byer med over 200 indbyggere
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
og 50 % af husstande i landdistrikter. Miljøstyrelsen afgør tvivlspørgsmål om, hvorvidt enkommune er omfattet af stk. 2, 2. pkt.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede papiraffald bliver genanvendt.Stk. 5.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om genanvendelse afpapiraffaldet, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomheden m.v. dokumenterer, ataffaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvende papiraffaldet.

§ 27.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for affald af andet papir og pap,herunder papemballager, fra husholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 1000indbyggere. Ordningen skal sikre, at væsentlige dele af affaldet bliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede papir- og papaffald bliver genanvendt.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om genanvendelse afpapir- og papaffaldet, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomheden m.v.dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvende papir- og papaffaldet.

§ 28.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for emballageaffald af glas frahusholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 2000 husstande. Ordningen skalsikre, at væsentlige dele af det genanvendelige emballageaffald bliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede glasaffald bliver genanvendt ellerforberedt til genbrug.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om genanvendelseeller forberedelse til genbrug af glasaffaldet skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, atvirksomheden m.v. dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvendeglasaffaldet eller forberede affaldet til genbrug.

§ 29.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for genanvendeligtemballageaffald af metal. Ordningen skal sikre, at væsentlige dele af det genanvendeligeemballageaffald af metal bliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede genanvendelige emballageaffald afmetal bliver genanvendt.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om genanvendelse afdet genanvendelige emballageaffald af metal, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, atvirksomheden m.v. dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvendeemballageaffaldet af metal.

§ 30.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for genanvendeligtplastemballageaffald, herunder for affald i form af plastflasker og -dunke. Ordningen skal sikre, atvæsentlige dele af det genanvendelige plastemballageaffald bliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at den indsamlede plastemballage bliver oparbejdet oggenanvendt som plastmateriale.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om oparbejdning oggenanvendelse af plastaffaldet, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomheden m.v.dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan oparbejde og genanvende plastemballage.

§ 31.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for PVC-affald. Ordningen skaltilrettelægges således, at genanvendeligt PVC-affald indsamles for sig og ikke-genanvendeligtPVC-affald indsamles for sig.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede genanvendelige PVC-affald blivergenanvendt, og at det ikke-genanvendelige PVC-affald bliver deponeret.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om indsamling,genanvendelse eller deponering af PVC affald, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, atvirksomheden m.v. dokumenterer, at genanvendeligt og deponeringsegnet PVC affald er indsamletsærskilt, og at affaldet afleveres på anlæg, som kan genanvende genanvendeligt PVC-affald eller påanlæg, hvorpå der kan deponeres ikke-genanvendeligt PVC-affald.

§ 32.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for affald af imprægneret træ.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede affald af imprægneret træ blivergenanvendt eller nyttiggjort på en sådan måde, at metalindholdet opkoncentreres separat, og attræaffaldet herefter genanvendes eller at energiressourcen i træaffaldet udnyttes, jf. dog stk. 4 og §96, stk. 4.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om genanvendelseeller anden nyttiggørelse af affald af imprægnerede træ, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikresig, at virksomheden m.v. dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvendeeller nyttiggøre affald af imprægneret træ i overensstemmelse med stk. 2.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at affald af neddelt kreosotbehandlet træ skalforbrændes.Stk. 5.Hvis kommunalbestyrelsen indgår aftale med en virksomhed m.v. om forbrænding afaffaldet, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomheden m.v. dokumenterer, ataffaldet afleveres på et anlæg, som kan forbrænde affald af neddelt kreosotbehandlet træ.

§ 33.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for farligt affald, der ikke eromfattet af §§ 25-32.

§ 34.

Kommunalbestyrelsen skal sikre, at husholdninger i kommunen har adgang til engenbrugsplads.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det alene er tilladt for husholdningerne i kommunen ataflevere emballeret affald på genbrugspladsen, hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Benyttelsespligt for husholdninger

§ 35.

Når en kommunal ordning er fastlagt i et kommunalt regulativ og etableret, er borgere oggrundejere forpligtet til at benytte ordningen som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver enkonkret anvisning, jf. § 24, stk. 4, er borgere og grundejere forpligtet til at følge anvisningen.Stk. 2.Borgere og grundejere skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldeter håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordningereller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning.
Etablering af og krav til ordninger for virksomheder m.v.

§ 36.

Kommunalbestyrelsen skal sikre, at virksomheder m.v. har adgang til sammegenbrugspladser, som husholdningerne i kommunen. Kommunalbestyrelsen skal for virksomhederm.v. begrænse denne adgang til genbrugspladser til affald bragt til pladsen i køretøjer, der vejer optil 3500 kg, ikke medregnet en eventuel trailer.Stk.2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at virksomheder m.v., der emballerer affald, der afleverespå en genbrugsplads, skal anvende klare plastsække.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal begrænse adgangen for virksomheder m.v. til at aflevere farligtaffald på genbrugspladser til aflevering af 200 kg farligt affald om året for hver virksomhed m.v.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de virksomheder m.v., der afleverer farligt affald på engenbrugsplads, modtager en kvittering for aflevering af det farlige affald.

§ 37.

Kommunalbestyrelsen skal etablere en ordning for ikke-genanvendeligt PVC-affald.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det indsamlede ikke-genanvendelige PVC-affaldbliver deponeret.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal opfylde forpligtelsen efter stk. 2 ved at indgå aftaler med envirksomhed, der erhvervsmæssigt transporterer affald, en indsamler af andet affald endgenanvendeligt erhvervsaffald eller et anlæg, hvorpå der kan deponeres ikke-genanvendeligt PVC-affald.Stk. 4.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om indsamling afikke-genanvendeligt PVC-affald, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomhedenm.v. dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, hvorpå der kan deponeres ikke-genanvendeligtPVC-affald.

§ 38.

Kommunalbestyrelsen kan i regulativ for erhvervsaffald beslutte, at affald af neddeltkreosotbehandlet træ skal forbrændes.Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om forbrænding afindsamlet eller anvist affald af neddelt kreosotbehandlet træ, skal kommunalbestyrelsen i aftalensikre sig, at virksomheden m.v. dokumenterer, at affaldet modtages af anlæg, som kan forbrændeaffald af neddelt kreosotbehandlet træ.Benyttelsespligt for virksomheder m.v.

§ 39.

Når en kommunal ordning for ikke-kildesorteret genanvendeligt, forbrændingsegnet ogdeponeringsegnet affald er fastlagt i et regulativ og etableret, er virksomheder m.v. forpligtet til at
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
benytte ordningen som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, jf. § 24,stk. 4, er virksomheder m.v. endvidere forpligtet til at følge anvisningen.Stk. 2.Virksomheder m.v. skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet erhåndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordningereller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning.

§ 40.

Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning meddele en virksomhed m.v. fritagelse forbenyttelsespligten i § 39 for så vidt angår farligt affald, hvis virksomheden m.v. godtgør, at detfarlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens m.v. foranstaltning. Enfritagelse kan højst meddeles for 4 år ad gangen.

§ 41.

Ved væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber skalvirksomheden m.v. straks underrette kommunalbestyrelsen herom med henblik påkommunalbestyrelsens eventuelle fornyede klassificering eller anvisning.
Kapitel 7Forbrænding af affald fra virksomheder

§ 42.

Kommunalbestyrelsen skal sikre, at forbrændingsegnet affald bliver forbrændt på dertilgodkendte anlæg, jf. dog § 43.Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed m.v. om forbrænding afdet forbrændingsegnede affald, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomheden m.v.dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan forbrænde forbrændingsegnet affald, jf.kapitel 5 i lov om miljøbeskyttelse.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen har etableret en anvisningsordning, skal kommunalbestyrelsenopfylde forpligtelsen efter stk. 1 ved at indgå aftaler med et forbrændingsanlæg, som er godkendt,jf. kapitel 5 i lov om miljøbeskyttelse, til at behandle forbrændingsegnet affald eller et anlæg somforbereder affaldet til forbrænding.Stk. 4.Afbrænding af træstød og hugstaffald er tilladt i sammenhængende bevoksninger afskovtræarter på mindst 0,5 ha og mindst 20 meters bredde (skovbrug).Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan, uanset forbuddet i stk. 1, bestemme, at det er tilladt atafbrænde haveaffald, parkaffald og haveaffaldslignende affald fra gartnerier, naturplejeaktiviteterm.v. Regler herom skal fastsættes i regulativ for erhvervsaffald.

§ 43.

Kommunalbestyrelsen kan, hvis forholdene nødvendiggør det, anvise forbrændingsegnetaffald til midlertidig oplagring på et anlæg, der er godkendt til midlertidig oplagring efter kapitel 5 ilov om miljøbeskyttelse, dog højst i 1 år. Anvisning til midlertidig oplagring kan ikke omfattedagrenovation eller andet let fordærveligt affald.Stk. 2.Miljøstyrelsen kan dispensere fra den i stk. 1 nævnte frist ved midlertidig oplagring afaffald, hvis der opstår midlertidige kapacitetsproblemer på forbrændingsanlæggene.Stk. 3.Miljøstyrelsen kan, til konkret anvendelse ved etablering af nye anlæg for deponering afaffald eller etaper heraf, dispensere fra pligten i § 42, stk. 1.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at pligten til at benytte forbrændingsanlæg, som ergodkendt, jf. kapitel 5 i lov om miljøbeskyttelse, ikke gælder, hvis det eller de anlæg, hvortil det ermuligt at anvise affaldet, er ude af drift midlertidigt som følge af driftsuheld.Stk. 5.Bornholms kommunalbestyrelse kan bestemme, at pligten til at benytteforbrændingsanlæg, som er godkendt, jf. kapitel 5 i lov om miljøbeskyttelse, ikke gælder i tilfældeaf renoveringer af forbrændingsanlæg, hvortil der normalt anvises, hvis renoveringsarbejdet gøranlægget uegnet til at modtage og behandle affald.Stk. 6.Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for kommunalbestyrelsens regulativer for øer, der ikkeråder over et forbrændingsanlæg, og som ikke har landfast forbindelse til et sådant.Kapitel 8Deponering af affald

§ 44.

Borgere og virksomheder m.v. må ikke fortynde eller blande affald med det formål atopfylde betingelserne for aflevering af affald til deponering, jf. bekendtgørelse omdeponeringsanlæg.

§ 45.

Borgere og virksomheder m.v. må ikke aflevere følgende affaldstyper til deponering:1) Flydende affald, jf. § 3, stk. 1, nr. 18.2) Affald, som under deponeringsforholdene er eksplosivt, brandnærende, brandfarligt ellerætsende, jf. bilag 3, pkt. 1, 2, 3 og 6.3) Klinisk risikoaffald, jf. bilag 3, punkt 18 01 00 og 18 02 00.4) Dæk, bortset fra cykeldæk og dæk med en udvendig diameter på over 1,40 meter.5) Affald, der ikke har været underkastet forbehandling, jf. § 3, stk. 1, nr. 19. Kravet omforbehandling forinden deponering kan dog fraviges af kommunalbestyrelsen, hvis enforbehandling ikke vil nedbringe mængden af affaldet eller farerne for menneskers sundhed ellermiljøet.Kapitel 9Benchmarking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg

§ 46.

Dedikerede forbrændingsanlæg, øvrige anlæg, der brænder affald og deponeringsanlæg skalhvert år senest den 1. maj og første gang senest den 1. maj 2011 indberette de oplysninger, somfremgår af bilag 7, afsnit 2.1., 2.2. eller 2.3., til Miljøstyrelsen.Stk. 2.Oplysningerne efter stk. 1 skal indgå i en benchmarking, som Miljøstyrelsen hvert årsenest den 1. november og første gang senest den 1. november 2011 skal offentliggøre påwww.mst.dk. Miljøstyrelsen skal offentliggøre den anvendte metode for og præsentation afbenchmarkingen, herunder hvilke parametre benchmarkingen skal omfatte, hvordan de udvalgteparametre skal måles, opgøres og tilvejebringes, samt hvilke typer af resultater der skal fremgå afbenchmarkingen.Stk. 3.Ejere af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg skal gennemføre benchmarkingen ioverensstemmelse med den offentliggjorte metode, jf. stk. 2.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Kapitel 10Særlige regler om farligt affald fra virksomheder m.v.

§ 47.

Virksomheder, der erhvervsmæssigt transporterer farligt affald, samt forhandlere ogmæglere af farligt affald, skal føre register over transporteret mængde og type af farligt affald(EAK-koden), det farlige affalds producent og afleveringssted. Registerets oplysninger ogdokumentation for disse oplysninger skal opbevares i 3 år.Stk. 2.Virksomheder, der erhvervsmæssigt transporterer farligt affald samt forhandlere ogmæglere af farligt affald skal efter anmodning fra Miljøstyrelsen eller kommunalbestyrelsen afgiveoplysninger fra registeret og dokumentation for disse oplysninger.

§ 48.

Virksomheder m.v., som frembringer eksplosivt affald, skal sikre, at affaldet håndteresmiljømæssigt forsvarligt på et dertil godkendt anlæg eller på områder udpeget og godkendt afmiljømyndighederne.

§ 49.

Virksomheder m.v., som frembringer eller håndterer farligt affald, skal sikre, at farligt affaldikke fortyndes eller blandes med andet farligt affald eller blandes med ikke-farligt affald.

§ 50.

Virksomheder m.v., som frembringer farligt affald, skal sikre, at det farlige affald erforsvarligt emballeret.

§ 51.

Virksomheder m.v. skal sikre, at olieaffald i form af industriolie eller smøreolie af mineralskoprindelse, navnlig fra forbrændingsmotorer og transmissionssystemer samt mineralolie tilmaskiner, turbiner og hydrauliske anordninger håndteres med henblik på regenerering til baseolie.Stk. 2.Virksomheder m.v. skal opfylde forpligtelsen i stk. 1 ved at indgå aftaler medvirksomheder, der indsamler olieaffald med henblik på regenerering eller med anlæg, somoparbejder olieaffald ved regenerering til baseolie.Kapitel 11Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer

§ 52.

Kommunalbestyrelsen skal i regulativer fastsætte forskrifter om gebyrer foraffaldsplanlægning, etablering, drift og administration af affaldsordninger, jf. § 48, stk.1, i lov ommiljøbeskyttelse. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte gebyrstørrelsen i et særskilt takstblad, somgodkendes af kommunalbestyrelsen en gang om året og offentliggøres på kommunens hjemmeside.

§ 53.

Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte indsamlings- oganvisningsordning efter opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem. Den samledegebyrindtægt for hver ordning skal alene dække kommunens omkostninger til ordningen. Hvis enordning omfatter både husholdninger og virksomheder m.v., skal omkostningerne til ordningenfordeles på henholdsvis husholdninger og virksomheder m.v. i overensstemmelse med deomkostninger til håndtering som henholdsvis husholdninger og virksomheder m.v. giver anledningtil.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal kontere gebyret for den nationale regulativdatabase ogAffaldsdatasystemet, jf. § 59 og § 67, på den i § 54, stk. 1, og § 55, stk. 1, angivne
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
administrationskonto. Gebyret skal fordeles med halvdelen til husholdninger i kommunen oghalvdelen til virksomheder m.v. i kommunen.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal som minimum hvert 4. år gennemføre brugerundersøgelser påkommunens genbrugspladser som grundlag for fordelingen af omkostningerne mellemhusholdninger og virksomheder m.v. for adgangen til genbrugspladser. Kommunalbestyrelsen skalfølge anvisningerne i Miljøstyrelsens ”Skabelon for gennemførsel af brugerundersøgelser pågenbrugspladser”, som offentliggøres på www.mst.dk. Den første brugerundersøgelse skal væregennemført den 31. december 2010.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal anvende de i stk. 3 nævnte brugerundersøgelser som grundlagfor fordelingen af omkostningerne mellem husholdninger og virksomheder m.v. for adgangen tilgenbrugspladser i kommunen senest ved opkrævningen af gebyr for 2011. Kommunalbestyrelsenkan, indtil der foreligger en brugerundersøgelse, basere sin gebyrfastsættelse for adgangen tilgenbrugspladser, på en initial fordelingsnøgle, der henfører 85 % af omkostningerne tilgenbrugspladser til husholdninger i kommunen og 15 % af omkostningerne til genbrugspladser tilvirksomheder m.v. i kommunen.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve et samlet gebyr for alle de ordninger, somen husholdning eller virksomhed m.v. er forpligtet til at betale til. Kommunalbestyrelsen skal efteranmodning dokumentere fordelingen af omkostningerne på de forskellige ordninger.

§ 54.

Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve gebyr hos alle husholdninger i kommunen,herunder sommerhuse og kolonihaver, til dækning af kommunens omkostninger forbundet medadministration af indsamlings- og anvisningsordninger for husholdninger, konkrete anvisninger omhåndtering af husholdningsaffald, samt planlægning. Den samlede gebyrindtægt skal dække den delaf kommunens omkostninger til denne administration og planlægning, der vedrører husholdninger.Gebyret skal fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger fordagrenovation hos alle husholdninger i kommunen. For indsamlingsordninger i form afhenteordninger skal gebyret fastsættes på baggrund af husholdningens anvendelse af ordningen,defineret ved vægt, beholdervolumen eller tømningsfrekvens eller en kombination af de tre.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forpapir, pap og glas hos alle husholdninger i kommunen. Gebyret skal fastsættes som etgennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 8.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forfarligt affald hos alle husholdninger i kommunen. Gebyret skal fastsættes som et gennemsnitsgebyrfor alle husholdninger, jf. dog stk. 8.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forstorskrald og haveaffald, hvis disse ordninger tilbydes i kommunen. Gebyret skal fastsættes særskiltfor hver ordning, hvis begge ordninger tilbydes i kommunen.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningers adgang til ataflevere affald på genbrugspladser. Gebyret skal fastsættes som et gennemsnitsgebyr for allehusholdninger, jf. dog stk. 7.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, somtilbydes i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 2-6.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 8.Kommunalbestyrelsen kan i regulativer fastsætte forskrifter om fordelingen afomkostningerne mellem forskellige typer af husholdninger.

§ 55.

Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos alle virksomheder m.v. ikommunen til dækning af kommunens omkostninger til administration af indsamlings- oganvisningsordninger for virksomheder m.v., konkrete anvisninger om håndtering af affald fravirksomheder m.v., samt planlægning, jf. dog stk. 7 og 8. Den samlede gebyrindtægt skal dækkeden del af kommunens omkostninger, der vedrører virksomheder m.v. Gebyret skal fastsættes somet gennemsnitsgebyr for alle virksomheder m.v.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger fordagrenovationslignende affald hos alle virksomheder m.v. i kommunen. Gebyret skal fastsættes påbaggrund af virksomhedens m.v. anvendelse af ordningen, defineret ved vægt, volumen ellertømningsfrekvens eller en kombination af de tre.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forforbrændings- og deponeringsegnet farligt affald hos alle virksomheder m.v. i kommunen. Gebyretskal fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle virksomheder m.v.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for virksomheders m.v. adgang tilat aflevere affald på genbrugspladser. Gebyret skal differentieres efter følgende fordelingsnøglesamt det antal virksomheder, som findes i kategori 1-4 i kommunen:1) Øvrige virksomheder m.v.:2) Håndværkere og anlægsgartnere (0-1 ansatte):3) Håndværkere og anlægsgartnere (2-10 ansatte):½46
4) Håndværkere og anlægsgartnere (over 10 ansatte): 8Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for adgang til at aflevere affaldpå genbrugspladser for udenlandske virksomheder m.v. uden fast adresse i Danmark. Gebyret skaldifferentieres, jf. stk. 4, og skal opkræves direkte hos virksomheden m.v.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning,som tilbydes i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 2-5.Stk. 7.Følgende virksomheder m.v. skal kommunalbestyrelsen fritage fra at betale gebyr efter stk.1-6.1) Virksomheder m.v., der er beliggende på samme adresse som virksomhedsejerens husstand, ogsom overfor kommunen dokumenterer, at virksomhedens m.v. omsætning er under 50.000 kr. omåret.2) Virksomheder m.v. med en branchekode som defineret i bilag 8.Stk. 8.Virksomheder m.v., der overfor kommunen dokumenterer, at de eksporterer alt deresgenanvendelige affald, skal kommunalbestyrelsen fritage fra at betale gebyr efter stk. 5.
Henlæggelser til fremtidige investeringer
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald

§ 56.

Ved fastsættelse af gebyrer, jf. § 52, kan kommunalbestyrelsen lade indgå henlæggelser tilplanlagte investeringer, hvis1) kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om investeringer til renovering, ombygning elleretablering af nye anlæg,2) kommunalbestyrelsens beslutning er truffet på baggrund af et budget for investeringens omfangog en plan for finansieringen af investeringen,3) investeringen fremgår af den gældende affaldsplan, og4) der kan ske henlæggelser til investeringen i op til 5 år efter, at investeringsbeslutningen er truffet.
Kapitel 12Den nationale regulativdatabase

§ 57.

Miljøstyrelsen varetager udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationaledatabase over kommunale affaldsregulativer.

§ 58.

Den nationale regulativdatabase har til formål at give en samlet oversigt over gældendekommunale affaldsregulativer.

§ 59.

Miljøstyrelsen opkræver hos kommunalbestyrelsen gebyr til dækning af omkostninger tiludvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationale regulativdatabase. Gebyretudgør xx kr. pr. kommune og skal indbetales til Miljøstyrelsen én gang årligt og første gang denxx.xx. 2010.Stk. 2.Gebyrsatserne nævnt i stk. 1 gælder for omkostningerne i stk. 1. Gebyrerne reguleres årligtpr. 1. januar på grundlag af det seneste offentliggjorte pris- og lønindeks i FinansministerietsØkonomiske Administrative Vejledning. Den aktuelle gebyrsats offentliggøres på Miljøstyrelsenshjemmeside www.mst.dk.Kapitel 13Indberetning af data om affaldAffaldsdatasystemet

§ 60.

Miljøcenter Roskilde fører et affaldsdatasystem (Affaldsdatasystemet).Stk. 2.Affaldsdatasystemets opgaver varetages af Miljøcenter Roskilde i samarbejde medMiljøstyrelsen og kommunerne efter de bestemmelser, som er fastsat i dette kapitel.Stk. 3.Miljøstyrelsen kan beslutte at overtage Miljøcenter Roskildes beføjelse efter stk. 1.

§ 61.

Affaldsdatasystemet har til formål at:1) indeholde oplysninger om affald
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
2) indeholde en registrering af virksomheder, virksomheder m.v., der producerer affald, anlæg derbehandler og sorterer affald, virksomheder m.v. og anlæg, der importerer og eksporterer affald ogvirksomheder m.v., der indsamler affald.3) stille oplysninger om affald til rådighed for offentlige myndigheder, anlæg, virksomheder m.v.,der indberetter til Affaldsdatasystemet.

§ 62.

Indberetninger til Affaldsdatasystemet skal foretages af:1) virksomheder m.v., som indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald.2) anlæg, som behandler affald ved genanvendelse, forbrænding, eller deponering.3) virksomheder m.v., som sorterer affald.4) virksomheder m.v., hvisa) virksomheden m.v. selv behandler affaldet, ellerb) virksomheden m.v. eksporterer affaldet direkte til behandling på et udenlandsk anlæg efterbekendtgørelse om overførsel af affald.5) virksomheder m.v., som importerer affald.6) virksomheder m.v., som eksporterer affald.Stk. 2.Anlæg og virksomheder m.v., som er omfattet af stk. 1, skal indberette de oplysninger ibilag 5, som vedrører den aktivitet eller de aktiviteter, som anlægget eller virksomheden m.v.udfører.Stk. 3.Hvis anlægget modtager affald fra en transportør, skal anlægget indberette tilAffaldsdatasystemet. Transportøren skal til dette formål aflevere en erklæring fra virksomhedenm.v., med oplysninger om hvorfra affaldet stammer, til anlægget.

§ 63.

Indberetningerne, jf. § 62, stk. 2, skal foretages hvert år senest den 31. januar dækkende detforudgående kalenderår og første gang senest den 31. januar 2011.Stk. 2.Indberetningerne skal foretages på www.virk.dk ved at benytte digital signatur, jf. dog stk.3.Stk. 3.Miljøcenter Roskilde kan undtage udenlandske virksomheder fra pligten til at benyttedigital signatur.

§ 64.

Affaldsbehandlingsanlæg, virksomheder, som sorterer affald, indsamlere af kildesorteretgenanvendeligt erhvervsaffald, importører og eksportører samt virksomheder m.v., som selv harforetaget indberetninger, har adgang til og kan via www.virk.dk rette i egne indberettede data indenden 31. januar dækkende indberettede oplysninger for det foregående år.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen har adgang til og kan rette i data indberettet til Affaldsdatasystemetvedrørende affald produceret indenfor kommunen inden den 31. maj dækkende indberettedeoplysninger for det foregående år. Hvis kommunalbestyrelsen foretager rettelser i en indberetning,skal kommunalbestyrelsen orientere den, der har foretaget indberetningen.Stk. 3.Affaldsbehandlingsanlæg, virksomheder, som sorterer affald, indsamlere af kildesorteretgenanvendeligt erhvervsaffald, importører og eksportører samt virksomheder m.v. må ikke rette idata, som kommunalbestyrelsen har rettet i.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 4.Miljøcenter Roskilde og Miljøstyrelsen har adgang til og kan rette i alle data indberettet tilAffaldsdatasystemet vedrørende affald omfattet af stk. 1 og 2. Hvis Miljøcenter Roskilde ogMiljøstyrelsen foretager rettelser i en indberetning, skal Miljøcenter Roskilde og Miljøstyrelsenorientere den, der har foretaget indberetningen.Stk. 5.Affaldsbehandlingsanlæg, virksomheder, som sorterer affald, indsamlere af kildesorteretgenanvendeligt erhvervsaffald, importører og eksportører samt virksomheder m.v. ogkommunalbestyrelsen må ikke rette i data, som Miljøcenter Roskilde og Miljøstyrelsen har rettet i.

§ 65.

Affaldsbehandlingsanlæg, indsamlere af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald,importører og eksportører samt virksomheder m.v. skal opbevare kvittering over mængder ogfraktioner af affald, der er afleveret til en indsamler af genanvendeligt affald, et modtageanlæg, enimportør eller eksportør, i 3 år.

§ 66.

En virksomhed, der erhvervsmæssigt transporterer affald, skal ved aflevering af affald til etbehandlingsanlæg afgive en tro og love-erklæring overfor anlægget på, at affaldet stammer fra enkommune, som har anvist affaldet til behandling på det pågældende anlæg. Dette gælder dog ikkefor kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald.

§ 67.

Miljøcenter Roskilde opkræver hos kommunalbestyrelsen gebyr til dækning af udgifter tiludvikling, drift, vedligeholdelse og administration af Affaldsdatasystemet. Gebyret udgør xx kr. pr.kommune og skal indbetales til Miljøcenter Roskilde én gang årligt og første gang den xx.xx. 2010.Stk. 2.Gebyrsatserne nævnt i stk. 1 gælder for omkostningerne i stk. 1. Gebyrerne reguleres årligtpr. 1. januar på grundlag af det seneste offentliggjort pris- og lønindeks i FinansministerietsØkonomiske Administrative Vejledning. Den aktuelle gebyrsats offentliggøres på Miljøstyrelsenshjemmeside www.mst.dk.Kapitel 14Genanvendeligt erhvervsaffald

§ 68.

Virksomheder m.v. skal kildesortere deres affald, således at væsentlige dele sorteres fra tilgenanvendelse.Stk. 2.Virksomheder m.v. skal sikre, at deres genanvendelige, kildesorterede affald, herundergenanvendeligt PVC-affald, genanvendeligt papir, pap, karton og papmaterialer og produkter herafog genanvendeligt emballageaffald af glas, plast, metal og træ, genanvendes.Stk. 3.Virksomheder m.v. skal sikre, imprægneret træ genanvendes eller nyttiggøres, således atmetalindholdet opkoncentreres separat, og træet genanvendes, eller energiressourcen i træetudnyttes, § jf. dog § 96, stk. 4Stk. 4.Virksomheder m.v. skal, jf. dog stk. 6, opfylde forpligtelsen efter stk. 2 ved, efter behov,dog minimum en gang om året, at aflevere deres genanvendelige, kildesorterede affald til:1) et registreret genanvendelsesanlæg, jf. kapitel 17, eller2) en godkendt og registreret virksomhed, der indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald(indsamlervirksomhed), jf. § 69.Stk. 5.En godkendt og registreret virksomhed, der indsamler kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald, jf. stk. 2, skal aflevere affaldet til et registreret genanvendelsesanlæg, eller til en
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
godkendt og registreret indsamlervirksomhed. Hvis affaldet afleveres til en indsamlervirksomhed,er indsamlervirksomheden forpligtet til at sikre, at affaldet afleveres på et registreretgenanvendelsesanlæg.Stk. 6.Hvis virksomheder m.v. afleverer genanvendeligt, kildesorteret affald til en godkendt ogregistreret indsamlervirksomhed, eller hvis indsamlervirksomheden afleverer affaldet videre til enanden godkendt og registreret indsamlervirksomhed, skal parterne indgå en skriftlig aftale, hvorafdet skal fremgå, at den godkendte og registrerede indsamlervirksomhed overtager ansvaret for:1) aflevering af affaldet på et registreret genanvendelsesanlæg og2) indberetning af data om affaldet til Affaldsdatasystemet, jf. § 62.Stk. 7.Virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald skal efteranmodning fra kommunalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen fremvise dokumentation for, at affald,som virksomheden har overtaget ansvaret for, er afleveret på et anlæg, der er registreret iAffaldsregistret.Stk. 8.Virksomheder m.v. og godkendte og registrerede indsamlervirksomheder kan uanset stk. 2eksportere deres genanvendelige erhvervsaffald til et anlæg i udlandet efter reglerne ibekendtgørelse om overførsel af affald.Godkendelse og registrering af virksomheder, der indsamler genanvendeligt erhvervsaffald

§ 69.

Virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, skal godkendes afMiljøcenter Roskilde, før virksomheden må indgå aftale om at overtage ansvaret for genanvendeligtkildesorteret affald, jf. § 68, stk. 4, nr. 2.Stk. 2.En godkendelse efter stk. 1 er midlertidig og gives for 5 år, hvorefter der skal ansøges omen ny godkendelse.Stk. 3.Ansøgning om godkendelse skal senest den 1. januar 2011 fremsendes elektronisk tilMiljøcenter Roskilde ved brug af ansøgningsblanket, som findes på www.virk.dk. Virksomheder,der ønsker at påbegynde virksomhed med indsamling af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffaldefter den 1. januar 2011, skal ansøge om godkendelse senest 1 måned, før virksomheden ønskespåbegyndt.Stk. 4.Ansøgning om godkendelse skal indeholde:1) virksomhedens CVR-nummer og p-nummer2) bevis for, at mindst én person med ledelsesansvar for indsamlingen af kildesorteretgenanvendeligt erhvervsaffald har opnået indsamlerbevis eller har kvalifikationer, som kansidestilles hermed, jf. bekendtgørelse om uddannelse af personer på virksomheder, der indsamlerkildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald.3) angivelse af, hvilke affaldsfraktioner, som indsamlingsvirksomheden indsamler.

§ 70.

Miljøcenter Roskilde skal træffe afgørelse, om hvorvidt godkendelse kan meddeles, senest21 dage efter modtagelsen af ansøgning med de i § 69, stk. 4, nævnte oplysninger. For ansøgningerindsendt før den 1. januar 2011, skal Miljøcenter Roskilde dog træffe afgørelse senest den 30.februar 2011.Stk. 2.Miljøcenter Roskilde offentliggør frister for behandling af ansøgninger om meddelelse afgodkendelse efter § 69 på www.mst.dk.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 3.Miljøcenter Roskilde kan forlænge den frist, som er fastsat efter stk. 1, én gang, hvissagens kompleksitet berettiger det. Miljøcenter Roskilde skal give ansøger meddelelse omforlængelsen og om varigheden heraf inden udløbet af fristen efter stk. 1. Meddelelsen omforlængelsen skal være begrundet.Stk. 4.Uanset fristerne i stk. 1 -3 må ansøgeren ikke påbegynde indsamling af kildesorteretgenanvendeligt erhvervsaffald, før Miljøcenter Roskilde har meddelt godkendelse.

§ 71.

Miljøcenter Roskilde skal hurtigst muligt kvittere for modtagelsen af en ansøgning omgodkendelse. Kvitteringen skal indeholde følgende oplysninger:1) den offentliggjorte frist for behandling af den pågældende ansøgning og muligheden for at fristenkan blive forlænget én gang, jf. § 70, stk. 3.2) virksomheden m.v. må ikke påbegynde indsamling af kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald, før Miljøcenter Roskilde har meddelt godkendelse, uanset om fristen på denoffentliggjorte frist eller en efterfølgende meddelt frist er overholdt, og3) afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse afafgørelse kan anlægges i medfør af § 101 i lov om miljøbeskyttelse.

§ 72.

En godkendt og registreret virksomhed skal inden 14 dage oplyse om ændringer i de forhold,som er nævnt i § 69, stk. 4.

§ 73.

Miljøcenter Roskilde kan tilbagekalde godkendelsen eller undlade at godkendevirksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, såfremt virksomheden gørsig skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelse i forbindelse med virksomheden forkildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald.

§ 74.

Anlæg, der behandler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald skal afvise at modtageaffald, som ikke er egnet til genanvendelse.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor affaldet er produceret, skal anvise det i stk. 1omhandlede affald til korrekt behandling. Hvor en registreret indsamler har overtaget ansvaret foraffaldet, skal kommunalbestyrelsen i dennes kommune anvise det i stk. 1 omhandlede affald tilkorrekt behandling.Kapitel 15Affaldsregistret

§ 75.

Miljøministeren fører et register over affald (Affaldsregistret).Stk. 2.Affaldsregistrets opgaver varetages af Miljøcenter Roskilde i samarbejde medMiljøstyrelsen og kommunerne efter de bestemmelser, som er fastsat i dette kapitel.Stk. 3.Miljøstyrelsen kan beslutte at overtage Miljøcenter Roskildes beføjelser efter stk. 1.

§ 76.

Affaldsregistret har til formål at indeholde oplysninger om:1) anlæg, der behandler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald,2) virksomheder, der erhvervsmæssigt transporterer affald,3) virksomheder, der indsamler andet affald end kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald,
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
4) mæglere og forhandlere og5) virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald.

§ 77.

De virksomheder m.v., anlæg, mæglere og forhandlere, som er nævnt i § 76, stk. 1, nr. 1-5,skal lade sig registrere i Affaldsregistret, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Anlæg, som alene genanvender affald, der er omfattet af anden lovgivning, som særskiltregulerer genanvendelsen af affaldet, herunder fastsætter regler for mængden og arten af affald, skalikke lade sig registrere.Stk. 3.Miljøcenter Roskilde skal træffe afgørelse om, hvorvidt anmodningen om registrering kanimødekommes senest 21 dage efter modtagelsen af anmodningen med de i stk. 4 nævnteoplysninger. For anmodninger om registrering indsendt før den 1. september 2010, skal MiljøcenterRoskilde dog træffe afgørelse senest den 31. oktober 2010.Stk. 4.En registreret virksomhed skal inden 14 dage oplyse om ændringer i de forhold, som ernævnt i §§ 78-81.Stk. 5.Anmodning om registrering efter stk. 1 skal senest den 1. september 2010 fremsendeselektronisk til Miljøcenter Roskilde ved brug af ansøgningsblanket, som findes på www.virk.dk.

§ 78.

Genanvendelsesanlæg skal til brug for registreringen indsende følgende oplysninger tilMiljøcenter Roskilde:1) genanvendelsesanlæggets CVR-nummer og eventuelt p-nummer.2) oplysning om gyldig miljøgodkendelse samt oplysning om, hvornår godkendelsen udløber.3) oplysning om, hvilke affaldsfraktioner, virksomheden kan behandle.4) oplysning om, hvilke genanvendelsesoperationer R2-R11, som virksomheden anvender, jf. bilag6B.

§ 79.

Virksomheder, der erhvervsmæssigt transporterer affald skal til brug for registreringenindsende oplysninger om virksomhedens CVR-nummer, eventuelt p-nummer og gyldiggodskørselstilladelse til Miljøcenter Roskilde.

§ 80.

Virksomheder, der indsamler andet affald end kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffaldskal til brug for registreringen indsende oplysninger om virksomhedens CVR-nummer, eventuelt p-nummer og gyldig godskørselstilladelse til Miljøcenter Roskilde.

§ 81.

Mæglere og forhandlere skal til brug for registreringen indsende oplysninger omvirksomhedens CVR-nummer, eventuelt p-nummer

§ 82.

Miljøcenter Roskilde skal optage virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald, i Affaldsregistret, når de bliver godkendt, jf. § 70.

§ 83.

Anlæg, der behandler og virksomheder, der indsamler, kildesorteret genanvendeligt affaldmå ikke håndtere affald, medmindre de er godkendte og registrerede efter reglerne i dette kapitel tilat håndtere og behandle den relevante affaldsfraktion.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald

§ 84.

Virksomheder, der indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, skal betale etengangsgebyr på xx kr. for behandling af ansøgning om godkendelse, jf. § 69, stk. 1. Gebyret skaldække de faktiske omkostninger ved behandlingen af ansøgningen.Stk. 2.Gebyrerne opkræves af Miljøcenter Roskilde.Stk. 3.Gebyrerne efter stk. 1 gælder for ansøgninger modtaget senest 1. januar 2011. For senereansøgninger reguleres gebyret årligt pr. 1. januar på grundlag af det seneste offentliggjorte pris- oglønindeks i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning. Den aktuelle gebyrsatsoffentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.Stk. 4.Virksomheder og anlæg, der er registreringspligtige efter § 77 skal betale et engangsgebyrpå xx kr. for registrering i Affaldsregistret.Stk. 5.Virksomheder m.v. og anlæg, der er registreringspligtige efter § 77 skal herudover betale etårligt gebyr på xx kr., som opkræves den 1. januar. For virksomheder m.v. og anlæg, som tilmeldersig i 2010 opkræves gebyret for 2010 og 2011 dog samlet ved tilmelding til registret.Stk. 6.Gebyrerne skal svare til de faktiske omkostninger, som Miljøcenter Roskilde har iforbindelse med udvikling, etablering, drift, vedligeholdelse og administration af Affaldsregistret,herunder omkostninger forbundet med gebyropkrævningen og tilsyn med, at registreringspligtigevirksomheder og anlæg lader sig registrere.Kapitel 16Oplysningspligt

§ 85.

Virksomheder, som indsamler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, og som eretableret i Danmark, skal oplyse den, som det genanvendelige erhvervsaffald indsamles for, om:1) navn og adresse på den myndighed, som indsamlingsvirksomheden har fået godkendelse af, jf. §70, og som fører tilsyn med indsamlingsvirksomhedens arbejde i Danmark.2) navn og adresse på den myndighed der fører affaldsregistret, jf. § 75.3) navn og adresse på den myndighed der fører affaldsdatasystemet, jf. § 60Stk. 2Hvis den virksomhed m.v., som det genanvendelige erhvervsaffald indsamles for, anmoderom det, skal indsamlingsvirksomheden oplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen aferhvervet, og hvordan man får adgang til dem.Stk. 3Oplysninger efter stk. 1 skal meddeles klart og entydigt og i god tid inden den skriftligeaftales indgåelse, jf. § 68, stk. 6

§ 86.

Virksomheder, som indsamler ikke-genanvendeligt erhvervsaffald, og som er etableret iDanmark, skal oplyse den, som det ikke-genanvendelige erhvervsaffald indsamles for, om1) navn og adresse på den myndighed der fører affaldsregistret, jf. § 75.2) navn og adresse på den myndighed der fører affaldsdatasystemet, jf. § 60.Stk. 2.Hvis den virksomhed m.v., som det ikke-genanvendelige erhvervsaffald indsamles for,anmoder om det, skal indsamlingsvirksomheden oplyse om de faglige regler, der gælder forudførelsen af erhvervet, og hvordan man får adgang til dem.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 3.Oplysninger efter stk. 1 skal meddeles klart og entydigt og i god til inden den skriftligeaftales indgåelse, jf. 68, stk. 6.

§ 87.

Mæglere, som indsamler kildesorteret genanvendeligt og ikke-genanvendeligterhvervsaffald, og som er etableret i Danmark, skal oplyse den, som affaldet indsamles for, om1) navn og adresse på den myndighed der fører affaldsregistret, jf. § 75.Stk. 2Hvis den virksomhed m.v., som affaldet indsamles for, anmoder om det, skal mæglerenoplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og hvordan man får adgang tildem.Stk. 3Oplysninger efter stk. 1 skal meddeles klart og entydigt og i god tid inden den skriftligeaftales indgåelse, jf. 68, stk. 6.Kapitel 17Kommunale genanvendelsesanlæg

§ 88.

Kommunale genanvendelsesanlæg kan ikke behandle kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald, jf. dog stk. 2 og stk. 3.Stk. 2.Et kommunalt genanvendelsesanlæg, ejet af en kommunalbestyrelse eller et kommunaltfællesskab, kan behandle kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald fra kommunens ellerkommunernes egne institutioner.Stk. 3.Et kommunalt genanvendelsesanlæg kan behandle kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald fra andre virksomheder m.v. end de af stk. 2. omfattede, i det omfang det er ioverensstemmelse med en af Miljøstyrelsen efter § 91 godkendt anmeldelse efter § 90, og på devilkår, som fremgår af § 92.

§ 89.

Et kommunalt genanvendelsesanlæg, der ønsker at fortsætte med behandling af andetkildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, end affald omfattet af § 88, stk. 2, skal anmelde dettetil Miljøstyrelsen senest den 1. februar 2010.Stk. 2.En anmeldelse efter stk. 1 skal indeholde følgende:1) oplysninger om, hvilke typer af kildesorteret genanvendeligt affald, der behandles pågenanvendelsesanlægget, fordelt på husholdnings- og erhvervsaffald og fordelt på affaldstyper,herunder med angivelse af de hertil tilknyttede EAK-koder, jf. bilag 3.2) oplysninger om, hvor mange ton kildesorteret genanvendeligt affald, der blev behandlet pågenanvendelsesanlægget i årene 2007 og 2008, fordelt på affaldstyper og på husholdnings- ogerhvervsaffald. Affald omfattet af § 88, stk. 2 skal indgå i opgørelserne som husholdningsaffald.3) oplysninger om, hvor mange ton kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, der blev behandletpå genanvendelsesanlægget i årene 2007 og 2008, fordelt på affaldstyper og samlet mængde. Affaldomfattet af § 88, stk. 2, indgår ikke i opgørelserne af mængde af kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald.4) oplysninger om omkostningerne ved behandling af kildesorteret genanvendeligt affald påanlægget i årene 2007 og 2008. Omkostninger skal opgøres for hver affaldstype og skal angives ikr. pr. ton.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
5) Genanvendelsesanlæggets godkendelse efter kapitel 5 i lov om miljøbeskyttelse.6) regnskab for genanvendelsesanlægget for årene 2007 og 2008, herunder driftsregnskaber ogbalancer for årene 2007 og 2008. Det skal på baggrund af regnskaberne være muligt at gennemføreen kontrolberegning af omkostningerne oplyst under nr. 4.

§ 90.

Miljøstyrelsen godkender rettidige og korrekte anmeldelser efter § 89, jf. dog stk. 2. HarMiljøstyrelsen ikke senest den 31. marts 2010 gjort indsigelse mod en anmeldelse efter § 89, eranmeldelsen godkendt.Stk. 2.Miljøstyrelsen kan ikke godkende anmeldelse af en behandlingskapacitet, der overstigerden kapacitet, det må antages at genanvendelsesanlægget rådede over og udnyttede til behandling afkildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, udover affald omfattet af § 88 stk. 2, den 26. februar2009.Stk. 3.Ved opgørelsen af behandlingskapacitet efter stk. 2 anvendes de oplysninger, som detkommunale genanvendelsesanlæg har givet efter § 89, stk. 2, nr. 3, således atbehandlingskapaciteten for det år, hvor anlægget har behandlet den største mængde kildesorteretgenanvendeligt erhvervsaffald, lægges til grund ved behandlingen af anmeldelsen.Stk. 4.Indtil Miljøstyrelsen har truffet afgørelse efter stk. 1, kan kommunalegenanvendelsesanlæg, som den 26. februar 2009 havde miljøgodkendelse til og behandledekildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, og som rettidigt har indsendt en anmeldelse efter § 89,stk. 1, jf. stk. 2, fortsætte med at drive virksomhed med at behandle kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald.Regnskabskrav

§ 91.

Et kommunalt genanvendelsesanlæg, der behandler andet kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald, end affald omfattet af § 88 stk. 2, skal føre særskilte regnskaber for anlæggetsaktiviteter i forbindelse med behandling af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, der ikke eromfattet af § 88, stk. 2, og andet affald.Stk. 2.Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst muligtomfang henføres til de særskilte aktiviteter. I det omfang dette ikke er muligt fordelesomkostningerne forholdsmæssigt mellem aktiviteterne med udgangspunkt i mængder ogaffaldstype.Stk. 3.Udarbejdelse af regnskaber skal ske efter reglerne i årsregnskabsloven eller reglerne ibekendtgørelse om kommunernes budget og regnskabsvæsen, revision m.v.Stk. 4.Regnskaber for de særskilte aktiviteter skal fremsendes til Miljøstyrelsen senest 30 dageefter, at de er godkendt af revisor og anlæggets ansvarlige ledelse.

§ 92.

Et kommunalt genanvendelsesanlæg, der behandler andet kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald, end affald omfattet af § 88, stk. 2, skal udbyde denne behandling på markedsvilkår.Det kommunale genanvendelsesanlæg skal således fastsætte prisen for behandling på en sådanmåde, at prisen som minimum dækker de omkostninger til behandling, som opgøres i regnskaberefter § 91 til behandling af dette affald.
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
Stk. 2.Det kommunale genanvendelsesanlæg skal indberette opkrævede priser for behandling afandet kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, end affald omfattet af § 88, stk. 2, og forbehandling af andet affald på anlægget i regnskabsåret til Miljøstyrelsen samtidigt medfremsendelse af regnskab til styrelsen efter § 91, stk. 3.Kapitel 18Tilsyn

§ 93.

Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelseoverholdes, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Når Miljøstyrelsen træffer afgørelser efter denne bekendtgørelse, fører Miljøstyrelsen tilsynmed overholdelsen af disse afgørelser.Stk. 3.Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelseskapitel 17.Stk. 4.De kommunale genanvendelsesanlæg betaler gebyr for Miljøstyrelsens tilsyn efter stk. 3efter reglerne i bekendtgørelse om brugerbetaling.Kapitel 19Administrative bestemmelser

§ 94.

Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativmyndighed.Kapitel 20Straf

§ 95.

Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der:1) undlader at afgive oplysninger efter § 11,2) undlader at benytte indsamlingsordninger etableret efter §§ 25-34, jf. 35, stk. 1, 1. pkt.,3) undlader at benytte anvisningsordninger etableret efter §§ 36-38, jf. 39, stk. 1,4) undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens konkrete anvisning efter § 24, stk. 4, jf. § 35, stk.1, 2. pkt.,5) undlader at godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med den afkommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordninger, jf. § 39, stk. 2,6) undlader at underrette kommunalbestyrelsen om væsentlige ændringer i affaldets mængde,sammensætning eller egenskaber, jf. § 41,7) fortynder eller blander affald med det formål at opfylde betingelserne for aflevering af affald tildeponering, jf. § 44,8) afleverer de i § 45, nr. 1-5, nævnte affaldstyper til deponering, jf. § 45, nr. 1-5,9) undlader at indberette oplysninger jf. § 46, stk. 1,
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
10) undlader at gennemfører benchmarkingen i overensstemmelse med den offentliggjorte metode,jf. § 46, stk. 3, jf. stk. 2,11) undlader at fører register efter § 47, stk. 1, jf. § 47, stk. 1,12) undlader at afgive oplysninger fra registret og dokumentation for disse oplysninger, jf. § 47, stk.2,13) undlader at sikre at eksplosivt affald håndteres miljømæssigt forsvarligt, jf. § 48,14) undlader at sikre at farligt affald ikke fortyndes eller blandes med andet affald, jf. § 49,15) undlader at sikre at det farlige affald er forsvarligt emballeret, jf. § 50,16) undlader at sikre forsvarlig håndtering af olieaffald, jf. § 51, stk. 1 og 2,17) undlader at indberette oplysninger til Affaldsdatasystemet, jf. § 62, stk. 1, nr. 1-6, jf. stk. 2 ogstk. 3, 1. pkt.,18) undlader at aflevere erklæring, jf. § 62, stk. 3, 2. pkt.,19) undlader at opbevare kvittering, jf. § 65,20) undlader at afgive tro og love erklæring, jf. § 66, stk. 1, 1. pkt.,21) undlader at kildesortere affald, jf. § 68, stk. 1,22) undlader at sikre genanvendelse, jf. § 68, stk. 2,23) undlader at sikre genanvendelse eller nyttiggørelse af imprægneret træ, jf. § 68, stk. 3,24) undlader at aflevere deres genanvendelige kildesorterede affald, jf. § 68, stk. 4, nr. 1 og 2,25) undlader at aflevere affald, jf. § 68, stk. 5,26) undlader at indgå en skriftlig aftale, jf. § 68, stk. 6, nr. 1 og 2,27) undlader at fremvise dokumentation, jf. § 68, stk. 7,28) undlader at indhente godkendelse, jf. § 69, stk. 1,29) undlader at indhente fornyet godkendelse, jf. § 69, stk. 2,30) undlader at oplyse om ændringer i de forhold, som er nævnt i § 69, stk. 4, jf. § 72,31) undlader at afvise at modtage affald, som ikke er egnet til genanvendelse, jf. § 74, stk. 1,32) undlader at lade sig registrere i Affaldsregistret, jf. § 77, stk. 1,33) undlader at oplyse om ændringer i de forhold, som er nævnt i §§ 78-81,34) undlader at indsende de i § 78, nr. 1-4, angivne oplysninger, jf. § 78,35) undlader at indsende oplysninger, jf. § 79,36) undlader at indsende oplysninger, jf. § 80,37) undlader at indsende oplysninger, jf. § 81,38) håndtere affald uden at være godkendt og registreret, jf. § 83,39) undlader at betale gebyr, jf. § 84,40) undlader at oplyse de i § 85, stk. 1, nr. 1-3, angivne oplysninger, jf. § 85, stk. 141) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 85, stk. 2,
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald
42) undlader at oplyse de i § 86, stk. 1, nr. 1 og 2, angivne oplysninger, jf. § 86, stk. 1,43) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 86, stk. 2,44) undlader at oplyse de i § 87, stk. 1, nr. 1, angivne oplysninger, jf. § 87, stk. 1,45) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 87, stk. 2,46) behandler kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, som ikke er omfattet af § 88, stk. 2, udenat anmelde til Miljøstyrelsen, jf. § 89, stk. 1,47) undlader at føre særskilte regnskaber, jf. § 91, stk. 1 og 2,48) undlader at fremsende regnskaber rettidigt til Miljøstyrelsen, jf. § 91, stk. 4,49) undlader at udbyde behandling på markedsvilkår, jf. § 92, stk. 1,50) undlader at indberette opkrævede priser, jf. § 92, stk. 2,51) tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse, godkendelse eller dispensation efter bekendtgørelsen.Stk. 2.Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller vedgrov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor, eller2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder vedbesparelser.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.Kapitel 21Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser

§ 96.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2Stk. 2.§ 53, stk. 1 og 5, § 54, stk. 1-7, § 55, stk. 1-4 og 7, og § 56 træder i kraft den 1. januar2011.Stk. 3.Bekendtgørelse nr. 1634 af 13. december 2006 om affald ophæves med undtagelse af §§ 5-11 for så vidt angår den affaldsplan, som kommunalbestyrelsen skal udarbejde for perioden 2009-2012 (2009-2020), § 17, stk. 1 og 2, hvor affaldsbehandlingsanlæg skal indberette oplysninger tilMiljøstyrelsen senest den 31. januar 2010 dækkende 2009 og § 20, hvor kommunalbestyrelsen skalindberette oplysninger om import og eksport til Miljøstyrelsen den 15. marts 2010 og den 15. marts2011 dækkende det forudgående år.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan, uanset § 32, stk. 2 og 4, og § 68, stk. 3, indtil den 1. januar2011 anvise imprægneret træ fra husholdninger og virksomhed m.v. til deponering.
Miljøministeriet, denTroels Lund Poulsen/Anne Marie Rasmussen
Høringsudkast, bekendtgørelse om affald