Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 289
Offentligt
J.nr.Den
Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøministeriets om-råde i første halvår af 2010.A. Prioriterede miljøtemaerPå miljøministeriets område vil det spanske formandskab prioritere biodiversitet,vand og havmiljø og miljøkvalitetPåbiodiversitetsområdetplanlægger det spanske formandskab at vedtagerådskonklusioner i marts om EU’s målsætninger efter 2010. Konklusionerne vil tageudgangspunkt i Kommissionens meddelelse om EU’s visioner og mål for biodiversi-tet efter 2010, som forventes præsenteret i januar.Samtidig sætter det spanske formandskab fokus på behovet forskovbeskyttelseog bekæmpelse af skovødelæggelse.Med udgangspunkt i den kommende grøn-bog om skovbeskyttelse, som forventes vedtaget i Kommissionen i februar, oghvidbogen om klimatilpasning fra foråret 2009, lægger formandskabet op til vedta-gelse af rådskonklusioner om emnet i juni.Med hensyn tilhav- og vandmiljøønsker det spanske formandskab fokus på for-holdene i Middelhavsområdet og planlægger følgende initiativer:Vedtagelse af en strategi for vand i Middelhavsområdet inden for rammerneaf Barcelona-konventionen;Støtte til det Iberoamerikanske vandprogram (kapacitetsopbygning og tek-nologioverførelse til Sydamerika) samtFremme etablering af miljømål under havstrategirammedirektivet med hen-blik på etablering af god miljøtilstand i havet ved udveksling af synspunkterpå rådsmøde(miljø) i juni 2010.
B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det spanske formand-skab1. Omarbejdning af direktiver om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet) og om begrænsning af visse farlige stoffer i elektriske og elektroniskeprodukter (RoHS-direktivet)Det spanske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af begge forslag og har satdem på dagsordenen til politisk enighed på rådsmødet (miljø) i juni.De to forslag hænger sammen, idet de har overlappende formål og i et vist omgangfælles anvendelsesområde.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Formålet med omarbejdning afWEEE-direktiveter at sikre en mere effektiv gen-nemførelse af direktivet, skærpe direktivets miljøeffekter og reducere de erhvervs-administrative omkostninger/byrder.Danmark støtter formålet med omarbejdningen og lægger særlig vægt på at fast-holde de elementer der skærper beskyttelsesniveauet, mens de øvrige medlems-stater i deres første udmeldinger angiver, at det foreslåede indsamlingsmål er urea-listisk højt. Danmark lægger - i lighed med en række andre medlemsstater - vægtpå at producentbegrebet defineres på nationalt niveau. Desuden lægger Danmarksærlig vægt på at man fastlægger direktivets anvendelsesområde gennem mereentydige og omfattende definitioner og fyldestgørende beskrivelse af undtagelser iselve WEEE-direktivet frem for Kommissionens forslag om bindende produktlister iet bilag til RoHS-direktivet.Formålet med omarbejdning afRoHS-direktiveter, at harmonisere og udvide an-vendelsesområdet og fremme håndhævelsen af direktivet.I lighed med et stort flertal af de øvrige medlemsstater støtter Danmark udvidelse afanvendelsesområdet med to produktkategorier, og lægger – sammen med et stortflertal - vægt på, at anvendelsesområdet bliver ”åbent”, således at al elektronisk ogelektrisk udstyr som udgangspunkt vil være omfattet af direktivet. Der er dog uenig-hed om hvilke overordnede kategorier af elektronisk og elektrisk udstyr, som børvære udenfor anvendelsesområdet (fx transportudstyr og store industrimaskiner).Danmark finder det også væsentligt, at vurdering af nye stoffer bør ske i et selv-stændigt RoHS-spor, hvor der tages højde for miljøkonsekvenserne af affaldsbe-handlingen. Derimod står Danmark alene med ønsket om at flere stoffer medtages ireguleringen.2. Forordningsforslag om biociderDet spanske formandskab sigter efter at komme så langt som muligt i forhandlin-gerne om forslaget. Sagen er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøde (miljø) ijuni til fremskridtsrapport og eventuelt politisk aftale.Under det svenske formandskab har man drøftet en række centrale elementer iKommissionens forslag. Drøftelserne har foreløbigt vist, at medlemsstaterne gene-relt støtter en centraliseret godkendelse som et alternativ til godkendelse på med-lemsstatsniveau, mens der er betydelig uenighed om hvilke produkttyper, der børvære omfattet af muligheden for central godkendelse. Samtidig har Kommissionenaccepteret et massivt ønske fra medlemslandene om at udvide eksklusionskriteri-erne med et sæt miljøkriterier. Der er ligeledes fuld støtte til Kommissionens forslagom at medtage behandlede artikler og materialer under forordningens anvendel-sesområde, men der er også klart behov for yderligere forhandlinger om hvordande konkrete bestemmelser om behandlede artikler/materialer skal udformes.3. Industrial Emissions Directive (IED – tidligere IPPC-direktivet)Der var politisk enighed om forslaget på rådsmødet (miljø) i juni 2009, men et min-dretal, herunder Danmark støttede ikke den politiske holdning, da den anses for atvære for uambitiøs. Danmark vil arbejde for at få en mere ambitiøs aftale i 2. be-handlingen med Europaparlamentet.Det spanske formandskab satser på at indgå en 2. behandlingsenighed med Euro-paparlamentet under sit formandskab og forventer at oversende rådets fælles hold-ning til Europaparlamentet ultimo januar.
2
Danmark ønsker at løfte ambitionsniveauet fsva. kravene til store fyringsanlæg,udvide anvendelsesområdet samt ligesom ordføreren at begrænse mulighedernefor kompetente myndigheder for at fravige BREF i de konkrete tilladelser. Til gen-gæld stiller Danmark sig kritisk overfor kravene til jordforurening, der fokuserer påkemiske målinger og oprydning frem for forebyggelse.4. Forordningsforslag om virksomheders ansvar ved markedsføring af træ ogtræprodukterDer var politisk enighed om forslaget på rådsmødet (land og fisk) i december 2009,men et mindretal, herunder Danmark støttede ikke den politiske holdning, da denanses for at være for uambitiøs.Det spanske formandskab sigter efter en 2. behandlingsaftale med Europaparla-mentet under sit formandskab. Det vurderes vanskeligt, at finde et gangbart kom-promis mellem rådet, hvor de fleste medlemslande ønsker mindre restriktiv forord-ning, som ikke rammer EU-producenter, og på den anden side Europa-Parlamentet, som har en række ønsker til opstramning af Kommissionens forslag,herunder en styrkelse af forordningen med et egentligt forbud.Fra dansk side prioriteres sagen højt og den skal ses i sammenhæng med indsat-sen imod tab af biodiversitet og klimaændring (skovødelæggelse grundet ulovlighugst har på globalt plan betydelig negativ effekt på biodiversitet og CO2-balancen). Danmark ønsker at skærpe forslaget og lægger vægt på at forordningenetablerer et egentligt forbud mod at markedsføre ulovligt træ i EU og at definition aflovligt træ dækker al relevant lovgivning i forhold til udøvelse af bæredygtig skov-drift. Derfor arbejder Danmark for at få en mere ambitiøs aftale i 2. behandlingenmed Europaparlamentet5. JordrammedirektivetJordrammedirektiveter en opfølgning på Kommissionens temastrategi for jord.Forhandlingerne om jordrammedirektivet har haft en vanskelig gang i Rådet underportugisisk, fransk og tjekkisk formandskab. Det spanske formandskab har sat sa-gen til politisk enighed til marts. Eftersom der ikke skulle være bevægelse hos detblokerende mindretal, forekommer det at være en vanskelig opgave for formand-skabet at lande sagen.C. Øvrige sager1. Kommissionens meddelelse om EU 2020 strategienKommissionen kommer med en meddelelse om en ny strategi – EU 2020 strategien– som afløser Lissabon strategien. EU 2020 strategien behandles på rådsmøde(miljø) i marts som udveksling af synspunkter.2. BioaffaldKommissionen forventes at fremkomme med forslag om regulering af bioaffald isidste halvdel af spansk formandskab, herunder en mulig stillingtagen til separatindsamling af bioaffald samt minimums kvalitetskrav. Sagen er sat på til præsenta-tion eller orienterende debat på juni rådsmødet.3. SkibsophugningKommissionen forventes at komme med forslag til skibsophugning hurtigst muligt i2010, for at foretage en implementering af Hong Kong konventionen. Det spanskeformandskab har sat afrapporteringen fra Kommissionen om sammenhængen mel-
3
lem Hong Kong Konventionen, Basel konventionen og EU’s transportforordning påmarts rådsmødet.4.EU’s deltagelse i internationale møderHertil forventes et antal rådskonklusioner til forberedelse af EU’s deltagelse i inter-nationale møder. Det drejer sig om bl.a.––––ABS-regimet (adgang til genetiske ressourcer og udbyttedeling) underbiodiversitetskonventionen,to sæt rådskonklusioner under biodiversitetskonventionen, dels om denstrategiske plan og, dels om Cartagena-protokollen om biosikkerhed,Et internationalt juridisk bindende instrument om kviksølv,Revision af Göteborg-protokollen om grænseoverskridende luftforure-ning som skal reducere forsuring, eutrofiering og skader fra jordnærozon,Revision af protokol om tungmetaller under Geneve-konventionen omgrænseoverskridende luftforurening,Basel-konventionen om transport af farligt affald,Montreal-protokollen om ozonlagsnedbrydende stoffer.
–––
4