Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 283
Offentligt
786838_0001.png
786838_0002.png
786838_0003.png
786838_0004.png
Udkast til paradigma for høringsbrev:Til alle på bilagte høringsliste
Direktionen [på det ansvarligeMCs brevpapir].J.nr.Ref. […]

Høring af offentlige myndigheder af udkast til vand- og Natura 2000-

planer

By- og Landskabsstyrelsen har udarbejdet forslag til vandplaner med tilhø-rende indsatsprogrammer og i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsenforslag til Natura 2000-planer. Planerne er udarbejdet med baggrund i hen-holdsvis miljømålsloven og skovloven.Vandplanerne og Natura 2000-planerne udmønter en væsentlig del af afta-len om Grøn Vækst, som regeringen og Dansk Folkeparti har indgået i juni20091.Planforslagene er tilgængelige på www.BLST.dk. Her findes desuden ad-gang til øvrigt informationsmateriale i tilknytning til planerne, herunder kort-bilag m.v.

Udkast til vandplaner

Ifølge miljømålsloven2§ 28, stk. 2 skal forslaget sendes til berørte statslige,regionale og kommunale myndigheder, som kan fremsætte indsigelse modforslag til prioriteringen af foranstaltninger i det samlede indsatsprogram.I lovbemærkningerne til miljømålsloven fra 2003 er angivet: ”Der skal givesde berørte kommuner i vanddistriktet lejlighed til, inden forslag til vandplanoffentliggøres, at fremsætte indsigelse mod forslag til prioriteringen af for-anstaltninger i det samlede forslag til indsatsprogram, som er en del afvandplanen. Selvom de berørte kommuner i forbindelse med den offentligehøring kan få indflydelse på det samlede indsatsprogram, vil der kunne op-stå situationer, hvor vanddistriktsmyndigheden i forbindelse med den ende-lige afvejning af det samlede indsatsprogram for hele vanddistriktet tilveje-bringer et indsatsprogram, der kan synes uacceptabelt for de berørte kom-muner. De berørte kommuners indsigelsesret er derfor begrænset til et spe-cifikt ”klagetema”. ”Klagetemaet” vil være spørgsmålet om den mest cost-effektive kombination af foranstaltninger for en eller flere vandforekomster idistrikter, der har direkte indflydelse på administrationen eller økonomien iden pågældende kommune.”
12
Aftale af 16. juni 2009 om Grøn Vækst mellem Regeringen og Dansk FolkepartiLovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009 om miljømål m.v. for vandforekomster oginternationale naturbeskyttelsesområder
By- og Landskabsstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 47 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 30811054 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.blst.dk
Regeringen ønsker, at miljø- og naturmålene i størst mulig udstrækningindfries gennem en omkostningseffektiv indsats, der sikrer reel miljøeffekt.Indsatsprogrammerne i vandplanerne er således prioriteret ud fra et gene-relt princip om gennemførlighed og omkostningseffektivitet, og BLST harinden for disse rammer tilstræbt den omkostningseffektivitet, der henvises tili ovennævnte bemærkninger.Derudover er det i Grøn Vækst aftalen lagt til grund, at spildevandsindsat-sen, herunder indsatsen vedrørende regnvandsbetingede overløb, vil blivekonkretiseret i samarbejde med kommunerne.Udkastene til vandplaner bygger desuden videre på det plangrundlag, somhidtil har ligget til grund for kommunernes indsats på vandmiljøområdet,herunder bl.a. vandmiljøplanerne, den særlige indsats over for grundvands-beskyttelse, indsatsen for at forbedre spildevandsforholdene for den spredtebebyggelse samt vandmiljøindsatsen i regionplanerne..

Temaer for høring af myndigheder

På denne baggrund skal By- og Landskabsstyrelsen anmode høringspar-terne om mulige kommentarer og indspil inden for følgende temaer:OmkostningseffektivitetDen valgte prioritering af foranstaltninger i det samlede indsatsprogram,jævnfør miljømålslovens § 28, stk. 2. Dette er der generelt redegjort for ivandplanernes kapitel 2.5.SpildevandEn vurdering af, om der evt. er uoverensstemmelser mellem de respektivekommuners spildevandsplaner og indsatsprogrammerne i vandplanerne.Særligt for spildevandsindsatsen, herunder indsatsen for regnvandsbetin-gede overløb, anmodes kommunerne om at kvalificere indsatsen ud frakommunerne lokale kendskab, herunder hvilke indsatser der allerede erplanlagt i kommunens spildevandsplan.BadevandKommunerne er jf. badevandsbekendtgørelsen ansvarlig for udpegning afbadelokaliteter og badevandskvalitet på disse. Der ønskes en tilbagemel-ding fra kommunerne om mulige planlagte indsatser for at opfylde bade-vandskrav på de udpegede badevandslokaliteter, herunder tidsplan herfor.VandindvindingerDer vil lokalt være behov for at vurdere de forskellige vandindvindingsbehovi en større sammenhæng for at sikre den fremtidige vandforsyning, herun-der spørgsmålet om den praktiske gennemførlighed Der anmodes derforom en vurdering af eventuelle konsekvenser for vandindvindingen som føl-ge af vandplanernes indsatsprogrammer.
2
VandløbVurdering af om der er indsatser i forhold til forbedring af fysiske forhold ivandløb, reduceret vedligehold, okkerfjernelse, fjernelse af spærringer ogvandløbsrestaurering, der ikke er relevante eller som bør prioriteres før an-dre, herunder om der er indsatser, der allerede fremgår af kommuneplanereller der er truffet politisk beslutning om.Etablering af vådområderOpmærksomheden skal henledes på, at Miljøministeren og KommunernesLandsforening den 27. november 2009 indgik en aftale ometablering af nyevådområder og ådalsprojekter i Danmark. Dette er en udmøntning af GrønVækst aftalen fra juni 2009.TidsplanI vandplanerne er det lagt til grund, at indsatsprogrammet er gennemførtinden 22. december 2015, som er vandrammedirektivets og miljømålslo-vens generelle tidsfrist for opfyldelse af miljømål for vandløb, søer og kyst-vande. Både den kommunale vandhandleplan og sektorplaner skal udar-bejdes i overensstemmelse hermed.Kommunerne anmodes både i den myndighedsmæssige forhøring og dengenerelle offentlige høring om at tage konkret stilling til realiseringen af ind-satserne i kommunerne.Kommunerne skal både i vandhandleplanen og de relevante sektorplanerangive en prioritering og tidspunkt for igangsættelse af hver enkelt foran-staltning.Eventuelle kommunale ønsker om at forlænge tidsfrist for realiseringen afindsatsprogrammerne ud over 2015 skal forelægges de respektive miljø-centre i forbindelse med høring af vandplaner, herunder med begrundelserfor en sådan forlængelse.
Mulige fejl og manglerEndeligt ønskes helt generelt tilbagemelding fra kommunerne om eventuellefejl eller ikke tidssvarende forhold beskrevet i vandplanforslagene.

Udkast til Natura 2000-planer

Miljømålsloven og skovloven har ingen bestemmelser om, at udkast til Na-tura 2000-planer skal sendes i forhøring. By- og Landskabsstyrelsen ogSkov- og Naturstyrelsen har valgt at gennemføre en forhøring af alle myn-digheder for at sikre parallelitet i planprocessen. Ministerier, der som myn-dighed eller arealforvalter berøres af Natura 2000-planlægningen, har væretinddraget i udarbejdelse af planforslagene.
3
Der er ingen hjemmelsmæssig begrænsning af høringstemaet; men styrel-serne anmoder særligt om kommentarer til afsnittene om målsætning ogfaktuelle forhold. Idet Natura 2000-planernes tilstandsvurdering af naturare-alerne er bundet af bekendtgørelse nr. 815 af 27. juni 2008, og planernesindsatsprogram forventes at være omdrejningspunkt i den offentlige høring.Styrelserne vil derfor særligt bede om kommentarer og indspil til følgendetre temaer:Faktuel opdatering af afsnittetIgangværende pleje og genopretning(afsnittet baserer sig helt overvejende på oplysninger fra basisanaly-sen, som på dette område kan være forældede).Afsnittet om målsætning – og her specielt formuleringen af denoverordnede målsætning,der rækker ud over denne 1. planperiode,og dermed kan være i konflikt med øvrig kommunal planlægning.Afsnittet om identifikation og prioritering afmodsatrettede naturinte-resser,der har direkte konsekvens for planernes målsætninger.

Tidsfrist

Tidsfristen for indsendelse af bemærkninger i myndighedshøringen er se-nest d. 11. marts 2010. By- og Landskabsstyrelsen og Skov- og Natursty-relsen vil på baggrund af de indkomne bemærkninger udarbejde endeligeforslag til vand- og Natura 2000-planer, der herefter vil blive sendt i en 6måneders generel offentlig høring, jf. miljømålslovens § 29 og bekendtgø-relse nr. 335 af 27. marts 2007 med senere ændringer om Natura 2000skovplanlægning.

Kontakt

Eventuelle spørgsmål vedrørende vand- og Natura 2000-planerne kan ret-tes til de respektive miljøcentre, sewww.BLST.dk.Høringssvar skal mailestil Miljøcenteret. For så vidt angår høringssvar fra statslige myndigheder omvandplaner bedes disse sendt til By- og Landskabsstyrelsen i Haraldsgade,[email protected].
Miljøcenteret vil i høringsperioden invitere kommuner og regioner til drøftel-se af forslag til vand- og Natura 2000-planer, ligesom Vand- og Naturrådenevil blive orienteret om, at høringsprocessen er igangsat.
Med venlig hilsenMiljøcenterdirektør
Høringsliste for myndigheder i relation til hovedvandoplandet:[Alle kommuner i hovedvandoplandet][Alle regioner i hovedvandoplandet]
4