Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 27
Offentligt
Møde med FMPU den 7. oktober 2009 - gennemgang af årets lovprogram mv.(Det talte ord gælder)A. IndledningDet bliver igen et rigtig travlt år. På Miljøministeriets område er der ikke mindre end 16lovforslag og 1 redegørelse.Mange af lovforslagene har en stærk miljøprofil. Det gælder f. eks. lovforslagene, dertager sigte på at skabe et grundlag for en samlet forvaltning af natur- og miljøbeskyttel-se på havet, skærpelsen af miljøzonereglerne, opfølgningen på aftalen om Grøn Vækst,og forslaget om et testcenter for vindmøller.Flere af lovforslagene indebærer modernisering, effektivisering og regelforenkling. Udover klagenævnsreformen gælder det f. eks. forslaget om ændring af lov om vandforsy-ning m.fl. og ændringen af lov om miljøgodkendelser mv. af husdyrbrug.Jeg vil først knytte nogle bemærkninger til de enkelte lovforslag.
B. Præsentation af lovprogrammetÆndring af udstykningsloven (Okt I)Lovforslaget fremsættes i denne uge.Lovforslaget ophæver de særlige regler, der i dag gælder for at udføre matrikulære ar-bejder i Københavns og Frederiksberg kommuner.Desuden bliver matrikelmyndigheden i de to kommuner overført til Kort- og Matrikelsty-relsen, som i forvejen er matrikelmyndighed for resten af landets kommuner.Lovforslaget behandles i Boligudvalget.
Ændring af lov om miljø og genteknologi (GMO) (Okt I)Lovforslaget fremsættes i denne uge.Regeringen modtog i foråret en begrundet udtalelse fra EU om ufuldstændig gennemfø-relse af direktivet om indesluttet anvendelse af GMOer. Det drejer sig om to små hjørneraf direktivet, nemlig1. visse oplysninger aldrig må holdes fortrolige for offentligheden, og2. der skal udarbejdes offentligt tilgængelige beredskabsplaner, når anvendelsenkan medføre alvorlig fare for mennesker og/eller for miljøet.Regeringen er enig i begge dele, og vil nu præcisere bestemmelserne.
Ændring af sommerhusloven og planloven (Campinghytter) (Okt I)Lovforslaget fremsættes i denne uge.Spørgsmål om campinghytter har været drøftet i Campingudvalget de sidste 3 år.Med lovforslaget lovfæstes de forskelle, der adskiller campinghytter fra sommerhuse.Derudover bliver opførelse af campinghytter i landzone fremover omfattet af krav omlandzonetilladelse.Forslaget sikrer, at den restriktive praksis for udlejning af sommerhuse kan opretholdestil forskel fra den mere lempelige praksis for erhvervsmæssig udlejning af campinghyt-ter. Samtidig skabes grundlag for, at der kan udarbejdes et nyt campingreglement, somgør det muligt at opføre større campinghytter.
Ændring af kemikalieloven (Okt II)Arbejdet i EU med vurdering af biocider er blevet så forsinket, at de generelle over-gangsregler i biociddirektivet skal forlænges fra 2010 til 2014. I direktivet forlænges da-
2
tabeskyttelsesperioderne tilsvarende. Med lovforslaget vil lovens databeskyttelsesperio-der blive forlænget i overensstemmelse med direktivet.Gennemførelse af servicedirektivet og anerkendelsesdirektivet på Miljøministeriets om-råde (Okt II)Servicedirektivet er overordnet gennemført ved lov om tjenesteydelser i det indre mar-ked, som blev vedtaget i sidste samling. Lovforslaget her er en implementering af ser-vicedirektivet og dele af anerkendelsesdirektivet på Miljøministeriets område.Forslaget vedrører navnlig de dele af direktiverne, der af hensyn til brugervenlighedgennemføres i sektorlovgivningen, så man kan finde reglerne i den lovgivning, som re-gulerer de forskellige erhverv. Det drejer sig især om visse af direktivernes sagsbehand-lingsregler, oplysningsforpligtelser og gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvali-fikationer.
Gennemførelse af oversvømmelsesdirektivet (Okt II)Lovforslaget gennemfører dele af EU-direktivet om vurdering og styring af risikoen foroversvømmelser. Baggrunden er de ekstreme oversvømmelser i andre europæiske lan-de i årene efter 1997, som kostede mange hundrede menneskeliv og medførte megetstore økonomiske tab.Lovforslaget indeholder 3 trin. Miljøministeriet skal vurdere risikoen for oversvømmelseog udpege risikoområder. Ministeriet skal også udarbejde fare- og risikokort for områ-derne, og kommunerne skal derefter udarbejde risikostyringsplaner for områderne.
Kvalitets- og sikkerhedssystemer på vandforsyninger, forlængelse af vandindvindings-rettigheder og behandling af sager om ferskvandsdambrug (Okt II)Lovforslaget består af 3 elementer. For det første bemyndiges miljøministeren til atind-føre kvalitets- og sikkerhedssystemer på vandforsyninger. Dermed følger vi blandt andetop på B 46 om drikkevandssikkerhed og drøftelserne henover sommeren, hvor et bredtflertal var enige om at arbejde videre med en lang række initiativer, der skal sikre rentdrikkevand.For det andet forlænges en række vandindvindingstilladelser - som efter de gældenderegler udløber 1. april 2010 - til senest 1 år efter vedtagelsen af de kommunale handle-planer.For det tredje forenkles og effektiviseres sagsbehandlingen af dambrugssager i kom-munerne ved at indføre regler om samtidighed i sagsbehandlingen.
Udskydelse af prisloftsreguleringen i vandsektoren (Nov I)Med lovforslaget udskydes prisloftsreguleringen i 2010. Vi har drøftet udskydelsen medalle partier bag lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, for der harikke været tid nok til at udmønte reguleringen.Salg af statens udlejede sommerhusgrunde (Nov II)Forslaget giver sommerhusejere mulighed for at købe de sommerhusgrunde langs denjyske vestkyst, deres sommerhus ligger på, og som de nu lejer af staten.Lejerne kan selv vælge, om de vil købe grunden eller fortsætte som lejere.
Oprettelse af Natur- og miljøklagenævnet (Dec II)Med lovforslagene slås Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet sammen til et nævn.Det nye Natur- og miljøklagenævn organiseres som et såkaldt kombinationsnævn. Detindebærer, at når nævnet behandler visse sagstyper, består det af formanden, de poli-
3
tisk udpegede medlemmer og 2 dommere, mens det ved behandling af andre sagstyperbestår af formanden og de nødvendige sagkyndige nævnsmedlemmer.For at skabe større ligestilling mellem erhvervsorganisationerne og de grønne organisa-tioner foreslås det, at der fremover kun skal være én liste over sagkyndige.
Havstrategiloven (Jan II)Lovforslagets formål er at gennemføre det såkaldte havstrategidirektiv, der skal væregennemført i medlemslandenes lovgivning senest den 15. juli 2010.Havstrategidirektivet pålægger overordnet de enkelte medlemslande at udarbejde ba-sisanalyser med beskrivelse af natur- og miljøtilstanden i havområderne.Lovforslaget angiver alene rammerne for havstrategierne - kravene til deres indhold ogproceduren for udarbejdelsen.
Samlelov til opfølgning af Grøn Vækst (Feb I)En af de vigtigste opgaver bliver at følge op på aftalen om Grøn Vækst. Der er mangeting, der skal følges op på, og meget ligger i Fødevareministeriets lovgivning.På Miljøministeriets område vil vi blandt andet forpligte kommunerne til at overveje pla-ceringen af biogasanlæg og sætte skub i energiudnyttelsen af husdyrgødning. Herud-over skal reglerne om udledning af ammoniak skærpes, produktionen af energiafgrøderøges, klageadgangen tilpasses, og kommunerne får hjemmel til at gennemføre de nød-vendige indsatser for vandløbenes miljømæssige kvalitet, fx restaurering og genopret-ning af vandløb.På pesticidområdet er det Skatteministeriet, der fremsætter forslag til den nye afgift,som skal sikre, at behandlingshyppigheden kommer på rette spor. På Miljøministerietsområde stiller vi samtidig forslag om udlægning af 25 m sprøjtefri zoner rundt om alleboringer til almene vandforsyningsanlæg.
Ændring husdyrbrugloven (Feb II)Lovforslaget er en implementering af en del af Grøn Vækst-aftalen og fremsættes til fe-bruar.Ændring af miljøzoner (Feb II)Lovforslagets formål er blandt andet at sikre, at Danmark overholder luftkvalitetsdirekti-vet. Det fremsættes til februar.Testcenter for vindmøller (Mar II)Lovforslaget har til formål at tilvejebringe grundlaget for etablering af et nationalt test-center for afprøvning af prototypevindmøller. Regeringen besluttede i sidste uge at etab-lere et nationalt center med plads til 5 - 7 vindmøller til afprøvning. Området ligger iØsterild, Thisted.Redegørelse om bypolitik (Feb II)I denne folketingssamling vil jeg fremlægge en bypolitisk redegørelse, der fremfører re-geringens politik for en bæredygtig byudvikling og de initiativer, regeringen vil igangsæt-te på området.C. Andre større og væsentlige initiativer3 store handlingsplanerMiljøministeriet har ikke mindre end tre store handlingsplaner undervejs – på kemikalier,luft og vand – som vi forventer kommer i det kommende folketingsår. Hertil kommer en
4
ny landsplanredegørelse, som har været i høring frem til den 28. september. Der erkommet mange høringssvar. Landsplanredegørelsen forventes at udkomme inden jul.EU - CocktaileffektenSer vi ud på den internationale scene, så fortsætter jeg med at presse på for at få kemi-kaliers kombinationseffekt på EU-dagsordenen. Jeg kan heldigvis konstatere, at bådeformandskabet og mange af mine EU-kolleger deler min opfattelse af, at det er noget viskal have gjort noget ved.EU – andre centrale emnerDet svenske EU-formandskab har sat en række interessante emner på dagsordenen. Vikommer formentlig til at se nye direktiver om elektronisk affald og nye begrænsninger affarlige stoffer i elektronisk udstyr. Fra dansk side arbejder vi for helt at forbyde markeds-føring af ulovligt træ i EU.Andet internationaltSer vi ud over EU, kan vi se frem til en danskfinansieret afrikansk ministerkonference,som skal vende biopirateri til god økonomi for det afrikanske kontinent.Forhandlingerne om en international kviksølvsregulering skrider også fremad.
COP15 - Forest DayOg så rykker den internationale scene jo til København til december med COP15, hvorklimaministeren spiller en afgørende rolle.Under klimakonferencenafholder vien international konference om verdens skove -”Forest Day 3” – som skal sætte fokus på skovenes betydning både i forhold til CO2-udledning og biodiversitet.
COP15 - MiljøteknologiCOP15 giver os også en god mulighed for at indtænke miljøteknologi. Jeg planlæggersamtidig at fortsætte min indsats for at fremme den globale eksport af dansk miljøtekno-logi.D. AfrundingJeg håber, vi får nogle gode og frugtbare debatter både her i udvalget og i salen - omde mange lovforslag - og om de mange beslutningsforslag, som formentlig også kom-mer.