Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10, Erhvervsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 263, ERU Alm.del Bilag 106
Offentligt
781171_0001.png
781171_0002.png
781171_0003.png
19. oktober 2009
Miljøcenter ÅrhusAtt. Testområde til vindmøllerLyseng Allé 18270 HøjbjergFremsendt som e-post til: [email protected]

Forslag, ideer og synspunkter fra Danmarks Naturfredningsforening angående nationalt

testcenter for vindmøller i Østerild Klitplantage.

I Danmarks Naturfredningsforening har vi med glæde noteret os regeringens interesse for at fremmevedvarende energi og styrke Danmarks historiske førerposition indenfor vindkraft.Det kan gøres dels gennem et stærkt hjemmemarked og dels gennem at sikre industrien denødvendige forudsætninger og udviklingsmuligheder.Desværre er det helt uklart hvilke analyser, der egentlig ligger til grund for valget af ØsterildKlitplantage som testområde. Det er særdeles beklageligt og proceduremæssigt uacceptabelt afstaten at lægge sig fast på en bestemt løsning inden offentlighedsfasen. Hensigten med en VVM-proces efter planloven og VVM-direktivet er netop i en åben proces at teste forskelligeforudsætninger og alternativer mod hinanden, ud fra en erkendelse af, at ethvert projekt rummer engrad af kompromis mellem økonomiske, funktionelle og miljømæssige interesser.Det angives i det publicerede materiale, at forudsætningerne har været ”blæse meget”, ”fravær afinternationale fuglebeskyttelsesinteresser” og ”afstand til naboer”. Desuden oplyste Miljøministerenpå det offentlige møde i Østerild 8. oktober, at det for ham var særlig væsentligt, at et testcenter såvidt muligt blev anlagt på statsejede arealer.De to førstnævnte forudsætninger findes i store dele af landet. Den sidste forekommerhovedsageligt i fredskov og i forbindelse med fredede områder. Det godtgøres bl.a. i denundersøgelse af landzonen som DN fik udarbejdet af AUC i 2008. Det er kort sagt sådan, at det erdisse steder de bebyggelsesregulerende bestemmelser i lovgivningen er mest effektive.
I skove og fredede områder er der fravær af støj, bebyggelse og faste anlæg. Fordi det ikke er tilladt.Dermed er ”skov” som udgangspunkt nok så stærk en binding som ”blæse meget”, ”fravær afinternationale fuglebeskyttelsesinteresser” og ”afstand til naboer”. Ikke mindst derfor er det etganske grænseoverskridende skridt at lokalisere det nye testcenter i et statsligt skovområde, deraltid vil være omfattet af fredskovsreglerne.DN vil desuden minde om, at netop det foreslåede område (Østerild Klitplantage) for et nationalttestcenter adskillige gange i national sammenhæng har været fremhævet som en del af et særligtbevaringsværdigt landskab og naturområde. Det dokumenteres i bl.a. følgende udpegninger:1967: Regeringens naturfredningskommission udpegede Østerild Klitplantage som en del af 35forskellige, ”naturvidenskabeligt værdifulde områder” af Danmark.1971: Statens Naturfrednings- og Landskabskonsulent og fredningsplanudvalgene udsendte”Landskabsbonitetskort over Danmark”, hvori området ved Østerild Klitplantage blev rubriceretsom ”landskaber af stor interesse”, mens Hjardemål Klitplantage blev rubriceret under ”landskaberaf største interesse”.1984: Miljøministeriet, Fredningsstyrelsen udpegede Østerild Klitplantage som en del af et ”størrenationalt naturområde”, der bl.a. omfattede landskaberne mellem Vejlerne og Vigsø Bugt.2004: Danmarks Naturfredningsforening udgav, bl.a. efter konsultation af de daværende amter,bogværket ” Fremtidens natur i Danmark”, hvori Østerild Klitplantage indgår som en del af detudpegede nationale naturnetværk af værdifuld og bevaringsværdig natur.2009: Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen offentliggjorde den 9. oktober undertilstedeværelse af miljøminister Troels Lund Poulsen en national naturkanon. Under naturkanonensudpegninger af geografiske områder med særlig værdifuld, national natur overlappes ØsterildKlitplantage både af afgrænsningen for området ”Tranum-Bovbjerg” og for området ”LimfjordenMidt”. Det er dog under området ”Tranum - Bovbjerg”, at der i naturkanonen er direkte henvisningtil vandretursfolderen for Østerild Klitplantage.På denne samlede baggrund ønsker DN:At der redegøres for allerede undersøgte alternativer i forbindelse med det konkrete testcenter.Herunder hvorfor mulighederne for testcentre i relativt let tilgængelige havområder er fravalgt.At der redegøres for fordele og ulemper ved 3-5 alternativer, hvor der ikke inddrages skov, meni stedet opkøbes landbrugsejendomme og spredte boliger på steder i det åbne land, hvornaturværdierne nationalt set er små. Herunder kunne det (af økonomiske grunde) forudsættes, atlandbrugserhvervet i muligt omfang fortsat kan udøves i de åbne områder omkring møllerne.At der redegøres for alternativer, hvor landets forsøgsmøller ikke samles ét sted, men lokaliseresenkeltvis eller i mindre grupper på egnede steder. Ministeriet bør være opmærksom på, athverken offentlighed eller miljøorganisationer har de nødvendige værktøjer til uden videre atpege på bestemte lokaliteter, hvorfor der også i demokratisk sammenhæng påhviler denplanlæggende myndighed et stort ansvar for at spille med åbne kort.
At der redegøres for behovet for forsøgsmøller samlet set – ikke mindst i lyset af, at et område iNissum Bredning netop er udpeget af Klima- og Energiministeriet parallelt med processenomkring Østerild Klitplantage og at testpladser ved bl.a. Rødsand II-parken står tomme.At der redegøres fyldestgørende for de samlede omkostninger for projektet, herunder fjernelseaf 1500 ha fredskov og etablering af erstatningsarealer med skov (jfr.fredskovsbestemmelserne). Der ønskes også et klimaregnskab for denne placering (mednedtagning af skov) sammenlignet med andre placeringer.At der redegøres grundigt for de visuelle forhold omkring testcenteret. Herunder møllernessynlighed fra den nærliggende nationalpark.At der redegøres grundigt for støjforholdene (herunder lavfrekvent støj) i de omliggende natur-og skovområder.At påvirkningerne af dyrelivet i området undersøges. Det gælder bl.a. plantagernes hjortevildt,hvor både Østerild og Hjardemål Klitplantage af staten er udpeget som kerneområder forkronvildt. Det gælder også f. eks. fourageringstrækkende vandfugle (især gæs, ænder, svaner ogtraner) mellem Natura 2000-områderne ved Vejlerne og Natura 2000-området medHanstholmreservatet, der normalt passerer over Østerild Klitplantage. Opmærksomheden skalisær henledes på den i Skandinavien truede og i Danmark totalfredede, overvintrende bestand afskovsædgæs. Disse truede gæs overnatter normalt ved Vejlerne, men i skumring og dæmringsamt om natten flyver skovsædgæssene normalt på tværs af det planlagte testcenter på ruternemellem De vestlige Vejler og fødesøgningsområderne ved henholdsvis Vullum Sø og iHanstholmreservatet.Den foreslåede naturgenopretning i området ser DN naturligvis som positiv, men vi skal samtidigtadvare mod de generelle følger af en tilgang til landskabsplanlægning, hvor det er legitimt at byttetab af uforstyrrethed og mørke med fremgang i naturkvalitet.Med venlig hilsen
Michael Leth JessVicedirektørDirekte: 39 17 40 27, [email protected]