Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 257
Offentligt
779952_0001.png
779952_0002.png
779952_0003.png
779952_0004.png
779952_0005.png
779952_0006.png
779952_0007.png
779952_0008.png
Notat
Status for husdyraftalenDecember 2009IndledningKL og Regeringen indgik den 9. februar 2009 en aftale om, at den store pukkel af sager om god-kendelse af husdyrbrug skulle afvikles inden for en kort periode. Aftalen indebar først og fremmest,at der indførtes en række konkrete målsætninger for sagsbehandlingstider, samt at kommunerneskulle afgøre 2352 sager i 2009 og 2620 sager i 2010.Samtidig var der enighed om, at de statslige rammer for produktionen af godkendelser skulle for-bedres betydeligt gennem seks målrettede initiativer til en samlet beløbsramme på 100 mio. kr:1.2.3.4.5.6.Rejsehold og kompetenceudviklingVejledende standardiserede BAT-vilkårForbedret IT-systemForbedrede administrative servicesAktivitetsbaserede tilskud til kommunerneEtablering af et videnscenter
KL og Miljøministeriet har udarbejdet denne status over kommunernes og statens foreløbige ind-sats i forhold til aftalens målsætning og initiativer.
Status for sagsafviklingen i kommunerneProduktionen af afgørelserBaseret på udtræk af 21. december 2009 fra det nye sagsstyringsmodul UVISA har kommunerne i2009 afsluttet i alt 1.558 sager, heraf 306 sager alene i august 2009. Der kan således identificeresen markant stigende tendens i løbet af 2009. I forhold til 2008, hvor der gennem hele året blev af-gjort 817 sager, er antallet af afgørelser ligeledes mærkbart stigende. Dette afspejles også i densamlede afgørelsesprocent. Således er nu næsten halvdelen af den samlede sagsmængde afgjort,hvor denne andel ved udgangen af 2008 kun udgjorde godt en fjerdedel (26%).At stigningen i 2009 på trods af de betydelige ekstra ressourcer der er tilført kommunerne ikke erstørre, skal antageligvis ses i lyset af, at kommunerne i løbet af sommermånederne gennemførteen reel visitering af over 4.000 ansøgninger. Samtidigt har virkningen af den øgede rekruttering ogkompetenceopbygning krævet en længere indfasningsperiode end estimeret oprindeligt i aftalen. Afudefra kommende faktorer har de afgørelser som Miljøklagenævnet har truffet om habitatvurderin-ger antageligvis også skabt en vis usikkerhed i kommunerne over for omfang og indhold i godken-delsernes vurderinger herom. At kortgrundlaget blev opdateret i sommerferien har endvidere i vissekommuner haft en negativ indflydelse på sagsbehandlingstiden.Antallet af sager i behandling er ligeledes steget mærkbart. Som det fremgår af Figur 1, udgør an-tallet af ”urørte sager”, der kun er visiterede, i dag 18 % af samtlige sager.
Figur 1: Status 21. december 2009
Antal sager 2007-09 (Status 21/12-09)2500Afgjort - Ikke-godkendelsespligtAfgjort - AfslagAfgjort - Bortfald1500SagerI bero efter aftaleAfgjort - Godkendt1000Supplerende oplysningerI behandling500Betinget visiteretVisiteret som fuldstændig0VisiteretI behandlingAfsluttede
2000
Antallet af indsendte ansøgninger om godkendelser af egentlige husdyrbrug efter § 11 og 12 i 2009er i sammenligning med 2008 væsentligt reduceret fra 1590 ansøgninger i 2008 til 619 ansøgningeri 2009. Dog er antallet af ansøgninger om arealgodkendelser ikke faldet tilsvarende, antageligvisfordi en stor del af disse relaterer sig til § 12 ansøgninger indsendt i slutningen af 2008. Fordelin-gen af antallet af afgørelser på kommuneniveau fremgår af bilag 1 og danmarkskortet i figur 2.Figur 2 – Danmarkskort over afgørelsesprocentDec. 2008Dec. 2009
2
Som det fremgår af kortene er antallet af ”grønne” kommuner med en afgørelsesprocent på over 50steget betydeligt. Samtidigt er der sket et væsentligt løft i bunden af skalaen, hvor bl.a. ansøgnings-tunge kommuner som Tønder, Rebild, og Billund er rykket op på listen fra ”mørklilla” til ”grøn/gul”.Af ansøgningstunge kommuner er det således i dag kun Favrskov, Guldborgsund, Sønderborg,Aabenraa Kommuner, der har mindre end 30% afsluttede sager, men også i disse kommuner har2009 budt på en væsentlig fremgang i afgørelsesprocenten.
SagsbehandlingstiderOpgørelsen af sagsbehandlingsdage viser desuden, at kun 195 sager eller 7,2 % af alle ikke-afgjorte sager pr. 21. december 2009 overskrider husdyraftalens sagsbehandlingsfrist på 12 måne-der, der blev indført den 1. august 2009. Af disse sager er langt de fleste (90 %) sat i behandling.Hvis man ser på kommunefordelingen for både overskridelsen af 12 måneders afgørelsesfristen ogden gennemsnitlige behandlingstid i bilag 1, er der ret markante afvigelser i forhold til afgørelses-procenten. Dette skyldes, at kommuner, der i lang tid har haft gang i sagsbehandlingen alt andetlige vil have en længere behandlingstid end kommuner, der kun i moderat omfang har taget hul påansøgningsbunken, og hvor visitationsdatoen derfor er tættere på dags dato. Dette illustreres ogsåaf, at den samlede gennemsnitlige ligge- og behandlingstid er 242 dage i Hjørring og 508 dage iFavrskov. Denne opstarts-forskel vil dog relativt hurtigt udjævnes således, at det gennemsnitligeantal behandlingsdage bliver en mere reel indikator for kommunens effektivitet i forhold til behand-lingen af sager.
Samlet vurdering af fremdriften og målopfyldelseSåfremt der udelukkende måles på antallet af sagsafgørelser, er der langt op til de 2352 sager, derindgår i husdyraftalen for 2009. Der er dog allerede her efter sommerferien kunnet konstateres enbetydelig stigning i produktionen af afgørelser. Set i forhold til at antallet af indkomne ansøgningerer under det forventede ved indgåelsen af aftalen, er sagspuklen her ved årets slutning reduceret.Dette skal også ses i lyset af, at hvis der fokuseres på sagsbehandlingsfristen på 12 måneder, erde fleste kommuner godt med.Det skal i den forbindelse bemærkes, at et af de mest centrale fokuspunkter fra kommunerne sideer de foreløbige individuelle baselines for antallet af sagsafgørelser pr. 1. oktober 2010, der udgørberegningsgrundlaget for udbetalingen af det aktivitetsbaserede tilskud. En meget foreløbig stik-prøve fra en håndfuld større kommuner viser, at man ifølge deres egne prognoser kan nå op pådisse baselines, såfremt antallet af indsendte ansøgninger holder sig på det lave niveau, der harvist sig i 2009. Enkelte kommuner melder dog fortsat tilbage, at de har meget svært ved at nå denindividuelle baseline for 2009.Det skal i den forbindelse siges, at der har været visse faktorer, der har gjort, at kommunerne først iefteråret er kommet rigtig op i omdrejninger med at producere afgørelser. For det første har visite-ringen fra maj til august kostet ressourcer samtidig med, at virkningen af den øgede rekruttering ogkompetenceopbygning har krævet en lidt længere indfasningsperiode end estimeret i aftalen. Afudefra kommende faktorer må det også siges, at de afgørelser Miljøklagenævnet har truffet omhabitatvurderinger antageligvis også har skabt en vis usikkerhed i kommunerne over for omfang ogindhold i godkendelsernes vurderinger herom.
3
Igangsatte initiativerAftalen indebar betydelige, statslige ekstra-investeringer i kommunernes rammer for sagsbehand-lingen af miljøgodkendelsessager. Det blev aftalt, at der skulle gennemføres følgende målrettedeinitiativer inden for en samlet ramme på i alt 100 mio. kr. i 2009 og 2010:Rejsehold og kompetenceudviklingDer er under Miljøstyrelsen med hjemsted i Århus etableret et tilbud til kommunerne i form af 3 rej-sehold således, at kommunerne kan rekvirere hurtig og professionel bistand fra medarbejdere fraMiljøstyrelsen med særligt kendskab til husdyrområdet og proceskonsulenter fra KL med erfaring ieffektivisering i sagsgange og kompetenceudvikling. Der er afsat en ramme hertil på i alt 24 mio. kr.i 2009/2010 finansieret af staten.Standardiseret BATDet tekniske grundlag for de kommunale vurderinger af anvendelsen af bedste tilgængelig teknik(BAT) forbedres således, at alle relevante produktionsgrene er dækket af BAT-standardvilkår se-nest ultimo 2010. Udgifter til gennemførelsen af initiativet på 18 mio. kr. i 2009/2010 finansieres afstaten. De første 7 BAT-standardvilkår udkommer ved årsskiftet 2009/10.Forbedret IT-systemAnsøgningssystemet husdyrgodkendelse.dk videreudvikles med henblik på at forbedre den elek-troniske sortering og organisering af ansøgninger, sikring af højere ansøgningskvalitet og bedreanvendelsesmuligheder i forhold til den kommunale sagsbehandling. Der er ultimo 2009 udarbejdeten gennemarbejdet beskrivelse af et nyt sagsbehandlermodul, der planlægges idriftsat i 1. halvår2010. Staten har finansieret 8 mio. kr. hertil i 2009/2010.Forbedrede administrative servicesDer er etableret en helpdesk i Miljøstyrelsen med fuldt dækkende kompetencer til besvarelse afspørgsmål fra kommunerne i relation til sagsbehandling, regelfortolkning mv. Ligeledes er derigangsat et arbejde med udarbejdelse af et bedre vejledende materiale, der vil blive integreret i pro-jektet omkring udarbejdelse af et nyt sagsbehandlermodul. Der er afsat i alt 7 mio. kr. hertil i2009/2010 finansieret af staten.VidenscenterKL søgte i forbindelse med forhandlinger om kommunernes økonomi for 2010 om finansiering af 4mio. kr. årligt til et kommunalt videnscenter for miljø og landbrug. Forslaget blev ikke medtaget iden endelige kommuneøkonomiaftale for 2010, hvorfor centret ikke er blevet etableret.Aktivitetsbaseret tilskudDer er blevet afsat en statslig aktivitetsafhængig pulje på i alt 43,5 mio. kr. til afvikling afsagspuklen. Der er forhåndsudbetalt midler til kommunerne med henblik på, at de skal præstere ethøjere antal sagsafgørelser på husdyrområdet i 2009/2010 end deres på forhånd fastsatte andel afde 1350 afgørelser årligt, som alle kommunerne skal præstere tilsammen.
Samlet vurdering af de igangsatte initiativerI forhold til forbedringen af de statslige rammer er status generelt set, at de igangsatte initiativer alleer igangsat til tiden jf. aftalen og dens bilag. Samlet set adresserer husdyraftalens initiativer pålangt de fleste områder de ressource-, kompetencemæssige og organisatoriske udfordringer somkommunerne står over for i forhold til at få afviklet puklen af husdyrsager. Det skal dog siges, atforsinkelsen af de første sæt af BAT-standardvilkår betyder, at effekten heraf1først slår igennem i2010.
1
Effekten heraf er i aftalens bilag estimeret til ca. 30 ekstra sager i 20094
Nye initiativerSamlet set vil der være behov for en vedholdende og intensiveret indsats fra kommunerne for, atmålene skal nås i 2010. Der lægges derfor op til yderligere initiativer på en række punkter:Generelt vil der være behov for en løbende måling af, hvor mange sager kommunerne afgør for, atde enkelte kommuner kan monitere deres egen indsats i forhold til sammenlignelige kommuner:Offentliggørelse af status på afgørelser og afgørelsestiderHver anden måned offentliggøres en oversigt over afgørelsesprocenter og sagsbehand-lingstider i kommunerne analog til bilag 1. På den måde kan den enkelte kommune løbendevurdere sin egen indsats i forhold til andre kommuner.
Fra KL’s side forventes der igangsat følgende yderligere initiativer:Dialog med kommunerne om fremdriftenKL vil fortsat være i tæt og konstruktiv dialog med de kommuner, som har mange husdyrsa-ger. KL vil løbende vurdere behovet for yderligere politiske fællesmøder med kredsen afkommuner dels om fremdrift og status mht. sagsafgørelser, dels om evt. behov for at iværk-sætte yderligere initiativer.LedernetværkPå grundlag af erfaringerne fra rejseholdenes besøg i en række kommuner sættes der fo-kus på især mellemledernes rolle. KL’s sekretariat starter derfor et netværk med fokus påkonkrete ledelsesmæssige prioriterings- og beslutningsværktøjer samt erfaringsudvikling,målrettet mellemledernes særlige og meget væsentlige funktion i kommunernes behandlingaf husdyrsager. Dette netværk forventes videreført efter aftaleperiodens ophør.
Fra Miljøministeriets side vil der ske en intensivering af indsatsen i forhold til kommunikation, dialogog vejledning omkring godkendelsernes BAT- og naturvurderinger:Yderligerevejledningomkonkretenatur-oghabitatvurderingerKonkret vil Miljøstyrelsen sammen med By- og Landskabsstyrelsen hurtigst muligt udarbej-de et yderligere vejledningsmateriale til kommunerne omkring habitat- og naturvurderinger igodkendelsen.DialogmøderomBAT-standardvilkårognatur-oghabitatvurderingerDer planlægges i forlængelse heraf en række dialogmøder og workshops, hvorfra udkom-met vil blive kommunikeret ud. Disse workshops og dialogmøder vil endvidere omhandleindholdet i de nye standardvilkår, der herigennem vil blive indarbejdet i kommunernes sags-behandling.
5
6
Bilag 1 – Oversigt over afgørelsesprocenter og sagsbehand-lingstider i de enkelte kommunerKommuneoversigt (pr. 21. dec. 2009)Afgørelses- ogbehandlingsprocentAnsøgnin-ger2007-09AfsluttedeI behand-lingVisiterede
Sagsbehandlingstid(Ikke-afsluttede sager)Ikke-afsluttedesager, over 12månedersafgørelsestidGennemsnitligbehandlingstidefter visitation(antal dage)Gennemsnitligliggetid førvisitation(antal dage)
5135GribskovSolrødSlagelseMiddelfartKertemindeVordingborgHjørringThistedStevnsBornholmFredericiaJammerbugtSorøNyborgTønderVardeKalundborgLemvigNordfynsKoldingFrederikssundSkanderborgRingkøbing-SkjernNorddjursSkiveKøgeRingstedSvendborgLollandMorsøFaaborg-MidtfynBrønderslevVejenFrederikshavnOdenseÅrhusVejle3138282445127911659610815482322685711394541224371878441644334065102153422128138
47,1%100,0%100,0%92,1%89,3%83,3%75,6%73,2%69,2%68,8%67,8%66,7%66,7%66,7%64,6%63,8%63,4%61,4%61,1%59,6%59,3%58,3%58,3%56,1%55,2%54,8%50,0%50,0%50,0%48,5%45,0%44,6%44,1%43,8%42,9%42,9%42,9%42,8%
32,3% 20,6%0,0%0,0%5,3%7,1%12,5%13,3%22,0%18,7%6,3%18,6%0,0%18,5%33,3%12,5%26,3%20,9%26,3%33,6%31,9%31,5%8,3%33,3%30,5%20,7%33,3%50,0%25,0%34,1%33,3%25,0%27,7%36,3%37,9%42,9%38,1%46,4%28,3%0,0%0,0%2,6%3,6%4,2%11,1%4,7%12,1%25,0%13,6%33,3%14,8%0,0%22,9%9,9%15,7%12,3%5,3%8,5%9,3%33,3%8,3%13,5%24,1%11,9%0,0%25,0%15,9%18,2%30,0%27,7%19,6%18,3%14,3%19,0%10,7%29,0%
7,2%0,0%0,0%33,3%0,0%0,0%0,0%20,6%14,3%0,0%31,6%0,0%0,0%40,0%0,0%1,2%1,0%36,4%6,8%13,2%13,6%0,0%0,0%0,0%7,7%0,0%0,0%0,0%4,5%11,8%0,0%0,0%1,8%30,2%20,8%0,0%0,0%1,3%
1580041258206692251861163001114628712914412730214614916741176116136143154711792161421131183222199788126
23500474239227194171672428519224820019225517718821315224118218230162181322223145117251329280981703372512287
ViborgLejreRandersHedenstedVesthimmerlandNæstvedÆrøBillundSilkeborgMariagerfjordAalborgSamsøHerningFaxeHorsensHolstebroLangelandAssensSyddjursRebildEsbjergIkast-BrandeHolbækHaderslevStruerRoskildeFavrskovAabenraaGuldborgsundLæsøOdderSønderborgOdsherredDragørHalsnæs
169177654145251073641191438189195017028746011113877411336576513771517651513
42,0%41,2%40,8%40,7%40,7%40,0%40,0%39,7%39,1%37,8%37,8%37,5%37,0%36,8%36,0%35,9%35,7%35,1%35,0%34,2%33,3%32,5%31,7%30,8%30,8%28,6%24,6%23,4%22,5%20,0%17,6%16,9%13,3%0,0%0,0%
33,7%47,1%36,8%31,5%24,8%32,0%20,0%26,0%26,6%23,5%39,9%62,5%39,2%36,8%52,0%40,6%39,3%28,4%38,3%55,0%50,7%46,8%19,5%31,6%23,1%71,4%29,2%71,5%40,8%60,0%29,4%47,7%26,7%0,0%66,7%
24,3%11,8%22,4%27,8%34,5%28,0%40,0%34,2%34,4%38,7%22,4%0,0%23,8%26,3%12,0%23,5%25,0%36,5%26,7%10,8%15,9%20,8%48,8%37,6%46,2%0,0%46,2%5,1%36,6%20,0%52,9%35,4%60,0%100,0%33,3%
2,0%30,0%2,2%3,1%15,1%26,7%16,7%4,5%0,0%0,0%24,7%0,0%0,0%0,0%0,0%3,7%0,0%4,2%25,6%11,0%13,0%0,0%7,1%23,9%6,7%40,0%0,0%0,0%0,0%0,0%0,0%1,9%0,0%0,0%0,0%
123298127118194222146156102132243169109142125147144123262178177111182268173288141117969087130125165162
2421142852842222141552273123371972802713533262422072721062872403552741582088636734526828829527526221392
8