Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 229
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. 6269-00003Ref. Jelau/behanDen 11. december 2009
Grundnotat notat til Folketingets EuropaudvalgForslag til kommissionsbeslutning om ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) bilagXVII, om begrænsning vedrørende fremstilling, markedsføring og anvendelse af kemiske stoffer ogprodukter. Forslaget vedrører tilføjelse på bilag XVII i REACH, af stoffer klassificeret som CMR ihenhold til forordning (EF) nr. 790/2009.1. StatusKommissionen sendte den 14. november invitation til, at medlemsstaterne afgiver stemme den 14.december 2009 om ovennævnte forslag til kommissionsbeslutning om ændring af bilag XVII iREACH.Forslaget vedrører tilpasning af tillæg 1-6 i REACH bilag XVII, og vedrører forbud mod salg af CMR1A og 1B-stoffer (kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske stoffer) til offentligheden.Stofferne er indført som 1. tilpasning til bilag VI i forordning (EF) nr. 1272/2008 (CLP) om klassifice-ring, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.Optagelsen af CMR stoffer på bilag XVII til REACH vedtages efter forskriftprocedure med kontrol ikomitéen, der er nedsat med hjemmel i REACH forordningens artikel 133 (REACH komitéen).2. Formål og indholdREACH bilag XVII regulerer fremstilling, markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer, blan-dinger og artikler.I henhold til artikel 68 stk. 2 i REACH kan Kommissionen foreslå begrænsninger for forbrugeran-vendelsen i bilag XVII for stoffer som sådan, i blandinger eller i artikler, der opfylder kriterierne forklassificering som kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk (CMR) i kategori 1A eller1B.Stoffer, der er klassificeret som CMR 1A og 1B er optaget på bilag VI i forordning (EF) nr.1272/2008 (CLP). Ved afstemning den 14. december 2009 stemmes således om, hvorvidt CMR 1Aog 1B-stoffer, som er tilføjet CLP i forbindelse med vedtagelsen af 1. tilpasning af bilaget, også skaltilføjes begrænsnings- og anvendelsesdelen under bilag XVII i REACH–forordningen mhp. at for-byde salg til offentligheden af stoffet alene eller i blandinger med indhold over klassificeringsgræn-sen for CMR-effekten.Forslaget indeholder bl.a. mere end 100 forskellige nikkelforbindelser. Dette er en følge af, at Dan-mark har været rapporteur for 5 høj-tonnage nikkelstoffer i EU's program for risikovurdering af eksi-sterende stoffer. På baggrund af den opnåede viden er en række øvrige nikkelforbindelser, der ikke
tidligere har været klassificeret, blevet klassificeret som kræftfremkaldende, således at der nu ska-bes en sammenhæng i klassificeringen af nikkelforbindelserne ud fra et videnskabeligt grundlag.En række bor-forbindelser er delvis undtaget forslaget. Bor er klassificeret som reproduktionstok-sisk i kategori 1B ved oralt indtag (skadelige virkninger for seksuel funktion og frugtbarhed eller forudviklingen). Kommissionen har gennemført undersøgelser om brugen af bor i blandinger, der sæl-ges til offentligheden, som viser, at en række bor-forbindelser anvendes i en koncentration, deroverstiger den fastsatte koncentrationsgrænse for klassificering. De anvendes i vaske- og rengø-ringsmidler og i foto-væsker, der sælges til offentligheden.Natriumperborat, tetra- og monohydrat anvendes hovedsagelig som blegemiddel i vaskemidler ogmaskinopvaskemidler. Brugen har været vurderet af Østrig i forbindelse med EU’s risikovurde-ringsprogram for eksisterende stoffer, og vurderingen er offentliggjort på Det Europæiske Kemika-lieagenturs hjemmeside. Risikovurderingen konkluderer, at brugen af natriumperborat ikke udgøren risiko for offentligheden i vaskemidler og rengøringsmidler. Derfor foreslås markedsføring oganvendelse af natriumperborat i sådanne blandinger, der sælges til offentligheden, ikke begrænset.Brugen af borsyre, boroxid, dinatriumtetraborat, dinatriumtetraboratheptaoxid hydrat, orthoborsyrenatriumsalt, borax decahydrat, dinatriumtetraborat pentahydrat til fotografisk anvendelse er blevetidentificeret i risikovurderingen, men risici herved blev ikke vurderet. Baseret på nyere oplysningerfra industrien, som har været forelagt rapporteur-medlemsstaten, er konklusionen, at risikoen forforbrugerne ved anvendelse af sådanne fotovæsker er ubetydelige. Konklusionen lyder videre, atmarkedsføring og anvendelse af disse bor-forbindelser i blandinger, der sælges til offentligheden -såsom behandling af lysfølsomme film, plader, papirer og relaterede medier - ikke bør anvendel-sesbegrænses. Kommissionen har anmodet Risikovurderingskomiteen under det Europæiske Ke-mikalieagentur om at vurdere risikoen ved fotografisk anvendelse. Komiteen skal komme med enforeløbig udtalelse forud for afstemningen den 14. december.3. Europaparlamentets holdningEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.4. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-de mål om beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet samt sikring af det indre marked, bedstnås ved harmoniserede regler i forhold til begrænsning vedrørende fremstilling, markedsføring oganvendelse af visse farlige stoffer, kemiske produkter og artikler.5. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserOptagelse af CMR stofferne fra 1. tilpasning til CLP forordningen vil blive indført som tillæg 1 til 6 ibilag XVII til REACH-forordningen. Begrænsning og anvendelse af CMR stoffer vil som konsekvensblive reguleret i forskellige forbrugerprodukter.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske konsekvenser, da det vurderes, atbestemmelserne med de foreslåede undtagelser for visse borat- og perboratforbindelser i produktertil rengøringsmidler og til fotografisk anvendelse ikke vil berøre forbrugerprodukter på det eksiste-rende marked.
2
Statsfinansielle konsekvenserForslaget har ingen økonomiske konsekvenser for staten eller kommunerne. Det er Miljøstyrelsenskemikalieinspektion, der fører tilsyn med reglernes overholdelse, og tilsynet vil blive ført indenfor deeksisterende rammer.BeskyttelsesniveauForslaget vil samlet set højne beskyttelsesniveauet i Danmark for såvel sundheden som miljøet,ved at stadfæste det generelle princip om at brugen af CMR-stoffer bør begrænses i forbrugerpro-dukter..6. HøringNotat om sagen er sendt i en kort høring i miljøspecialudvalget.DIbemærker at man ikke har bemærkninger på nuværende tidspunkt, men at man på grund af denkorte høringsperiode forbeholder sig mulighed for at vende tilbage, hvis forudsætningerne om deerhvervsøkonomiske konsekvenser ikke holder stik.LObemærker, at man er enig i den del af indstillingen, hvor regeringen lægger særlig vægt på, atder ikke er en risiko for forbrugerne fra bor-forbindelserne ved almindelig brug, men at forslagetderfor bør afvises. LO mener, det må overvejes om afstemningen kan udskydes, idet Kommissio-nen har anmodet Det Europæiske Kemikalieagentur om at vurdere risikoen ved fotografisk anven-delse og der vil være en foreløbig udtalelse forud for afstemningen den 14. december 2009.Økonomi- og ErhvervsministerietogErhvervs- og Selskabsstyrelsenbemærker at man ingen be-mærkninger har til forslaget.7. ForhandlingssituationenForslaget har ikke været forhandlet i REACH komitéen men følger af vedtagelsen af 1. tilpasning afbilag VI i CLP-forordningen med klassificeringen af en række stoffer som CMR 1A og 1B8. Regeringens foreløbige holdningRegeringen er som udgangspunkt enig i, at CMR-stoffer i kategori 1A og 1B, og produkter medindhold af disse, som ikke må sælges til offentligheden. Forbrugerne bør i videst mulig grad beskyt-tes mod risikoen ved udsættelsen for stoffer, som kan være kræftfremkaldende, mutagene ellerreproduktionstoksiske. Regeringen er derfor positiv overfor for forslaget.Regeringen anerkender dog, at der kan være enkeltstående situationer, hvor dette udgangspunktkan fraviges. Fx hvis der ikke findes egnede alternativer eller der ikke er en risiko ved normal an-vendelse af stoffet i forbrugerprodukter vurderet på baggrund af, at der kan fastslås et sikkert ni-veau.I tilfældet med borforbindelserne anvendes disse i vaske- rengøringsmidler. Rapportørlandet for EUrisikovurderingen af bor, Østrig, har vurderet, at anvendelsen af borforbindelser i vaske- rengø-ringsmidler og fotografiske væsker ifølge risikovurderingen ikke giver anledning til risiko. Risikovur-deringen for brugen af bor i vaske- og rengøringsmidler er udarbejdet af Østrig som led i EU’s risi-kovurderingsprogram for eksisterende stoffer og offentliggjort på kemikalieagenturets hjemmeside,mens risikovurderingen for fotovæsker alene stammer fra oplysninger fra industrien, som har væretforelagt Østrig. På den baggrund har Kommissionen anmodet Risikovurderingskomitéen om at fo-retage en risikovurdering af bor i fotovæsker.
3
Således kan der være basis for at undtage specifikke anvendelser af bor-forbindelser i forbruger-produkter med fotografiske væsker og rengøringsmidler. Regeringen finder imidlertid, at det børbelyses, om der er egnede alternativer til anvendelse af borforbindelser i vaske- rengøringsmidlerog fotografiske væsker, og at en begrænsning af anvendelsen af borforbindelser i vaske- rengø-ringsmidler og fotografiske væsker bør overvejes i lyset af tilgængeligheden af sådanne egnedealternativer.
I lyset af, at anvendelsen af borforbindelser i vaske- rengøringsmidler er vurderet til ikke at udgøreen risiko for forbrugerne, og at en lang række af andre CMR-stoffer vil blive forbudt i kemiske pro-dukter til forbrugerne, støtter regeringen derfor forslaget om at begrænse salg og markedsføring afstoffer, klassificeret som CMR 1A og 1B fra 1. tilpasning i CLP-forordningen, til den brede offentlig-hed, gennem optagelse på bilag XVII i REACH-forordningen.Regeringen finder det imidlertid afgørende, at der ikke kan være tvivl om, at der ikke er en risikoforbundet ved brug af bor i fotovæsker, og undtagelsen skal derfor afvente Risikovurderingskomité-ens risikovurdering. Dansk tilslutning til forslaget vil derfor kræve, at undtagelsen for brug af bor ifotovæsker fjernes fra forslaget. Alternativt skal Kommission give tilsagn om, at undtagelsen for bori fotovæske tages op til ny vurdering, når Risikovurderingskomitéens vurdering foreligger.
For at sikre et højt beskyttelsesniveau for forbrugerne vil Danmark sideløbende arbejde for, at rele-vante bor-forbindelser optages på kandidatlisten til godkendelseslisten i REACH bilag XIV. Hvisborforbindelserne kommer på godkendelseslisten, vil der skulle redegøres for, om der er egnedealternativer mht. teknik, økonomi og miljø, og fremlægges en substitutionsplan. En godkendelsekan desuden kun være tidsbegrænset.
4