Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 215
Offentligt
MiljøteknologiJ.nr. MST-109-00223Ref. JADen 9. december 2009
Notat om sammenhængen mellem de nationale bæredygtighedsstrategier, EU’s Bæredyg-
tighedsstrategi og Lissabon-strategien samt sikring af sektorintegration.
Bæredygtig udvikling i EU – strategiens indhold
Bæredygtig udvikling er et overordnet mål for EU, som er nedfældet i traktaten og dermed styrendefor alle EU’s politikker og aktiviteter. EU’s bæredygtighedsstrategi fra 2006, som bygger videre påden oprindelige strategi fra 2001, er en overordnet, tværgående og langsigtet strategi. Strategienopstiller en række overordnede målsætninger i forhold til miljøbeskyttelse, social lighed og samhø-righed, økonomisk velstand og EU’s internationale forpligtelser. Hertil kommer en lang række prin-cipper, som er styrende for alle EU’s politikker, herunder bl.a. fremme og beskyttelse af de grund-læggende rettigheder, solidaritet inden for og mellem generationerne, borgerinddragelse, forsigtig-hedsprincippet og forureneren betaler-princippet.Strategien understreger også behovet for at udnytte synergierne i forhold til Lissabon-strategien,som på kort og mellemlangt sigt skal bidrage til at øge konkurrenceevnen og fremme økonomiskvækst og beskæftigelse.EU’s bæredygtighedsstrategi har opstillet syv centrale udfordringer med tilhørende mål, operatio-nelle målsætninger og foranstaltninger:-------Klimaforandringer og renere energiBæredygtig transportBæredygtig produktion og forbrugForvaltning af naturressourcerSundhedSocial inklusion, demografi og migrationerGlobal fattigdom).
Strategien adresserer herudover en række tværgående politikker der bidrager til videnssamfundet:---Uddannelse og erhvervsuddannelseForskning og udviklingFinansiering og økonomisk instrumenter
Sammenhæng mellem de nationale strategier og EU’s bæredygtighedsstrategi, samt sikring
af sektorintegration
EU’s bæredygtighedsstrategi opfordrer alle medlemslande til senest i 2007 at udarbejde en nationalstrategi for bæredygtig udvikling.I Danmark udgør ”Vækst med omtanke – Regeringens strategi for bæredygtig udvikling” - en over-ordnet strategi med mål og delmål. Strategien omfatter de elementer, som er særligt relevante i endansk sammenhæng, og er dermed tæt koblet til EU’s bæredygtighedsstrategi, hvor det er rele-vant. Den danske bæredygtighedsstrategi udstikker den overordnede retning og prioritering, somdanner grundlag for konkret udmøntning i relation til de konkrete sektorer og til de regionale og lo-kale indsatser.
EU’s bæredygtighedsstrategi lægger op til, at det europæiske netværk for bæredygtig udviklingudgør rammen for udveksling af erfaringer og god praksis, ligesom netværket kan bruges til at øgeintegrationen af bæredygtighed i forhold til konkrete sektorer og i forhold til den regionale og natio-nale indsats.Med hensyn til sektorintegration har Rådet for almindelige anliggender ifølge strategien til opgaveat sikre den horisontale koordinering af EU’s bæredygtighedsstrategi, mens andre rådsformationerskal kontrollere gennemførelsen indenfor deres respektive ansvarsområder.På miljøområdet gennemføres i Danmark miljøvurderinger forud for beslutninger, der kan påvirkemiljøet væsentligt. Det gælder bl.a. lovforslag og beslutninger i Folketinget, nationale eller regionaleplaner og programmer for infrastruktur, byggeri, energi, kommuneplaner og konkrete anlægsprojek-ter, som må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt.Som overordnet og langsigtet strategi er EU’s bæredygtighedsstrategi en vigtigt løftestang for kon-krete politikforslag både indenfor konkrete sektorer og af tværgående karakter. Bæredygtigheds-strategien miljømæssige ben udgør det strategiske sigte for EU’s miljøhandlingsprogrammer, somigen danner rammen for prioritering og konkretisering af miljøpolitikken i EU og i vid udstrækningogså i medlemslandene.Sammenhæng mellem EU’s bæredygtighedsstrategi og Lissabon-strategien
EU's bæredygtighedsstrategi peger på behovet for at udnytte synergierne mellem bæredygtigheds-strategien og Lissabon-strategien, idet der lægges vægt på, at bæredygtighedsstrategien med sitlangsigtede perspektiv især vedrører livskvalitet, lighed indenfor og mellem generationer samtsammenhæng mellem alle politikområder. I strategien anerkendes den rolle, som den økonomiskeudvikling spiller for overgangen til et mere bæredygtigt samfund. Lissabon-strategien bidrager til detoverordnede mål om bæredygtig udvikling med særligt fokus på initiativer og foranstaltninger, sompå kort og mellemlangt sigt skal bidrage til at øge konkurrenceevnen og fremme økonomisk vækstog beskæftigelse. De to strategier supplerer således hinanden.I Kommissionens meddelelse fra juli 2009 om integration af bæredygtighed i EU’s politikker læggesder vægt på behovet for at skabe større synergi mellem bæredygtighedsstrategien og Lissabon-strategien samt andre tværgående EU-strategier.Dette støttes fra dansk side, idet der samtidigt lægges vægt på, at bæredygtighedsstrategien fort-sat er langsigtet, overordnet og separat.I forbindelse med drøftelserne om den kommende Lissabon-strategi efter 2010 understregede EU’smiljøministre senest på rådsmødet den 21. oktober 2009 ”behovet for at styrke forbindelsespunk-terne mellem Lissabon-strategien og EU's strategi for bæredygtig udvikling, bl.a. med hensyn tilopfølgning og overvågning, for at fremme synergier, komplementaritet og sammenhæng”.Den politiske debat blandt EU’s udenrigsministre i forbindelse med Rådsmødet den 16. november2009 fokuserede ligeledes på sammenhængen mellem bæredygtighedsstrategien og andre EUstrategier.Det svenske formandskab har udarbejdet en formandskabsrapport som input til drøftelserne omEU’s bæredygtighedsstrategi på mødet i Det Europæiske Råd den 10. - 11. december 2009. Én afde hovedudfordringer, der peges på i forhold til bæredygtighedsstrategiens fremtidige rolle, er net-op at sikre strategiens gennemslag i forhold til andre EU strategier, herunder også Lissabon-strategien, og dermed skabe sammenhæng mellem kortsigtede og langsigtede målsætninger ogmellem de forskellige sektorer. Rapporten anbefaler, at Kommissionen fortsat analyserer mulighe-derne for at styrke sammenhængen mellem de to strategier og andre tværgående strategier.
2