Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 207
Offentligt
772411_0001.png
772411_0002.png
772411_0003.png
772411_0004.png
772411_0005.png
7. december 2009
Hvilke kommunale anlæg må efter den 1. januar2010 modtage kildesorteret, genanvendeligterhvervsaffald?For RenoSam har det været afgørende, at de kommunale anlæg,der i dag modtager (kildesorteret) genanvendeligt erhvervsaffald,kan fortsætte med det, når reformen træder i kraft (1. januar 2010).Det har været vores synspunkt, siden Miljøministerensarbejdsgruppe aflagde sin rapport i december 2004. Såledesanbefalede arbejdsgruppen, at der skulle”findes en løsning på, aterhvervsvirksomheder får adgang til kommunale modtageanlæg påmarkedsmæssige vilkår”.For RenoSam har det været afgørende, at alle kommunale anlæg,der ønskede det, kunne fortsætte med at modtage genanvendeligterhvervsaffald. Dette uanset om der er tale om et komposterings-anlæg eller et anlæg, der adskiller og sammenpresser affald.
Høring af udkast til ændring af miljøbeskyttelseslovenDen 24. oktober 2008 sendte Miljøstyrelsen et udkast til ændring aflov om miljøbeskyttelse (ny organisering af affaldssektoren) i høring.Høringsforslaget gav ikke kommunale anlæg mulighed for atmodtage kildesorteret, genanvendeligt erhvervsaffald.RenoSam og andre pegede på, at dette var et problem, delsgrundet den utilsigtede overkapacitet der ville opstå, dels fordi detvar i modstrid med arbejdsudvalgets anbefalinger.RenoSam efterlyste derfor en klar hjemmel i loven, som sikrer, atvirksomheder frivilligt og mod betaling kan aflevere dereskildesorterede, genanvendelige erhvervsaffald på de (fælles)kommunale anlæg.Det skal understreges, at høringsudkastet indebar, atgenanvendeligt erhvervsaffald, som afleveres på genbrugspladserog kommer fra kommunens egne institutioner, gerne må behandlespå de (fælles)kommunale anlæg.Problemstillingen vedrører alene det genanvendelige erhvervsaffaldfra virksomheder.
1
L 152 – forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Nyorganisering af affaldssektoren)Inden lovforslaget blev fremsat, mødtes forligsparterne for blandt andet atdrøfte problemstillingen om de kommunale anlæg. I forbindelse medforhandlingerne lavede Miljøstyrelsen en række notater, herunder et notat af26. januar 2009 med overskriften”Genanvendelsesanlæg – adgang forkommunale anlæg til markedet”.Her fremgår det blandt andet, at”Et genanvendelsesanlæg kan f.eks. være etkomposteringsanlæg, et knuseanlæg til byggeaffald, shredderanlæg til jern ogmetal, forskellige papir- og plastikanlæg, der adskiller og presser materialerne”.I notatet opgøres antallet af anlæg, og hvor meget affald de genanvender.Miljøstyrelsen vurderer, at der er 75 kommunalt ejede anlæg, der genanvenderca. 1,45 mio. tons genanvendeligt affald (heraf ca. 900.000 tonserhvervsaffald).Notatet er suppleret med et danmarkskort over beliggenheden af de kommunaltejede genanvendelsesanlæg.Forhandlingerne munder ud i, at der i L 152 indføres en nye bestemmelse - §46 b:Miljøministeren fastsætter regler om, at kommunale anlæg, der ergodkendt til behandling af genanvendeligt affald og godkendt og sat i drift indenden 26. februar 2009, fortsat kan behandle genanvendeligt erhvervsaffald”.Det synes rimeligt at antage, at begreberne anlæg og behandling – afforligsparterne – er forstået, som beskrevet i notatet af 26. januar 2009.Af bemærkningerne til § 46 b fremgår, at miljøministeren bemyndiges”til atfastsætte regler om, at kommunale anlæg, som den 26. februar 2009 hargodkendt kapacitet til og behandler genanvendeligt affald indenfor rammerne afdenne kapacitet fortsat kan behandle genanvendeligt erhvervsaffald…”.Begrebet ”behandle” er ikke yderligere defineret i L 152 og tilhørendebemærkninger.
FolketingsbehandlingI forbindelse med behandlingen af L 152 i Folketinget og Miljø- ogPlanlægningsudvalget opstår der uklarhed om, hvad ”behandling” er og dermedom, hvorvidt alle (fælles)kommunale anlæg, der modtager genanvendeligtaffald, fortsat må modtage genanvendeligt erhvervsaffald. Dvs. blive optaget iAffaldsregisteret.RenoSam henvender sig den 31. marts 2009 til Folketingets Miljø- ogPlanlægningsudvalg og beder dem bekræfte, at (fælles)kommunale anlæg, derbehandler, adskiller, forbehandler, presser og/eller komprimerer affald, fortsatvil kunne modtage genanvendeligt erhvervsaffald, når loven (L 152) træder ikraft.Udvalget beder ministeren kommentere henvendelsen.
2
I Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 9 (L 152) fremgår det, at kommunalegenanvendelsesanlæg kan optages på affaldsregisteret og derved få adgang tilat behandle kildesorteret, genanvendeligt erhvervsaffald.”Behandling afkildesorteret affald kan f.eks. være adskillelse eller forbehandling”.Det fremgår ikke tydeligt, om ministeren mener, at presning og/ellerkomprimering er omfattet af ”behandling af kildesorteret affald”.I spørgsmål 12 (L 152) beder udvalget ministeren bekræfte, at kommunalebehandlings-/modtageanlæg, der adskiller, forbehandler og/eller pressergenanvendeligt erhvervsaffald, fortsat skal kunne modtage genanvendeligterhvervsaffald.I miljøministerens svar på spørgsmål 12 (L 152) står blandt andet”det følger aflovforslaget, at et anlæg, som genanvender kildesorteret erhvervsaffald, skaloptages i Affaldsregisteret, som genanvendelsesanlæg for at måttegenanvende kildesorteret erhvervsaffald”.Det fremgår endvidere, at anlæggene, som udgangspunkt, skal foretage enbehandling, som opfylder kravene til genanvendelse, som defineret i EU-reglerne.Herefter citeres artikel 3, punkt 17) fra affaldsdirektivet, der definerergenanvendelse således:”enhver nyttiggørelsesoperation, hvor affaldsmaterialeromforarbejdes til produkter, materialer eller stoffer, hvad enten de bruges til detoprindelige formål eller andre formål. Heri indgår omforarbejdningen af organiskmateriale, men ikke energiudnyttelse og omforarbejdning til materialer, der skalanvendes til brændsel eller opfyldningsoperationer”.Miljøministeren hverken be- eller afkræfter i sit svar, at kommunalebehandlings-/modtageanlæg, der adskiller, forbehandler og/eller pressergenanvendeligt erhvervsaffald, fortsat skal kunne modtage genanvendeligterhvervsaffald. Men der er tilsyneladende sket en drejning i argumentationen.Hvor ministeren i lovforslaget og svarene på flere spørgsmål (primært) taler ombehandling og behandlingsanlæg, begynder miljøministeren nu at tale omgenanvendelse og genanvendelsesanlæg samt henvise til affaldsdirektivetsdefinition af genanvendelse.Hvor der inden folketingsbehandlingen af L 152 var god grund til at tro, atanlæg, der fx demontere, knuser, pelletere, sammenpresser, ompakke ogadskiller genanvendeligt erhvervsaffald, kunne optages i Affaldsregisteret, erdette ikke længere entydigt.Jo smallere definitionen af begrebet ”behandling” er, des færre(fælles)kommunale anlæg vil kunne optages i affaldsregisteret. Det er derforafgørende, om fx anlæg, der pelletere og sammenpresser, omfattes afbehandlingsbegrebet.Dette vælger ministeren indtil videre ikke at svare konkret på.
3

Betænkningen

Den 29. april 2009 afgiver udvalget betænkning. I betænkningen fremhæverforligsparterne”at lovforslaget ikke vil begrænse de kommunale anlæg, derhidtil har genanvendt erhvervsaffald, i at modtage kildesorteret genanvendeligterhvervsaffald. Disse anlæg kan optages som genanvendelsesanlæg påaffaldsregisteret og modtage affald efter frit valg-ordningen”.Igen ses drejning fra behandling til genanvendelse. Det understreges også, atgenanvendelse, efter lovforslaget, defineres i henhold til affaldsdirektivetsdefinition, jf. ministerens svar på spørgsmål 12.På den ene side ønsker man, at de kommunale anlæg skal kunne fortsættesom hidtil og komme i Affaldsregisteret, men på den anden side defineresbehandling på en måde, som kan begrænse anlæggenes muligheder for atkomme i affaldsregisteret.L 152 blev vedtaget den 28. maj 2009.
Efter lovens vedtagelseNår Miljøstyrelsen efterfølgende udtaler sig om kommunale anlæg, skriver/sigerde, at ”kommunale genanvendelsesanlæg” fortsat kan behandlegenanvendeligt erhvervsaffald, hvis de opfylder nærmere angivne betingelser.Betingelserne vil blandt andet følge af den reviderede affaldsbekendtgørelse.Desuden skal anlæggene foretage en behandling, der opfylder kravene tilgenanvendelse, som det er defineret i det nye affaldsdirektiv:”enhvernyttiggørelsesoperation, hvor affaldsmaterialer omforarbejdes til produkter,materialer eller stoffer, hvad enten de bruges til det oprindelige formål ellerandre formål. Heri indgår omforarbejdningen af organisk materiale, men ikkeenergiudnyttelse og omforarbejdning til materialer, der skal anvendes tilbrændsel eller opfyldningsoperationer”.Dette fremgår blandt andet af et brev, Miljøstyrelsen den 14. oktober 2009sendte til affaldsselskabet ESØ I/S.På den anden side ønsker Miljøstyrelsen endnu ikke at tage konkret stilling til,om konkrete (fælles)kommunale anlæg vil kunne optages i affaldsregisteret.Således skriver Miljøstyrelsen i ovennævnte brev, at de ikke kan tage stilling til,hvilke aktiviteter ESØ I/S ønsker at videreføre. Ønsker ESØ I/S, Miljøstyrelsensvurdering, opfordres ESØ I/S til at fremsende en anmeldelse ioverensstemmelse med de krav, der følger af (den endnu ikke udstedte)reviderede affaldsbekendtgørelse.RenoSams sekretariat har flere gange spurgt Miljøstyrelsen om konkrete anlægog deres aktiviteter, men ikke kunnet få konkrete svar. Der er henvist til denkonkrete vurdering, der vil ske, når de (fælles)kommunale anlæg søger om atkomme i affaldsregisteret.
4
KL har netop holdt to konferencer om affaldsreformen, hvor Miljøstyrelsen holdtoplæg om den kommende bekendtgørelse. Nu er styrelsen tilsyneladendeblevet mindre uklare i deres udtalelser.Miljøstyrelsen har formidlet, at anlæg, der fx adskiller og demonterer, nokkunne optages i registeret. Men anlæg, der fx sortere og presser, nok ikkekunne. Miljøstyrelsen understregede dog, at det beror på den konkretevurdering, der sker, når man søger om at komme i affaldsregisteret. Så alle derønsker det opfordres til at anmelde deres anlæg.
Den politiske aftale fra 21. juni 2007Den politiske aftale om affaldssektorens organisering siger ikke noget direkteom (fælles)kommunale anlæg, og deres muligheder for fremover at modtagegenanvendeligt erhvervsaffald.Det fremgår af aftalen, at virksomhederne (affaldsproducenterne) skal kunnevælge frit mellem genanvendelsesanlæg, der er opført på en national liste.Anlæggene skal leve op til nærmere fastsatte krav, men der står ikke noget om,at kommunale anlæg ikke kan komme på listen.
5