Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 171
Offentligt
Om åbne partikelfiltre•Gennemsnitligfiltreringsevne på under 4%•Forøgelseaf den farlige giftgas No2•StVZOcertifikationstest afspejler ikke et virkeligtkørselsmønster, i virkeligheden akkumuleres soden forsenere at blive udledt.•Ultrafinepartikler, som er de mest skadelige,gennemtrænger et åbent filter.•StVZOcertifikationstesten måler den totale partikelmasse,inklusiv den fugt, soden er omgivet af. I testen registreres enpartikelreduktion, hvori udtørringen er medregnet, som ikkehar noget med partikelreduktion af gøre.
Åbne filtre lever ikke op til EU’sbestræbelserEU tilstræber, at Euro VI normen efterleves inden5 år. Heri lægges der vægt på filtreringen af deultrafine partikler, som er de mest skadelige forhelbredet. Det tilstræbes, at man bevæger sigvæk fra brugen af åbne filtre, som ikke filtrererultrafine partikler, men henimod brugen aflukkede filtre, som fjerner udledningen af deskadelige ultrafine partikler. Det fremføresydermere i EU VI normen, at der lægges en øvregrænse for udledningen af giftgassen No2.
Typisk udstødning ved acceleration påkøretøj med åbent filter.
Konklusion•L 24 vil ikke reducere partikelforureningen –måske gøre ondt værre•L 24 vil som det foreligger nu medføre, at de åbnefiltre bliver standard for varebiler i de kommende”skærpede” miljøzoner. EU’s grænseværdier kanikke overholdes. Ingen gavn for sundheden.•Stil krav om lukkede filtre, som i det oprindeligelovforslag.•Eller sørg i det mindste for, at varebiler i dekommende miljøzoner bliver pålagt leve op tilEuro VI normen (lukkede filtre).