Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 168
Offentligt
766772_0001.png
766772_0002.png
766772_0003.png

MILJØstyrelsen

Pesticider
27. november 2009fleel/pesticiderj.nr.

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Vedrørende

Kommissionens forslag til forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.

1451/2007 for så vidt angår forlængelse af undtagelser fra forbud mod at bringe biocidholdige

produkter i omsætning.

1. Status

Kommissionen har sendt ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Udkastet er fremsendt officielt,og der foreligger en oversættelse til dansk.Forslaget indebærer en tilføjelse og dermed en ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1451/2007.Der skal stemmes om forslaget den 2. december 2009 ved skriftlig procedure i det stående udvalgfor biocidholdige produkter.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal ikomiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet.Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og indhold

Kommissionens forordning (EF) 1451/2007 af 4. december 2007 indeholder i bilag II enudtømmende liste over de aktive stoffer i biocidmidler, der skal vurderes som led iarbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af aktive stoffer, der allerede er på markedet.Forordning 1451/2007 forbyder, at biocidaktivstoffer der ikke er optaget på bilag II til forordningeneller er optaget på bilag 1 eller 1A til Europa Parlamentets og Rådets direktiv 98/8 ommarkedsføring af biocidholdige produkter må bringes i omsætning.Forordning nr. 1451/2007 giver imidlertid Kommissionen mulighed for at indrømme undtagelserfra forbuddet, hvis en medlemsstat finder, at et aktivt stof er væsentligt af sundheds- ellersikkerhedsmæssige årsager eller af hensyn til beskyttelsen af kulturarven eller er kritisk forsamfundets funktion, og hvis der ikke findes teknisk og økonomisk tilfredsstillende alternativereller erstatninger, som er miljø- og sundhedsmæssigt acceptable, og bestemmer, at medlemsstaternekan tillade, at aktive stoffer, der udelukkende består af fødevarer eller foderstoffer, der forudsættesanvendt som afskræknings- og tiltrækningsmidler i produkttype 19, bringes i omsætning.
1

MILJØstyrelsen

Pesticider
27. november 2009fleel/pesticiderj.nr.
Disse undtagelser kan i dag anvendes indtil den 14. maj 2010, da undersøgelsesprogrammetoprindelig forventedes at være afsluttet på den dato. Undersøgelsesprogrammet er ved direktiv98/8/EF som ændret ved direktiv 2009/107/EF1forlænget til den 14. maj 2014.Af hensyn til den indbyrdes overensstemmelse bør udløbsdatoen for undtagelserne i artikel 5 og 6 iforordning (EF) nr. 1451/2007 falde sammen med undersøgelsesprogrammets afslutning ogforordning (EF) nr. 1451/2007 bør ændres så muligheden for undtagelser forlænges til 14. maj2014.

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Da der er tale om en ændring af enforordning, der er umiddelbart gældende og bindende for medlemsstaterne vurderer Regeringen, atændringsforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Ændringsforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes at kunne få ingen eller meget begrænsede administrative og økonomiskekonsekvenser for Danmark. Såfremt undtagelseshjemlen udnyttes kan der gives tilladelse til brug afaktive stoffer, der ellers ikke er tilladte, hvilket kan medføre en økonomisk fordel, der ellers ikkeville kunne opnås.Beskyttelsesniveau:Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet såvel i Danmark som i EU neutralt i forhold tilde regler om essentiel anvendelse, som allerede gælder i den nuværende overgangsordning.

5. Høring

Forslaget har været sendt i høring i specialudvalg for Miljø. DI har oplyst, at de kan støtte dendanske indstilling. Der har ikke været bemærkninger i øvrigt.

6. Forhandlingssituation

Det forventes, at forslaget bliver vedtaget. Muligvis med nogle mindre sproglige ændringer somfølge af medlemsstaternes kommentarer i den skriftlige procedure.

7. Dansk holdning

Danmark er enig i forslaget, der må betragtes som en konsekvens af at overgangsperioden ibiociddirektivets artikel 16 er blevet forlænget fra den 14. maj 2010 til den 14. maj 2014, idet det ervigtigt, at der er mulighed for at få undtaget aktivstoffer fra forbuddet mod markedsføring, såfremtder er tvingende samfundsmæssig grunde til at gøre brug af disse aktivstoffer.1
EUT L 262 af 6.10.2009, s. 40.
2

MILJØstyrelsen

Pesticider
27. november 2009fleel/pesticiderj.nr.
Forslaget viderefører og opretholder artiklerne 5 og 6 i den nuværende forordning, og Danmark erenig i, at disse bestemmelser skal videreføres, så de udløber samtidig med overgangsordningen ibiociddirektivet, hvilket vil sige den 14. maj 2014.
3