Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
782235_0001.png
782235_0002.png
782235_0003.png
782235_0004.png
782235_0005.png
782235_0006.png
782235_0007.png
782235_0008.png
3. december 20092009-550/0005CG/SHØ

Ansøgning til Kulturarvsstyrelsens udviklingspulje

Ansøger:

ARKEN Museum for Moderne KunstSkovvej 1002635 IshøjTelefon: 43 57 02 22Email: [email protected]

Ansøgers navn:

Ansøgers stilling og uddannelse:

Projektets titel:

Resumé af ansøgning:

Christian GetherDirektør, adj. Professor, mag. art. & cand. mag.

Forundersøgelse til model for udvikling og drift af fremtidens

kunstmuseum

Der ansøges om sum til at udføre en forundersøgelse med hen-blik på etablering af forskningsprojektet: ”Fremtidens kunstmu-seum”. Forundersøgelsen resulterer i en definition af den for-ståelsesmæssige ramme, en forskningsstrategi og et seminarom den danske museumsmodel. Rapporten indeholder anbefa-linger til museumsområdets fremtidige udvikling.

DKK 372.000

Ansøgt beløb:

Baggrund:

Er museet i ’synk’ med tidens tendenser og krav? Og forstår museumsvæsenet at læse tiden og at kommu-nikere med fremtidens brugere – samtidig med at et højt kunstfaglige niveau fastholdes?I de senere år har museumsinstitutionen indtaget en stadig mere central placering i den offentlige bevidst-hed og i samfundsøkonomien. Samfundet og private tilfører kolossale summer til museerne – og kunsten,kulturgenstandene og de relaterede institutioner betegnes som ’a booming industry’. Museet får stadigstørre betydning for udviklingen af befolkningens dannelsesniveau og ikke mindst kreative potentiale. Der-for er det relevant at undersøge, om museumsinstitutionen er ’gearet’ til at møde fremtidens udfordringer,og om samfundet får det optimale ud af investeringerne.Museumsinstitutionens store betydning i fremtidens samfund gør, at der er et stort behov for at udvikle nyviden om

museet som virksomhed,

om hvordan man driver en moderne kunstinstitution med økonomiskog kunstfaglig succes, og om hvordan man udvikler nye strategier, således at

kunsten og kulturen bliver for

alle.

1
ARKEN ønsker gennem en forskningsbaseret undersøgelse af museumsinstitutionen at nytænke og udviklealle dele af museumsvæsenet: formidling, udstillingsdesign, forskning, markedsføring, økonomistyring, per-sonaleledelse, strategisk planlægning, fundraising, mv., således at samfundet får mest muligt ud at de nyemuligheder, der ligger i fremtidens oplevelsesøkonomier. Samtidig ønsker ARKEN at bidrage til, at kunstenog kulturen opleves som vedkommende for alle. Vi mener, at forudsætningen for at samtidskunsten, somer ARKENs særlige indsamlingsområde, kan bredes ud ”til alle” er et forskningsbaseret fundament, som erplaceret på kunstmuseet. Kunstmuseet er det oplagte sted, da museet netop befinder sig mellem universi-tetsmiljøet og den brede offentlighed.Det danske museumsvæsen står i en overgangsfase, og det er nu tid at definere og udfordre den danskemuseumsmodel, som vi inden for kunstens felt kender den fra Louisiana, ARKEN, Ordrupgaard m.m. Muse-erne bevæger sig fra at være rene arkiver til at være dynamiske udbydere af kulturoplevelser i dansk oginternational konkurrence. De seneste år er konkurrencen på det internationale museumsmarked øgetmærkbart. Det skal den danske museumsverden ruste sig bedre til. Forskning er i den sammenhæng etområde, som bør styrkes markant. Det er ARKENs vurdering, at det danske museumsvæsen har behov foren samlende vidensudvikling, som sætter vægtige pejlemærker for kunstmuseets rolle i fremtiden – og atdenne vidensudvikling bedst skabes i snitfladen mellem teori og den daglige praksis. Derfor finder vi detafgørende, at vidensudviklingen placeres fysisk i den daglige praksis, dvs. på museet, og at der etableresstærke forbindelser til det teoretiske regi, som er lokaliseret både på museet og på andre forsknings-institutioner.

Samtidskunsten og museet

Det bevidst drevne kunstmuseum synes i dag på mange måder at udvikle sig i overensstemmelse med dehovedtendenser, der er inden for samtidskunsten.Samtidskunsten er orienteret mod den kropslige oplevelse, beskueren og performativitet. For mange sam-tidsværker gælder det, at værkets betydning opstår ved gæstens aktive deltagelse i værket. Tre samtids-kunstnere, som eksemplificerer denne tendens, er Olafur Eliasson, Katharina Grosse og Jeppe Hein.På samme måde har kunstmuseet i de senere år udviklet sig til et mere performativt sted, hvor man er op-mærksom på oplevelsen og brugeren og på at styrke relationen mellem dem. Det er vigtigt at analysere ogvidereudvikle denne dynamiske relation. Det er under alle omstændigheder af afgørende vigtighed, at mu-seumsinstitutionen opfatter sig selv som en dynamisk størrelse, som hele tiden søger at opdatere sig selv iforhold til den omgivende virkelighed, samtidig med at museets kerneværdier bevares.

Metode

I udviklingen af ”den danske museumsmodel” tager ARKEN udgangspunkt i vores placering mellem teori ogpraksis. Som det er i dag, udvikles teorierne omkring museets rolle og funktion i samfundet på universite-terne – og ofte synes det, som om den praktiske virkelighed ikke bliver taget i betragtning i forbindelse meddenne teoridannelse. På ARKEN, hvor den praktiske virkelighed og dermed den direkte erfaringsgrund fin-des i huset, vil vi med afsæt i den daglige praksis og dataindsamling etablere nye strategier for fremtidensmuseumsdrift. Samtidig vil strategiernes visionære aspekt ikke blive begrænset af det praktiske. Det visio-nære vil derimod fortsat være et pejlemærke i udviklingen af strategierne.På museet kan vi sikre kvaliteten samtidig med at offentlighedsperspektivet er i fokus. Museet har en unikplacering mellem det specialiserede og det brede, det teoretiske og det praktiske.
2

Målsætning & fremgangsmåde

ARKEN ønsker at opstille de væsentlige rammer for, hvordan vi kan forbedre museumsområdet i fremti-den. Vores mål er gennem en fokuseret indsats at udforme en rapport, som analyserer museumsfeltet ogfremlægger sine anbefalinger. Anbefalingerne vil være rettet mod Kulturarvsstyrelsen, de danske museerog ARKEN selv. Resultaterne af forundersøgelsen vil blive vidensdelt ved et seminar, som afholdes af ARKENfor alle museumskategorier.Et særlig område i forundersøgelsen vil være, hvorledes kunstmuseet bedst tiltrækker ikke-brugeren ogdermed breder kunsten ud til alle.I forundersøgelsen vil ARKEN drage nytte af danske og internationale kapaciteter på området. Vi vil natur-ligvis have en tæt dialog med leder for center for museologi ved Aarhus Universitet, Ane Hejlskov Larsen,som er en af de danskere, der har opbygget en stor viden om det museologiske felt. To andre centrale skik-kelser, som vi planlægger at inddrage, er Hans Dam Christensen, Forskningsleder, lektor, Ph.D., specialise-ret i samtidskunst og museologi med stor viden om ”museumsforskning” samt Rune Gade, lektor, Ph.D.,specialiseret i ny kunsthistorisk forskning, samtidskunst samt museologi.

Forundersøgelsens arbejdsgruppe:

Hans Dam Christensen, lektor, ph.d. (specialiseret i samtidskunst og museologi)Rune Gade, lektor, ph.d. (specialiseret i ny kunsthistorisk forskning og samtidskunst)Christian Gether, adj. professor, direktør, mag. art. & cand. mag. ARKENStine Høholt, overinspektør, ph.d., ARKENMarie Laurberg, museumsinspektør, mag. art., ARKENMarie Louise Helveg Bøgh, museumsinspektør, mag. art., ARKENProjektledere i arbejdsgruppen: Marie Laurberg og Marie Louise Helveg Bøgh

Dialogpartnere i forundersøgelsen (work in progress):

Center for museologi, Aarhus Universitet, lektor Ane Hejlskov LarsenInstitut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, Forskerskoleleder Frederik TygstrupRoskilde Universitet, prorektor, professor Henning Salling OlesenRoskilde Universitet, Professor Søren KjørupDanmarks Designskole, forskningsleder Anne Louise SommerDanmarks Pædagogiske Universitet, Lektor, Ph.D. Helene IllerisDet Kongelige Danske Kunstakademi, Rektor Mikkel BoghStatens Museum for Kunst, Samlings- og forskningschef Peter Nørgaard LarsenKUNSTEN, direktør Gitte ØrskouEsbjerg Kunstmuseum, direktør Inge Merete Kjeldgaard
3
KØS/Kunstmuseet Køge Skitsesamling, direktør Christine Buhl AndersenMuseet for Samtidskunst, direktør Sanne Kofod OlsenKunsthallen Nikolaj, inspektør Andreas BrøggerInstitut for litteratur, kultur og medier, Syddansk Universitet, dr. phil., professor Kirsten Drotner, Centerle-der af DREAM: Danish Research Centre on Education and Advanced Media MatrialsThe Getty Research Institute, Los Angeles, leder af Contemporary Programs and Research Andrew PerchukSmithsonian Center for Education and Museum Studies, Washington D.C., Stephanie L. NorbyThe Courtauld Institute of Art, London, Professor, Head of Research, Caroline ArscottSir Norman Rosenthal, freelance curator, tidligere direktør for Royal Academy, LondonTate Gallery, London, Jennifer Mundy, Head of Collection

Tids- og rejseplan for forundersøgelsen:

Januar - februar 2010: Vidensindsamling i ind- og udland. Organisation, rammer, videnskabelig problemstil-ling, forskningsstrategi og forskningsplan. 3 møder i arbejdsgruppen. Møder ved relevante forskningsinsti-tutioner og museer i Europa og USA.The Smithsonian Center for Education and Museum Studies, Washington:Med sine 19 museer og 9 forskningscentre er the Smithsonian verdens største museumskompleks. Der erfortrinsvis tale om kunst- og kultur institutioner, men også naturvidenskabelige museer hører til i rækken.Et af forskningscentrene arbejder med museologi og rummer netop muligheden for at sammenføje teori ogpraksis med udgangspunkt i en bred vifte af erfaringer inden for de forskellige felter, som museerne dæk-ker over.Deltagere:Rune Gade, Christian Gether og Marie LaurbergThe Getty Research Institute, Los Angeles:The Getty Research Institute er et yderst anerkendt forskningscenter inden for kunst og kultur. Instituttetarbejder i krydsfeltet mellem forskning, udstilling og formidling og betjener det almindelige publikum såvelsom nationale og internationale forskere. Vi vil være særligt interesserede i at høre om synergi-effektenmellem: forskning, samarbejde med andre forskere/gæsteforskere, indsamling, udstilling og formidling.Deltagere: Rune Gade, Christian Gether og Marie LaurbergThe Courtauld Institute of Art, London:Som Getty Research Institute rummer The Courtauld Institute of Art et velrenommeret forskningscenter forkunst og museologi. Med den til instituttet tilknyttede forskerskole opretholder Courtauld et aktivt forsk-ningsmiljø, som samtidig er udadrettet mod besøgende og brugere via foredrag, workshops, mm. Arkenbetragter instituttets sammenkobling af forskning, kunst og museologi som forbilledlig og vil via samtalerindsamle information om erfaringerne med oversættelsen af forskningsaktiviteter til udstillinger såvel sompublikumsaktiviteter.4
Deltagere: Hans Dam Christensen, Stine Høholt og Marie Louise Helveg BøghTate Modern, London:Tate har tradition for – og stor succes med – at finansiere en del af deres forskning via fondsmidler, samar-bejder med andre forskningsinstitutioner, museer og med erhvervslivet. Tate agerer via de forskellige fi-nansieringsmodeller vært for en række post.doc. og Ph.D. studerende (Doctoral students), hvilket i høj gradbidrager til museets høje forskningsniveau. Tate prioriter ikke blot forskningen i sig selv, men også ”over-sættelsen” af forskningen til udstillinger og anden form for formidling til museets forskellige brugergrupper.Dels ved at forskerne selv taler og videreformidler sin indhentede viden, dels ved at andre aktører samar-bejder med forskerne. Vi ønsker at høre om erfaringerne med de forskellige modeller for forskning og im-plementering af den. For detaljer om de forskellige forskningsprojekter se følgende link:http://www.tate.org.uk/research/tateresearch/researchposts/#fellowshipsDesuden er Tates bibliotek åbent for offentlige brugere. Også den del af museet ønsker vi at høre om erfa-ringerne med.Deltagere:Hans Dam Christensen, Stine Høholt og Marie Louise Helveg BøghMarts 2010: Resultatmål, videndeling, tidsplan, milepæle, fremtidsperspektiver m.v. 1 møde i arbejdsgrup-pen.April 2010: 2 møder i arbejdsgruppen. Udformning af samlet rapport.Maj 2010: Seminar på ARKEN

Seminar

ARKEN ønsker at vidensdele vores erfaringer fra forundersøgelsen gennem et seminar for de danske muse-er, Kulturarvsstyrelsen mv.Seminaret har udgangspunkt i forundersøgelsen. Her præsenteres internationale museumsfolks visioner forfremtidens kunstmuseum og deres erfaringer med organisation, drift og udvikling. Desuden præsenteresARKENs resultater og der lægges op til diskussion.Seminaret vil være af en dags varighed.
5

Budget

Forundersøgelse, januar – april 2010

Styrelsen

ansøges om

Honorar eller frikøb, to eksterne konsulenter (jf. arbejdsgruppe)
75.000
Løn, museumsinspektør Marie Louise H. Bøgh, ARKEN, 3 mdr. 50%
49.500
Løn, museumsinspektør Marie Laurberg, ARKEN, 3 mdr. 50%
49.500
Forskningsassistent, sekretærbistand
20.000
Rejseomkostninger* (se bilag)
102.000
Andre udgifter, bøger, kopier, etc.
4.000
Seminar* (se bilag)

I ALT

72.000

372.000

ARKEN ansøger venligst Kulturarvsstyrelsens udviklingspulje om DKK 372.000.Vi håber Kulturarvsstyrelsen vil se velvilligt på denne ansøgning og dermed hjælpe ARKEN til at kunne bi-drage med konkrete løsninger på, hvorledes fremtidens kunstmuseum skal ledes og udvikles således, atDanmark får en central stemme – også i den internationale debat.
Med venlig hilsen
Christian GetherMuseumsdirektør, adj. professor
Vedlagt: bilag 1 og 2
6
BILAG 1:Rejseomkostninger:Rundrejse Købehavn – Washington – Los Angeles, 3 personer:Fly København – Washington D.C.: 3 x 5.000,- =Hotel Washington: 3 x 3 nætter x 1.500,- =Fly Washington D.C. – Los Angeles: 3 x 1.000,- =Hotel Los Angeles: 3 x 4 nætter x 1.500,- =Fly Los Angeles – København: 3 x 5.000,-Diæter: 3 x 7 dage x 455,- =I alt:Rejse København – London – København, 3 personer:Fly København – London tur/retur: 3 x 1000,-Hotel London 4 nætter: 3 x 4 x 1500,-Diæter: 3 x 5 x 455,- =I alt:3.000,-18.000,-6.825,-27.825,-15.000,-13.500,-3.000,-18.000,-15.000,-9.555,-74.055,-

Rejseomkostninger i alt:

Seminaromkostninger:Anslået antal deltagere: 30Honorarer oplægsholdere: 4 x 5000,-Transport oplægsholdere2 x London-København tur/retur: 1000,- = 2000,- (Courtauld og Tate)1 x Los Angeles-København tur/retur: 10.000,- (LACMA eller Getty)1 x Washington-København tur/retur: 10.000,- (Smithsonian)Hotel: 4 x 2 x 1100Teknik (8 x 365,-)Per diem, eksterne foredragsholdere (4 x 386,75 pr. dag)Forplejning, konference: kaffe, frokost inkl. en vand, kaffe og kage,vand hele dagen (30 x 280,-)Middag på ARKEN (10 x 350,-)Kørsel, taxa: lufthavn-København t/r (2 x 4 x 300,-) + København-ARKENt/r (2 x 4 x 300,-)

I alt

101.880,-

20.000,-22.000,-
8.800,-2.920,-1.547,-8.400,-3.500,-4.800,-

71.967,-

7
BILAG 2:Eksempler på igangværende udviklingsprojekter, forskningsprojekter, forskningspartnerskaber og ansøg-ninger ved ARKEN, som støtter op om museets forskningsprofil:Learning 2.0 (finansieret af det Strategiske Forskningsråd med 23,5 mio.), se www.dream.dkBGK – billedkunstnerisk forskole, 3-årig uddannelse ved ARKEN (finansieret med støtte fra Kunstrå-det og BG fonden)Utopia – udstillingsrække med forskningsdimension og ny museal praksis (finansieret med støttefra Nordea fonden, 15 mio.)”Utopien genbesøgt” - Post.doc. bevilget at Kulturministeriets forskningspuljeForskningssamarbejde mellem RUC og ARKEN (finansieret af begge institutioner)De Unge Vilde – forskningsprojekt med udstillingsdimension, 2009-2010 (finansieret af ARKEN samtansøgt Kulturarvsstyrelsen)Københavns Universitet, fast samarbejde omkring kursusudbud i kunstformidling via lyd.ARKENs kunstbibliotek (bibliotek og bibliotekar finansieret af ARKEN)ARKENs kunstfaglige stab skriver forskningsartikler, holder forelæsninger ved landets uddannelses-institutioner og indgår i personlige samarbejder med universiteterne. ARKENs direktør er adj. pro-fessor ved RUC, vores overinspektør er censor ved Syddansk Universitet og i ”aftagerpanel” vedKøbenhavns Universitet, vores Leder af ARKEN Undervisning og en af vores inspektører er beggementorer ved Københavns Universitet.
8