Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
782152_0001.png
782152_0002.png
782152_0003.png
782152_0004.png
782152_0005.png
782152_0006.png
782152_0007.png
782152_0008.png
782152_0009.png
782152_0010.png
782152_0011.png
782152_0012.png
782152_0013.png
782152_0014.png
782152_0015.png
782152_0016.png
782152_0017.png
782152_0018.png
782152_0019.png
782152_0020.png
782152_0021.png
782152_0022.png
782152_0023.png
782152_0024.png
782152_0025.png
behov for ny designpolitisk fokusformand pernille grønbech og direktør steinar valade-amland, danske designere
13. januar 2010
foretræde for folketingets kulturudvalg
danske designereformålkort historiklige her og nufremtidendesignpolitiske anbefalinger
foretræde for folketingets kulturudvalgdesignit; innovasjon er verdiskapning
danske designere
DESIGNSKOLEN BERGENARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORGAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalg
samlingspunkt for mennesker, der beskæftiger sig professioneltmed designcirka 900 individuelle medlemmertværfaglig; alle former for design samt tilstødende faglighedermedlemsrettede ydelser; rådgivning, viden, netværk, efteruddannelse,opgaveformidling, rådgiverforsikring m.v.udadrettede ydelser; talerør vis-a-vis det politiske miljø, organisations-og erhvervsliv, presse og øvrighedudgiver af Danmarks eneste designfaglige magasin: Informprimært bindeled mellem det danske designmiljø og skandinaviske,europæiske og internationale organisationerforkæmper for designs potentiale og rolle vis-a-vis virksomheders lønsomhed,menneskers livskvalitet og de udfordringer, vi står overfor som samfund;lokalt og regionalt, nationalt og globalt - design for profit, people and planet
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
formål
opfordring til, at en fremtidig designpolitik indeholder både erhvervspolitiske,kulturpolitiske og forsknings- og uddannelsespolitiske målsætninger i form afen koordineret national handlingsplan for design
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
historien
DESIGNSKOLEN BERGENARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORGAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalg
designs primære rolle igennem de seneste 60 år
DESIGNSKOLEN cultureFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN, AALBORGmeets the eyemore than UNIVERSITETdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORGforetræde forARKITEKTSKOLEN AARHUSfolketingetsde la KOLDINGnouvelles frontières de l’economieDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalg
+
+
+
+
+
+
?
hvad bliver det næste...?
2010...50’erne
DESIGNSKOLEN cultureARKITEKTUR & DESIGN, AALBORGmeets the eyemore than UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN AARHUSfolketingetsde la KOLDINGnouvelles frontières de l’economieDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
nuet
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
en række nye, fundamentale markedsbetingelserglobalisering: globalt marked og transparensøkonomisk vækst: øgede forventninger og kravteknologisk udvikling: nye metoder og processerbrugerfokus: user driven, user centered, co-creationkonkurrence: større fokus på omkostninger og time to marketnye paradigmer: CSR, klima, cradle-to-cradle
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
designydelsenen professionel ydelse, der handler om at skabe varig, positiv og meningsfyldtforandring og om at gøre mere bevidste og mere ansvarlige valg mere attraktivtinkluderendeudstrakt brug af scenarierfunderet på afprøvning, visualisering og prototypingfokus på æstetik og sanselighedomfavner det intuitive som balance til det empiriske
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
DESIGNSKOLEN KOLDINGARKITEKTUR & DESIGN, AALBORGkulturudvalgTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN AARHUSfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKS UNIVERSITETdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
fremtiden
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
design som integreret del af komplekse innovationsprocesser
typisk udviklingsmodel anno 1970
INVENTION/IDEA
R&D/ENGINEERING
DESIGN/PROTOTYPING
MANUFACTURING
DESINOVA Strategisk Innovation Model
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
men, design er bare så meget mere end ”blot” innovationdesign handler om attraktivitet, om sanselighed og æstetikdesign handler om menneskers hverdagdesign handler om den enkeltes møde med ”systemet”design handler om at påvirke menneskers adfærd og valgdesign handler om at udfordre vore vante forestillingerdesign handler om relevans og tilhørighed, fællesskab og fælles referencer,møde mellem kulturer og udtryk for den enkeltes, gruppers, virksomhedersog et samfunds arv og identitet...
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
det afspejles ikke i den nuværende designpolitik
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
hvorfor vi vil anbefale følgende
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
bedre balance mellemdesign supportdesign research & educationdesign promotionde tre designpolitiske ”ben”, hvor det første handler om at bygge designkapacitet -både på udbyder- og aftagersiden og det andet om hvordan vi opbygger den videnog kunnen, der skal til for at design kommer i spildet tredje - der i danmark snarere er halvt - handler om den brede formidling afdesigns rolle og betydning i skolerne, gennem udstillinger internationalt
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11FOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
- samt en tilføjelsedesign commitmenthvor det offentlige går foran og bruger design, og hvor der stilles krav om enegentlig designpolitik i landets kommuner og regioner
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
design support- bedre muligheder for et direkte møde - med fælles læring og udveksling af videnog erfaringer - mellem designkøbere og designudbydere- større fokus på tværfaglighed og design som integreret ydelse- målrettet indsats for at fremme design som intern kompetence i virksomheder- efteruddannelse af designere for at imødekomme markedets behov- større fokus på de skandinaviske og de europæiske markeder
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
design research & education- kvalitativ kortlægning af danske designuddannelser på tværs af ministerier- etablering af koordinerende organ for forskning og videndeling- samlet, langsigtet strategi for designuddannelserne - koordineret med 2020-målog andre langsigtede, nationale strategier - inklusive designpolitiske- målrettede programmer for efteruddannelse, udveksling og internationalisering
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
design promotion- design ind i folkeskolen; forståelse for det menneskeskabte miljø, de produkterog ydelser, samt den kommunikation vi udsættes for hver eneste dag- støttefaciliteter til formidlingsprojekter - eventuelt gennem Kunstrådet- designformidling i lys af overordnede dagsordener ( klima, finanskrise m.v. )- overdragelse af ansvaret for den brede formidling til Kunstindustrimuseet- større fokus på design i forbindelse med international profilering af Danmark
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
design commitment- krav om formulering af en decideret designpolitik i regioner og kommuner- krav om design-for-alle kompetence i alle offentlige myndigheder / virksomheder- programmer for at inddrage designere i udviklings- og bistandsprojekter- kampagne for at ansætte flere designere i det offentlige
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
samtænkning af design support, research&education, designpromotion og design commitmenti en national handlingsplan for design - og etablering af enhed med ansvar forat sikre en koordineret udnyttelse af det potentiale, design repræsenterer forDanmark - både som kulturbærende værdi, nøgle til samfundsmæssig fornyelseog erhvervspolitisk instrument
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG
tak for jeres opmærksomhed
www.danishdesigners.com
DESIGNSKOLEN BERGENTEKO 9/11ARKITEKTUR & DESIGN,DESIGN REGIONAARHUSAALBORG UNIVERSITETFOLKETINGETS KULTURUDVALG,er verdiskapningforetræde forARKITEKTSKOLEN KOLDINGfolketingetsDESIGNSKOLEDANMARKSkulturudvalgdesignit; innovasjonCHRISTIANSBORG