Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
760795_0001.png
760795_0002.png
760795_0003.png
760795_0004.png
760795_0005.png
760795_0006.png
760795_0007.png
760795_0008.png
760795_0009.png
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgNotatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg

Grundnotat om Kommissionens meddelelse om ophavsret i videnøkonomien

KOM (2009) 532

1. Resumé

Kommissionen har den 19. oktober 2009 udsendt en meddelelse om ophavsret i videnø-konomien.Meddelelsen er en opfølgning på Kommissionens grønbog om ophavsret i videnøkono-mien fra 2008 samt den offentlige høring, Kommissionen har gennemført af grønbogen.Meddelelsen indeholder en oversigt over høringsresultaterne vedrørende spørgsmål omdigital bevaring og formidling af videnskabeligt, kulturelt og uddannelsesmæssigt mate-riale, anvendelsen af såkaldte forældreløse værker, handicappedes adgang til viden samtspørgsmålet om brugerskabt indhold.Herudover indeholder meddelelsen de forberedende foranstaltninger, som Kommissionenhar til hensigt at iværksætte for at finde passende løsninger på de problemer, der eridentificeret under høringen.

2. Baggrund

Meddelelsen skal ses i forlængelse af grønbogen om ophavsret i videnøkonomien, somKommissionen udsendte den 4. august 2008. Grønbogen debatterer ophavsrettens rolle ividenøkonomien, særligt i relation til formidling af viden relevant for forskning, viden-skab og uddannelse i et online-miljø.Grønbogen har fokus på de undtagelser til de ophavsretlige enerettigheder, der fremgåraf direktiv 2001/29/EF om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtederettigheder i informationssamfundet (herefter Infosoc-direktivet). Det gælder særligtundtagelser, som vedrører biblioteker og arkiver, herunder mulighederne fordigitalisering og tilgængeliggørelse, samt undtagelser vedrørende forældreløse værker,handicappede og formidling af værker med henblik på undervisning og forskning.Grønbogen gennemgår undtagelsernesamt implementeringeni udvalgtemedlemslande. Herudover behandles spørgsmålet om brugerskabt indhold.Grønbogen var i offentlig høring i efteråret 2008. Formålet med høringen var at under-søge, hvordan man på baggrund af den eksisterende ophavsretslovgivning – særligtInfosoc-direktivet – kunne opnå en bred formidling af viden i det indre marked, navnligi online-miljøet. Herudover skulle det undersøges, om de eksisterende undtagelserskulle udvikles.11. november 2009
J.Nr.2004-24953-12
Side 2

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Meddelelsen om ophavsret i videnøkonomien har til formål at afdække resultaterne afhøringen med hensyn til spørgsmålene om digital bevaring og formidling af videnskabe-ligt, kulturelt og uddannelsesmæssigt materiale, anvendelsen af såkaldte forældreløseværker, handicappedes adgang til viden samt spørgsmålet om brugerskabt indhold.Herudover indeholder meddelelsen de forberedende foranstaltninger, som Kommissio-nen har til hensigt at iværksætte for at finde løsninger på de problemer, der er identifi-ceret under høringen.Det fremgår af Kommissionens meddelelse, at høringen overordnet har vist, at der er tooverordnede problemstillinger, som bør adresseres: Fremstillingen af digitale kopier afmateriale fra bibliotekernes samlinger til bevaringsformål og den elektroniske formid-ling af disse kopier til brugerne.Høringen har vist to modsatrettede tilgange til spørgsmålet om ophavsret. Biblioteker,arkiver og universiteter lægger vægt på ”den almene interesse” og har argumenteret foren mere åben ophavsretsordning. De foretrækker et ufravigeligt sæt centrale undtagel-ser af ”almen interesse”, der letter videnadgangen. Forlagene, de kollektive forvalt-ningsorganisationer og de øvrige rettighedshavere har argumenteret for, at formidlingaf viden m.v. bedst sikres ved indgåelse af licensaftaler. De frygter, at ufravigeligeundtagelser vil udhule det økonomiske incitament og tilskynde til såkaldt ”free-riding”.I det følgende gennemgås høringens resultater for emnerne biblioteker og arkiver,forældreløse værker, undervisning og forskning, handicappede, samt brugerskabt ind-hold i seperate afsnit. Herudover oplistes det videre forløb og de tiltag, Kommissionenforventer at iværksætte på de pågældende områder, i forlængelse af de enkelte afsnit.1. Biblioteker og arkiverKommissionen peger i meddelelsen på, at det efter de nuværende regler kræver enforudgående tilladelse fra rettighedshaveren, når biblioteker eller arkiver digitalisererderes samlinger.Bibliotekerne har argumenteret for, at reglerne indebærer væsentlige transaktionsom-kostninger. Herudover finder bibliotekerne, at det er problematisk, når det digitalisere-de materiale består af breve, private dagbøger og forretningsoplysninger, som ikke eroffentliggjort. Bibliotekerne og arkiverne har fremhævet deres særlige opgave med
Side 3
bevarelse og forvaltning af kulturarven og understreger, at deres opgave er mere vidt-rækkende end forlagenes, da de handler i den almene interesse.Forlagene og de kollektive forvaltningsorganisationer finder ikke, at de aktuelle undta-gelser for biblioteker og arkiver bør udvides, da det ifølge deres opfattelse vil undergra-ve rettighedshaverens retsstilling, skabe illoyal konkurrence i forhold til forlagene ogafskrække dem fra at investere i nye forretningsmodeller. Disse parter har anført, at deeksisterende muligheder for at indgå licensaftaler mht. digitalisering og online-adgangtil værker er hensigtsmæssige, da de både tilgodeser brugerne og rettighedshaverne.Det videre forløbI 2010 vil Kommissionen klarlægge de retlige konsekvenser af massedigitalisering ogundersøge mulige løsninger på problemet med klarering af rettigheder f.eks. løsninger iform af kollektive licensaftaler. Herefter vil Kommissionen overveje, om der er behovfor yderligere initiativer, f.eks. en indførelse af en lovbestemt undtagelse for en digitali-seringsindsats.2. Forældreløse værkerForældreløse værker er værker, der er ophavsretligt beskyttede, men hvis ejere ikkekan identificeres eller spores. Manglen på oplysninger om disse værkers ejerskab kanforhindre dem i at blive gjort tilgængelige for almenheden og i at komme med i projek-ter for digitalisering eller bevaring af kulturarv, da rettighederne ikke kan klareres.Biblioteker, universiteter, arkiver, m.v. har gjort gældende, at det er et problem, at deeksisterende instrumenter ikke er juridisk bindende retsakter, og at det skaber retsu-sikkerhed, ligesom problemet med massedigitalisering ikke er blevet behandlet. De harargumenteret for lovgivning på europæisk niveau om brug af forældreløse værker.Det fremgår af meddelelsen, at forældreløse værker også udgør et problem for forlagene,de kollektive forvaltningsorganisationer og øvrige rettighedshavere med hensyn tilerhvervelsen af rettigheder. Disse parter er derimod skeptiske over for indførelsen af engenerel undtagelse for brug af forældreløse værker. Herudover følger det af meddelel-sen, at det for forlagene, de kollektive forvaltningsorganisationer og øvrige rettigheds-havere er afgørende at sikre, at der foretages en tilstrækkelig omhyggelig søgning for atidentificere og finde rettighedshaverne ved hjælp af eksisterende databaser.Det videre forløbKommissionen finder, at et initiativ vedrørende forældreløse værker bør resultere i enløsning på EU-plan, som skaber retssikkerhed, letter den kanalisering af viden, der ernødvendig for fornyelse, og forebygger hindringer for handlen med forældreløse værker.Kommissionen vil iværksætte en konsekvensanalyse, hvor det skal vurderes, hvordanproblemet med forældreløse værker kan løses. Herudover vil en række fremgangsmåderblive udforsket bl.a. en selvstændig retsakt vedrørende erhvervelse og gensidig aner-kendelse af forældreløse værker, en undtagelse til Infosoc-direktivet eller en vejledningom gensidig anerkendelse af forældreløse værker på tværs af landegrænserne.
Side 4
3. Undervisning og forskningBibliotekerne og universiteterne finder for så vidt angår forskning, at den nugældendeordning med licensaftaler med forlagene er kompleks og fragmenteret. De peger på, athvert enkelt universitet skal underskrive mindst hundrede licensaftaler om anvendelseaf digitalt forskningsmateriale, at det er en besværlig proces at undersøge, hvad hver afdisse licensaftaler giver tilladelse til, og at indgåelsen af licensaftaler på tværs af græn-serne i EU er vanskelig eller umulig.De argumenterer for, at der bør indføres en central organisation, der overdrager en bredvifte af online-rettigheder til digitalt materiale, og at der indføres ufravigelige undtagel-ser for undervisning og forskning med udtrykkelig henvisning til fjernundervisning.Forlagene har heroverfor gjort gældende, at licensaftaler frem for retsakter giver dennødvendige fleksibilitet til at opfylde kravene til undervisning og forskning, herunderfjernundervisning. De har understreget, at de i vidt omfang giver elektronisk adgang tilderes databaser, tidsskrifter og bøger gennem forskellige licensaftaler.Det videre forløbKommissionen peger på, at de allerede har iværksat konkrete foranstaltninger til atgive adgang til offentligt finansierede forskningsresultater, og at sådanne foranstalt-ninger vil blive videreført i de kommende år efter behov. Kommissionen vil herudoverhøre de berørte parter om, hvilken praksis der bedst kan begrænse universiteterneslicensbyrde.Kommissionen vil fortsætte med at overvåge udviklingen af et integreret europæiskområde for fjernundervisning på tværs af grænserne, herunder løbende overveje, omder er behov for yderligere foranstaltninger.4. HandicappedeOrganisationer, der repræsenterer handicappede anfører, at kun få af de værker, derudgives i Europa, findes i tilgængelige formater for handicappede f.eks. lydbånd, blind-skrift eller stor skrift – den såkaldte "bogsult".Disse organisationer argumenterer for en standardiseret og omfattende ufravigeligundtagelse til ophavsretten, der gælder i hele EU. De finder, at der, eftersom områdetikke er harmoniseret, er en del uvished om retstilstanden, at de nationale undtagelsersterritoriale begrænsninger skaber handelshindringer, og at tekniske beskyttelsesforan-staltninger udelukker, at lovligt erhvervede værker kan konverteres til tilgængeligeformater.Forlagene mener derimod, at den bedste måde, man kan opnå, at flere bøger stilles tilrådighed i et tilgængeligt format, er ved at bygge videre på allerede eksisterende frivil-lige licensordninger, frem for ufravigelige undtagelser.
Side 5
Herudover har forlagene anført, at de sociale omkostninger ved at give adgang til vær-ker, ikke udelukkende skal bæres af forlagene, og at de er villige til at løse tilgængelig-hedsproblemet ved hjælp af en platform bestående af de berørte parter med det formålat gøre værker tilgængelige for svagtseende.Det videre forløbKommissionen anfører, at høringen har vist, at der er en række eksisterende bestræbel-ser på samarbejde for svagtseende eller personer med syns- eller læsebesvær i EU, oganbefaler, at sådanne bestræbelser fremskyndes og anvendes i hele EU.Inden udgangen af 2009 vil Kommissionen organisere et forum for de berørte partervedrørende handicappedes behov, navnlig de svagtseende. Her vil det blandt andet blivebehandlet, hvilke problemer, som handicappede står over for, samt de mulige politiskeløsninger. På grundlag af resultaterne fra dette forum vil Kommissionen vurdere, omder er behov for yderligere initiativer.5. Brugerskabt indholdDet fremgår af meddelelsen, at den digitale udvikling betyder, at brugerskabt indhold ihøj grad præger internettet og andre digitale medier. Applikationer som blogs, podcast,wiki, fil- eller videodeling gør det muligt for brugerne let at skabe og deles om tekst,video eller billeder. Dette giver også visse udfordringer, da brugerne i stigende gradfrembringer indhold ved at benytte ophavsretligt beskyttet materiale som grundlag forfrembringelsen.Kommissionen redegør for, at resultatet af høringen viser, at de fleste berørte parter eraf den opfattelse, at det er for tidligt at regulere brugerskabt indhold, da rækkeviddenaf begrebet er uklar, da det ikke er afklaret, om både amatører og professionelle skalvære omfattet, og da det er uklart, hvordan regler for brugerskabt indhold kan forbin-des med eksisterende indskrænkninger.Det videre forløbKommissionen vil foretage en nærmere undersøgelse af de særlige behov, der er forprivatpersoner, som anvender beskyttede værker for at frembringe deres egne værker.Herudover vil Kommissionen undersøge løsninger til fordel for en nemmere, billigere ogmere brugervenlig erhvervelse af rettigheder for amatørbrugere.6. Kommissionens konklusionerKommissionen finder, at det er vigtigt at tage de udfordringer op, der er forbundet medden internetbaserede videnøkonomi, ligesom det er vigtigt, at de intellektuelleejendomsrettigheder beskyttes behørigt, så der sikres innovation. Kommissionen pegersamtidig på, at der må foretages en fornuftig afbalancering af de modsatrettedeinteresser.
Side 6
Kommissionen har som opfølgning på det forberedende arbejde, der er opridset imeddelelsen, forpligtet sig til at iværksætte de nødvendige opfølgende foranstaltninger ien kommende strategi for intellektuel ejendomsret.Kommissionen anfører, at den foretrukne metode på nuværende tidspunkt er dialogmellem de relevante berørte parter. Kommissionen finder, at dialogen om frembringelseaf informationsprodukter, udgivelser og kulturelt materiale i formater, der ertilgængelige for handicappede, skal prioriteres.En anden prioritet for Kommissionen er at udarbejde passende licensløsninger iforbindelse med massedigitalisering i hele EU.Kommissionen vil endvidere iværksætte en effektvurdering af, hvordan problemet medforældreløse værker kan løses. I vurderingen skal det undersøges, hvor omfattende ogomhyggelig en søgning skal være, inden forældreløse værker tages i brug. Herudoverskal effektvurderingen indeholde en analyse af gensidig anerkendelse af status somforældreløse værker i hele EU.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser.

Undtagelser til ophavsmandens enerettigheder er reguleret i ophavsretsloven, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 587 af 20. juni 2008, som ændret ved § 5 i lov nr. 1404 af 27. december2008 og lov nr. 510 af 12. juni 2009.Følgende undtagelser er konkret nævnt i loven:- Undtagelser til fordel for biblioteker og arkiver (§§ 16, 16a, 16b)- Undtagelser der tillader formidling af værker med henblik på undervisning ogforskning (§ 13, § 18, stk. 1, og § 21, stk. 1, nr. 2.)- Undtagelse til fordel for handicappede ( § 17)Derudover indeholder den danske ophavsretslov en generel adgang til at indgå aftalermed aftalelicensvirkning (§ 50, stk. 2). Denne bestemmelse trådte i kraft 1. juni 2008, oghar til formål at gøre det lettere at indgå aftaler om udnyttelse af ophavsrettigheder,ikke mindst i forhold til digitalisering og formidling af kulturarven.Aftalelicenssystemet er en nordisk retskonstruktion, som har eksisteret i den danskeophavsretslov siden 1961. Aftalelicensen har vist sig at være et velegnet instrument tilat sikre ophavsmændenes rettigheder i forbindelse med masseudnyttelse af deres vær-ker fx på fotokopieringsområdet. Herudover tilgodeses brugernes ønsker om at opnå letadgang til at udnytte beskyttede værker. Aftalelicensen indebærer, at en bruger, somindgår aftale om en brug af en bestemt art af værker med en organisation, der omfatteren væsentlig del af ophavsmændene til den art af værker, efter loven får ret til at ud-nytte andre værker af samme art og på samme måde, selv om ophavsmændene til disseværker ikke repræsenteres af organisationen.
Side 7
En rettighedshaverorganisation kan kun indgå aftale på vegne af egne medlemmer. Detbetyder, at udenforstående rettighedshavere, også udenlandske, ikke omfattes af enaftale mellem en bruger og en dansk organisation. I praksis kan det derfor være vanske-ligt at klarere de nødvendige rettigheder med alle rettighedshavere. Aftalelicensen hartil formål at løse de praktiske problemer med rettighedsklarering. Med aftalelicensentillægges visse aftaler aftalelicensvirkning, således at aftaler på bestemte udnyttelses-områder udstrækkes til også at omfatte ophavsmænd, der ikke er direkte repræsenteretaf den aftalesluttende organisation.Den samfundsmæssige og teknologiske udvikling medfører, at der løbende opstår ønskefra brugerne om indførelse af nye aftalelicenser. Dette gælder f.eks. for indskanning afbogforsider bl.a. på biblioteker og indskanning af trykte tidsskrifter i medicinalindustri-en. Sådanne udnyttelser af ophavsretligt beskyttet materiale kan tilgodeses med dennye udvidede aftalelicensbestemmelse (§ 50, stk. 2), såfremt parterne kan blive enige.Formålet med de nye regler om aftalelicens har været at justere ophavsretsloven iforhold til fremtidige teknologiske formidlingsmuligheder, da rettighedshavere ogbrugere nu har mulighed for på aftalebasis at finde en ordning, der tager højde for dendigitale udvikling og herefter tillægge denne aftale virkning som en aftalelicens.Meddelelsen har ingen konsekvenser for dansk ret.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet

eller beskyttelsesniveauet

Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser forEU’s budget. Det vurderes ikke umiddelbart for sandsynligt, at meddelelsen vil blivefulgt op af konkrete retsakter, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentligeudgiftskonsekvenser.

9. Høring

Meddelelsen er sendt i bred høring hos en række danske organisationer, interessenterm.v. med det formål at få input til regeringens videre arbejde.Høringsfristen er sat til den 17. november 2009.Høringliste:Adjunkt Hanne Kirk Deichmann, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusivAkkrediteringsrådet, Adjunkt Henrik Udsen, Advokat Bjørn Høberg-Petersen, AdvokatHanne Bender, Advokatrådet, Akademiet for de Skønne Kunster, Akademiet for deTekniske Videnskaber, Amtsrådsforeningen i Danmark, Antipiratgruppen, Arkitektfor-bundet, Basepoint Media, Bibliotekarforbundet, Bibliotekslederforeningen, Biblioteks-styrelsen, Billedkunstnernes Forbund, Brancheforeningen for Undervisningsmidler,Brancheorganisationen Forbrugerelektronik, Business Software Alliance, Canal Digital,Chefjurist Anne Louise Schelin, Copy-Dan, Danmarks Biblioteksforening, DanmarksBiblioteksskole, Danmarks Forskningsbiblioteksforening, Danmarks Idræts-Forbund,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artist Forbund, Dansk BiblioteksCenter, Dansk
Side 8
Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Fagpresse, Dansk Filmfotograf Forbund, DanskFirmaidrætsforbund, Dansk Folkemindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd,Dansk Forening til Bekæmpelse af Produktpirateri, Dansk Forfatterforening, DanskFotografisk Forening, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri, Dansk IT,Dansk Journalistforbund, Dansk Kapelmesterforening, Dansk Kommunikationsfor-ening, Dansk Komponistforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Magasinpresses Udgiver-forening, Dansk Metalarbejderforbund, Dansk Musikbiblioteksforening, Dansk MusikerForbund, Dansk Musikforlæggerforening, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solist-Forbund, Dansk Standard, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DanskeBilledautorer, Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske Dagblades Forening,Danske Dramatikeres Forbund, Danske Døves Landsforbund, Danske Filminstruktører,Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer (DH), DanskeJazz-, Beat- og Folkemusikautorer, Danske Kunsthåndværkere, Danske Mediers Fo-rum, Danske Populærautorer, Danske Regioner, Danske Reklamebureauers Branche-forening, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske Teatres Fællesorganisation, DanskeUafhængige Pladeselskaber, Danske Universiteter, Datatilsynet, DDJO, Den danskeBoghandlerforening, Den danske Forlæggerforening, Den Kristne Producent Komite,Det Centrale Handicapråd, Det danske Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Kgl.Bibliotek, Det Kgl. Teater, DIFO, Digital Forbruger Danmark, Direktoratet for Krimi-nalforsorgen, DK 4, Docent Thomas Riis, Domstolsstyrelsen, DR, Døvefilm Video, Er-hvervs- og Selskabsstyrelsens Center for kvalitet i Erhvervs Regulering (EU høringer),Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for kvalitet i Erhvervs Regulering (nationalehøringer), Film- og TV-arbejderforeningen, FILMRET, Finansministeriet, Finansrådet,Fonden for Aktive Blinde, Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningaf professionelle forfattere og tegnere af tegneserier, Foreningen af Arbejderbevægel-sens Medievirksomheder, Foreningen af Auktionsledere i Danmark, Foreningen afBilledmedieoversættere, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Dan-ske Sceneinstruktører, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Kommer-cielle Lokalradio og TV-stationer, Foreningen af Videogramdistributører i Danmark,Foreningen Danske Designere, Foreningen for Dansk Internet Handel, Forskningsbibli-otekernes Chefkollegium, Fællesrådet for Autorer, Fællesrådet for Udøvende Kunstne-re, Færøernes Hjemmestyre, Gorissen Federspiel, Grafisk Arbejdsgiverforening, Gra-mex, Grønlands Hjemmestyre, Henrik I. Ahlers, HK, HORESTA, HTS Handel, Trans-port og Service, Højesteretsdommer Peter Blok, Håndværksrådet, IFPI Danmark, IT-Brancheforeningen, ITEK, Juridisk konsulent Morten Madsen, Juridisk konsulentNanna Hummelmose, KL, KODA, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Konkurren-cestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Kulturarvsstyrelsen, Kulturministeriets Rektorer –KUR, Kunsthandlerforeningen, Kunstrådet, Landsforeningen til bevaring af fotografierog film, Landsorganisationen i Danmark, Lektor Morten Rosenmeier, LægemiddelIndustri Foreningen, Miljøministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvik-ling, MTG, Multi Medie Foreningen, Nordisk Copyright Bureau, Nota, OphavsretligtForum, Ophavsretslicensnævnet, Ordblinde/Dysleksiforeningen i DK, OrganisationenDanske Museer, Patent- og Varemærkestyrelsen, Piratgruppen, Producentforeningen,Professor Jens Schovsbo, Professor Mads Bryde Andersen, Professor Palle Bo Madsen,Professor Peter Blume, PROSA, Rektorkollegiet, RettighedsAlliancen, Rigsarkivet,Rigsrevisionen, Roskilde Festival, Rådet for Større IT-sikkerhed, Samarbejdsforum for
Side 9
Danske Lytter- og Seerorganisationer, Sammenslutningen af Danske Scenografer,Sammenslutningen af Lokalarkiver, Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer,Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark, Samrådet for Ophavsret, Sekretari-atschef Sandra Pias, Skatteministeriet, Solistforeningen af 1921, Sonofon, Speaker- ogIndlæserforeningen, Statens Kunstfond, Statens Museum for Kunst, Statsbiblioteket,STOP I/S, TDC, Teaterteknikerforbundet, Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919, Teknolo-girådet, Telekommunikationsindustrien (TI), Telia, TV 2/DANMARK A/S,TV2/Bornholm, TV2/FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst, TV2/Østjylland, TvDanmark,UBOD, UBVA, UBVA-sekretariatet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet,Viasat, Vicedirektør Martin Gormsen, Økonomi- og Erhvervsministeriet.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen finder det positivt, at Kommissionen i meddelelsen om ophavsret i videnø-konomien har sat fokus på spørgsmål om digital bevaring og formidling af videnskabe-ligt, kulturelt og uddannelsesmæssigt materiale, anvendelsen af forældreløse værker,handicappedes adgang til viden samt spørgsmålet om brugerskabt indhold.Regeringen anser det for hensigtsmæssigt med en bred høring af danske interessenter.På den baggrund har Kulturministeriet sendt meddelelsen i en bred høring med henblikpå at få input til regeringens videre arbejde, og regeringen finder derfor, at det vil værehensigtsmæssigt at afvente udfaldet af Kulturministeriets høring.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det er forventningen, at overvejelserne i de øvrige lande – i lighed med Danmark – vilvære, at der opretholdes/indføres en fornuftig balance mellem hensynet til rettigheds-haverne og hensynet til udveksling af viden på det indre marked.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.