Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
753620_0001.png
753620_0002.png
753620_0003.png
GLADSAXE KOMMUNEBørne- og KulturforvaltningenKultur, Fritid og IdrætPotentielle muligheder for Gladsaxe Ny Teater
NOTATDato: 4. november 2009Af: Betina Louise Kimergård
BaggrundGladsaxe Ny Teater (GNT) kom i juni 2009 ud af et halvt års betalingsstandsning. Der blevtilvejebragt et grundlag en tvangsakkordordning, der betyder at bestyrelsen for GNT kanvidereføre driften af teatret og har søsat efterårets forestillingsprogram. Kaspar Rostrup hardog valgt at opsige sin stilling pr. 31.12.2009, men fortsætter som konsulent for GNT i foråret2010 på de forestillinger, der allerede er indgået aftaler omkring.Teatrets Profil, jf. egnsteateraftalenDette er medtaget for at vise, at GNT er et professionelt drevet teater, der tilbyder forestillingeraf høj kunstnerisk kvalitet. Som det af nedenstående uddrag fremgår, er GNT endvidereudviklingsorienteret, både i forhold til at udvikle teater som kunstform og -udtryk, men også iforhold til mere forretningsorienterede initiativer, herunder blandt andet opdyrkning af nyemålgrupper (new audience development).I Egnsteateraftalen 2010-2013 fremgår detblandt andet,at GNT ønsker at:afprøve og udvikle teatrets rumafprøve nye muligheder for samarbejde med andre egnsteatre i Danmarkopdyrke nye målgrupper, bl.a. via tværgående samarbejder medinteresseorganisationer
Gladsaxe Kommune har indgået en ny egnsteateraftale med Gladsaxe Ny Teaters Fond forperioden 2010 – 2013. Aftalen er beregnet på en refusionsprocent på 40. Med virkning fra2010 udgør det samlede offentlige tilskud til GNT således 3.719.623 kr. Efter indsendelse afegnsteateraftalen 31.4.2009 offentliggjorde Kunststyrelsen minimumsrefusionsprocenten til atvære 37.Her følger en skematisk oversigt over beregning af økonomiske konsekvenser vednedsættelse af refusionsprocenten fra Staten.2010 niveauTilskudsprocent fra Staten50 %40 %38 %37 %4.463.548 3.719.623 3.599.635 3.542.4982.231.774 1.487.849 1.367.861 1.310.7242.231.774 2.231.774 2.231.774 2.231.774
Samlet tilskudHeraf tilskud fra statenGladsaxe Kommunes nettoudgift
Gladsaxe Kommunes nettotilskud er det samme, uanset om tilskud fra staten ændrer sig fra50 % til 40 % eller 38 eller 37 %.Det samlede offentlige tilskud til GNT reduceres således med 921.050 kr., når Statennedsætter sin refusion fra 50 % til 37 %.Lander refusionsprocenten på 40 % er reduceres GNTs samlede offentlige tilskud med743.925 kr.
GNT har historisk set rejst væsentlige midler via fundraising og sponsorarbejde. Denneindtægt er dog i takt med finanskrisens indtog blevet reduceret og arbejdet med selv at skaffesupplerende indtægter er væsentligt forringet.Teatrets økonomiske situation er således fortsat uholdbar. Erfaringer og vurderingen viser, atet teater af GNTs størrelse forudsætter et årligt tilskud på 8-9 mio. kr.GNT’s udfordringer i overskrifterStor huslejeudgift. Stort teater. Mange m2= dyr husleje og driftsomkostninger m.m.Synlighed i Hovedstadsområdet betyder store udgifter til PR*)Teaterets brand/styrke er store, men omkostningskrævende totalteaterforestillinger(Mange medvirkende, dyr satsning med stor økonomisk risiko ved svigtendepublikumsinteresse). Teatersalen er ikke specielt velegnet til små eksperimenterendeforestillinger, der er mindre omkostningskrævende i kukkasseteateropstilling.Konkurrerer med KT Teatrene, som har et væsentligt bedre tilskudsgrundlag quaderes tilskudsordningAnmeldes på vilkår som KT Teatre. Kvaliteten af forestillinger skal matche KTteatrenes. Mindre gode anmeldelser påvirker billetsalg.*) GNT har en meget stor publikumskapacitet (700 siddepladser). I teaterbranchen basererman break-even i budgetterne med en belægningsprocent på 60 %. Dette betyder, at GNTskal have 420 gæster til hver eneste forestilling hele sæsonen. Til sammenligning har et typiskegnsteater 100 – 200 siddepladser, hvilket med en 60 % belægning (af 200) er 120 gæster.GNT i dagGladsaxe Ny Teater betragter sig selv som et Regionsteater, og har som et led igenforhandlingen af egnsteateraftalen 2010-2013 søgt nye veje for at gøre opmærksom på, atteatrets nuværende vilkår som egnsteater, ikke er rummelig nok for teaterproduktion påGladsaxe Ny Teater.Herunder en skematisk fremstilling over de mest markante forskelle på et regionsteater og etegnsteater:RegionsteaterPublikum:Det typiske publikum kan komme fra heleregionen og ofte fra andre regionerDet fysiske teaterrum:Stor teatersal, med multifunktionel indretning(fx til totalteaterforestillinger) og plads til mereend 300 gæsterPresse:Anmelderkorps fra de nationale medier – TV,dagspresse samt fra de store uge- ogmånedsmagasinerFysisk placering:I eller tæt på HovedstadenKonkurrence:Stor konkurrence fra de omkringliggendesmå storbyteatreEgnsteaterPublikum:Det typiske publikum er lokalt eller fra egnensopland.Det fysiske teaterrum:Mindre teatersal, fast opstilling (kukkasse-teater) og plads til 100 - 200 gæsterPresse:Anmelderkorps fra de lokale medier – lokal-tv, lokal dagspresse ogskoleblade/foreningsbladeFysisk placering:ProvinsenKonkurrence:Mindre eller ingen konkurrence fra andreprofessionelle scenekunsttilbud
Gladsaxe Ny Teater lever til fulde op til ovenstående karakteristisk af et regionsteater og børsom sådan indgå som en del af Københavns Teater (KT).Det ideelle ville for GNT ville være et teater under KT.
2
Øvrige muligheder kunne være et samarbejde med Københavns TeaterMulige samarbejdsformer med KT kunne være:Scene for turnerende teater:I strategien for KT fremgår det af pkt. 4.3Initiativer til fortsat udvikling af scenekunsten,at:”Sikre åben scene aktiviteter, herunder fra vækstlaget, gæstespil samt nationale såvel sominternationale”.Kunne man forestille sig, at GNT kunne indgå i et samarbejde med KT om at være enkøbenhavnerscene for turnerende forestillinger fra landsdelscenerne og egnsteatrene?Være åben scene for turnerende egnsteatre?Tilskud fra KT til husleje:Det fremgår af kbht.dk, at ”Københavns Teaters bestyrelse administrerer det statslige tilskudtil Københavns Teater. Tilskuddet udgjorde i 2007 108,1 mio. kr.Bestyrelsen kan beslutte atgive det som tilskud til et teaters drift og produktion og som tilskud til husleje.”Som eksempelpå, at Københavns Teater giver tilskud til teatreuden forordningen kan nævnes, at Det NyTeater, får tilskud til husleje (ligger i en fredet bygning).Kunne man forestille sig, at GNT ville kunne opnå en lignende ordning, da Staten ejerteatrets lokaler?
3