Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 31
Offentligt
749800_0001.png
749800_0002.png
749800_0003.png
Kulturministeriet[email protected]27.10.2009

Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark –

høringssvar

Grundlæggende tror Lauritz.com på den private ejendomsret og sikkerheden i, at privatemennesker og virksomheder frit kan handle med deres værdier. Der findes selvfølgelig kulturelleeffekter, som har så unik et udtryk og historie, at de kan klassificeres som en umisteligkulturværdi, men disse er yderst sjældne. Kun ganske få ting kan med rette betegnes som sådan.Lauritz.com er generelt positiv over for forslagets overordnede intention om en sikring modudførsel af umistelige kulturværdier fra Danmark, ligesom vi også imødeser den harmonisering,en tilpasning til de gældende EU-regler vil medføre.Som dansk virksomhed og internationalt auktionshus, ønsker vi en lovgivning, der både værnerom dansk kulturarv og samtidig sikrer den frie og fleksible udveksling af kulturgenstande, somaltid har været en væsentlig del af det kulturelle kredsløb. Historien rummer talrige eksempler på,at dette kredsløb og den frie spredning af kulturgenstande netop har været med til sikre kultureldiversitet samt kulturarvens overlevelse og beskytte den mod politisk motiverede overgreb.Vi er således positive over for lovens ånd. Samtidig efterlyser vi en præcisering af lovteksten pånogle væsentlige punkter (se nedenfor), ligesom vi generelt er betænkelige ved de vidtgåendebeføjelser kulturministeren tillægges.Endvidere så vi meget gerne, at loven afspejlede en større forståelse for de forhold, vi sominternetbaseret auktionshus med kunder i 199 lande arbejder under, og vi vil appellere til, at deforestående ændringer i videst mulige omfang tager højde for den dynamik, der kendetegner etmoderne auktionsforløb og moderne virksomheder generelt. Hos Lauritz.com opererer vi typiskmed et auktionsforløb på 7 dage, og derfor er det essentielt for os, at loven sikrer en smidig ogeffektiv sagsbehandling.Desuden vil vi indtrængende opfordre til, at virksomhederne ikke pålægges tids- ogressourcekrævende opgaver i forbindelse med en eventuel skærpet overvågning af auktionssalg.Dette bør efter vores mening være en forvaltningsopgave, og vi vil i den forbindelse tilslutte osUNESCOs anbefaling om, at der etableres en central enhed, som overvåger salg afkulturgenstande på Internettet.I øvrigt har vi følgende bemærkninger til fremsatte lovforslag:

1. § 2, stk.1, nr. 2

Selv om beløbsgrænsen hæves med 50.000 kr., er der for os ingen tvivl om, at nedsættelsen afaldersgrænsen til 50 år vil betyde, at loven vil omfatte flere genstande – primært modernistiskdesign, billedkunst og kunsthåndværk. Hos Lauritz.com sælger vi årligt 40.000 værker i kategorienbilledkunst og 70.000 varenumre i kategorien moderne møbler. Potentielt er der altså tale om enmeget stor mængde unikke varer, som vil være omfattet af denne lov. Det kan få fatalekonsekvenser for vores virksomhed, hvis de skærpede regler medfører en mere ukritiskudvælgelse af det, man mener, er umistelige kulturgenstande eller vis forespørgsler stagnerer i enineffektiv sagsbehandling.

3. § 5, stk. 2

Som en virksomhed, der agerer inden for dette område, er det væsentligt for os, at der både erklarhed og en vis politisk konsensus omkring den gældende lovgivning, og derfor finder vi detbetænkeligt, at det alene er op til ministeren at fastsætte disse rettigheder og forpligtelser. Dettepunkt har selvsagt en stor betydning for de aktører, der er på markedet, og vi finder denmanglende præcisering af rettigheder og forpligtelser i lovteksten dybt problematisk. Der tilkommer, at vi finder det i strid med god forvaltning, hvis man påtvinger virksomhederne atovervåge deres egne effekter. Det er efter vores mening en offentlig opgave.

4. § 5, stk.3

Vi ønsker generelt at give vores kunder den bedst mulige information, og vi er umiddelbartpositive over for at informere om kulturværdiloven, så længe denne information har en generelog oplysende karakter. Vi vil gerne informere om loven på vores website, men vi vil modsætte osenhver informationsforpligtelse, som har relation til den enkelte vare og vurderingsekspertensarbejde med denne, da det vil være både tids- og omkostningskrævende. Med sit korteauktionsforløb og kunder i 199 lande, har vores auktioner en tempofyldt og global karakter, og vikan ikke påtage os at løfte en informationsopgave i relation til hver enkelt af vores mere end600.000 kunder. Der ud over vil vi også i dette tilfælde gøre opmærksom på vores forbehold overfor lovtekstens manglende præcisering, ligesom vi også her vil gentage vores betænkelighed vedkulturministerens udstrakte beføjelser.

5. § 6, stk. 4

Hos Lauritz.com opererer vi som tidligere nævnt med et auktionsforløb på 7 dage. I densammenhæng forekommer en sagsbehandlingstid på op til 6 måneder urimelig lang ogbureaukratisk, og vi anser en sådan sagsbehandlingstid for uacceptabel og uforenelig med såvelinternetauktionens grundlæggende karakter som vores kunders rimelige forventninger.

6. § 7, stk. 1

Som vi allerede har påpeget, vil ændringen af tidsgrænsen betyde, at loven vil omfatte en størremængde kulturgenstande. Hos Lauritz.com faldt der i 2008 hammerslag på 225.000 varer, og enstor del af dette vareflow er unikke effekter. Modernistisk design og billedkunst er to af de største
varekategorier hos Lauritz.com og de udgør en meget væsentlig del af vores årlige omsætning på550 mio. kr. Derfor må vi igen understrege, at det kan få alvorlige konsekvenser for Lauritz.com,hvis de skærpede regler medfører en mere ukritisk udvælgelse af det, man mener, er umisteligekulturgenstande. Ligesom det er af vital betydning for os, at en skærpelse af loven på detteområde, bliver fulgt op af en smidig administration og kort sagsbehandling, som ikke pålæggervores virksomhed yderligere omkostninger eller arbejdsopgaver.

7. § 7, stk. 2.

Her er igen tale om en udvidelse af kulturministeren beføjelser, og igen må vi påpege, at vigrundlæggende finder dette problematisk – dels fordi ministeren ikke er forpligtet til at søgepolitisk opbakning til disse regler, og dels fordi lovforslaget i sin nuværende udformning, ikkeindeholder nogen form for præcisering, som vi kan forholde os til i denne bemærkning.De øvrige punkter har vi ingen bemærkninger til.Med venlig hilsenLauritz.comMette Rode SundstrømCEO/Administrerende direktør