Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
889443_0001.png
889443_0002.png
13. september 2010
Brancheklubben for Film- og mediekomponister (BFM) og Filmarbejderforeningen (FAF) skal hermed bedeom foretræde for Folketingets Kulturudvalg.Dansk film er et stærk brand og en vigtig bærer af dansk kultur - både herhjemme og i udlandet .Hos BFM og FAF er den store bekymring, at den outsourcing af produktionerne, der er fulgt i kølvandet påden trængte økonomi i filmene, vil udhule den erfaring og svække den talentmasse, som dansk film liggerinde med.I forbindelse med de forhandlinger om filmforliget, der allerede er i gang, ønsker vi at bidrage med noglebetragtninger om, hvordan vi fortsat kan styrke den høje kunstneriske kvalitet i dansk film, og – ikke mindst– hvordan vi kan undgå at udvande og svække den egenart og helt specielle tone, som filmene igen og igenpræsenterer.Danmark er et af de få lande i Europa, og det eneste land i Skandinavien, hvor støttekronerne ikkeforpligter til at ansætte hjemlige filmarbejdere.Vi ved, at der blandt producenter arbejdes på at flytte filmproduktion til udlandet - af økonomiskesparehensyn og ikke af kunstneriske grunde. Det vil sige, at der outsources med fare for, at dansk(film)kultur udvandes.Når det er sagt, er det vigtigt for os at understrege, at kunstneriske valg naturligvis også fremover skal væregrundlaget for en filmproduktion, herunder ansættelse af filmarbejdere – uanset nationalitet - med etsærligt personligt udtryk. Men vi ønsker at advare mod konsekvenserne, hvis udenlandske filmarbejdereudelukkende ansættes fordi de er billigere.Filmmusikken er en af de kernefunktioner i den danske filmproduktion, som tilsyneladende lettest lader sigerstatte af filmarbejdere/kunstnere af anden nationalitet. Men kun tilsyneladende. Når film som ’Mændder hader kvinder’ og ’Flammen og citronen’ går sin sejrsgang over hele Europa, ja over hele verden, er detogså fordi musikken er skabt af komponister, der står med sjælen, kroppen og ørerne solidt plantet i dendanske og skandinaviske kultur, som filmene beskriver. Musikken har den tone, der understøtter filmenssamlede fortælling.Hvis man tager de rent kunstneriske briller på, kan det ikke lade sig gøre at lave en film, hvor filmmusikken,er lavet af en kunstner uden viden om den kultur, hun skal beskrive. Det kan endnu mindre lade sig gøremed filmmusik, der er skruet sammen af et patchwork af billig udenlandsk såkaldt ’dåsemusik’. Hvis manderimod udelukkende betragter dansk filmproduktion gennem de økonomiske briller, ja, så kan begge tingudmærket lade sig gøre.Dette er skrevet vel vidende, at vi lever i en tid, hvor arbejdskraften – også indenfor kulturområdet – får enstørre og større bevægelighed på tværs af landenes grænser, og at en vis udveksling, blandt andet gennemcoproduktion, er sundt og hensigtsmæssigt. Det er også skrevet med fuld forståelse og anerkendelse af det
store arbejde, som de danske produktionsselskaber gør for at tiltrække finansiering fra udlandet. Det sidstebetyder selvfølgelig, at visse af filmproduktionernes funktioner bør besættes af medarbejdere, der matcherdet økonomiske kludetæppe, som finansieringen af en filmproduktion ofte udgør.Men denne forståelse kan dog ikke fjerne vores frygt for, at udviklingen vil føre til, at dansk film- mister sit særkende, nemlig udgangspunkt i dansk tradition og kultur- mister vækstlaget af filmarbejdere i alle assistentfunktioner og dermed fremtidig overtagelse afde ansvarlige poster i skabelsen og produktionen af dansk film.For at finde en løsning kan man blandt andet kigge til andre europæiske lande. For eksempel arbejder man iFrankrig med ’Culture Point’ og i England med ’Culture Test’.Til sidst vil vi understrege, at vi udmærket ved godt, at mange virksomheder i Danmark har benyttet krisentil at øge brugen af outsourcing. Dette er forståeligt i et overvejende privat erhvervsliv - men uacceptabelt ien så statsstøttet branche som den danske filmindustri.I det vi håber, at Folketingets Kulturudvalg vil se med velvilje på vores ønske om at få foretræde forudvalget.På vegne af Brancheklubben for Film- og mediekomponister (BFM) og Filmarbejderforeningen (FAF)Lone Nyhuus – sekretær for BFM